versleten lagers door axiale belasting ?

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Marijke&Peter
Contacteer:

versleten lagers door axiale belasting ?

Bericht door Marijke&Peter »

Hoi allemaal

Inmiddels gaat het een stuk beter met mijn gezondheid.
Ik ben weer bezig met het project draaibank, en nu loop ik tegen een volgend probleem aan.
Ik vermoed dat de lagers van de lasdampafzuiging versleten zijn, omdat deze in de verkeerde stand is gemonteerd.
Dat deze lagers niet gemaakt zijn voor een axiale belasting.
Daar had ik 15 jaar geleden niet over nagedacht.
In die tijd heeft het ding weinig gedraait.
Recent heb ik de hele ventilator een stukje naar beneden gehaald om er een nieuw snoer aan te zetten.
( de ophaning kan kantelen ) daarna liep de motor zo zwaar dat ik die heel snel weer uitgezet heb.
Met een stuk betonijzer heb ik van onder tegen de as van de waaier geduwd.
En nu draait de ventilator weer redelijk soepel ( voor zo lang dat duurt ).

Als het me lukt om de lagers te vervangen zou ook de hele contructie omgebouwd moeten worden
zodat de as horizontaal komt, anders herhaalt het probleem zich.
Daarom heb ik een ander idee.
Ik neem een axiaal kogellager en een stelschroef.
Deze monteer ik in de waaier.
Ik zorg dat de ophaning zo min mogelijk luchtweerstand heeft.
Zo duw ik de as een stukje omhoog.
Om te bepalen wat beste stand van de stelschroef is moet ik de motorstroom meten.
RPM = 2000
Goed idee ?
Of heeft iemand een ander idee ?

Groetjes, Peter ( en ook van Marijke )

Afbeelding

Afbeelding
benkr
Donateur

Re: versleten lagers door axiale belasting ?

Bericht door benkr »

Ik snap je vermoeden, maar vrijwel elk lager mag ook in axiale richting best wel wat kracht hebben, zeg iets van 50% van de radiale krachten.
Ik zou de lagers vervangen door typen van een goed merk en die kopen bij b.v. Lagerboer, dan heb je kwaliteitslagers voor heel redelijke prijzen.
Superkees

Bericht door Superkees »

Als de axiale krachten te groot worden, draait je lager gewoon niet meer (weet ik uit ervaring). Het zwaar draaien duidt inderdaad op een te hoge kracht, maar niet op slijtage. Zolang het werkt en de boel niet gaat schudden of gieren, of weer zwaar gaat lopen, zou ik het zo laten.

Maar zover ik het kan beoordelen, heb je toch genoeg ruimte om dat ding gewoon verticaal neer te "zetten". Dat lijkt me makkelijker dan een lager vervangen.
benkr
Donateur

Bericht door benkr »

Superkees schreef: 04 jun 2025 15:15 Als de axiale krachten te groot worden, draait je lager gewoon niet meer (weet ik uit ervaring). Het zwaar draaien duidt inderdaad op een te hoge kracht, maar niet op slijtage. Zolang het werkt en de boel niet gaat schudden of gieren, of weer zwaar gaat lopen, zou ik het zo laten.

Maar zover ik het kan beoordelen, heb je toch genoeg ruimte om dat ding gewoon verticaal neer te "zetten". Dat lijkt me makkelijker dan een lager vervangen.
Als je dat ding gaat draaien krijg je er minimaal 2 stuks 90 graden bochten bij, eentje aan de ingang en eentje aan de uitgang, beiden geven een behoorlijk verlies in luchtverplaatsing, gewoon zo laten met nieuwe lagers.
Marijke&Peter
Contacteer:

Superkees schreef: 04 jun 2025 15:15Het zwaar draaien duidt inderdaad op een te hoge kracht, maar niet op slijtage.
Dat klinkt positief.
Superkees schreef: 04 jun 2025 15:15Zolang het werkt en de boel niet gaat schudden of gieren, of weer zwaar gaat lopen, zou ik het zo laten.
Ik heb de motorstoom nog niet gemeten, maar ik vermoed dat deze te hoog is.
Meten is weten, ga ik binnenkort doen.
Superkees schreef: 04 jun 2025 15:15Maar zover ik het kan beoordelen, heb je toch genoeg ruimte om dat ding gewoon verticaal neer te "zetten".
Dat lijkt me makkelijker dan een lager vervangen.
Ik vind het beide een hoop werk. :roll:
En alleen van het aanpassen van de opstelling weet ik zeker dat het me gaat lukken.
benkr schreef: 04 jun 2025 19:06........ beiden geven een behoorlijk verlies in luchtverplaatsing,
Daarom heb ik toen ook voor deze opstelling gekozen.

De motor heeft geen aparte beveiliging, zit achter 4x16AT, samen met het lasapparaat.
Dus als die vast loopt moet ik zelf snel zijn met uit zetten.
Maar tijdens het lassen heb ik wel iets anders aan mijn hoofd als het op de ventilator letten. ;-)

Grioetjes, Peter.
FreesKever

Bericht door FreesKever »

De axiale belasting van alleen het gewicht van de rotor en waaier is erg klein ten opzicthe wat hij mag hebben. Ik geloof er ook niets van dat dat de oorzaak zou zijn.

Meest voorkomende oorzaken van lager problemen zijn montage fouten (uitleinen, met een hamer of pers overbelast) en binnendringen van vuil en/of verdwijden van het smeermiddel.

Als je er niets aan doet, dan is er een heel reeele kans dat het lager helemaal vast loopt, dan gaan de lager schalen in de passing draaien en gaat ook de rest echt kapot voordat je er bij bent om het uit te zetten.
hfjbuis
Donateur

Bericht door hfjbuis »

Marijke&Peter schreef: 04 jun 2025 09:18 Ik vermoed dat de lagers van de lasdampafzuiging versleten zijn, omdat deze in de verkeerde stand is gemonteerd.
Dat deze lagers niet gemaakt zijn voor een axiale belasting.
Daar had ik 15 jaar geleden niet over nagedacht.
In die tijd heeft het ding weinig gedraait.
Zo'n ventilator zal in elke stand velen jaren probleemloos moeten draaien. Ik zou daarom nieuwe lagers monteren in de juiste stand. Ik weet niet op hoeveel RPM die ventilator draaid, maar dat is toch meestal maar beperkt. Dan kun je er gesloten lagers in zetten (ZZ, 2RS), die zijn voor het leven gesmeerd.
Als je op het type lager zoekt, kom je meestal wel een paar web shops tegen en soms hebben ze aanbiedingen. Bij Techniekwebshop.nl en lagerkoning.nl bestel ik meestal de SKF lagers.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
HD13
Contacteer:

Bericht door HD13 »

Even voor je gemoedsrust ventilator kun e beveiligen met deze:
https://www.elektramat.nl/eaton-pkzm01- ... UTnE_wUzpb

1 fase motor op 3 fase beveiliging gaat prima, moet alleen een verbinding extra in.

Tevens deze 50Hz motor zal 2800 rpm draaien en geen 2000, denk dat typeplaatje beschadigd is.
kawarider
Donateur
Contacteer:

Bericht door kawarider »

Zit je waaier niet gewoon los?
Marijke&Peter
Contacteer:

FreesKever schreef: 04 jun 2025 21:04Als je er niets aan doet, dan is er een heel reeele kans dat het lager helemaal vast loopt, dan gaan de lager schalen in de passing draaien en gaat ook de rest echt kapot voordat je er bij bent om het uit te zetten.
Ik ga zeker wat aan doen, te beginnen met een motorbeveiliging er voor zetten.
( maar eerst is het project draaibank aan de beurt )
hfjbuis schreef: 04 jun 2025 22:41Zo'n ventilator zal in elke stand velen jaren probleemloos moeten draaien.
Het was al een afgedankte 2e hands toen ik deze in gebruik nam.
Waarschijnlijk heeft de vorige eigenaar deze horizontaal gebruikt.
kawarider schreef: 05 jun 2025 07:43 Zit je waaier niet gewoon los?
nee.

Groetjes, Peter
hugo stoutjesdijk
Donateur
Contacteer:

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Het lastigste is waarschijnlijk dat ding daar weg halen en op de werkbank krijgen.
Verder is zo’n motor demonteren toch niet heel ingewikkeld. Dan beoordeel je die lagers even of constateert een andere reden dat die zwaar loopt. (Ophehoopte zooi in het ventilator huis of zo)
Of ..
2 nieuwe lagertjes in die deksels en de boel draait weer 30 jaar.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
kawarider
Donateur
Contacteer:

Bericht door kawarider »

Precies, ingewikkeld kan het niet zijn. Lagers kapot door niet te gebruiken is ook raar. Condensator naar de mallemiezen? Draait ie op 230V of krachtstroom?
Marijke&Peter
Contacteer:

hugo stoutjesdijk schreef: 05 jun 2025 14:37Het lastigste is waarschijnlijk dat ding daar weg halen en op de werkbank krijgen.
De constructie kan kantelen, heb ik juist zo gemaakt voor onderhoud.
kawarider schreef: 05 jun 2025 20:01Lagers kapot door niet te gebruiken is ook raar.
Het was al een (afgeschreven?) 2e handsje toen ik deze kreeg.
Wellicht is deze op de vorige locatie vervangen omdat de lagers niet goed meer waren.
Aangezien ik geen idee had hoeveel geluid "normaal" is voor dit appataat, was ik toen erg blij met mijn nieuwe aanwinst.
kawarider schreef: 05 jun 2025 20:01Draait ie op 230V of krachtstroom?
1x230V.

Groetjes, Peter

Edit:
Aleemaal hartelijk bedankt voor de antwoorden, daar hebben we wat aan. 8)
Groeten, Marijke en Peter
Plaats reactie