Gaan zonnepanelen vanaf 2027 geld kosten in plaats van opleveren?

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Portje
Donateur
Been thanked: 3 times

Gaan zonnepanelen vanaf 2027 geld kosten in plaats van opleveren?

Bericht door Portje »

Dat wordt rekenen jongens.
Zorgen dat je zoveel mogelijk je stroom zelf opmaakt.
Dus nu iedereen aan de accu's?
Straks gaan ze daar ook een heffing op zetten, ze verzinnen wel iets hoe..

Schandalig eigenlijk die hele zooi..

Ik heb er de ballen verstand van, en nog minder ervaring
En helaas zit mijn hoofd zó barstensvol met informatie dat ik niets meer terug kan vinden
Gigabyte Z490 aorus master - i9-10850K 3.60ghz- Corsair DDR4 32GB - ssd 970 evo 1TB M.2
https://www.youtube.com/channel/UCbUguR ... ljJift2lGw
DaBit
Donateur
Has thanked: 1 time
Been thanked: 12 times

Re: Gaan zonnepanelen vanaf 2027 geld kosten in plaats van opleveren?

Bericht door DaBit »

Ik heb geinvesteerd in een regenton. Maar als het een paar dagen regent dan loopt die ton over en heb ik niks aan de extra water-opwek en moet ik water kopen bij het waterleidingbedrijf. Huiliehuilie, schandalig, daar moeten 'ze' echt iets aan doen! Een salderingsregeling bijvoorbeeld. Zodat ik al het water dat ik teveel heb de grond in kan laten lopen en dan tijdens een droge periode gratis af mag nemen van het waterleidingbedrijf. Jaaaa, dat zou wel wat zijn!

Klinkt krom he? Is het ook.

Net zoals met die zonnestroom. We zitten in de situatie dat er zoveel panelen zijn dat op zonnige dagen niemand op jouw zonnestroom zit te wachten want het is gewoon teveel. Afval dus. Dat je vervolgens iemand moet betalen voor het afvoeren van jouw afval is eigenlijk nog niet eens heel erg onterecht. De oplossing? Bied het afval niet aan en je hoeft ook niet te betalen.

En even voor de duidelijkheid: ik ben voor een 'normaal' huishouden een groot-opwekker en -verbruiker dus ik word 'extra hard geraakt' in 2027. De balans van 2025:
Afbeelding
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
keesfrees
Has thanked: 6 times

Bericht door keesfrees »

Phoe, moet dat nou weer, hier ook al (weer).
Die saldering was om de boel aan te jagen en men is er te lang mee doorgegaan.
Bij het ontstaan verbaasde ik mij er al over.

Er had veel meer ingezet moeten worden op vraag en aanbod op elkaar afstemmen, apparatuur bestuurbaar maken.
Maar ja, da's te ingewikkeld en dat loont dan niet.

Met het privatiseren van de energie markt is als eerst het dubbeltarief onaantrekkelijk gemaakt.
Sven
Been thanked: 4 times
Contacteer:

Bericht door Sven »

Tja, ik ben ook niet blij dat het een rommeltje is geworden.

Ik snap dat salderen in de oude vorm niet kon blijven bestaan, maar tegelijk voelt het of de belofte van de ene partij ongedaan wordt gemaakt door de andere partij.

Samen met hoe de afbouw van introductieregelingen voor elektrische auto's is gegaan vertrouw ik niet meer op de mooie woorden van een regering, anders dan wat er in het nu wordt beloofd.

Warmtepomp kopen kan wel in het nu, daar krijg je een aanschafsubsidie voor en het bespaart je meteen vanaf je eerste winter. Of zelfs je eerst douche.

Maar hoewel mijn werkplaats een prima dak heb voor meer zonnepanelen, ik heb in mijn kladjes nog geen gunstige berekening kunnen toveren om dat te gaan doen.

Ik denk wel dat ik ga overstappen op variabel, dan kan ik zo te zien instappen in een systeem dat het gebruik van de eigen productie versoepelt.
Het maakt ook wel uit dat ik meer verbruik dan opwek.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Portje
Donateur
Been thanked: 3 times

Bericht door Portje »

Ik heb misschien toch wel een mooie aanvulling.

Ik ben vanmorgen benaderd door mijn woningbouwvereniging over het plaatsen van een boiler op zolder omdat ik panelen van ze huur.
Dit omdat de saldering volgend jaar ophoud.
Ze hebben een proeftijd van 1a2 jaar om te bekijken of het rendabel zou zijn voor alle woningen die zonnepanelen huren.
Er waren van de woningen in mijn straat 3 die als proef mee mogen doen.
Gratis., kosten zouden ongeveer €2000/woning zijn.
Ik ben uitgeloot om daar aan mee te kunnen doen.
Natuurlijk doe ik mee.

Maar ik kreeg ook te horen dat die woningbouwverenigingen vaak in hun zonnepanelen verhuur clausules zouden hebben over een verschil kosten/opbrengst.
Ik kreeg te horen dat die zomaar eens in de miljoenen terug moeten betalen aan hun paneelhuurders.
Hoe dat precies zit weet ik niet, ik had daar misschien wat meer over moeten vragen, mja die man had het hartstikke druk.
Ik neem aan dat ik daar nog wel wat over hoor, anders bel ik hem zelf wel een keer.
Ik heb er de ballen verstand van, en nog minder ervaring
En helaas zit mijn hoofd zó barstensvol met informatie dat ik niets meer terug kan vinden
Gigabyte Z490 aorus master - i9-10850K 3.60ghz- Corsair DDR4 32GB - ssd 970 evo 1TB M.2
https://www.youtube.com/channel/UCbUguR ... ljJift2lGw
javanree
Has thanked: 2 times
Been thanked: 1 time
Contacteer:

Bericht door javanree »

Interessant plaatje DaBit (mis alleen water nog, ook iets om te loggen nu de prijs daarvan flink stijgt), meteen even gekeken en ik kreeg deze uit mijn HomeAssistant getoverd :
Afbeelding
Zit nu voor 2026 te kijken naar een kleine thuis accu ( geen zin in gedoe in de meterkast ) ; overweeg iets als een marstek Venus E3 zodat ik ook een kleine noodstroom bron heb.
DaBit
Donateur
Been thanked: 12 times

Bericht door DaBit »

Portje schreef: 07 jan 2026 15:49 Ik ben vanmorgen benaderd door mijn woningbouwvereniging over het plaatsen van een boiler op zolder omdat ik panelen van ze huur.
Dit omdat de saldering volgend jaar ophoud.
Ze hebben een proeftijd van 1a2 jaar om te bekijken of het rendabel zou zijn voor alle woningen die zonnepanelen huren.
Kijk wel effe wat ze nu precies gaan doen? Als de boiler op overtollige stroom water voorverwarmt dan is dat wel prima. Als ze een warmtepompboiler monteren ook. Als de huidige warmwaterbereiding vervangen wordt door een COP=1 boiler dan vind ik dat persoonlijk niet okee.

Voor het idee: mijn electrische boiler die ik als voorverwarmer gebruik zo gauw electriciteit goedkoper is dan gas heeft vorig jaar 1800kWh aan electriciteit opgeslobberd. Wij zijn met 4 waarvan 2 pubers, jullie zijn met 2 ouderen die wat zuiniger aangelegd zijn dus het zal bij jou ook wel op zoiets uitkomen.

De huidige E-boiler vervangen door een grotere warmtepompboiler welke dan vrijwel al het warmwater kan doen, het gasdeel van mijn hybride-WP ombouwen naar propaan, de gasleiding afsluiten en een tweetal 33kg propaanflessen buiten neerzetten voor het beetje gasverbruik wat nog overblijft (plus reserve voor als een schurkenstaat zoals de joenaaitmiesteeds Europa binnenvalt) zou best uit kunnen kwa centjes.
javanree schreef: 07 jan 2026 17:07 Interessant plaatje DaBit (mis alleen water nog, ook iets om te loggen nu de prijs daarvan flink stijgt)
Waar komt bij jou die 'koolstofarm' vandaan?
Water zou wel leuk zijn ja, maar het is bij mij wel een heel erg vochtig hok waar die watermeter zit. Als ik de deksel onder de vloermat bij de voordeur optil dan loopt het water eraf. Niet erg elektronicavriendelijk en ook geen vaste stroom aanwezig.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
kawarider
Donateur
Has thanked: 10 times
Contacteer:

Bericht door kawarider »

Bedankt Dabit. Kan ik ook een ploatje sjowe.

Afbeelding

Afbeelding

Vannacht om 1.00 batterij geladen en to 15.00 volgehouden. Valt niet tegen. Laser heeft weinig gedraait.

En inderdaad, salderingsregeling heeft zijn werk bijzonddr goed gedaan. Precies waar hij voor bedoeld is. De volgende stap is eigen verbruik verhogen door kansen te pakken en niet te piepen. Na jaren geen energie kosten vereist het nu toch wat moeite om dat zo te houden. Ben benieuwd of dat gaat lukken. Niet zonder moeite en investeringen in ieder geval. Wel leuke nieuwe uitdagingen.
spinningwheels
Contacteer:

Bericht door spinningwheels »

Portje schreef: 07 jan 2026 14:27
Schandalig eigenlijk die hele zooi..

Had je iets anders verwacht van de overheid dan ?

Begon al in de 60r jaren, iedereen moest aan het gas, schoon, goedkoop en Nederland had genoeg tot in het hiernamaals.
Maar ja dan verkopen ze het voor een paar cent aan het buitenland, en zodra het overgrote deel gas heeft gaan de prijzen stevig omhoog.

Iedereen moest maar zonnepanelen op het dak, nu zijn er voldoende verkocht en mogen de mensen gaan betalen.

Koop een EV zei de overheid, voordelig en schoon rijden. je kreeg zelfs subsidie als je je oude vertrouwde dieseltje naar de sloop bracht. En nu steeds meer houderschap belasting gaan betalen.

Lijkt er dus een heel klein beetje op dat Alles wat de overheid promoot je uiteindelijk (veel) geld gaat kosten
In theorie kan ik praktisch alles
kawarider
Donateur
Contacteer:

Bericht door kawarider »

😀😂Dabit heeft het mooi uitgelgd met die regenton. Hetzelfde geldt natuurlijk voor EV. Is niet meer nodig om te subsidieren. Een kind kan uitrekenen dat elektrisch goedkoper is. En kicken dat je op je eigen pv kunt rijden.
spinningwheels
Contacteer:

Bericht door spinningwheels »

kawarider schreef: 07 jan 2026 22:00 😀😂Dabit heeft het mooi uitgelgd met die regenton. Hetzelfde geldt natuurlijk voor EV. Is niet meer nodig om te subsidieren. Een kind kan uitrekenen dat elektrisch goedkoper is. En kicken dat je op je eigen pv kunt rijden.

Dan mot dat kind wel even opnieuw leren rekenen denk ik zo.
Doe eens een berekening wat een km in je EV je echt kost, dus neem dan ook afschrijving, verzekering, belasting (dure) garagebeurtjes omdat je zelf nagenoeg niets aan zo,n ding kan doen ook mee.

Ik rij een 75r chevelle wagon op lpg, dat kost mij, niet schrikken.
Afschrijving durf ik op 0 te zetten.
onderhoud, ca €250 per jaar
Verzekering €130 per jaar
Belasting € 0 per jaar.
brandstof 2500 liter lpg per jaar hier €0.70 liter dus €1750 voor 15000 km
Totaal per jaar € 2130/15000 is €0.142 per km, donaties aan het CJIB niet meegerekend.
Ik heb zelf naar zo,n eerste serie tesla met levenslang gratis laden gekeken als pekelbak/ragbak. maar kom dan lang niet in de buurt van die prijs per km.
In theorie kan ik praktisch alles
Huub Buis
Donateur
Been thanked: 8 times

Bericht door Huub Buis »

Ik heb sinds begin vorig jaar met veel tegen zit een nieuw meter moeten laten plaatsen. Ik denk dat 80% van mijn stroom teruggeleverd wordt in de zomer om daarna tijdens de donkere dagen gebruikt te worden. Voor die teruglevering in de zomer krijg ik na aftrek van de terugleverboete 1 cent / kWh. Voor mij is dat ongeveer 16 euro per jaar. Daar tegen heb ik dan 400 kWh zonne-energie die ik zelf gebruik. Tegen €0,30 per kWh aan gratis stroom is dat € 120,--. Alles bij elkaar €136,-- per jaar aan opbrengst. Dan is het voor mij eenvoudig, als de salderingsregeling afloopt, trek ik de stekker eruit (werkschakelaar omzetten). Gelukkig hebben de panelen zich inmiddels terugverdiend.

Ik wil best voor de extra kosten van teruggeleverde stroom betalen. Maar dat het maar 1 cent per kWh waard is, lijkt mij sterk. Anders zouden ze zelf toch geen zonnevelden aanleggen.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
rolandvs
Contacteer:

Bericht door rolandvs »

😀😂Dabit heeft het mooi uitgelgd met die regenton. Hetzelfde geldt natuurlijk voor EV. Is niet meer nodig om te subsidieren. Een kind kan uitrekenen dat elektrisch goedkoper is. En kicken dat je op je eigen pv kunt rijden.
[/quote]

Nou die uitleg van dabit klopt niet echt. Hoezo regenwater over. Mooi maar dan moet wel eerst gaan betalen voor je hem mag lozen. Ohw aansluiting voor lozen. Tja moet je wel aanleggen en elk jaar extra voor betalen.
Vervolgens heb je water nodig mag je hem dubbel betalen.
Want dat water is wel schoon en eigenlijk zou dabit voor lozen nog reinigskosten moeten betalen Want water is vuil en verontreinigd en volgens mij heb je niet eens vergunning dus loos je illegaal en verontreinigd :roll: 8)

Daarnaast ik snap niet dat iedereen er nu pas mee komt.
Want die kon je al jaren zien aankomen vanaf 2005. En nu beginnen alle zonnepaneel gebruikers pas in opstand te komen. Had je jaren geleden al in opstand moeten komen en niet als kwaad geschied is. Hollander zijn gewoontedier. Iedereen neemt zonnepanelen dus ik moet ze ook.
Godverdomme als buurman in de Maas springt dan spring je niet na.
Dus alle zonnepaneel gebruiker hebben dit zelf veroorzaakt.
Ons net is er niet op berekend. Feitelijk hetzelfde als ons wegennet. 1000 auto's op a2 gaat goed als ze onder normale omstandigheden rijden. 1000.000 lukt niet. Verdomd file. Nu gebeurd hetzelfde met zonnepanelen. Teveel mensen wekken teveel op. Want is lekker goedkoop en buurman heeft ze ook vervolgens kunt je hem niet kwijt. die aanpassingen die alle gebruikers "'veroorzaken" moeten jullie betalen. Als ik geen auto heb hoef ik toch geen wegenbelasting te betalen. Dus hierbij hetzelfde.
Wat je opwekt zelf gebruiken. En zodra het over grensscheiding komt kost het je geld.
Dus feitelijk betalen alle zonnepaneel bezitters nog veel te weinig want jullie lozen en vervuiler betaald.

Daarnaast als je auto gaat tanken. Laat je dan tank uren door pompen terwijl je tank al vol zit. Nee dit met zonnepanelen is niets meer als minder.

Zeg eens tegen je baas als er niets te doen is dat je wil werken en juist dan je uren wil maken voor het hele jaar zegt je baas ook geen ja. Dus bij alles is het hetzelfde als zonnepanelen dus logisch. Waarom nu na 20 jaar pas commotie.

Hollander klagen teveel betalen veel belasting onzin. Veel landen betalen juist meer. Inkomstenbelasting is in Nederland bijvoorkeur bijna laagste van Europa.
Iedereen kan goochelen met cijfers. Maar blijf bij feiten.
Laatst gewijzigd door rolandvs op 08 jan 2026 07:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Je werkt om te leven en je leeft niet om te werken.
Daarom werk ik niet maar heb een hobby!
rolandvs
Contacteer:

Bericht door rolandvs »

Daarnaast zorgen alleen bezitters van zonnepanelen dat er minder stroom hoeft worden opgewekt of afgevoerd ook dat moeten jullie betalen. Zeker nu met c02 heffing milieubelasting want die was voor 50 jaar ingekocht. Volgens mij betaald iedere zonnepaneel bezitter eigenlijk nog te weinig als je het wegzet tegen de "overlast"

Volgens mij is er nu niemand die bij rijkswaterstaat (lees door overheid betaalde instantie )klaagt dat hun auto onder zout zit. Nu gebeurd er feitelijk niets anders.
Jullie zijn blij dat je op zoute wegen mag rijden. Wil je niet rijden blijf dan thuis.

Veel zonnepanelen bezitters. Koop zonnepanelen want ze zijn goedkoop. Mijn opa zei altijd goedkoop is duurkoop.
Het addertje zit altijd onder het gras anders had gras geen onderkant. Overheid adviseerde het. Tja opel maakt reclame en adviseert voor nieuwe grandland maar niet iedereen rijd ineens grandland. Als het om centjes gaat gaan alle stomme Nederlanders in rij.

Heb geen zonnepanelen bewust. Betaal ik meer. Poeh energie is duur. Betaald iedereen teveel krijgt stomste van klas energie toeslag. Dus eigenlijk betaald stomste jongetje van klas het het minste. Waarom zou ik gaan leren om slim te worden. Op school wilde niemand het slimste zijn waarom nu ineens wel.
Laatst gewijzigd door rolandvs op 08 jan 2026 07:31, 5 keer totaal gewijzigd.
Je werkt om te leven en je leeft niet om te werken.
Daarom werk ik niet maar heb een hobby!
Plaats reactie