Gaan zonnepanelen vanaf 2027 geld kosten in plaats van opleveren?
Moderator: Moderators
-
rolandvs
- Been thanked: 1 time
- Contacteer:
Re: Gaan zonnepanelen vanaf 2027 geld kosten in plaats van opleveren?
Daarnaast zorgen alleen bezitters van zonnepanelen dat er minder stroom hoeft worden opgewekt of afgevoerd ook dat moeten jullie betalen. Zeker nu met c02 heffing milieubelasting. Volgens mij betaald iedere zonnepaneel bezitter eigenlijk nog te weinig als je het wegzet tegen de "overlast" dus iedereen met zonnepanelen zou feitelijk ook moeten betalen voor hetgeen ze zelf opwekken Althans voor vervuiling die ze opwekken.
Aangezicht in straat, effecten voor vleermuizen en uiltjes nog daargelaten.
Heel simpel de vervuiler betaald. Ook in dit geval.
Aangezicht in straat, effecten voor vleermuizen en uiltjes nog daargelaten.
Heel simpel de vervuiler betaald. Ook in dit geval.
Je werkt om te leven en je leeft niet om te werken.
Daarom werk ik niet maar heb een hobby!
-
rolandvs
- Contacteer:
Je hoeft het niet te lezen staat immers niets nieuws in.
Maar meeste mensen denken besparen zie € tekens in ogen en geloven alles braaf. Vervolgens lopen ze te klagen. Ipv zelf nadenken en overweging maken op logische kennis of beetje vooruitziende blik.
Maar meeste mensen denken besparen zie € tekens in ogen en geloven alles braaf. Vervolgens lopen ze te klagen. Ipv zelf nadenken en overweging maken op logische kennis of beetje vooruitziende blik.
- javanree
- Has thanked: 2 times
- Contacteer:
Koolstofarm komt vanuit electricitymaps.com , het zou nog beter moeten zijn gezien mijn stroomcontract maar goed...DaBit schreef: 07 jan 2026 18:12 Waar komt bij jou die 'koolstofarm' vandaan?
Water zou wel leuk zijn ja, maar het is bij mij wel een heel erg vochtig hok waar die watermeter zit. Als ik de deksel onder de vloermat bij de voordeur optil dan loopt het water eraf. Niet erg elektronicavriendelijk en ook geen vaste stroom aanwezig.
Mijn watermeter zit in de meterkast, kreeg vanuit de vattenfal shop vanwege punten de homewizard watermeter gratis. Batterijen is een optie al krijg je dan minder data points.
- DaBit
- Donateur
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 12 times
Ach, we kunnen electriciteit eigenlijk best als elk ander goed beschouwen. Goederen hebben een waarde per eenheid en ze moeten van A naar B. Net zoals een spijker. Zo'n ding kost een cent, zit in een verpakkingseenheid van 1000 en kost 7,50 om van A naar B te krijgen voor kleine hoeveelheden tot honderden euros voor grote hoeveelheiden. Het hoeft voor kilowatturen eigenlijk niet heel anders te werken, en dan is het in ieder geval wat eerlijker. Plus dat het opeens vrij is wie A en B zijn.
Dynamische energieprijzen zijn al een eind de goed kant op. En de logische contractvorm ook; ik heb het nog niet gezien dat ik ergens een vast contract af kan sluiten voor brood of benzine waarin ik 3 jaar gegarandeerd hetzelfde bedrag betaal. Alleen voor transport zit je dan nog vast aan een enkel bedrijf dat de monopolie heeft in jouw regio. En dat is niet handig, want dat is het bedrijf met geldhonger omdat ze nogal wat achterstallig onderhoud hebben.
Kwa EV: een Renault bi-fuel vehikel, dus af-fabriek LPG, heb ik ook overwogen. Die dingen kunnen gebruik maken van het hoge octaangetal van LPG en halen daardoor prima verbruikscijfers, en ik vind de Renaults waarin ik ooit gereden heb best prettige auto's. Alles bij elkaar zou dat best wel eens goedkoper uit hebben kunnen pakken dan een EV want de afschrijving van die EV's is belachelijk hoog, en de verzekeringspremie eigenlijk ook.
Het begin van de Oekraine-oorlog heeft laten zien hoe snel het mis gaat met fossiele energie, en dat was alleen nog maar kwa prijs en niet eens kwa beschikbaarheid. De wereld ziet er vandaag de dag niet echt beter uit vind ik. Als puntje bij paaltje komt heb ik nu licht, warmte, transport en de mogelijkheid om dingen te blijven fabriceren terwijl de rest van Nederland als lemmingen in de Maas springt, euh, dagenlang in de rij voor het tankstation gaan staan.
'Ja maar DaBit, je praat onzin, in de winter komt er weinig van jouw panelen en kun je ook lekker gaan zitten vernikkelen'. Klopt, dus daarom heb ik een paar panelen meer. Ook in de wintermaanden heb ik 5-10kWh/dag te besteden. En dat ik dan in de zomer veel te veel heb, jammer dan. Als niemand het hebben wil schaal ik de productie wel terug. Zoals elke andere producent van om het even wat zou doen.
Dynamische energieprijzen zijn al een eind de goed kant op. En de logische contractvorm ook; ik heb het nog niet gezien dat ik ergens een vast contract af kan sluiten voor brood of benzine waarin ik 3 jaar gegarandeerd hetzelfde bedrag betaal. Alleen voor transport zit je dan nog vast aan een enkel bedrijf dat de monopolie heeft in jouw regio. En dat is niet handig, want dat is het bedrijf met geldhonger omdat ze nogal wat achterstallig onderhoud hebben.
Kwa EV: een Renault bi-fuel vehikel, dus af-fabriek LPG, heb ik ook overwogen. Die dingen kunnen gebruik maken van het hoge octaangetal van LPG en halen daardoor prima verbruikscijfers, en ik vind de Renaults waarin ik ooit gereden heb best prettige auto's. Alles bij elkaar zou dat best wel eens goedkoper uit hebben kunnen pakken dan een EV want de afschrijving van die EV's is belachelijk hoog, en de verzekeringspremie eigenlijk ook.
En dat is nou de reden dat ik electriciteit zo'n mooi spul vind. Je kunt het relatief makkelijk zelf produceren op vele manieren, en je kunt er vanalles mee doen. Dingen warm maken, dingen koud maken, zaken laten bewegen, stukken ijzer aan elkaar braaien, noem maar op. It's amazing Mike!rolandvs schreef: 08 jan 2026 06:43 Godverdomme als buurman in de Maas springt dan spring je niet na.
Het begin van de Oekraine-oorlog heeft laten zien hoe snel het mis gaat met fossiele energie, en dat was alleen nog maar kwa prijs en niet eens kwa beschikbaarheid. De wereld ziet er vandaag de dag niet echt beter uit vind ik. Als puntje bij paaltje komt heb ik nu licht, warmte, transport en de mogelijkheid om dingen te blijven fabriceren terwijl de rest van Nederland als lemmingen in de Maas springt, euh, dagenlang in de rij voor het tankstation gaan staan.
'Ja maar DaBit, je praat onzin, in de winter komt er weinig van jouw panelen en kun je ook lekker gaan zitten vernikkelen'. Klopt, dus daarom heb ik een paar panelen meer. Ook in de wintermaanden heb ik 5-10kWh/dag te besteden. En dat ik dan in de zomer veel te veel heb, jammer dan. Als niemand het hebben wil schaal ik de productie wel terug. Zoals elke andere producent van om het even wat zou doen.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
- Sven
- Been thanked: 4 times
- Contacteer:
Je energieleverancier kan zijn inkoop dan ook voor drie jaar vastleggen.DaBit schreef: 08 jan 2026 09:40 ik heb het nog niet gezien dat ik ergens een vast contract af kan sluiten voor brood of benzine waarin ik 3 jaar gegarandeerd hetzelfde bedrag betaal
Als jij je broodinkoop voor een keten van weeshuizen voor 3 jaar vast wil leggen, geheid krijg je dan een lagere prijs.
Jij hebt wel het voordeel dat je alles, en dan ook echt alles zelf kan doen. Dat maakt een extra setje panelen vooral een investering van tijd en boterhammenenergie ; )DaBit schreef: 08 jan 2026 09:40 Klopt, dus daarom heb ik een paar panelen meer. Ook in de wintermaanden heb ik 5-10kWh/dag te besteden
Laatst gewijzigd door Sven op 08 jan 2026 11:06, 1 keer totaal gewijzigd.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Hier een uitgebreide verhandeling :
www.joostdevree.nl/p/pv-paneel
Met daar in :
https://www.joostdevree.nl/p/pv-paneel#kosten_en_baten
En daar in een rekenblad :
https://www.joostdevree.nl/images/p/pv_ ... ree_nl.xls
www.joostdevree.nl/p/pv-paneel
Met daar in :
https://www.joostdevree.nl/p/pv-paneel#kosten_en_baten
En daar in een rekenblad :
https://www.joostdevree.nl/images/p/pv_ ... ree_nl.xls
https://european-alternatives.eu/ https://appdwang.nl/
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
- DaBit
- Donateur
- Been thanked: 12 times
Nee, dat kan-ie niet zomaar volgens mij. Die moet het op de dagmarkt inkopen.Sven schreef: 08 jan 2026 10:35 Je energieleverancier kan zijn inkoop dan ook voor drie jaar vastleggen.
Voor een particulier is het bepaald niet gangbaar. Als we 't bij energie houden: die betaalt de op moment van aankoop geldende prijs voor een liter benzine, voor een kilo houtpellets, voor een vulling propaangas, noem het maar op. Dat vind niemand raar. Maar dynamische prijzen voor een kuub aardgas of een megawattuur electriciteit zijn dan opeens wel 'raar'.Als jij je broodinkoop voor een keten van weeshuizen voor 3 jaar vast wil leggen, geheid krijg je dan een lagere prijs.
Dat heeft weinig met kunnen te maken maar met de instelling. Stiekum kan ik eigenlijk helemaal niks heel goed en ga ik grote problemen het liefste te lijf met een grote hamer.Jij hebt wel het voordeel dat je alles, en dan ook echt alles zelf kan doen. Dat maakt een extra setje panelen vooral een investering van tijd en boterhammenenergie ; )
Maar ik durf er wel aan te beginnen want ik hoef geen gouden randjes, ik heb inmiddels geleerd dat het met een omweggetje linksom en rechtom wel tot een acceptabel einde komt en ik durf best hulp te vragen als dat nodig is. De meeste mensen hoeven alleen maar te leren om tevreden te zijn met een acceptabel resultaat in plaats van een perfect resultaat en kunnen dan dat soort dingen ook.
Iets van 14500Wp.
Maar een deel daarvan ligt weggestopt in hoekjes en gaatjes en produceert niet zoveel en het oost/west op mijn huisdak is ook 12 panelen voor de prijs van 24 zeg maar. Ik heb zelfs panelen op het noorden liggen. Magoed, als je het voor ca. EUR 0,30/Wp ofzo neer kunt leggen omdat je andermans afval kunt recyclen dan is dat toch al gauw de moeite waard om dat toch te doen. Die doen het bij bewolkte hemel ook wel namelijk, en dan heeft mijn spul ook stroom nodig.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
- kawarider
- Donateur
- Has thanked: 10 times
- Contacteer:
@spinningwheels
Voorheen BMW 118d nieuwe Model Y
wegenbelasting €137 pm €1644 pj €32 pm € 384
onderhoud zeker €1000 € 0 misschien over 5 jaar setje remblokken
verzekering is ongeveer gelijk
brandstof 25.000 km €3500 € 0 leve de salderingsregeling
afschrijving €10.000/10jr €1000 €5000 vergeleken met goedkoopste op marktplaats €0.20/km
Totaal €7144 €5384
Dus, oud barrel eruit, nieuwe erin, bijna €2000 besparing per jaar en een auto waar ik heel goed mee bij klanten kan komen. Voor mij nog steeds een nobrainer. De grote uitdaging wordt om de teller op nul te houden na de salderingsregeling, leuk man. Nu nog een paar elektrische bedrijfsbussen en meer dak voor paneeltjes. Laat de zeikers maar zeiken, ik ben nog steeds happy.
Paneeltjes kunnen dus nog steeds uit, rendement loopt iets terug maar nog steeds bijzonder goed. Als je niet in staat bent om te rekenen of alles gelooft wat op het NOS journaal geroepen wordt, dan wordt het lastig inderdaad.
Oef, het ziet er anders uit dan op mijn scherm, excuus.
onderhoud zeker €1000 € 0 misschien over 5 jaar setje remblokken
verzekering is ongeveer gelijk
brandstof 25.000 km €3500 € 0 leve de salderingsregeling
afschrijving €10.000/10jr €1000 €5000 vergeleken met goedkoopste op marktplaats €0.20/km
Totaal €7144 €5384
Dus, oud barrel eruit, nieuwe erin, bijna €2000 besparing per jaar en een auto waar ik heel goed mee bij klanten kan komen. Voor mij nog steeds een nobrainer. De grote uitdaging wordt om de teller op nul te houden na de salderingsregeling, leuk man. Nu nog een paar elektrische bedrijfsbussen en meer dak voor paneeltjes. Laat de zeikers maar zeiken, ik ben nog steeds happy.
Paneeltjes kunnen dus nog steeds uit, rendement loopt iets terug maar nog steeds bijzonder goed. Als je niet in staat bent om te rekenen of alles gelooft wat op het NOS journaal geroepen wordt, dan wordt het lastig inderdaad.
Oef, het ziet er anders uit dan op mijn scherm, excuus.
-
rolandvs
- Contacteer:
Behalve sneeuw waar iedereen zoveel last van schijnt te hebben.
https://www.nu.nl/economie/6381946/warm ... neeuw.html
Zelfvoorziening word of is key
https://www.nu.nl/economie/6381946/warm ... neeuw.html
Zelfvoorziening word of is key
- Quepee
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 5 times
- Contacteer:
58 panelen op het dak en GVD al 3 dagen geen stroom ervan omdat er sneeuw op ligt ! bij wie mag ik uithuilen ?
- spinningwheels
- Been thanked: 4 times
- Contacteer:
Volgens mij is de houderschap belasting ruim 3x zoveel geworden voor die EV,s per ingang van januarikawarider schreef: 08 jan 2026 18:15 @spinningwheels
In theorie kan ik praktisch alles