Gaan zonnepanelen vanaf 2027 geld kosten in plaats van opleveren?
Moderator: Moderators
- kawarider
- Donateur
- Has thanked: 10 times
- Contacteer:
Re: Gaan zonnepanelen vanaf 2027 geld kosten in plaats van opleveren?
Nee. Op t Nos journaal misschien, hier niet. Ik heb ook nog een 1 serie die 155 in de maand doet ( roetfilter uitgeschreven). Leuk dieselen. Benzine nog leuker met 2 euro plus. Lang leve de ev voor mij
- spinningwheels
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 4 times
- Contacteer:
Lees toch echt dit op de site van de belastingdienst.kawarider schreef: 08 jan 2026 23:22 Nee. Op t Nos journaal misschien, hier niet. Ik heb ook nog een 1 serie die 155 in de maand doet ( roetfilter uitgeschreven). Leuk dieselen. Benzine nog leuker met 2 euro plus. Lang leve de ev voor mij
Had ik gewicht tussen de 1950 en 2050 ingevuld .
Resultaat
Voor een Personenauto met een CO2-uitstoot van 0 gr/km betaalt u 70% van de motorrijtuigenbelasting.
Motorrijtuigenbelasting per tijdvak van 3 maanden: € 282.
Betaalt u de motorrijtuigenbelasting via automatische incasso? Dan schrijven wij iedere maand rond de 28e van de maand een derde deel van dit bedrag af van uw rekening.
In theorie kan ik praktisch alles
- janplastiek
- Donateur
- Been thanked: 7 times
- Contacteer:
Ik heb mijn situatie eens vergeleken met hoe het bij jullie is, in België gaat het ook veranderen vanaf 1 januari 2026, ik heb de beide E Trons voor deze verandering ingeschreven en hoef geen inschrijvingsvergoeding of wegenbelasting te betalen,
Emissievrije voertuigen die ingeschreven zijn vanaf 1 januari 2026 betalen belasting op de inverkeerstelling. Het gaat over een forfaitair bedrag van 61,50 euro eenmalig bij inschrijving van het voertuig.
Emissievrije voertuigen die ingeschreven zijn vanaf 1 januari 2026 betalen jaarlijkse verkeersbelasting. Het gaat over een forfaitair bedrag van 102,96 euro (inclusief opdeciem, jaarlijks te indexeren).
een landgenoot van jullie zij me al iets over jullie Roverheid
in Nederland zou me dit dan kosten:
Voor een Personenauto met een CO2-uitstoot van 0 gr/km betaalt u 70% van de motorrijtuigenbelasting.
gewichtsklasse 2451 tot 2550kg
MRB Motorrijtuigenbelasting per tijdvak van 3 maanden: € 365. per jaar €1460
BPM emissievrije auto’s zou het nu nog 70% van : € 667, vanaf 2030 gaat dat naar 100% €952,5
blij dat ik ze op tijd kocht dan, en denk dat ik toch maar Belg blijf.
Emissievrije voertuigen die ingeschreven zijn vanaf 1 januari 2026 betalen belasting op de inverkeerstelling. Het gaat over een forfaitair bedrag van 61,50 euro eenmalig bij inschrijving van het voertuig.
Emissievrije voertuigen die ingeschreven zijn vanaf 1 januari 2026 betalen jaarlijkse verkeersbelasting. Het gaat over een forfaitair bedrag van 102,96 euro (inclusief opdeciem, jaarlijks te indexeren).
een landgenoot van jullie zij me al iets over jullie Roverheid
in Nederland zou me dit dan kosten:
gewichtsklasse 2451 tot 2550kg
MRB Motorrijtuigenbelasting per tijdvak van 3 maanden: € 365. per jaar €1460
BPM emissievrije auto’s zou het nu nog 70% van : € 667, vanaf 2030 gaat dat naar 100% €952,5
blij dat ik ze op tijd kocht dan, en denk dat ik toch maar Belg blijf.
Breek de dag, frees een lijntje.
- kawarider
- Donateur
- Has thanked: 10 times
- Contacteer:
Jazeker, in Belgie is alles beter! Mooie verpiswedstrijd
, twee E trons
. Zaken gaan goed Jan en het is je van harte gegund.
Wegenbelasting, ik kan een bankafschrift uploaden als je wilt. Maar dan nog, nieuwe EV tegen een gebruikte diesel. Niet echt eerlijk en nog €2000 goedkoper. Ook als je stroom moet kopen en meer wegenbelasting moet betalen blijft voor mij EV een goede keus.
Vorige , dat was een Model 3 hebben we motor kapot gereden. Garantie natuurlijk, maar als we hadden moeten betalen was dat €2800. In die tijd hadden we ook motor kapot van Vito. Ruilmotor €3500 met 100.000 km erop. Inbouwen ook iets van €3000. Ook een nobrainer dus. Tenzij je een Nissan Leaf rijd en je koplamp kapot is
.
Wegenbelasting, ik kan een bankafschrift uploaden als je wilt. Maar dan nog, nieuwe EV tegen een gebruikte diesel. Niet echt eerlijk en nog €2000 goedkoper. Ook als je stroom moet kopen en meer wegenbelasting moet betalen blijft voor mij EV een goede keus.
Vorige , dat was een Model 3 hebben we motor kapot gereden. Garantie natuurlijk, maar als we hadden moeten betalen was dat €2800. In die tijd hadden we ook motor kapot van Vito. Ruilmotor €3500 met 100.000 km erop. Inbouwen ook iets van €3000. Ook een nobrainer dus. Tenzij je een Nissan Leaf rijd en je koplamp kapot is
-
Tonybryden
- Contacteer:
Het probleem is dat niet iedereen op de hoogte is dat je hier in Nederland van alle kanten genaaid word.
Wen er maar aan .
Wen er maar aan .
- hugo stoutjesdijk
- Donateur
- Been thanked: 12 times
- Contacteer:
Maar om nu 2 e trons neer te zetten zodat je om de beurt overdag met eigen panelen kunt laden…. Je kunt alles overdrijven.

Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
- Ballegooijen
- Donateur
- Contacteer:
Maar ook dat is dan weer goedkoop op te lossenTenzij je een Nissan Leaf rijd en je koplamp kapot is.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest!
https://www.Baldas.nl
https://www.Baldas.nl
- spinningwheels
- Contacteer:
En als je de wagen(s) verkoopt moet dan een volgende eigenaar wel die verkeersbelasting betalen?janplastiek schreef: 09 jan 2026 00:28 Ik heb mijn situatie eens vergeleken met hoe het bij jullie is, in België gaat het ook veranderen vanaf 1 januari 2026, ik heb de beide E Trons voor deze verandering ingeschreven en hoef geen inschrijvingsvergoeding of wegenbelasting te betalen,
Het zijn niet niet alleen de EV,s die vanaf 1 januari meer zijn gaan betalen. ook de campers zijn de sjaak, Dat was altijd 25% is nu naar 50% gegaan
Dus een campertje van 2500 kg op diesel kost nu €2288 aan belasting per jaar.
Jaar of wat terug hebben ze hier de oldtimers aangepakt. was altijd 25 jaar of ouder vrijgesteld van houderschap belasting . Daar werd in een keer 40 jaar van gemaakt. wel een overgang regeling, maar daar waren de diesels en lpg wagens van buitengesloten.
Paar jaar daarvoor werden de particulieren die in een bedrijfswagen reden ( zal in BE lichte vracht genoemd worden) aangepakt.
Die mochten ook in een keer het tarief van personen wagen gaan betalen.
En het gaat hier nog veel erger worden de komende jaren met die klimaatdrammer aan het roer.
In theorie kan ik praktisch alles
- janplastiek
- Donateur
- Contacteer:
Ik heb geen zonnepanelen liggen, ik trek alles van het net, voor mij is dit een directe inbrengbare onkost, zonnepanelen zijn vaste installaties
en moeten op 10 jaar ingebracht worden.
Ik trek dagelijks tijdens de werkuren 25kWh uit het net, frees, compressor, vacuümpomp etc, 100% afschrijving.
In ons landje mag je de overschot van elektriciteit bijna gratis afgeven, ik heb verschillende keren een complete installatie aangeboden gekregen van mensen die te grote installaties hebben liggen en door de digitale meter hun profijt zagen verdwijnen, de kosten groter dan de opbrengst, enkel de eerste hadden een energie certificaat, deze beginnen af te lopen denk ik.
Ik heb er over gedacht een installatie te leggen, maar mag niet off grid, dus heb ik geen interesse.
Ik heb bij verschillende klanten de mogelijkheid om de E trons gratis te laden, service naar hun toe vinden zij belangrijker dan die paar kWh en is voor mij leuk als je weet dat je appreciatie krijgt.
Als alle eigenaars van zonnepanelen nou eens in opstand zouden komen en op een bepaald moment allen samen de installaties uit zouden zetten, onbalance op het net, paniek bij de energie boeren, tekort aan stroom, doe dit 1 week en er zal wel anders gepiept worden over vergoedingen.
Mijn gedacht
en moeten op 10 jaar ingebracht worden.
Ik trek dagelijks tijdens de werkuren 25kWh uit het net, frees, compressor, vacuümpomp etc, 100% afschrijving.
In ons landje mag je de overschot van elektriciteit bijna gratis afgeven, ik heb verschillende keren een complete installatie aangeboden gekregen van mensen die te grote installaties hebben liggen en door de digitale meter hun profijt zagen verdwijnen, de kosten groter dan de opbrengst, enkel de eerste hadden een energie certificaat, deze beginnen af te lopen denk ik.
Ik heb er over gedacht een installatie te leggen, maar mag niet off grid, dus heb ik geen interesse.
Ik heb bij verschillende klanten de mogelijkheid om de E trons gratis te laden, service naar hun toe vinden zij belangrijker dan die paar kWh en is voor mij leuk als je weet dat je appreciatie krijgt.
Als alle eigenaars van zonnepanelen nou eens in opstand zouden komen en op een bepaald moment allen samen de installaties uit zouden zetten, onbalance op het net, paniek bij de energie boeren, tekort aan stroom, doe dit 1 week en er zal wel anders gepiept worden over vergoedingen.
Mijn gedacht
- janplastiek
- Donateur
- Contacteer:
Ja, dus 2de hands ev inschrijven na deze 1 januari 2026 is BIV en wegenbelasting betalen, maar nog steeds een schijntje van bij jullie.spinningwheels schreef: 10 jan 2026 00:08 En als je de wagen(s) verkoopt moet dan een volgende eigenaar wel die verkeersbelasting betalen?
- janplastiek
- Donateur
- Contacteer:
Ik ben nu bijna 34 jaar bezig, nog geen € aan reclame uitgegeven en een omzet waar ik nog steeds van denk hoe is dit mogelijk.kawarider schreef: 09 jan 2026 07:20 Jazeker, in Belgie is alles beter! Mooie verpiswedstrijd, twee E trons
. Zaken gaan goed Jan en het is je van harte gegund.
Ik heb tegen al mijn klanten ooit wel eens gezegd, als ik alleen de k*t jobjes krijg is de service snel gedaan, en dat is door de meeste goed begrepen, en wordt ook gewaardeerd dat ik zo duidelijk ben geweest.
Ik zei 2 jaar geleden nog tegen een grote klant dat ik op 1mei 2026 op vervroegd pensioen kon, er was direct paniek en er werd zelfs al geopperd om mij extra te betalen als ik nog langer bleef werken, ik voel me op mijn 60 jaar nog te jong om mijn uit de hand gelopen hobby al te stoppen, denk er aan om in 2030 de zaak te stoppen / over te geven als de gezondheid maar mee wil.
Vooruit, terug on topic.