Dynamische stroom, waar zit de winst?
Moderator: Moderators
- Sven
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 4 times
- Contacteer:
Dynamische stroom, waar zit de winst?
In maart loopt ons energiecontract thuis af. Vooruitkijkend probeer ik de aanbiedingen door te spitten.
Als ik de stroomprijzen van afgelopen jaar bekijk dan zijn de tarieven voor een vast contract eigenlijk hetzelfde als de dynamische tarieven. Ok, dynamisch kost een paar cent meer in de ochtend en de vroege avond, een beetje goedkoper in de nacht en een fractie goedkoper overdag.
Maar echt goedkoper wordt de stroom alleen in de middag, in het warmere deel van het jaar. En 13 november 2025 in de nacht.
De aanbieders van vaste contracten putten zich uit om de tariefstructuur zo ingewikkeld mogelijk te maken, zodat je uiteindelijk in uitputting de mooiste beloftes kiest.
Voor zover ik nu alles kan overzien (oh utopie) lijkt dynamische energie van Frank een soort van meerwaarde te hebben, die hebben een app die zowel onze auto als onze laadpaal ondersteund, dat zou autoladen met eigen stroom kunnen vergemakkelijken. Om daar nou de hele keuze op te baseren?
Heeft een van jullie deze knoop al doorgehakt? Of heb je gewoon maar een pijltje gegooid en het lot aanvaard?
Als ik de stroomprijzen van afgelopen jaar bekijk dan zijn de tarieven voor een vast contract eigenlijk hetzelfde als de dynamische tarieven. Ok, dynamisch kost een paar cent meer in de ochtend en de vroege avond, een beetje goedkoper in de nacht en een fractie goedkoper overdag.
Maar echt goedkoper wordt de stroom alleen in de middag, in het warmere deel van het jaar. En 13 november 2025 in de nacht.
De aanbieders van vaste contracten putten zich uit om de tariefstructuur zo ingewikkeld mogelijk te maken, zodat je uiteindelijk in uitputting de mooiste beloftes kiest.
Voor zover ik nu alles kan overzien (oh utopie) lijkt dynamische energie van Frank een soort van meerwaarde te hebben, die hebben een app die zowel onze auto als onze laadpaal ondersteund, dat zou autoladen met eigen stroom kunnen vergemakkelijken. Om daar nou de hele keuze op te baseren?
Heeft een van jullie deze knoop al doorgehakt? Of heb je gewoon maar een pijltje gegooid en het lot aanvaard?
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
-
mjeuring
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 1 time
Re: Dynamische stroom, waar zit de winst?
Ik zou zeker geen langlopend contract afnemen, gezien het salderen nog tot eind dit jaar doorgaat. Het zou mij niets verbazen als we tegen die tijd nog aardig wat veranderingen gaan zien.Sven schreef: 08 jan 2026 08:39 In maart loopt ons energiecontract thuis af. Vooruitkijkend probeer ik de aanbiedingen door te spitten.
- Sven
- Been thanked: 4 times
- Contacteer:
Ja, ik zat ook in die richting te denken.
Wat ik me net realiseer:
Als ik mijn gegevens invoer in de "vergelijkers" dan komt er een verschil in maandbedrag uit van ongeveer 2-3 tientjes tussen vast contract (de duurdere) en dynamisch. Dat is ongeveer gelijk aan de terugleverboete bij de vaste contracten.
Dat is geen monsterlijk verschil maar nog steeds wel geld waar je wat aan hebt.
Als door een fijne app mijn leven makkelijker wordt dan begint het wel in de richting van dynamisch te wijzen.
Wat ik me net realiseer:
Als ik mijn gegevens invoer in de "vergelijkers" dan komt er een verschil in maandbedrag uit van ongeveer 2-3 tientjes tussen vast contract (de duurdere) en dynamisch. Dat is ongeveer gelijk aan de terugleverboete bij de vaste contracten.
Dat is geen monsterlijk verschil maar nog steeds wel geld waar je wat aan hebt.
Als door een fijne app mijn leven makkelijker wordt dan begint het wel in de richting van dynamisch te wijzen.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
- Kars-cnc
- Donateur
Gewoon proberen, zo'n dynamisch contract. Je kunt daar per dag weer vanaf, dus als het niet bevalt kun je zo weer terug naar vast.
- DaBit
- Donateur
- Been thanked: 12 times
Als jij nergens je verbruik kunt sturen dan zal de winst minimaal zijn.
Maar in mijn geval lustte enkel de EV al ca. 2700kWh vorig jaar. Ik hoef meestal niet dagelijks te laden, dus dat kon ik 9 maanden lang doen als de stroomprijs ruim onder de 20 cent/kWh zat en veelal onder de 15 cent/kWh. Dat alleen maakt het al de moeite waard.
Verder is het wat Kars zegt: je zit er niet aan vast.
Maar in mijn geval lustte enkel de EV al ca. 2700kWh vorig jaar. Ik hoef meestal niet dagelijks te laden, dus dat kon ik 9 maanden lang doen als de stroomprijs ruim onder de 20 cent/kWh zat en veelal onder de 15 cent/kWh. Dat alleen maakt het al de moeite waard.
Verder is het wat Kars zegt: je zit er niet aan vast.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
-
rolandvs
- Contacteer:
Sommige dingen kwa gebruik kun je wel sturen bijvoorbeeld wasmachine en vaatwasser die kun je laten draaien als je zelf opwekt met panelen. En even wellicht auto ook gedeeltelijk en warmtepomp word misschien al lastiger.
Denk dat je moet kijken wanneer of juist niet wanneer je stroom gebruikt. Vastzetten ivm salderen is ook lastiger maar aan andere kant prijzen zijn lager dan ze geweest zijn. Dus is afweging die je zelf moet maken.
Mijn ouders hebben ook frank en dynamisch maar die zijn hele dag thuis en kunnen daarop acteren
Denk dat je moet kijken wanneer of juist niet wanneer je stroom gebruikt. Vastzetten ivm salderen is ook lastiger maar aan andere kant prijzen zijn lager dan ze geweest zijn. Dus is afweging die je zelf moet maken.
Mijn ouders hebben ook frank en dynamisch maar die zijn hele dag thuis en kunnen daarop acteren
Je werkt om te leven en je leeft niet om te werken.
Daarom werk ik niet maar heb een hobby!
Daarom werk ik niet maar heb een hobby!
Je gaat toch niet de hele dag naar je energietarieven zitten loeren en daar je leven op inrichten? De winst ga je ook niet uit je wasmachine of je droger halen. Ik ben zelf van het gas af en dynamische tarieven worden voor mij pas interessant wanneer ik een groot deel van de dag uit een accu kan halen, die ik op de goedkope momenten weer laadt. En aangezien een accu zowel een verlies heeft (10%), als een stukje afschrijving (4 ct/kwh). Dus de besparing moet meer dan 6 ct/kwh uur zijn ten opzichte van een vast tarief.
Als ik de huidige tarieven bij Frank Energie kijk, is er nu in ieder geval niets te winnen. En met een accu van 16 kWh kan ik een half jaar lang leven van mijn zonnepanelen.
Ik denk dat ik in de toekomst eerder zal kiezen voor gratis zonnestroom in de zomer en het risico in de winter lekker afkopen middels een vast contract.
Als ik de huidige tarieven bij Frank Energie kijk, is er nu in ieder geval niets te winnen. En met een accu van 16 kWh kan ik een half jaar lang leven van mijn zonnepanelen.
Ik denk dat ik in de toekomst eerder zal kiezen voor gratis zonnestroom in de zomer en het risico in de winter lekker afkopen middels een vast contract.
- DaBit
- Donateur
Nee, en daarom zijn die slimme apps van de diverse leveranciers mogelijk wel aantrekkelijk.Superkees schreef: 08 jan 2026 12:53 Je gaat toch niet de hele dag naar je energietarieven zitten loeren en daar je leven op inrichten?
Maar met alleen een wasmachine en een droogtrommel ga je het dynamisch niet winnen van een vast contract met welkomstbonus.
Het verlies is trouwens in de praktijk wel wat groter dan wat jij stelt. 10% verlies van de omvormer bij het laden, 10% verlies van de omvormer bij het ontladen, 2% verlies bij het laden/ontladen van de batterij zelf, verliezen over je AC-bekabeling en groepenkast, enzovoorts.
De afschrijving daarentegen is een heel stuk kleiner imho want als die accu er staat heb je 'm toch al betaald en is-ie over zeg 10 jaar op. Als het al niet technisch is dan wel economisch. Of je 'm nou wel of niet gebruikt. Het zijn dus eigenlijk meer kosten per jaar dan kosten per kWh.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
-
mjeuring
Nee, dat is niet nodig, die tarieven zijn een dag van tevoren bekend. Zo kost (ex btw enzo) komende nacht (tussen 2 en 6) stroom ongeveer 5 cent per kWh en midden overdag 10 cent. Zal wel flink gaan waaien morgen denk ik.Superkees schreef: 08 jan 2026 12:53 Je gaat toch niet de hele dag naar je energietarieven zitten loeren en daar je leven op inrichten?
-
mjeuring
10% verlies DC--> AC is wel wat aan de hoge kant.DaBit schreef: 08 jan 2026 14:13 Het verlies is trouwens in de praktijk wel wat groter dan wat jij stelt. 10% verlies van de omvormer bij het laden, 10% verlies van de omvormer bij het ontladen, 2% verlies bij het laden/ontladen van de batterij zelf, verliezen over je AC-bekabeling en groepenkast, enzovoorts.

Laden valt mij tegen:

Bron: https://communityarchive.victronenergy. ... curve.html
- DaBit
- Donateur
Ja, was ook een mooi rond getal
Het hangt verder wat af van de omvormer die je kiest. Die Multiplus-II 5000 is redelijke efficient in z'n middenbereik, de 3000 alweer een tikje minder en bij Marstek & sjiepsjinese broertjes nog veel minder.
Rond een setpoint van 3000W voor laden/ontladen zit mijn systeem op z'n piek kwa efficiency, en dan haal ik roundtrip net geen 85%. Da's inclusief verlies over kabels en schakelmateriaal.
Maar 3kW laden en 3kW ontladen is geen realistisch scenario. Pak ik een scenario zoals bijvoorbeeld stroom bunkeren met 10kW als-ie goedkoop is en dan 500W voor nul-op-meter doen, dan is het veel minder rooskleurig en blijf ik op zo'n 70-75% RTE hangen. De boze buitenwereld is weerbarstig...
Hier mijn huidige instellingen voor de kabouter die de energiestromen regelt (met een paar hoger-vermogen trappen uitgeschakeld omdat de batterijen daar niet warm genoeg voor worden)
Code: Selecteer alles
"battery": [
{
"charge stages": [
{
"power": 0,
"efficiency": 1
},
{
"power": 180,
"efficiency": 0.711
},
{
"power": 495,
"efficiency": 0.806
},
{
"power": 591,
"efficiency": 0.838
},
{
"power": 651,
"efficiency": 0.848
},
{
"power": 798,
"efficiency": 0.865
},
{
"power": 1140,
"efficiency": 0.895
},
{
"power": 1446,
"efficiency": 0.913
},
{
"power": 2274,
"efficiency": 0.920
},
{
"power": 2456,
"efficiency": 0.920
},
{
"power": 3009,
"efficiency": 0.922
},
{
"power": 4170,
"efficiency": 0.921
},
{
"power": 5298,
"efficiency": 0.916
},
{
"power": 6200,
"efficiency": 0.910
}
],
"BvH inactive charge stages": [
{
"power": 7116,
"efficiency": 0.906
},
{
"power": 8100,
"efficiency": 0.885
},
{
"power": 9000,
"efficiency": 0.80
},
{
"power": 10500,
"efficiency": 0.75
}
],
"discharge stages": [
{
"power": 0,
"efficiency": 1
},
{
"power": 117,
"efficiency": 0.661
},
{
"power": 192,
"efficiency": 0.762
},
{
"power": 315,
"efficiency": 0.835
},
{
"power": 579,
"efficiency": 0.902
},
{
"power": 837,
"efficiency": 0.927
},
{
"power": 1206,
"efficiency": 0.941
},
{
"power": 1467,
"efficiency": 0.95
},
{
"power": 1866,
"efficiency": 0.957
},
{
"power": 2262,
"efficiency": 0.956
},
{
"power": 3300,
"efficiency": 0.956
},
{
"power": 4398,
"efficiency": 0.950
},
{
"power": 5430,
"efficiency": 0.944
},
{
"power": 6564,
"efficiency": 0.935
},
{
"power": 7230,
"efficiency": 0.929
},
{
"power": 8235,
"efficiency": 0.919
}
],
"BvH inactive discharge stages": [
{
"power": 9360,
"efficiency": 0.909
},
{
"power": 10312,
"efficiency": 0.80
},
{
"power": 11265,
"efficiency": 0.75
},
{
"power": 12378,
"efficiency": 0.70
}
],
"minimum power": 300,
"dc_to_bat efficiency": 0.98,
"bat_to_dc efficiency": 0.98,
"cycle cost": 0.005,
}
],
Offtopic: Ik doe wel dit in de aanstuur-logica:
Code: Selecteer alles
..
..
var victron_setpoint = [0,0,0];
if (Math.abs(input) < 1500) {
victron_setpoint[0] = input;
victron_setpoint[1] = 0;
victron_setpoint[2] = 0;
} else if (Math.abs(input) < 3000) {
victron_setpoint[0] = input / 2;
victron_setpoint[1] = input / 2;
victron_setpoint[2] = 0;
} else {
victron_setpoint[0] = input / 3;
victron_setpoint[1] = input / 3;
victron_setpoint[2] = input / 3;
}
..
Maar als de Victrons samengeschakeld zijn als driefasen-systeem dan blijven die victrons met setpoint 0 nog steeds hun best forse eigenverbruik slobberen en dat tikt aan bij lage vermogens.
Magoed, we kapen weer een topic, al laat dit zien dat dynamisch+thuisbatterij ook minder rooskleurig is dan 'ze' je laten geloven.
Hier wil ik graag wel iets meer over weten hoe je dit gerealiseerd hebt in je cerbo gx. Kun je dat wellicht eens toelichten in een apart topic?DaBit schreef: 09 jan 2026 08:35Ja, was ook een mooi rond getal![]()
Het hangt verder wat af van de omvormer die je kiest. Die Multiplus-II 5000 is redelijke efficient in z'n middenbereik, de 3000 alweer een tikje minder en bij Marstek & sjiepsjinese broertjes nog veel minder.
Rond een setpoint van 3000W voor laden/ontladen zit mijn systeem op z'n piek kwa efficiency, en dan haal ik roundtrip net geen 85%. Da's inclusief verlies over kabels en schakelmateriaal.
Maar 3kW laden en 3kW ontladen is geen realistisch scenario. Pak ik een scenario zoals bijvoorbeeld stroom bunkeren met 10kW als-ie goedkoop is en dan 500W voor nul-op-meter doen, dan is het veel minder rooskleurig en blijf ik op zo'n 70-75% RTE hangen. De boze buitenwereld is weerbarstig...
Hier mijn huidige instellingen voor de kabouter die de energiestromen regelt (met een paar hoger-vermogen trappen uitgeschakeld omdat de batterijen daar niet warm genoeg voor worden)
Vooral aan de onderkant en bovenkant va het bereik kakt de efficiency aardig in.Code: Selecteer alles
"battery": [ { "charge stages": [ { "power": 0, "efficiency": 1 }, { "power": 180, "efficiency": 0.711 }, { "power": 495, "efficiency": 0.806 }, { "power": 591, "efficiency": 0.838 }, { "power": 651, "efficiency": 0.848 }, { "power": 798, "efficiency": 0.865 }, { "power": 1140, "efficiency": 0.895 }, { "power": 1446, "efficiency": 0.913 }, { "power": 2274, "efficiency": 0.920 }, { "power": 2456, "efficiency": 0.920 }, { "power": 3009, "efficiency": 0.922 }, { "power": 4170, "efficiency": 0.921 }, { "power": 5298, "efficiency": 0.916 }, { "power": 6200, "efficiency": 0.910 } ], "BvH inactive charge stages": [ { "power": 7116, "efficiency": 0.906 }, { "power": 8100, "efficiency": 0.885 }, { "power": 9000, "efficiency": 0.80 }, { "power": 10500, "efficiency": 0.75 } ], "discharge stages": [ { "power": 0, "efficiency": 1 }, { "power": 117, "efficiency": 0.661 }, { "power": 192, "efficiency": 0.762 }, { "power": 315, "efficiency": 0.835 }, { "power": 579, "efficiency": 0.902 }, { "power": 837, "efficiency": 0.927 }, { "power": 1206, "efficiency": 0.941 }, { "power": 1467, "efficiency": 0.95 }, { "power": 1866, "efficiency": 0.957 }, { "power": 2262, "efficiency": 0.956 }, { "power": 3300, "efficiency": 0.956 }, { "power": 4398, "efficiency": 0.950 }, { "power": 5430, "efficiency": 0.944 }, { "power": 6564, "efficiency": 0.935 }, { "power": 7230, "efficiency": 0.929 }, { "power": 8235, "efficiency": 0.919 } ], "BvH inactive discharge stages": [ { "power": 9360, "efficiency": 0.909 }, { "power": 10312, "efficiency": 0.80 }, { "power": 11265, "efficiency": 0.75 }, { "power": 12378, "efficiency": 0.70 } ], "minimum power": 300, "dc_to_bat efficiency": 0.98, "bat_to_dc efficiency": 0.98, "cycle cost": 0.005, } ],
Offtopic: Ik doe wel dit in de aanstuur-logica:
Dus als de gevraagde inname/uitgave laag is dan doe ik dat op 1 of 2 victrons ipv alle 3. Dat scheelt al iets in RTE bij lage setpoints.Code: Selecteer alles
.. .. var victron_setpoint = [0,0,0]; if (Math.abs(input) < 1500) { victron_setpoint[0] = input; victron_setpoint[1] = 0; victron_setpoint[2] = 0; } else if (Math.abs(input) < 3000) { victron_setpoint[0] = input / 2; victron_setpoint[1] = input / 2; victron_setpoint[2] = 0; } else { victron_setpoint[0] = input / 3; victron_setpoint[1] = input / 3; victron_setpoint[2] = input / 3; } ..
Maar als de Victrons samengeschakeld zijn als driefasen-systeem dan blijven die victrons met setpoint 0 nog steeds hun best forse eigenverbruik slobberen en dat tikt aan bij lage vermogens.
Magoed, we kapen weer een topic, al laat dit zien dat dynamisch+thuisbatterij ook minder rooskleurig is dan 'ze' je laten geloven.
So many projects, so little time.