Welk vacuum moet je hebben!

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

FilipCNC
Berichten: 156
Lid geworden op: 05 jan 2009 18:05
Locatie: Belgie - Gooik
Contacteer:

Re: Welk vacuum moet je hebben!

Bericht door FilipCNC »

Arie Kabaalstra schreef:ik wil ook nog een keer zo'n vacuumpompje kopen of zelfknutselen, die Scroll vacuümpompen zijn eigenlijk gewoon G-laders die op de VW Corrado zaten.. eens kijken wat zo'n ding op de sloop kost.. ( http://www.dieludolfs.de :mrgreen: )
:mrgreen: ook iemand dat naar discovery kijkt :P

Op het werk gebruiken wij een soort van waterpompen welke gebruikt wordt als vacuumpompen.
Nadeel is wel dat je dan water moet gebruiken. Maar het water zorgt er anderzijds wel voor dat deze pompen ook afgekoeld worden. Deze draaien wel een 10uur per 24h (zowel overdag als 's nachts)

We werken met max 600mbar onderdruk, maar deze kunnen wel meer onderdruk bereiken moest dat nodig zijn. elke vacuumpomp wordt aangedreven door een 3-fase motor van een 20kWatt (400V) . Maar een lichtere versie zal er ook wel van bestaan ;-)

Misschien dat je met deze info een andere weg op kunt? :P
Gebruikersavatar
Fonziebear
Berichten: 32
Lid geworden op: 18 dec 2009 12:35
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Welk vacuum moet je hebben!

Bericht door Fonziebear »

Na een uurtje of 2 achter de pc eindelijk het begin van mijn plaat klaar.,
Gaatjes van 3mm getekend (hopelijk niet te groot)
Vacuum pomp gekocht via marktplaats
Vanavond de rest van de bak tekenen en dan freesen.

Hoe werkt het eigenlijk met filters enz. . ? neem aan dat je niet al het stof in de pomp kan laten trekken..
Iemand nog tips en/of voorbeelden?

Afbeelding
Met vriendelijke groet,

Bart Geldof
Damocles
Berichten: 1545
Lid geworden op: 27 aug 2007 14:12
Locatie: Brussel
Contacteer:

Re: Welk vacuum moet je hebben!

Bericht door Damocles »

Met wat ik hier tot nu toe gelezen heb op het forum. En kan er ook volledig inkomen kan je beter iets grotere gaatjes gebruiken (5-6mm)maar die niet helemaal doorlopen, een mm of 4-5 diep. En dan in dat gaatje nog een fijner gaatje van 1 of 2mm boren. Als je dan ergens verlies hebt ga je toch nog meer kans hebben dat je pomp voldoende debiet kan verplaatsen om toch nog overal het vacuüm te behouden.

Alles hangt ook een beetje af van het oppervlak dat je opspant. Een plaat van 1m² bij 600mBar drukverschil, dus nog 400mBar, geeft 60 000N aan drukkracht (djiezes wat is lucht sterk :mrgreen: ). Vermenigvuldigen met de wrijvingscoëfficiënt tussen hout en hout bijvoorbeeld (0,25 - 0,50), laat ons 0,25 nemen voor de zekerheid. Dan moet je met 15000N aan de plaat treken om deze te bewegen.

Wanneer je echter maar een plaat van 250 bij 250 opspant heb je nog maar 0,0625m² en dus volstaat 973N al. De freeskrachten blijven wel hetzelfde.

En dit is er natuurlijk ook van uitgaande dat je echt een dergelijke onderdruk hebt bereikt over heel de plaat!!
Gewoon om aan te geven dat je niet zomaar kan zeggen zoveel druk heb je nodig. Het hangt af van de bewerking, oppervlak, materiaal van de tafel, materiaal van dat je vastzuigt (poreus?), zijn er lekken?, debiet van de pomp?, ...
Koop met andere woorden gewoon de grootste pomp die je kan betalen en zorg er vooral voor dat alles mooi afgedicht is en dat je geen poreus medium als MDF gebruikt voor de tafel. Dan denk ik dat bijvoorbeeld bekistingspaneel veel "luchtdichter" is. Of een kunststof plaat. Een polycarbonaatplaat van 5mm hoeft niet zo veel te costen en kan je met wat geluk al bij de doe-het-zelf halen!.

Groeten!
Wanneer iets perfect dezelfde maat heeft, dan gebruik je geen nauwkeurig genoeg meettoestel.
Gebruikersavatar
Fonziebear
Berichten: 32
Lid geworden op: 18 dec 2009 12:35
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Welk vacuum moet je hebben!

Bericht door Fonziebear »

Ik ga het gewoon proberen met de dingen die ik zo heb liggen, mocht het allemaal niet zo werken als ik dacht dan koop ik een normaal systeem.

Als ik de pomp binnen heb en ga freesen dan maak ik wel foto's etc. zodat iedereen mee kan kijken.
Met vriendelijke groet,

Bart Geldof
Ferry
Berichten: 222
Lid geworden op: 28 jul 2007 09:32
Locatie: Rilland
Contacteer:

Re: Welk vacuum moet je hebben!

Bericht door Ferry »

Wat betreft filters : ZEER ZEKER TOEPASSEN

Vaccuum pompen kunnen heel erg slecht tegen stof! gewoon een flink luchtfilter van b.v. een flinke auto of liever een vrachtwagen gebruiken, zorgen dat alle lucht die wordt aangezogen eerst door het filter gaat, en daarna pas door je pomp.

Als je er een "lucht-dicht" huis voor maakt waarvan je de onderkant makkelijk kan openen m.b.v. een knevel o.i.d. is het makkelijk om je filter regelmatig schon te maken.

Ferry.....
tuurbo
Berichten: 274
Lid geworden op: 01 aug 2007 18:15
Contacteer:

Re: Welk vacuum moet je hebben!

Bericht door tuurbo »

Op de vacuumpomp op mijn werk staat:
enddruck=150Mbar,dus ca 850 Mbar onderdruk.
0.75 Kw .....Vermogen motor dus.
Helaas geen capaciteit vermeld
De pomp is een Busch switzerland
Met deze pomp kun je makkelijk 2 vierkante meter plaat
op een tafel vacuum trekken,heb ik wel eens gedaan.
Gebruikersavatar
create
Berichten: 1922
Lid geworden op: 11 jan 2007 00:15
Locatie: Volendam
Contacteer:

Re: Welk vacuum moet je hebben!

Bericht door create »

Op de vacuumpomp op mijn werk staat:
enddruck=150Mbar,dus ca 850 Mbar onderdruk.
Die snap ik niet welke onderdruk heb ik dan? (zie foto`s in eerste post)

gr Create
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5418
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Welk vacuum moet je hebben!

Bericht door serum »

Foto is een beetje slecht te zien? 0,5?
tuurbo
Berichten: 274
Lid geworden op: 01 aug 2007 18:15
Contacteer:

Re: Welk vacuum moet je hebben!

Bericht door tuurbo »

De druk van de buitenlucht is 1000nogwat Mbar....kijk op de weermeter als je er een hebt.....
Op je plaatje staat volgens mij o.5 bar onderdruk....
1000 nogwat-500=500nogwat Mbar onderdruk.
Afhankelijk van de grootte van je wekstuk kun je nu de max.aanzuigdruk berekenen
Stel ,je wil een plaat opspannen van 100x100mmm
Dat is dus 100 vierkante cm.
Omdat je 0,5 bar onderdruk hebt,dus max ongeveer 0.5Kg per cm2
Dus als je een ideale opspanning weet te bereiken,heb je 50kg spankracht(eigenlijk trekkracht waarmee
je het werkstuk op de tafel trekt)
Die ga je natuurlijk niet halen! rubber ring kleiner dan de rand,lekverliezen,en nog wat ellende.
maar de helft=25 kg heb je zeker wel.
Nu kun je ongeveer schatten hoeveel freeskrachten je op je plaat kunt loslaten!
Gebruikersavatar
create
Berichten: 1922
Lid geworden op: 11 jan 2007 00:15
Locatie: Volendam
Contacteer:

Re: Welk vacuum moet je hebben!

Bericht door create »

Enddruk 0,6 Bar

gr Create

dus hoe kleiner de mbar hoe hoger de onderdruk?
tuurbo
Berichten: 274
Lid geworden op: 01 aug 2007 18:15
Contacteer:

Re: Welk vacuum moet je hebben!

Bericht door tuurbo »

Ja,hoe lager je enddruck..(oohh dat duits!)
Hoe hoger je onderdruk(1000nogwat-onderdruk=enddruck)

Tenminste...zo heb ik altijd gerekend....
Maar je brengt mij nu aan het twijfelen?
Dit moet toch goed zijn?
Kan iemand mij bevestigen/corrigeren?
Gebruikersavatar
create
Berichten: 1922
Lid geworden op: 11 jan 2007 00:15
Locatie: Volendam
Contacteer:

Re: Welk vacuum moet je hebben!

Bericht door create »

In de bijlage staat op bladzijde 8 weer wat anders daarom raak ik in de war! eerste kolom 1,3Kw

Misschien dat iemand mij het kan vertellen

gr Create
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Damocles
Berichten: 1545
Lid geworden op: 27 aug 2007 14:12
Locatie: Brussel
Contacteer:

Re: Welk vacuum moet je hebben!

Bericht door Damocles »

Je moet gewoon lezen wat er staat hoor :mrgreen: "Ansaugdruck -0,6bar". Hij kan dus een onderdruk (= druk lager dan atmosfeerdruk) van -0,6bar generen. Dus in absolute druk gaat hij 1bar-0,6 doen zodat er nog 0,4bar aan druk aanwezig is.

M.a.w, je plaat wordt met een druk van 0,6bar tegen de tafel gedrukt. Daarom dat die druk ook zo gegeven wordt in de kenmerken, je wil gewoon weten hoeveel hij van die atmosfeer druk kan wegpompen.

Ik geef toe dat ik daarnet toch ook eventjes getwijfeld heb in mijn vorige bericht. ;-)


Edit:
Er staat het zelfde alleen anders geformuleerd.

Nu staat er "aanzuigdruk (absoluut!) 0,4bar". "Uitblaasdruk (abs) 1,6bar". Op de aanzuigkant kan hij dus een absolute onderdruk van 0,4bar genereren. Hiervoor maakt hij een onderdruk, ofwel druk onder de atmosfeerdruk, van 0,6bar. :roll:
Wanneer iets perfect dezelfde maat heeft, dan gebruik je geen nauwkeurig genoeg meettoestel.
tuurbo
Berichten: 274
Lid geworden op: 01 aug 2007 18:15
Contacteer:

Re: Welk vacuum moet je hebben!

Bericht door tuurbo »

Bedankt damocles!

Het is dus :atmosferische druk(1bar=1000Mbar) - ansaugdruck(vermeld oppomp create)= enddruck(vermeld op pomp tuurbo) :lol:
Plaats reactie