Het interessante aanbiedingen topic

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Swake
Donateur
Berichten: 1686
Lid geworden op: 23 nov 2009 20:58
Locatie: (B)
Contacteer:

Re: Het interessante aanbiedingen topic

Bericht door Swake »

Lol, hij staat al 350.
Had hem anders wel kunnen gebruiken als basis voor een 4de as :-)
When it fits stop using the hammer.
FSSF
Berichten: 884
Lid geworden op: 07 jun 2011 22:20
Locatie: Den haag

Re: Het interessante aanbiedingen topic

Bericht door FSSF »

mjeuring schreef:Alleen die drieklauw is al 200 Euro waard. Wisselaar in deze toestand ook zoiets.
't Is me te ver weg, anders wilde ik wel een bod doen.

En wil je zeggen dat je dat er ook daadwerkelijk voor zou krijgen? Ik betwijfel het maar misschien heb ik het mis ;-)
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2138
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Het interessante aanbiedingen topic

Bericht door spinningwheels »

Die Emco CNC is weggegaan voor bijna 2600 euro.
Lijkt mij toch wel een hoop centen voor een machine met een defect.
Wat is trouwens de reden dat bij veel wat oudere machines de elecronica het opgeeft .
In theorie kan ik praktisch alles
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13526
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Het interessante aanbiedingen topic

Bericht door Arie Kabaalstra »

electronica werkt op rook.. na verloop van tijd gaan die dingen gewoon " lekken" de rook komt er ergens uit..

Ik had het met de mijne.. werkte perfect.. maar na een tijdje wilde de spil niet meer opstarten.. en verloren de motoren koppel..tot ze helemaal niet meer bewogen..alleen de wisselaar deed het nog..

Toen heb ik er dus gewoon maar EdingCNC aan geknoopt.. die zijn behoorlijk "lekdicht".. die CP4 die erin zit.. is één van de eerste CPU4's.. zoals ook de CPU 5 in de Beagle een van de eerste was..
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Het interessante aanbiedingen topic

Bericht door audiomanics »

corrosie van contacten in connectoren, corrosie van lopertjes in instelpotmetertjes, solderingen die de geest geven (koude lassen) en verder natuurlijk dingen die gewoon kapot gegaan zijn..
De eerste drie zijn meestal eenvoudig op te lossen door stekkertje trekken en terug duwen, potmetertjes merken, slagje links om, slagje rechtsom en weer op het merk zetten, solderingen nalopen en eventueel opnieuw solderen..
Bij echte defecten heb je vaak al een schema nodig en een redelijke kennis van electronica en de nodige meetapparatuur...

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2138
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Het interessante aanbiedingen topic

Bericht door spinningwheels »

Dat electronica werkt op rook dat snap ik , snap ook dat als de rook er eenmaal uit is deze lastig er weer terug in te stoppen is.
Maar wat ik dan weer niet snap is dat het blijkbaar nogal lastig is om van naar mijn mening redelijk nieuwe machines dus zo ca 1980 nog delen te vinden.
Tenminste dat is wat ik zo,n beetje lees.
Het lijkt bijna of een CNC machine zo ongeveer de levensduur heeft van een PC.
In theorie kan ik praktisch alles
hrscharft
Berichten: 1114
Lid geworden op: 23 apr 2013 14:08
Contacteer:

Re: Het interessante aanbiedingen topic

Bericht door hrscharft »

Nou succes met het vinden voor onderdelen voor een pc uit 1985
Bijvoorbeeld zo'n fijne oude Vendex Headstart.

alhoewel deze doet het nog altijd ;)
Ik heb alleen Koffie nodig op dagen die eindigen op een G.
mjeuring
Berichten: 977
Lid geworden op: 03 feb 2014 14:49
Locatie: MM

Re: Het interessante aanbiedingen topic

Bericht door mjeuring »

FSSF schreef:
mjeuring schreef:Alleen die drieklauw is al 200 Euro waard. Wisselaar in deze toestand ook zoiets.
't Is me te ver weg, anders wilde ik wel een bod doen.

En wil je zeggen dat je dat er ook daadwerkelijk voor zou krijgen? Ik betwijfel het maar misschien heb ik het mis ;-)
Dat is wat je er voor betaalt als je eentje wilt hebben.
ludo
Berichten: 304
Lid geworden op: 08 feb 2007 22:07
Locatie: ESSEN (Belgie)
Contacteer:

Re: Het interessante aanbiedingen topic

Bericht door ludo »

die pc start tenminste snel op.
mjeuring
Berichten: 977
Lid geworden op: 03 feb 2014 14:49
Locatie: MM

Re: Het interessante aanbiedingen topic

Bericht door mjeuring »

spinningwheels schreef:Het lijkt bijna of een CNC machine zo ongeveer de levensduur heeft van een PC.
Als de fabrikant er voor kiest om een custom made 8 bits ISA RS 485 kaart voor de communicatie met de machine te ontwerpen, ja, dan kun je een probleem krijgen in de toekomst.
RJ45 is wat dat betreft een betere keus (achteraf).
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Het interessante aanbiedingen topic

Bericht door DaBit »

Vroeger had je weinig andere keus dan je eigen hardware direct op de processorbus (ISA/Vesa Local Bus) knopen. RS232 is te traag, de ECP parallelle poort stamt ook pas van later en SPP is eveneens traag. Netwerkverbindingen had je toen nog nauwelijks en als ze er al wel waren dan waren ze ook te traag.

Vandaag de dag is de hardware aan de PCIe bus of een afgeleide daarvan zoals Thunderbolt knopen nog steeds de beste oplossing, tenzij die PC alleen de gebruikersinterface is. Een ethernet-link heeft een vrij hoge latency, USB ook en de betrouwbaarheid van USB is dubieus in een industriele omgeving. IEEE1394/FireWire zou wel prima kunnen, maar dat is ook iets uit het verleden aan het worden helaas.

En waarom gaat elektronica stuk? Voornamelijk vanwege de beperkte levensduur van dingen met vloeistof erin (condensatoren) en corrosie/vervuiling van contacten. Verder heb je al gauw te maken met 1000 losse onderdelen en een veelvoud daarvan aan verbindingen. Niet alleen op je printplaat, maar die zandkorrel in z'n doosje moet ook met de pootjes verbonden worden he? Geen enkele verbinding heeft een faalkans van 0, en als je er heel veel hebt dan is statistisch de kans dat er iets stuk gaat in een jaar tijd best aanzienlijk.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13526
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Het interessante aanbiedingen topic

Bericht door Arie Kabaalstra »

Kijkende naar de snelheid waarmee die Hardware verouderd.. sommige systemen hebben een beperktere levensduur dan de fabrikant zich zou wensen.. neem nou alleen maar eens Audio apparatuur..

in den beginne had je de Phonograaf (1878), in wezen toen nog een "veredelde speeldoos" je mo'st' kreng nog opwinden voor je een deuntje kon spelen.. Goed toen kwam Electriek de rollen werden schijven, maar het principe is nog altijd hetzelfde.. alleen hebben ze de versterking inmiddels ook electriek..
maar in de tussentijd kwam er een grappenmaker die met een kunststof lint met magnetisch materiaal erop geluid kon opnemen en afspelen.. de Bandrecorder werd geboren.. een volgende grappenmaker maakte dat plastic lint smaller, en dunner.. en propte het in een plastic doosje.. de cassette.. wie kent ze nog?.. de cassette werdt vervolgens in een paar jaar tijd door DAT(Digital Audio Tape) en DCC (Digital Compact Cassette) verdr.. nou ja verdrongen.. beide digitale systemen sloegen niet echt aan.. ook door de CD, die natuurlijk commercieel beter opgezet was dan die veredelde cassettebandjes.. maaar.. men probeerde het nog met de Minidisc... helaas.. werd em ook niet.. de MP3 speler kwam te vroeg om die ouderwetse media nog overeind te houden..

zo is het natuurlijk gegaan in vele hoeken van de Electronica.. Apple is in veel opzichten waarschijnlijk beter dan Windhoos, en voor Linux geldt hetzelfde.. maar toch.. de meesten draaien met windhoos.. waarom?.. omdat de software die ik nodig heb om mijn werk te doen.. er niet is voor Apple.. Daarom..

Als je oude CNC machines bekijkt.. wees dan ook maar blij dat ze niet meer gemaakt worden.. Ok.. als je zo'n machine indertijd nieuw gekocht hebt.. en hij geeft de geest dan is dat jammer.. maar kijk even naar de Emco Compact 5 CNC.. klein geheugen, hij heeft wel wat canned cycles voor diverse bewerkingen.. maar bij langsdraaien loopt ie zonder terugtrekken met zijn beitel over het werkstuk oppervlak terug..

'k heb met een oude Fadal gewerkt.. prima machine, mechanisch gezien.. makkelijk schoon te houden, alleen die besturing.. van de ene modus naar de andere ging met toetsenkombinaties op een command prompt..

CB Ferrari was al iets beter.. maar daar zat het bedieningspaneel barstensvol met knoppen, lampen, en andere zooi.. niet fijn..

de Enige "oude machine" waar ik met plezier aan gewerkt heb, dat was wel de Bridgeport Interact, met een prehistorische Heidenhain besturing.. Ik kon daar wel het nodige mee.. maar.. als je er aan moet sleutelen.. dan ben je wel even bezig..
Gebruikersavatar
jacksat
Berichten: 73
Lid geworden op: 22 jul 2014 10:52
Locatie: Oostende

Re: Het interessante aanbiedingen topic

Bericht door jacksat »

Nieuwe HSD ES 919 ATC.spindle nog in kist.

Valt wel al buiten de hobby categorie.
Deze is meer voor de (semi) prof of ultra hobbyist.
Staat momenteel op 500 €.

http://www.2dehands.be/bouw/gereedschap ... 42123.html
Swake
Donateur
Berichten: 1686
Lid geworden op: 23 nov 2009 20:58
Locatie: (B)
Contacteer:

Re: Het interessante aanbiedingen topic

Bericht door Swake »

Jaaaa!! dat is er eentje voor op mijn kolomboor :mrgreen: Hebbbbeeeeessss :!:
When it fits stop using the hammer.
Plaats reactie