Het interessante aanbiedingen topic

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Caesar
Berichten: 382
Lid geworden op: 30 sep 2014 13:26

Re: Het interessante aanbiedingen topic

Bericht door Caesar »

Die staat volgens mij al een tijdje te koop. Plaats ligt bij mij om de hoek en dat valt me telkens op. Maar ook niet zo heel raar. Ik ben er niet snel van om prijzen te bekritiseren, maar dit is wel een beetje excessief denk ik, zeker omdat hij niet afgebouwd is.
benkr
Donateur
Berichten: 7775
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Het interessante aanbiedingen topic

Bericht door benkr »

Die andere Open source machine staat al veeeeel langer te koop, die uit Zeeland bedoel ik.
Je kunt natuurlijk altijd afbieden, het is een blijft een vraagprijs.
Ik ken toevallig iemand die 5000 Euro voor die andere machine heeft geboden, misschien is deze ook wel iets voor hem, en dan heb ik al een redelijk idee wie hem mag afbouwen.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6313
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Het interessante aanbiedingen topic

Bericht door Kjelt »

Caesar schreef: 28 jan 2021 18:59 Ik ben er niet snel van om prijzen te bekritiseren, maar dit is wel een beetje excessief denk ik, zeker omdat hij niet afgebouwd is.
Dan wil je het maar eens narekenen.
Als je de losse onderdelen bij de OSPF optelt dan zit je snel op de 7k€.
Degenen die ik ken incl. ik zelf zitten daar dik, dik overheen :oops:

Wat ik wel met je eens ben is dat je zoiets af moet maken en werkend verkopen, dan is je doelgroep groter en die doelgroep heeft er ook meer voor over.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5998
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Het interessante aanbiedingen topic

Bericht door Sven »

Kjelt schreef: 28 jan 2021 20:17 Als je de losse onderdelen bij de OSPF optelt dan zit je snel op de 7k€.
Degenen die ik ken incl. ik zelf zitten daar dik, dik overheen
Ik blijf me er over verbazen dat mensen dat soort geld voor zo'n machine uitgeven...
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Kjelt
Donateur
Berichten: 6313
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Het interessante aanbiedingen topic

Bericht door Kjelt »

Sven schreef: 28 jan 2021 20:58 Ik blijf me er over verbazen dat mensen dat soort geld voor zo'n machine uitgeven...
Niet iedereen heeft 3 fasen 32A en 15m2 ter beschikking om een twintig jaar oude pro machine op te knappen en dan nog als 1 servodriver het begeeft of debesturing ben je ook weer 3k€ verder alsje al geluk hebt dat je er aan kunt komen ;-)
Maar als ik het over kon doen dan zou ik beginnen met een granieten meettafel en granieten zijdes.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5998
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Het interessante aanbiedingen topic

Bericht door Sven »

Ik ook niet.
Mijn machine is twee keer zo groot en misschien 4 keer zo zwaar als een OS machine maar heeft iets van 4800 gekost, bijna alles nieuw gekocht en draait gewoon op 240v.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Kjelt
Donateur
Berichten: 6313
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Het interessante aanbiedingen topic

Bericht door Kjelt »

Nou plaats je bouwbeschrijving zou ik zeggen.
Heb je ook Hiwin geleidingen, closedloop steppers, Eding controller en Isel KO spindels gebruikt ?
benkr
Donateur
Berichten: 7775
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Het interessante aanbiedingen topic

Bericht door benkr »

Volgens mij was Sven zijn topic over die machine best wel uitgebreid.
Ik ben er alleen redelijk zeker van dat door de forum updates er niet zo heel veen meer van terug te vinden is, jammer.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13496
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Het interessante aanbiedingen topic

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ik heb wel 3 Fasen en 32m².. maar daar staan ook nog andere machines.. en ik moet ook de ruimte nog overhouden voor het bouwen van horlogemakers werkbanken.. en dat begint zo zoetjes aan wel krap te worden..

voor een OSPF heb ik geen ruimte meer.. Als ik een portaalmachine neer zou zetten, dan moet er een plaat hout van minimaal 160 cm x 90 cm op kunnen..
Caesar
Berichten: 382
Lid geworden op: 30 sep 2014 13:26

Re: Het interessante aanbiedingen topic

Bericht door Caesar »

benkr schreef: 28 jan 2021 23:07 Volgens mij was Sven zijn topic over die machine best wel uitgebreid.
Ik ben er alleen redelijk zeker van dat door de forum updates er niet zo heel veen meer van terug te vinden is, jammer.
Deze?:

https://cnczone.nl/viewtopic.php?t=13039
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11037
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Het interessante aanbiedingen topic

Bericht door DaBit »

Mijn machine mik ik rustig een brok staal onder en die zit nog een aardig eind onder die van Sven kwa kosten. Maar dat is wel allemaal andermans afval wat ik gerecycled heb. Rexroth/THK geleidingen 2e hands, stalen tafel voor de basis 2e hands, servo's uit het jaar kruik, polycarbonaat platen rondom zijn afdankertjes, frequentieregelaar is een gebruikte Danfoss, enzovoorts. En Chinees spul: Chinese vastlagerblokken, Chinese kogelomlopen+moeren.

En vooral niet te vergeten: ik heb ontzettend veel hulp gehad van diverse forumleden, in raad, daad en spullen.

Doe je een OSPF op die manier dan is-ie ook geen >7k. De charme van de OSPF is dat het apparaat door vrijwel iedereen in elkaar gezet kan worden en er bekend is welke componenten er nodig zijn en waar ze gemonteerd moeten worden. In de basis worden er goede kwaliteit (en in de lineaire-aandrijving-wereld betekent dat dus dure) spullen voor gebruikt, en dat kost een lieve duit. Moet overigens ook wel, want van de afhaalchinees kun je niks voorschrijven. Dat heeft volgende week weer net een ander maatje, en je hebt een hoop huiswerk met dat spul. Maar de OS staat voor Open Source; niemand houd je tegen.

Wil je toch eigenlijk al een OSPF bouwen dan is zo'n OSPF 2e hands kopen met 0 uren op de klok ook voor het gevraagde geld nog best een leuke besparing. Zie het als overjarig modelletje auto, da's ook nieuw, je krijgt er wel korting op, maar je rijd er niet voor 2500 euro mee weg.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Kjelt
Donateur
Berichten: 6313
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Het interessante aanbiedingen topic

Bericht door Kjelt »

Mee eens Dabit, je kunt niet een ospf bouwbeschrijving maken op basis van wellicht 2e hands verkrijgbaar. Noch bij Kelders, jve of Ebay kan je er op aan dat ze de juiste afmeting en type spullen hebben. Dus kun je eerst verzamelen en dan je machine aanpassen aan wat je tegen gekomen bent en dat is natuurlijk ook een vak en hobbie op zich.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5998
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Het interessante aanbiedingen topic

Bericht door Sven »

Wat ik eigenlijk bedoel is dat ik snap dat mensen graag een machine bouwen met profielen.

Dat bouwt (denk ik) supersnel en gemakkelijk en je bent heel flexibel in je aanpak. Maar om er dan zo veel geld in te stoppen...
Er blijven wat mij betreft zo veel nadelen over die wat mij betreft de dure onderdelen ietwat over de top maken.

Maar goed, dat is natuurlijk een mening, en een ieder maakt zijn eigen afwegingen.
En een profielen machine ziet er vanzelf al gelikt uit, daar hoef ik mijn machine niet naast te zetten ;)

(Ik heb na de forumupdate de plaatjes in mijn draadje handmatig gecorrigeerd, alles moet weer te zien zijn.)
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
skillalot
Donateur
Berichten: 3252
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Het interessante aanbiedingen topic

Bericht door skillalot »

Heb hier laatst twee profielen van 1.80M eerst vlak kunnen frezen voordat ik er iets mee kon. Bovenkant stond helemaal hol...
Plaats reactie