Het interessante aanbiedingen topic

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
remon_v
Berichten: 691
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: Het interessante aanbiedingen topic

Bericht door remon_v »

10mm Toolingplate op MP (alleen jammer dat er geen folie meer opzit):
https://www.marktplaats.nl/v/doe-het-ze ... =mympBuyer

Heb zelf 2 plaatjes besteld, 1 voor het plaatje van mijn (te bouwen) freestafel en 1 omdat het altijd handig is om te hebben :mrgreen:
Laatst gewijzigd door remon_v op 29 nov 2021 11:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Het interessante aanbiedingen topic

Bericht door Kjelt »

Dat zijn die bekende platen die hier twee jaar terug ofzo voor een tientje gingen inderdaad.
Mooi spul hoor, alleen jammer inderdaad dat er geen folie op zit en die infrezingen dat kost je ook weer materiaal en dan 4,30 / kg...
Kelders is dan nog goedkoper met 3,60/kg incl BTW maar die heeft ook niet alles en de prijzen zijn gestegen dus op zich voor de liefhebber leuk spul.
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Het interessante aanbiedingen topic

Bericht door benkr »

remon_v schreef: 29 nov 2021 09:51 10mm Toolingplate op MP (alleen jammer dat er geen folie meer opzit):
https://www.marktplaats.nl/v/doe-het-ze ... =mympBuyer

Heb zelf 2 plaatjes besteld, 1 voor het plaatje van mijn (te bouwen) freestafel en 1 omdat het altijd handig is om te hebben :mrgreen:
Dit is inderdaad de toolingplate die zo'n 2 jaar geleden voor 10 Euro voor forumleden werd aangeboden.
Ik heb de aanbieder benaderd met de vraag of de oude voorwaarden voor forumleden nog konden gelden, helaas is dat niet zo, 15 Euro per plaat is en blijft de prijs, jammer.
Omdat het vaste maten zijn, en omdat er stukjes aan zitten die anders van dikte zijn, zijn ze een beetje lastig efficiënt te gebruiken, als je een bepaalde maat nodig hebt betekent dat vaak dat je in verhouding veel restmateriaal hebt wat niet direct weer efficiënt te gebruiken is, er zijn aanbieders waar je dit materiaal precies op de gewenste maat kunt bestellen en dan eigenlijk niet veel duurder is.
Het heeft dan waarschijnlijk ook meteen die beschermfolie nog er op zitten.
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Het interessante aanbiedingen topic

Bericht door benkr »

Ik kwam deze tegen op marktplaats:

https://www.marktplaats.nl/v/doe-het-ze ... nk-monarch

Lijkt me een leuke en betaalbare machine voor iemand die gaat beginnen, lijkt zelfs CamLock te hebben, alleen jammer dat er maar beperkt toebehoren bij zit, dat zal best nog wel een paar centjes kosten voordat je dit compleet hebt.
Verder geen idee hoe de staat van b.v. het bed is, daar moet je dus wel goed op letten.
assink
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Het interessante aanbiedingen topic

Bericht door assink »

Daar zitten nog wel heel veel haken en ogen aan.
Zit een aandrijving in met een DC generator, en dan weer een DC motor die aangestuurd wordt met een buizenregelaar.
Buizen zijn inmiddels van Unobtanium gemaakt natuurlijk :lol:
En alle andere delen zijn wel te koop, maar de prijzen liegen er niet om.
Zolang het werkt is die machine niet duur, maar als er ergens rook ontsnapt ben je wel goed de sjaak volgensmij.
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Het interessante aanbiedingen topic

Bericht door benkr »

assink schreef: 06 dec 2021 15:02 Daar zitten nog wel heel veel haken en ogen aan.
Zit een aandrijving in met een DC generator, en dan weer een DC motor die aangestuurd wordt met een buizenregelaar.
Buizen zijn inmiddels van Unobtanium gemaakt natuurlijk :lol:
En alle andere delen zijn wel te koop, maar de prijzen liegen er niet om.
Zolang het werkt is die machine niet duur, maar als er ergens rook ontsnapt ben je wel goed de sjaak volgensmij.
Hier op het forum heeft iemand nog een 1,8kW servomotor met regelaar te koop voor 225 Euro, als dat het enige is dan valt het allemaal wel mee.
Bovendien is die bank 1200 Euro vraagprijs, wellicht koop je hem voor 1000 Euro.
Dat zou mij niet tegenhouden.
assink
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Het interessante aanbiedingen topic

Bericht door assink »

Ik zou zeggen ga je gang, nog 1 dingetje meer.
Alles is inch op die machine, inclusief alleen noniussen en spindels.
Dus tel er ook nog een DRO bij op, en als je geluk hebt kun je misschien metrische draad snijden met deze machine.
Ik heb er zelf weinig trek in om alle voedingen etc om te rekenen naar 1/64" per revolution etc.
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Het interessante aanbiedingen topic

Bericht door benkr »

assink schreef: 06 dec 2021 15:34 Ik zou zeggen ga je gang, nog 1 dingetje meer.
Alles is inch op die machine, inclusief alleen noniussen en spindels.
Dus tel er ook nog een DRO bij op, en als je geluk hebt kun je misschien metrische draad snijden met deze machine.
Ik heb er zelf weinig trek in om alle voedingen etc om te rekenen naar 1/64" per revolution etc.
Foto 3 laat een foto zien van een tekstplaat die bovenaan zegt "pitch in millimeters", nergens iets over inches dus ik heb mijn twijfels over jou aanname dat het allemaal in inch maten is.
Maar los daarvan, een DRO zou ik er inderdaad als eerste opzetten, los van de noniussen en zo.
Ik heb er begin dit jaar eentje besteld voor een inmiddels overleden forumlid, die had hij voor 128 Euro in huis, dat is toch best wel te doen toch.
Als je kijkt wat je gaat uitgeven aan snelwissel houders, beitels en andere tools dan vind ik het allemaal wel meevallen.
Ik zeg ook niet dat deze machine nu het koopje van het jaar is, maar ik denk dat het wel een heel leuke instapper is.
assink
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Het interessante aanbiedingen topic

Bericht door assink »

benkr schreef: 06 dec 2021 15:52
assink schreef: 06 dec 2021 15:34 Ik zou zeggen ga je gang, nog 1 dingetje meer.
Alles is inch op die machine, inclusief alleen noniussen en spindels.
Dus tel er ook nog een DRO bij op, en als je geluk hebt kun je misschien metrische draad snijden met deze machine.
Ik heb er zelf weinig trek in om alle voedingen etc om te rekenen naar 1/64" per revolution etc.
Foto 3 laat een foto zien van een tekstplaat die bovenaan zegt "pitch in millimeters", nergens iets over inches dus ik heb mijn twijfels over jou aanname dat het allemaal in inch maten is.
Maar los daarvan, een DRO zou ik er inderdaad als eerste opzetten, los van de noniussen en zo.
Ik heb er begin dit jaar eentje besteld voor een inmiddels overleden forumlid, die had hij voor 128 Euro in huis, dat is toch best wel te doen toch.
Als je kijkt wat je gaat uitgeven aan snelwissel houders, beitels en andere tools dan vind ik het allemaal wel meevallen.
Ik zeg ook niet dat deze machine nu het koopje van het jaar is, maar ik denk dat het wel een heel leuke instapper is.
Ik speel vals, heb vandaag contact gehad met iemand die naar deze machine gaat kijken. :lol:
Ik zeg ook niet dat die duur is, maar er komen best wel wat zaken bij kijken voor je hier mee goed kunt werken.
Een DRO is inderdaad niet duur meer tegenwoordig, ben er zelf ook mee aan het opbouwen.
Maar ik wil alleen zeggen dat als hier iets mis mee gaat, dat het dan al snel heel duur wordt.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Het interessante aanbiedingen topic

Bericht door DaBit »

Al ik de ruimte had en het ding mechanisch goed is zou ik er best wat mee kunnen. Ik denk dat ik het eerste zou vallen over de spindelsnelheden; die zijn bij dergelijke oudjes vaak toch maar aan de lage kant.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
assink
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Het interessante aanbiedingen topic

Bericht door assink »

DaBit schreef: 06 dec 2021 17:33 Al ik de ruimte had en het ding mechanisch goed is zou ik er best wat mee kunnen. Ik denk dat ik het eerste zou vallen over de spindelsnelheden; die zijn bij dergelijke oudjes vaak toch maar aan de lage kant.
Deze niet, zijn instrumentenmakers draaibanken. Denk dat deze 3000 toeren of meer kan draaien.
Holle spil is ook heel behoorlijk met zo'n 35mm. Dat is vaak wel een gemis bij de oudere machines.
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Het interessante aanbiedingen topic

Bericht door benkr »

assink schreef: 06 dec 2021 17:19 Maar ik wil alleen zeggen dat als hier iets mis mee gaat, dat het dan al snel heel duur wordt.
Voor welke draaibank in onze prijsklasse geldt dat niet.
En als je dan voor veel geld b.v. een Emco koopt dan zou ik me achteraf ook stevig gepakt voelen, ik heb een Emco 8 gehad, maar ik vond dat echt vooral gebakken lucht, dat is echt een slap ding en eigenlijk veeeeeel te duur voor wat je krijgt.
Zo heel soms komt er iets voorbij wat voor het geld wat er voor gevraagd wordt een goede koop lijkt, of dat zo is kun je pas een klein beetje beoordelen als je gaat kijken, maar zelfs dan blijft het een kwestie van geluk of wat je denkt te zien ook is wat je krijgt.
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Het interessante aanbiedingen topic

Bericht door Kars-cnc »

benkr schreef: 06 dec 2021 19:23 En als je dan voor veel geld b.v. een Emco koopt dan zou ik me achteraf ook stevig gepakt voelen
Dat je geen Emco fan bent weten we inmiddels Ben, maar om dat nu elke keer weer te moeten horen...

Ik heb al jaren een Emco-8 en ben er best tevreden over. Natuurlijk zijn er betere draaibanken en ik heb wat verbeteringen doorgevoerd. Maar ik kan er echt behoorlijke dingen mee maken, zoals b.v. deze RVS ring van 125mm rond en 12mm dik.

CFE RVS-ring.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Het interessante aanbiedingen topic

Bericht door benkr »

Ik zeg ook niet dat je met een Emco niets kunt, integendeel, als je de beperkingen kent dan kun je er best wel wat mee, heb ik zelf ook altijd gedaan, daar gaat het niet om. Wat ik bedoel is dat zodra er Emco op staat dat het per definitie duur is, dat snap ik echt niet.
Maar zoals voor elke machine geldt, niet de machine, maar de persoon achter de machine bepaalt de kwaliteit van wat er op die machine wordt gemaakt.

Een heel mooi voorbeeld hiervan vind ik de hint van hfjbuis in het kader van afsteken, hij laat de spindel de andere kant op draaien en draait de beitel ook om, dat had ik moeten weten toen ik het Emcootje nog had.
Plaats reactie