Het interessante aanbiedingen topic

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
lordprimoz
Berichten: 141
Lid geworden op: 27 jun 2017 13:40
Locatie: Hengelo

Re: Het interessante aanbiedingen topic

Bericht door lordprimoz »

Tonybryden schreef: 05 feb 2021 07:49
Swake schreef: 01 feb 2021 21:57 Emco Compact 5 CNC

https://www.2dehands.be/a/doe-het-zelf- ... ousPage=lr
Ik ben de gelukkige eigenaar geworden .
Kan hem over twee weken ophalen.
Wil gaan proberen het om te bouwen naar nieuwe besturing.
Zal voor mij wel een hele klus worden.
Heb je hem voor 400 overgenomen? In verband met de afstand en de bijkomende kosten om hem op te halen heb ik er uiteindelijk vanaf gezien.
Succes met de ombouw!
Pouln
Berichten: 53
Lid geworden op: 21 jan 2021 12:31
Locatie: Mijdrecht

Re: Het interessante aanbiedingen topic

Bericht door Pouln »

Ik was vandaag even in België op een technische school. Ik heb daar een Emco 5 cnc al omgebouwd met Mach 3 besturing gekocht.
Ze gaan een zinkvonker in de verkoop doen.
Ik ken die dingen niet en kon er daarom ook geen slimme vragen over stellen.
Vraagprijs wordt ca 1000 euro’s maar wel onderhandelbaar.
Foto’s:
22584

22583

22582

De bak die erop staat is ca 30x30cm.
CNC bestuurd (vermoedelijk ook Mach3)

Mocht er iemand interesse hebben, stuur een pb, dan breng ik je in contact met de verkoper.

Locatie is Bree (15km onder Weert)
Later, Poul
Tonybryden
Berichten: 909
Lid geworden op: 29 mei 2015 15:44
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Het interessante aanbiedingen topic

Bericht door Tonybryden »

Arie Kabaalstra schreef: 05 feb 2021 09:42 Ah.. dus jij hebt em.. je hebt wel snel toegeslagen.. de advertentie was al snel weg..
Wil gaan proberen het om te bouwen naar nieuwe besturing.
Zal voor mij wel een hele klus worden.
"proberen?..".. komaan..gewoon DOEN..
Mijn Emcootje was in 2½ uur van EdingCNC voorzien, op zo'n manier dat je er weer mee kon werken.
de huidige stappenmotoren.. gewoon erafsleutelen, en met een grote boog in 't vierkante archief werpen.. die dingen hebben slechts 72 stappen per omwenteling, en amper genoeg koppel om het vel van je Chocolademelk te sleuren.

Even uit mijn hoofd : Stappenmotoren met een ¼" / 6.35 mm as kunnen er zo op, de tandriempoelies zitten met een splitpen vast op de huidige motoren, die peuter je eruit, zet de poelies over op de nieuwe motoren (2 Nm is voldoende, meer mag altijd als je dat wilt) gaatje boren.. splitpen erin.. en dat is het dan.. op de Z-as moet je vanwege de kortere as van moderne motoren de poelie achterstevoren monteren, maar da's dan ook het enige "probleem" dat je tegenkomt.

Je hebt ook de gereedschapswisselaar, die kan je aansturen met de originele motor, maar een Nema 17 Steppertje erop is eenvoudiger.
'k heb em in EdingCNC gewoon als A-as en ik roteer em incrementeel, de positie is niet belangrijk, wel of ie tegen de pal is getrokken.. dus 70° vooruit, en 15° terug om em vast te trekken.. die paar graden slip van de stepper?..niet interessant.

Wil je het simpel houden?..dan zet je een SolidState relais in plaats van de motorschakelaar, dan kun je de spindel starten vanuit je besturing. en het toerental regelen met de potmeter.

(ik weet niet of er "foefjes" zijn om die motor met een besturing te regelen.. vast wel.. maar ik weet niet hoe)

Ook de Plotter heb je erbij.. helemaal leuk!.. 'k zou zeggen.. veel plezier ermee, en als je vragen hebt.. gooi ze maar op..

Ohja.. zoek ook even op Grabcad, Mjeuring heeft het hele Emcootje in 3D getekend.. tot het laatste schroefje.. wel fijn als je er wat dingen aan wilt modificeren..
Hier wordt ik wel vrolijk van.
Dat is goed te doen voor een leek als ik.
Vragen komen er vanzelf mezelf kennende 😊
Tonybryden
Berichten: 909
Lid geworden op: 29 mei 2015 15:44
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Het interessante aanbiedingen topic

Bericht door Tonybryden »

lordprimoz schreef: 05 feb 2021 11:21
Tonybryden schreef: 05 feb 2021 07:49
Swake schreef: 01 feb 2021 21:57 Emco Compact 5 CNC

https://www.2dehands.be/a/doe-het-zelf- ... ousPage=lr
Ik ben de gelukkige eigenaar geworden .
Kan hem over twee weken ophalen.
Wil gaan proberen het om te bouwen naar nieuwe besturing.
Zal voor mij wel een hele klus worden.
Heb je hem voor 400 overgenomen? In verband met de afstand en de bijkomende kosten om hem op te halen heb ik er uiteindelijk vanaf gezien.
Succes met de ombouw!
Dat was nog leuker geweest 400€ voor het bankje.
Ik had er al vaker een bod op gedaan via veilingen ,maar schrok van de geboden prijzen, en niet te vergeten veiling kosten.
Ik ben er blij mee om ook eens een Cnc draaibankje te bezitten.
Heb ook nog een zo goed als nieuwe Emco 5 staan wie ik om wilde bouwen tot Cnc .
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13372
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Het interessante aanbiedingen topic

Bericht door Arie Kabaalstra »

DIe Emco Compact 5 CNC, ja.. veel mensen schrikken van wat ze voor zo'n ding vragen.. maar als je kijkt wat ze kunnen, zeker als je ze voorziet van sterkere stappenmotoren, en een goede moderne besturing.. moet je eens kijken wat je er dan uit tovert..

In mijn werkplaatsje is 't "vijfje" toch zo zoetjes aan verantwoordelijk voor zo'n 5500,- omzet per jaar.. da's 5-6 keer meer dan wat je gemiddeld voor zo'n machine neertelt.
Zeker de ATC is een waardevolle aanvulling.

Momenteel ben ik doende om nieuwe macro's te schrijven voor EdingCNC, en daarbij zitten macro's om je gereedschappen te kalibreren.
Da's toch iets wat veel draaiers nog niet onder de knie hebben, en iets wat tot nog toe niet in EdingCNC zat..
Die Macro is tamelijk eenvoudig.. dus die wil ik wel delen, daar zijn velen bij gebaat.

Wat je krijgt is een Subroutine "M204", en in EdingCNC kun je een Subroutine die als naam M... heeft gewoon als M-code aanroepen (wel leuk.. )
M204.. waarom 204.. eh.. 20 - 4.. de 20ste en de 4de letter.. T D = Tool Data..Je krijgt bij M204(die je ook gewoon onder een Userbutton weg kan zetten, een dialoog die de gegevens van het huidige gereedschap toont, dus de X en Z Offsets, X en Z Delta (correctie waarde), Orientatie van het gereedschap en de "Diameter" (2 keer de neusradius van je beitel, dus voor een CNMG 120404 geef je 0.8 in.. eigenlijk wil ik dat nog veranderen, dat je de beitelradius ingeeft.. je denkt niet in diameters bij beitels.. Ik ga die waarde wel even in 2 delen, en weer vermenigvuldigen met 2 als ik em weer wegschrijf in de Tooltabel.
Tevens staan de X en Z Coordinaten in de dialoog.. je draait een stukje, dan loop je met de slede recht naar achteren.. meet je werk op, en voert die diameter bij Calibrate X in.. Ok klikken, en de procedure herhalen met de Z.. beitel tegen het werk.. Z coordinaat ingeven.. klaar..
Gebruikersavatar
Markus
Donateur
Berichten: 1004
Lid geworden op: 01 sep 2007 22:43
Locatie: Aduard, Groningen
Contacteer:

Re: Het interessante aanbiedingen topic

Bericht door Markus »

mini Chinees cnc draaibankje, demomodel

https://www.maschinensucher.de/cnc+dreh ... /i-4594542

Greezt,

Markus
Pouln
Berichten: 53
Lid geworden op: 21 jan 2021 12:31
Locatie: Mijdrecht

Re: Het interessante aanbiedingen topic

Bericht door Pouln »

Programmeerbaar toetsenbord - ps2 aansluiting 9 euro ex verzendkosten
https://www.ebay.nl/itm/Programmable-ke ... 2756219864
Later, Poul
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13372
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Het interessante aanbiedingen topic

Bericht door Arie Kabaalstra »

da's een leuk ding, en niet duur ook... je hebt alleen wel een flinke printer nodig om daar een "template" voor te maken.. (ik kan A3 Printen)
aw
Berichten: 131
Lid geworden op: 22 jan 2007 19:57
Locatie: Soest
Contacteer:

Re: Het interessante aanbiedingen topic

Bericht door aw »

Leuke tip, voor die prijs heb ik er een besteld! Leuk om eens mee te experimenteren.
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Het interessante aanbiedingen topic

Bericht door benkr »

Ik was vanmorgen weer bij Lidl, en zag deze weer liggen:

22755
Hessel Oosten
Berichten: 462
Lid geworden op: 17 mei 2011 16:33
Locatie: Molenhoek, bij Nijmegen
Contacteer:

Re: Het interessante aanbiedingen topic

Bericht door Hessel Oosten »

Ze staan nu ook allemaal in de LIDL online-shop.

H.
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Het interessante aanbiedingen topic

Bericht door benkr »

Floor
Donateur
Berichten: 80
Lid geworden op: 18 aug 2011 00:48

Re: Het interessante aanbiedingen topic

Bericht door Floor »

Arie Kabaalstra schreef: 15 feb 2021 16:26 da's een leuk ding, en niet duur ook... je hebt alleen wel een flinke printer nodig om daar een "template" voor te maken.. (ik kan A3 Printen)
Kan je die niet "plotten" op je machine?
remon_v
Berichten: 691
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: Het interessante aanbiedingen topic

Bericht door remon_v »

benkr schreef: 17 feb 2021 20:35 Gezien op marktplaats:

https://www.marktplaats.nl/a/hobby-en-v ... sPage=home
Ik zie dat hij tot 10Mhz snelheid aan kan, dat is niet veel toch?
Plaats reactie