Het Grote You Tube Topic

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Benny_DS
Berichten: 411
Lid geworden op: 29 nov 2016 14:56
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door Benny_DS »

Ook al bezig met de kerstversiering? :lol:
stekkestim
Berichten: 746
Lid geworden op: 18 nov 2009 16:43
Locatie: Waanrode

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door stekkestim »

tuurbo schreef:Nou stekkestim....ik wist niet dat je met een homemade laser door zon dik materiaal kon gaan!
Wat voor snijder heb je dan eigenlijk?

Ik dacht dat er wat karton gesneden zou worden,maar dit is toch wel wat anders
Alles kan met homemade hoor :lol: Deze is dan wel homemade maar niet bepaald voor een hobby budget. De laserbuis is 260W

Het materiaal is gewoon 2 mm constructiestaal(plaat) de eerste is gesneden met een snelheid van 25mm/s de 2de aan 35mm/sec volgens de machine.
andrefc101 schreef:Nou..... je gebruikt je machine in ieder geval voor nuttige werkstukken ;-)
Klaar voor de zombie apocalypse!! :lol: Alleen zorgen voor voldoende plaatmateriaal en diesel voor de generator...
DaBit schreef:En dan maken ze zich in Den Haag druk over 3D-geprinte pistolen... :lol:
Om toe te geven schrok ik in het begin ook wel even hoe vast/diep zo'n sterretje in de spaanplaat zat. :oops:
Benny_DS schreef:Ook al bezig met de kerstversiering? :lol:
Nu je het zegt misschien een handeltje opzetten :lol:
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door DaBit »

stekkestim schreef: Alles kan met homemade hoor :lol: Deze is dan wel homemade maar niet bepaald voor een hobby budget. De laserbuis is 260W
Een beetje leuke plasmasnijder (apparaat+machinetoorts) kost ook niet niks...
Is je zuurstofverbruik eigenlijk nog acceptabel, of laat je dat per tankwagen komen?

Gewoon interesse: zou het met een, zeg, 80W buis langzamer werken, of gewoon niet?
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
H@ns
Donateur
Berichten: 274
Lid geworden op: 01 jan 2009 22:32
Locatie: Vierlingsbeek

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door H@ns »

Het vermogen op de scherpe hoeken is nog wat hoog. (snede breedte wordt groter)

Ziet er verder top uit voor een hobby machine. :P

@Dabit, 80W is krap maar zal gaan.
Zuurstof doet het meeste werk, de Laser straal is nodig om het verbrandingsproces op gang te houden.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Lasersnijden

Zuurstof verbruik zal mee vallen, ik schat ca.0,8 tot 1 Bar bij een (double) nozzle van 1.2mm?
Dus rond de 22Liter/min
Swake
Donateur
Berichten: 1686
Lid geworden op: 23 nov 2009 20:58
Locatie: (B)
Contacteer:

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door Swake »

Leuk freesje
en de sturing is ook niet mis :mrgreen:

When it fits stop using the hammer.
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2424
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door hainjedaf »

Vast veel backlash?

Doet ie ook Titanium?

:lol: :lol:
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini met OctoPrint
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
assink
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door assink »

Metaal schaven in moderne stijl, ziet er kek uit
Gaat voor zulke groeven beter als met een frees
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13371
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door Arie Kabaalstra »

Gaaf!.. 3D schaven!.. dit kon nog wel eens verstrekkende gevolgen gaan hebben.. de beste manier om tandwielen te maken is met een snijkant die de flanken van de tand volgt, zoals afwikkelfrezen.. het nadeel daarvan is echter.. dat je tanden niet continu met je werkstuk in aanraking zijn, hetgeen de opperlvaktekwaliteit nadelig beinvloedt..naderhand slijpen is dan noodzakelijk, maar als je ze op deze manier kan schaven.. dan is slijpen waarschijnlijk overbodig, en indien toch nodig. sneller klaar..
Gebruikersavatar
kevertje
Donateur
Berichten: 194
Lid geworden op: 12 okt 2008 18:13
Locatie: Bussum

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door kevertje »

Interessante claims: 100 sneller printen tegen 20x lagere kosten:

https://www.desktopmetal.com/products/production/
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door hugo stoutjesdijk »

kevertje schreef:Interessante claims: 100 sneller printen tegen 20x lagere kosten:

https://www.desktopmetal.com/products/production/
Dat hebben ze toch donders leuk bedacht.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door DaBit »

Heel nieuw is het toch niet; volgens mij werkte de metaalprinter die ik jaaaaaaaren geleden ooit bij de ESA zag met een vergelijkbaar principe.

Ik zie iets bouwen op basis van metaalpoeder aan elkaar plakken en dan sinteren ook nog wel als mogelijkheid voor hobbybob. Idee twee dat zich ergens in m'n bovenkamer vastgezet heeft werkt met een elektronenstraal. Een paar kW aan laser is aan de prijs, een paar kW aan elektronenstraal valt wel mee, en metaal aan elkaar laten smelten in een vacuum is een vrij ideale situatie.

Ik zou alleen niet weten hoe je aan de verbruiksmaterialen zoals het metaalpoeder komt en de hoge dosis röntgenstraling baart ook zorgen.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door hugo stoutjesdijk »

DaBit schreef:Heel nieuw is het toch niet; volgens mij werkte de metaalprinter die ik jaaaaaaaren geleden ooit bij de ESA zag met een vergelijkbaar principe.
Ja een beetje doorborduren op eerdere techniek ontkom je natuurlijk niet aan, misschien was het bij de ESA ook al met deze fabrikant samen ontwikkeld.
Ik zie iets bouwen op basis van metaalpoeder aan elkaar plakken en dan sinteren ook nog wel als mogelijkheid voor hobbybob. Idee twee dat zich ergens in m'n bovenkamer vastgezet heeft werkt met een elektronenstraal. Een paar kW aan laser is aan de prijs, een paar kW aan elektronenstraal valt wel mee, en metaal aan elkaar laten smelten in een vacuum is een vrij ideale situatie.

Ik zou alleen niet weten hoe je aan de verbruiksmaterialen zoals het metaalpoeder komt en de hoge dosis röntgenstraling baart ook zorgen.
Je kitspuit nadert zeker z'n voltooing, en je zoekt iets nieuws.
Dat poeder wordt vast gewoon los per kg. verkocht.
En vast lood gaan sparen tegen de röntgen kan misschien geen kwaad.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door DaBit »

hugo stoutjesdijk schreef: Je kitspuit nadert zeker z'n voltooing, en je zoekt iets nieuws.
Ohnee, het idee dat als ik toch 3D wil printen dat ik dat met metaal wil doen is ergens tussen BF20 en huidige frees al ontstaan.

Ik heb ook nog ooit het idee gehad dat puls-MIG wel een geschikt basisproces is. Spanningsbron zou dan eigen ontwerp moeten worden om met hoge repetitiesnelheid kleine druppeltjes metaal dmv spraytransfer te kunnen transporteren naar de basis. Da's een lichtelijk complex stukje elektronica, maar daar ben ik niet bang voor.
Problemen zie ik meer in het hoge gasverbruik (liter per minuut valt wel mee in een min of meer gesloten ruimte, het aantal minuten alleen niet) en kromtrekken door de veel te lokale warmteinbreng.

Wat dat betreft is een sinterproces met metaalpoeder veel leuker. En volgens mij moet je op een FDM-printer best een 'extruder' kunnen zetten die een metaalpoeder+binder slurrie uitspuugt in plaats van plastic. Binder uitharden met UV of hitte, naderhand de oven in.
Dan schiet het alsnog niet op, maar dat is voor hobbybob niet zo'n probleem.
Dat poeder wordt vast gewoon los per kg. verkocht.
Ja, 40 euro de kilo, minimale afname 100kg. Dat soort dingen.
En vast lood gaan sparen tegen de röntgen kan misschien geen kwaad.
D'r komt anders wel erg veel röntgen vanaf hoor, en dat spul voel je niet, ruik je niet en zie je niet. Best eng.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Floppy
Berichten: 774
Lid geworden op: 11 apr 2007 23:40
Locatie: Zeddam

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door Floppy »

DaBit schreef: Een paar kW aan laser is aan de prijs, een paar kW aan elektronenstraal valt wel mee, en metaal aan elkaar laten smelten in een vacuum is een vrij ideale situatie.

Ik zou alleen niet weten hoe je aan de verbruiksmaterialen zoals het metaalpoeder komt en de hoge dosis röntgenstraling baart ook zorgen.
Die röntgenstraling valt wel mee. De spanning is 5 a 10 KV en dat is met een paar mm staalplaat al af te schermen.
Het vacuum is denk ik een groter probleem dat is niet te halen met een draaischuifpompje.
Plaats reactie