Het Grote You Tube Topic

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Markus
Donateur
Berichten: 1010
Lid geworden op: 01 sep 2007 22:43
Locatie: Aduard, Groningen
Contacteer:

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door Markus »

Een geheel andersoortig open source freesmachine, is vast al voorbij gekomen op het forum

https://www.youtube.com/watch?v=5jFCecZdbGs

hij heeft links voor onderdelen

Greezt,

Markus
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5996
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door Sven »

350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
FSSF
Berichten: 884
Lid geworden op: 07 jun 2011 22:20
Locatie: Den haag

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door FSSF »



Niet goed! :lol:
Zee&Zee
Donateur
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 mar 2012 11:24

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door Zee&Zee »

https://youtu.be/m6DoKoESPdg

Dat begint op te schieten :lol:
Vervolg van deze..

https://youtu.be/ibsBiALMMSE

Deze mijnheer vindt dat die 3dprintdingesen een beetje sneller moeten om leuk te blijven. Zit wat in.

Hij pakt het stap voor stap aan..

Dit is de laatste

https://youtu.be/65FVQ1jArME
CNC you later
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5398
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door serum »

Mijn persoonlijke ervaring met 3d printen is dat langzamer altijd stabieler is. Ik had ook enthousiast een delta gemaakt om over de 250mm/s te gaan, maar onderaan de streep ga je toch weer terug naar < 100mm/s om stabiliteit te kunnen handhaven.

Ik geloof er niet in dat FDM stabiel en mooi kan printen op snelheden boven de 250mm/s. Ik laat mij graag verassen. :mrgreen:

Die printer is voor mij een hulpmiddel, handig om wat plastic onderdelen/kapjes/ducts/afzuigdingen/opspanhulpjes en dergelijke mee te printen. Het is mij qua tijd dan goud waard dat ik hem aan zet en er dusdanig veel vertrouwen in heb dat ik er eigenlijk niet naar kijk totdat ik hoor dat ie klaar is.

Ik snap de uitdaging wel.
Zee&Zee
Donateur
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 mar 2012 11:24

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door Zee&Zee »

Tuurlijk is dit experimenteren. Maar ik denk wel dat sneller en toch betrouwbaar kan met fdm..kwestie van tijd (en geld) en techniek die zicht ontwikkelt. Eerste vliegtuig ging ook niet harder dan 40 km per uur. Look at us know.
CNC you later
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door DaBit »

Ik kan ook frezen op 20m/minuut. Zo heel af en toe met een 3D-pad doe ik dat ook. Maar het aantal keren per jaar dat dat zinvol is kun je met 1 duim wel tellen. Idem met 3D-printen; met simpele vormen en dunne laagjes kun je best de snelheid opvoeren naar 120mm+, maar hechting van de lagen onderling is dan zo'n beetje nul. Net zoals bij frezen staal staal blijft, blijft bij 3D printen het plastic gewoon plastic.
Ik doe lekker 30-80mm/s en hooguit de infill wat harder. Heb ik dikkere wanden nodig dan zet een grotere nozzle veel meer zoden aan de dijk.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13457
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door Arie Kabaalstra »



Klein draaiwerk (ø2 x 0.65)
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1762
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door Kars-cnc »

Dat is inderdaad "fijn" werk! Leuk om te zien hoe je het messing staf materiaal CNC op lengte duwt.

Die ronde beiteltjes, zijn die zelf geslepen?
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13457
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door Arie Kabaalstra »

Kars-cnc schreef: 03 dec 2020 18:21 Dat is inderdaad "fijn" werk! Leuk om te zien hoe je het messing staf materiaal CNC op lengte duwt.

Die ronde beiteltjes, zijn die zelf geslepen?
Eh.. alles behalve de boortjes is zelf gemaakt..
Ik heb een "voorpositioneer-cyclus" gemaakt, je zet de "aanduwer" op de plaats waar je 't werk wilt hebben.. en dan geef je in de dialoog een "approach' lengte op.. hier iets van 20 mm..

Dat betekent dat als je het programma start de machine over X en Z naar 20 mm voor de opgegeven positie loopt, en daarna in voeding alleen nog op de Z-as.. je gooit na een onderdeel de klauwplaat open, trekt het materiaal een stukje uit..klauwplaatje net "aan". start drukken, hij schuift em op maat, klauwplaat vast.. weer start.. dan loopt de slede naar de "wisselpositie" spindel start.. en na 2 seconden (tijd om de spil op gang te laten komen) Gaat ie met het volgende gereedschap aan de slag.

die ronde beitels komen "uit eigen keuken" ja.. gewoon een paar half geslepen staafjes VHM gekocht, en een klemhoudertje verzonnen.. voorkantje een vrijloopje eraan geslepen, meer is het eigenlijk niet.. en door ze te roteren in de houder, kun je ze perfect op centerhoogte zetten.. want zelfs een tiende millimeter kun je je met dit werk niet veroorloven..

het korte Steekbeiteltje is in zijn geheel van VHM gemaakt.. gewoon uitgevonkt, en aan de voorkant een vrijloopje eraan geslepen.
't lastige met dat ding is echter dat je de hele toolplaat moet roteren als je geen vulplaatjes hebt van de juiste dikte.. en dan moet je al je andere tools weer gaan afstellen..

de Boorhoudertjes zijn ook een leuke.. die zijn excentrisch, dus kan ik die perfect op centerhoogte zetten, Spantangen en moeren komen van Proxxon.. ik heb 2 van die handmotoren , en een freesbankje van Proxxon.. , en eigenlijk moet ik nog eens een paar van die moeren bijbestellen, of maken..want ik heb daar draadsnijgereedschap voor.. M8 x 0.75, spantangen zijn ook de moeite niet.. dat gaat ook wel lukken op de draadvonkmachine.. Stukkie zilverstaal.. netjes voorbewerken, en dan even harden.. Schacht is 4.7 mm (nou zit daar bij Proxxon wel wat variatie in.. maar als ik ze voor mezelf bij ga maken.. dan zorg ik wel dat alles binnen 0.01mm is.. :)
'k heb tenslotte binnendraaibeitels vanaf 3 mm, en ik kan nog wel kleinere maken
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5398
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door serum »

Arie Kabaalstra schreef: 03 dec 2020 16:22 Klein draaiwerk (ø2 x 0.65)
Fraai fijn werk Arie!

Je ziet het boortje nagenoeg altijd een fractie zoeken naar zijn center , ondanks dat je hem centreert, moet met de verschillende hoek van de center en boor te maken hebben?
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13457
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ja.. dat vermoed ik wel.. 't is niet veel hier.. en.. dat stuk draai ik er later toch weer af.. :lol:
er zit in totaal bijna 0.5mm "overlengte" aan de voorkant.. de steekbeitel die ik gebruik om af te steken is 0.02mm breder dan het hele onderdeel.. :shock:
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12031
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Arie Kabaalstra schreef: 03 dec 2020 21:55. de steekbeitel die ik gebruik om af te steken is 0.02mm breder dan het hele onderdeel.. :shock:
Wat een materiaal verspilling.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5996
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door Sven »

Niet iedereen hier zal een grote interesse hebben in zeilen maar binnenkort wordt de americas cup weer gevaren, technisch gezien de formule 1 van zeilen.

Hier een videootje met de mooiste beelden van het draagvleugelzeilen die ik tot nu toe gezien heb. Voor een techneut denk ik zeer de moeite waard:

Laatst gewijzigd door Sven op 08 dec 2020 08:14, 1 keer totaal gewijzigd.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Plaats reactie