Het Grote You Tube Topic

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2661
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door Swets »




toch altijd weer leuk als alles past... :-)
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
FSSF
Berichten: 880
Lid geworden op: 07 jun 2011 22:20
Locatie: Den haag

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door FSSF »

Aan het zenuwachtige muziekje te horen is het in ieder geval meteen duidelijk dat het van jou is :lol: Mooi modelletje, waarvoor dient het precies?
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Duidelijk iets wat moet pompen lijkt me. ;-)
Mooi stukje werk hoor, moet het ook nog vloeistof dicht, hoe ga je dat doen?
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2661
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door Swets »

ja tis een probeersel voor 2 watergekoelde PC..

waterdicht gaat tegenwoordig wel.... een block een sleuf... en de andere een randje... silecone kit in het sleuf
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
LaurensWijnschenk
Berichten: 2
Lid geworden op: 10 mei 2019 14:04

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door LaurensWijnschenk »

willy wonka schreef: 28 jun 2019 09:10 En er zitten overal sensoren in om de temperatuur gelijk te houden.
Dus wordt iets warmer dan andere componenten, dan zal dit worden gecompenseerd.
Hee Heren,

Even wat extra informatie.

De sensoren zelf doen natuurlijk niks behalve een waarde doorgeven.
Ze kunnen alleen een probleem constateren.
Door uitlezing van de sensoren word bepaald hoeveel olie er door het systeem gepompt moet worden.

Maar het is dus inderdaad zo dat eigenlijk alle delen olie gekoeld zijn.(Voor het microgranieten frame is dit overigens een optie)
De basis is dus micrograniet(beetje vaag hier over of het nu nog steeds met graniet deeltjes is of niet zelf noemen ze het nu "Ultra High Performance Concrete") en daarbovenop komt zo veel mogelijk aluminium. De 4de-as behuizing is dus wel van gietijzer bijv.
Dus delen die warmte het frame in zouden kunnen brengen zijn van aluminium of worden van het frame gescheiden met aluminium delen.
Die aluminium delen worden dus olie gekoeld. Zo zijn dus bijv. de montagebeugels voor de motoren van aluminium, en daar loopt dus de olie door heen.
Maar inderdaad worden nog veel meer dingen gekoeld, zoals de geleidingen en de spindel moeren.
hugo stoutjesdijk schreef: 28 jun 2019 09:05
Ja, maar die warmte onstaat door verschillende redenen en op verschillende plekken, als je op die plekken zorgt dat het gelijk egaal (want dat aluminium verdeelt het sneller) afvoert, blijft het geheel beter.
Dus die moer van de kogelomloop is een warmtebron, de servomotor, de frees met freeshouder enz. Volgens mij zijn er ook holle kogelomloopspindels waar koeling doorheen loopt.
Juist die spotjes zorgen voor onverwachtte / ongewenste vervorming, dat is ook de reden dat hermle (dacht ik) een thermisch symmetrisch machine frame had ontwikkeld, zodat temperatuurs schommeling in ieder geval geen scheve machine tot gevolg heeft.
De Hermle machines zijn inderdaad symmetrisch om indien de machine groeit dat doormiddel van sensoren electronisch te kunnen compenseren. Wat bij veel machine bouwers ook gewoon Thermal Compensation heet. Die machines groeien dus wel, maar voorspelbaar en dat is dan relatief eenvoudig te compenseren. De Hermle machines groeien relatief weinig naast het grbuikte materiaal ook omdat er gewoon heel veel massa in het frame zit.

Best veel machine fabrikanten bieden opties als kogelomloopspindel koeling of moer koeling aan. Praktisch elke spindel die 20k rpm toeren draait word nu gekoelt.(ook veel daar onder overigens). Wat veel mensen vergeten is dat ook het koelmiddel/snijolie vaak gekoeld moet worden. Veel machines die nauwkeurig moeten werken zullen dit nodig hebben ook al hebben ze glaslinealen. En al helemaal als er grote pompen op komen te staan voor 70 bar bijvoorbeeld.
willy wonka
Berichten: 1071
Lid geworden op: 03 jan 2013 18:20

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door willy wonka »

Hoi Laurens,

Dat de sensoren het alleen registreren was mij duidelijk. Waarbij de software het e.a. weer aanstuurt.
Eigenlijk is best goed verzonnen om alu te gebruiken om het e.a. te koelen. Ik had er nog niet van gehoord.
Wel van spindelkoeling, omloopkoeling etc.

Zelfs mijn Haas had Termal Compensation. Hoewel deze alleen de temperatuur meet en softwarematig het e.a. aanpast (geen actieve koeling dus). Kon ik de hele dag 0,01mm houden zonder bij te houden (eigenlijk wel verbaasd over...)
Mijn Hurco zal het ook wel hebben. Maar ik heb hem pas sinds kort, dus ik durf nog niet te zeggen hoe groot het effect is in de ochtend en eind van de dag.

Leuke Okuma heb je trouwens ;-)
LaurensWijnschenk
Berichten: 2
Lid geworden op: 10 mei 2019 14:04

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door LaurensWijnschenk »

willy wonka schreef: 09 jul 2019 13:41 Zelfs mijn Haas had Termal Compensation. Hoewel deze alleen de temperatuur meet en softwarematig het e.a. aanpast (geen actieve koeling dus). Kon ik de hele dag 0,01mm houden zonder bij te houden (eigenlijk wel verbaasd over...)
Mijn Hurco zal het ook wel hebben. Maar ik heb hem pas sinds kort, dus ik durf nog niet te zeggen hoe groot het effect is in de ochtend en eind van de dag.
Ik weet niet helemaal over welke haas je het hebt, maar 2-assig is het vrij eenvoudig om binnen die waarden te blijven. Of je moet wel heel veel bewegen met de assen waardoor de kogelomloopspindel serieus groeit.
Vaak groeien de gietstukken wel echter valt dat in het platte vlak minder op want de maat van het gat/kamer blijft het zelfde maar dan verplaatst een gat wel in de ruimte maar is relatief moeilijk te meten/vaak minder belangrijk of niet getolereerd. Dus op 3-assers is het vaak minder duidelijk hoeveel de machine nou echt groeit.

Op 5-assers zie je dat spindel groei ook al veel sneller een probleem vormt, evenals gereedchaps groei.
willy wonka schreef: 09 jul 2019 13:41 Leuke Okuma heb je trouwens ;-)
Dankje.
Binnenkort krijgen we weer een nieuwe machine. Maar dat word geen Okuma en ook geen Kern. ;)
willy wonka
Berichten: 1071
Lid geworden op: 03 jan 2013 18:20

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door willy wonka »

Allemaal relatief kleine bewegingen maakt de machine.
Maar ik was gewoon verbaasd dat de Haas (nieuwe TM1P) dat bolde de hele dag door :lol: Deze is verkocht en heeft plaatst gemaakt voor de Hurco. Maar achteraf had ik de Haas niet moeten verkopen. Maarja...plaats gebrek.

Op een 5-asser ga je het zeker merken inderdaad!

Ben benieuwd wat er voor terug komt.
Gebruikersavatar
WillyH
Donateur
Berichten: 658
Lid geworden op: 22 dec 2018 09:35
Locatie: Zuiderkempen (B)

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door WillyH »

Zelf een auto printen?
https://youtu.be/rZLTQSY1Vj8

En te volgen op Facebook:
https://www.facebook.com/lasersterling
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door serum »

Weer zo'n verhaal dat je op verjaardagen over je heen krijgt 'heb je gezien dat ze tegenwoordig zelfs auto's printen'..

Er is inderdaad, ergens in het productieproces, een 3d printertje gebruikt die door zijn permanent teleurstellende kwaliteit en stevigheid van componenten, alleen is ingezet om een mal in een vorm te krijgen en dat te overspannen met materiaal (carbon) dat wel stevig is.

fiberneering in Zwolle houdt zich er al wat langer mee bezig met de hier toegepaste productietechniek

Interessanter vind ik persoonlijk dat Konigseg complexe titanium onderdelen heeft geprint in het eindproduct. (2014) Onderdeel van de turbo, deel van de uitlaat. Zal ook ongetwijfeld een deel marketing zijn geweest. (En natuurlijk een wat rianter budget voor het aanboren van dergelijke productieprocessen)
Gebruikersavatar
Markus
Donateur
Berichten: 1004
Lid geworden op: 01 sep 2007 22:43
Locatie: Aduard, Groningen
Contacteer:

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door Markus »

3D wire printing

https://www.youtube.com/watch?v=CDB3MaS86TY

Greezt,

Markus
Jasper
Berichten: 691
Lid geworden op: 05 jul 2019 09:39
Locatie: Gorinchem X5 Y2
Contacteer:

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door Jasper »

Had Chuck inderdaad gezien van de week, 3d pen voor luie mensen.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door Sven »

Hier was ik al een tijd benieuwd naar:

https://www.youtube.com/watch?v=G55kLhv2d_4
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Tonybryden
Berichten: 909
Lid geworden op: 29 mei 2015 15:44
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door Tonybryden »

Dat is ook mooi om te zien hoe ze gemaakt worden.
Wat een precisie van deze machines .
Plaats reactie