Het Grote You Tube Topic

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13371
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door Arie Kabaalstra »

Daar zitten weer een paar Pareltjes tussen.. ik heb 2 gecrashde Tasters gezien.. dat zijn dure.. een paar ATC Discs van draaibanken die van de Turret gerukt zijn.. maar die boor in dat scherm.. :shock:

die gebroken machineklem?.. WTF?.. Pijp op de sleutel gezet?.. gok ik.
't net staat vol met dergelijke klappers, maar gelukkig ook genoeg filmpjes met mooie en goed gelukte producten..
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door Kjelt »

Ballegooijen schreef: 28 apr 2021 16:54 Foutje bedankt!
Oftewel redenen genoeg om bij een nieuw programma na op de groene knop gedrukt te hebben, je hand in de buurt van de e-stop houden en niet gaan koffie drinken :shock:
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1020
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door javanree »

Die roterende as achter uit de draaibank is ook wel spannend... echt hoe kun je zo dom zijn :shock:

Maar ik vind het ergste toch wel rond 2:15 die compleet over midden gebroken draaibank. Benieud wat daar mis is gegaan en of dat zonder letsel is afgelopen.

Turret in de spanenbak : vaak zijn die bouten zodanig gedimensioneerd dat die bewust breken om de rest te beschermen. In een heel ver verleden liep ik stage als praktijk begeleider in het verspaningslokaal van mijn eigen MTS. Turrets stellen was daar aan de orde van de dag :cry:
Swake
Donateur
Berichten: 1686
Lid geworden op: 23 nov 2009 20:58
Locatie: (B)
Contacteer:

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door Swake »

Wat is dat groot ding op de grond achter die draaibank (2:15) ? Als dat het onderdeel was dat bewerkt moest worden dan vermoed ik dat die draaibank niet geschikt was om zo'n zwaar onderdeel te bewerken. De gebruikte klauwplaat lijkt me in ieder geval veel te friemel en veel vlees is er niet aan die draaibank.
When it fits stop using the hammer.
Gebruikersavatar
rien1959
Berichten: 637
Lid geworden op: 18 mar 2008 16:59
Contacteer:

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door rien1959 »

Die draaibank doet me denken aan een klant die klaagde dat zijn draaibank zo trilde. Kom ik daar, blijkt de klant een hele grote gietijzeren klauwplaat te hebben gemonteerd die iets van maximaal 700 toeren mocht hebben. Je wilt niet weten hoe hard die bank draaide. Na de noodstop te hebben ingedrukt heb ik eerst maar eens een ernstig gesprek gehad met die draaier en hem uitgelegd dat hij blij mocht zijn dat die klauwplaat niet was geëxplodeerd. Verbaasd gezicht bij de draaier .....
Verder ooit een Mikron 5 assige freesbank onder handen gehad die een crash had gehad. Het was een bank die 24/7 draaide met robots e.d. Midden in de nacht was er een programmawissel geweest en daarbij moest een gat worden geboord en daarna met hoogtoerige kotterbaar (10000 omw/min) uitgeboord. Waren ze vergeten de boor te programmeren ....... Hoogtoerige spindel aan barrels, geleidingen kapot, rotererende assen beschadigd, enz. Minstens 40000 euro schade. Gelukkig verzekeringswerk. Later is het hele systeem bij de klant weg gehaald. Was een lease systeem. Wat een ellende. Als ik er aan denk wat ik allemaal aan narigheid heb gezien veroorzaakt door onkunde en nonchalance ....... Ook nog eens een draaibank gehad waarbij iemand heeft geprobeerd te schakelen op hoge toeren. Volledig tandwielkast ontzet. Heb de regiomanager gebeld en gezegd dat een een goede gebruikte bank goedkoper was dan reviseren. Bij een fabriek in Tiel een draaibank open getrokken omdat de koppelingen niet goed meer werkten. Dat ding schakelde heel mooi met elektromagnetische koppelingen. Bij afschakelen ging dat ding automatisch op een externe rem. Rem was niet nagesteld dus dacht één van die lampjes daar om dan van volgas vooruit maar even volgas achteruit te schakelen. Dan remde hij ook ..... Ja, hij remde totdat de rook er uit kwam ! Ook maar eens een indringend gesprek gehad met de draaier en gevraagd of hij met zijn auto ook remde door hem in de achteruit te schakelen. Domme blik op het al evenmin slimme koppie .....
Gebruikersavatar
Danny
Berichten: 717
Lid geworden op: 26 nov 2007 02:09
Locatie: Maldegem (België)

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door Danny »

Kjelt schreef: 28 apr 2021 18:19
Ballegooijen schreef: 28 apr 2021 16:54 Foutje bedankt!
Oftewel redenen genoeg om bij een nieuw programma na op de groene knop gedrukt te hebben, je hand in de buurt van de e-stop houden en niet gaan koffie drinken :shock:
De noodstop is bij een cnc machine de meest "overrated" knop op de besturing. Je bent immers altijd te laat om hem in te duwen.
Gebruikersavatar
Danny
Berichten: 717
Lid geworden op: 26 nov 2007 02:09
Locatie: Maldegem (België)

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door Danny »

rien1959 schreef: 29 apr 2021 20:59 Als ik er aan denk wat ik allemaal aan narigheid heb gezien veroorzaakt door onkunde en nonchalance .......
Ook werkdruk mag je niet onderschatten.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13371
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door Arie Kabaalstra »

of hij met zijn auto ook remde door hem in de achteruit te schakelen....
nee.. dat zou ik dan weer niet doen.. zonder koppeling terugschakelen is dan weer wel goed mogelijk.. zonder koppeling opschakelen is ook geen probleem..

Maar.. inderdaad.. je komt dingen tegen..
'k heb gewerkt in een grofsmederij.. pardon gereedschapmakerij waar toen ik op mijn eerste dag binnen kwam lopen, mijn oog viel op een Bridgeport Interact, met een kapotte eindschakelaar, de Bridgeport VMC 600 waar ik mee moest werken.. had een eindschakelaar op de X as die af en toe niet werkte.. , dan hadden ze in de productie een Bridgeport die niet goed wisselde, een CB Ferrari waarvan de Palletwisselaar alleen op Manual werkte.. en dan heb ik het nog niet over de totaal versleten machines in de productie gehad.. (alu gieterij)

De noodstop is bij een cnc machine de meest "overrated" knop op de besturing. Je bent immers altijd te laat om hem in te duwen.
True!.. de meesten houden de hand op de Feed-override, da's ook beter voor het gereedschap..
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door Kars-cnc »

rien1959 schreef: 29 apr 2021 20:59 Als ik er aan denk wat ik allemaal aan narigheid heb gezien veroorzaakt door onkunde en nonchalance ....... Ook nog eens een draaibank gehad waarbij....
Dat is een interessant beroep wat jij hebt! Zo hoef je niet op Youtube te speuren om een leuk verhaal op een verjaardag te hebben :P :P :P
Gebruikersavatar
carlo
Berichten: 380
Lid geworden op: 04 okt 2009 12:33
Locatie: Diepenbeek België
Contacteer:

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door carlo »

even een moer maken

mvg
carlo
Hessel Oosten
Berichten: 462
Lid geworden op: 17 mei 2011 16:33
Locatie: Molenhoek, bij Nijmegen
Contacteer:

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door Hessel Oosten »

Even een moer maken
Grandioos !
Hier word je helemaal blij van.

Z'n hele (lathe) kanaal is overigens mooi:

https://www.youtube.com/c/SwaplampJapan/videos

Thanks.

H.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3056
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door hfjbuis »

Schitterend om te zien en niks CNC.

Opmerkelijk dat hij zijn beitelhoogte nog steeds met meerdere losse plaatjes instelt!

top
Swake
Donateur
Berichten: 1686
Lid geworden op: 23 nov 2009 20:58
Locatie: (B)
Contacteer:

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door Swake »

veel-assige 3d-staalprinter.

https://www.youtube.com/watch?v=7IkherrrNh0
When it fits stop using the hammer.
Gebruikersavatar
Markus
Donateur
Berichten: 1004
Lid geworden op: 01 sep 2007 22:43
Locatie: Aduard, Groningen
Contacteer:

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door Markus »

De mogelijkheden van een 40watt laser module (dus geen buis)

https://www.youtube.com/watch?v=QrtGMzzSWDo

80 euro op aliexpress

Greezt,

Markus
Plaats reactie