Het Grote You Tube Topic

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door Kars-cnc »

DaBit schreef: 21 sep 2021 16:04 en vervolgens je ge-3D-printe gaten niet consequent te krap uitvallen omdat het gat door een veelhoek benaderd word die binnen de circel ligt.
Aha... dus daarom zijn die 3D geprinte gaten altijd te klein :shock:. Ik dacht altijd dat dat kwam doordat het materiaal met 0.4mm uit de nozzle komt en dan plat geduwd wordt tot 0.1mm (of wat je maar ingesteld hebt). Het leek me logisch dat de nauwkeurigheid waarmee dit gebeurt niet zo heel hoog is. Wel was me al opgevallen dat kleine gaten er, ook in absolute afwijking, meer last van lijken te hebben dan grote.

Al weer wat geleerd 8)
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door DaBit »

Kars-cnc schreef: 21 sep 2021 17:05 Aha... dus daarom zijn die 3D geprinte gaten altijd te klein :shock:.
Bekijk de STL maar eens goed, en huiver...
Ik dacht altijd dat dat kwam doordat het materiaal met 0.4mm uit de nozzle komt en dan plat geduwd wordt tot 0.1mm (of wat je maar ingesteld hebt). Het leek me logisch dat de nauwkeurigheid waarmee dit gebeurt niet zo heel hoog is.
Mjah, definieer 'niet heel hoog'. Zo'n slicer weet hoeveel materiaal hij in de spleet duwt (en jij hebt dat gecalibreerd als het goed is), en dus ook welk volume het in gaat nemen. Nu is semivloeibaar plastic maar vreemd spul en een laag die ergens 0,11mm dik is ipv de verwachte 0,10mm geeft gelijk 10% afwijking. Dus enige afwijking is er wel, maar geen 0,1mm.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
rien1959
Berichten: 637
Lid geworden op: 18 mar 2008 16:59
Contacteer:

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door rien1959 »

Edge Precision heeft een leuk ontwerp om plaat te klemmen op de freesbank : https://youtu.be/4UK32EV0pi8
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13371
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ja, die had ik ook gezien.. technisch erg fraai, maar't zijn wel ruimtevreters, een gewone zijspanner is veel compacter, en met Mitee Bites kan het nog kleiner..
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door Kjelt »

De klemmen van motormuis werken anders ook prima 8)
viewtopic.php?p=219888#p219888
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13371
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ja.. ik heb een vergelijkbaar ontwerpje.. alleen NOG kleiner.. :).. zijn al 14 jaar mijn "trusty sidekicks"
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door serum »

rien1959 schreef: 23 sep 2021 05:54 Edge Precision heeft een leuk ontwerp om plaat te klemmen op de freesbank : https://youtu.be/4UK32EV0pi8
Over engineering ten top. Waar te koop? :mrgreen:
Gebruikersavatar
rien1959
Berichten: 637
Lid geworden op: 18 mar 2008 16:59
Contacteer:

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door rien1959 »

Is jullie de mooie spanschroef opgevallen ? Met verschillende spoed net zoals bij sommige meetapparaten.

@serum : zelf bouwen ? ;-)
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door serum »

rien1959 schreef: 23 sep 2021 20:11 Is jullie de mooie spanschroef opgevallen ? Met verschillende spoed net zoals bij sommige meetapparaten.

@serum : zelf bouwen ? ;-)
Die schroef had ik gezien! Vandaar dat ik het overengineering ten top noem. Ik ken die schroef van een stuurpen op mijn MTB en racefiets. (rotor S1) Aanhaalmoment is maar 2,5Nm. Je zet er snel flink kracht mee.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Kwam dit filmpje tegen. Vooral de opmerking op 10:14 zou voor velen een eye-opener moeten zijn. :mrgreen:
https://youtu.be/pW0eZRoQ86g
Maar verder toch wel weer leuk, nog geen 100 jaar geleden.....
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door Kjelt »

hugo stoutjesdijk schreef: 25 sep 2021 10:02 Kwam dit filmpje tegen. Vooral de opmerking op 10:14 zou voor velen een eye-opener moeten zijn. :mrgreen:
Tja dat is een van de redenen waarom SAFe/Agile nu zo populair is.
Veel kleine iteratie rondes met zsm feedback vd klant en daarmee afsturen op het juiste eindproduct, ipv intern maar door engineeren en er achter komen dat de klant iets goedkopers en simpelers had gewild.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door DaBit »

En dan maar heel hard bidden dat je niet een klant treft die eigenlijk niet weet wat-ie wil hebben omdat de ideeen door onervarenheid met de materie niet kloppen. :mrgreen:
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door hugo stoutjesdijk »

ik zat meer richting eigenbouw machines te denken. :mrgreen:
Maar achteraf heb ik ook wel eens een project gehad waar ik nu van zeg: maar goed dat het toen niet doorging, met de ervaring van nu.
En daarom bouwde ik vroeger ook het liefst zelf het prototype, dan vind je al heel veel ontwerp onhandigheden, als je tenminste ook kritisch naar je eigen ontwerpen kunt kijken. En sta ik bij de klant ook wel eens een uurtje achter een productie machine om er gevoel mee te krijgen.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door Kjelt »

DaBit schreef: 25 sep 2021 11:00 En dan maar heel hard bidden dat je niet een klant treft die eigenlijk niet weet wat-ie wil hebben omdat de ideeen door onervarenheid met de materie niet kloppen. :mrgreen:
Dat is dan toch echt het probleem van de klant.
Enigste dat wel voorkomt is niet haalbare specificaties. Dat is natuurlijk altijd teleurstellend. Dat geldt voor beide kanten overigens want we willen graag maken en leveren wat de klant wil en gaan daar behoorlijk ver. Te ver zelfs in mijn ogen zoals een complete upgrade en service van 20+ jaar oude machines, wat ik zelf niet meer begrijp maar dat is een ander verhaal :mrgreen:
Plaats reactie