Het Grote You Tube Topic

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13370
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door Arie Kabaalstra »

Kjelt schreef: 14 okt 2021 23:55 tegelijk de voorkant van het nieuwe werkstukje bewerken terwijl de achterkant van de voorganger afgewerkt wordt
er zijn ook "gewone" CNC Draaibanken waarbij er een "overname spindel" in zit, die't werkstuk beetpakt en dan de achterkant bewerkt, al dan niet simultaan met de voorkant..



hier een Swiss lathe met een onderdeel dat meer in mijn vakgebied past.. een opwindstift voor een horloge.. bedenk je even.. die dingen hebben een schroefdraad van 0.8 mm!
Gebruikersavatar
Portje
Donateur
Berichten: 955
Lid geworden op: 24 apr 2012 10:16
Locatie: Volgens mijn VPN kom ik uit..?

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door Portje »

Ik had dit oudje nog nooit gezien maar vind hem wel geinig
Ik heb er de ballen verstand van, en nog minder ervaring
En helaas zit mijn hoofd zó barstensvol met informatie dat ik niets meer terug kan vinden
Gigabyte Z490 aorus master - i9-10850K 3.60ghz- Corsair DDR4 32GB - ssd 970 evo 1TB M.2
https://www.youtube.com/channel/UCbUguR ... ljJift2lGw
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door Ballegooijen »

Ik gebruik daar een stukje rubber voor om het af te dekken. Lijkt me toch net iets makkelijker :roll:
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door serum »

Tenzij je afzuiging gebruikt Johan. Kan het rubber zo opgetild worden aan de zijkant.
Gebruikersavatar
Portje
Donateur
Berichten: 955
Lid geworden op: 24 apr 2012 10:16
Locatie: Volgens mijn VPN kom ik uit..?

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door Portje »

zou Johan met stukjes rubber, rondjes rubber inplaats van de knikkers bedoelen... ;-)

maar volgens mij heeft hij niet die mooie ronde kuiltjes in zijn vacuumbed, dus kan hij ook niet samen met zijn partner een leuk spelletje knikkeren spelen.
Ik heb er de ballen verstand van, en nog minder ervaring
En helaas zit mijn hoofd zó barstensvol met informatie dat ik niets meer terug kan vinden
Gigabyte Z490 aorus master - i9-10850K 3.60ghz- Corsair DDR4 32GB - ssd 970 evo 1TB M.2
https://www.youtube.com/channel/UCbUguR ... ljJift2lGw
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13370
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door Arie Kabaalstra »

Portje schreef: 20 okt 2021 11:38 zou Johan met stukjes rubber, rondjes rubber inplaats van de knikkers bedoelen... ;-)

maar volgens mij heeft hij niet die mooie ronde kuiltjes in zijn vacuumbed, dus kan hij ook niet samen met zijn partner een leuk spelletje knikkeren spelen.
Ik zou dan 19 x 19 gaatjes boren in mijn Vacuumtafel.. kun je mooi na het frezen een potje Go spelen..

Afbeelding
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1980
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door janplastiek »

of dit systeem, Nemi pods



Breek de dag, frees een lijntje.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13370
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door Arie Kabaalstra »

Da's een gaaf systeem zeg!.

't begint de bruisen in mijn bovenkamer.. die pods zijn tamelijk groot. maar zoiets is wel te ontwerpen,

2 platen Delrin, een stuk rondstaf.. wat Oringen en een handje Kogeltjes.. meer moet dat niet zijn...

die pneumatische aanslagjes.. ook gaaf!..
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door DaBit »

Ik heb het nog simpeler. Een paar kleine vacuum-podjes gefreesd uit een paar stukjes hardweefsel met bevestigingsgaten voor het gatenraster op mijn tafel en 2 luchtaansluitingen. Die kun je gewoon met slangetjes doorknopen. Niet zo sexy en flexibel als die flip-pods, maar het kost ook een stuk minder Z-ruimte.

Nadeel van al die pod-systemen is dat je toch wel op een aardig deel van je werkstuk geen vacuum hebt. Wat dat betreft is er met een vierkantjesraster en een stukje mosrubber snoer eigenlijk ook maar weinig mis.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door serum »

DaBit schreef: 20 okt 2021 17:58 Ik heb het nog simpeler. Een paar kleine vacuum-podjes gefreesd uit een paar stukjes hardweefsel met bevestigingsgaten voor het gatenraster op mijn tafel en 2 luchtaansluitingen. Die kun je gewoon met slangetjes doorknopen. Niet zo sexy en flexibel als die flip-pods, maar het kost ook een stuk minder Z-ruimte.

Nadeel van al die pod-systemen is dat je toch wel op een aardig deel van je werkstuk geen vacuum hebt. Wat dat betreft is er met een vierkantjesraster en een stukje mosrubber snoer eigenlijk ook maar weinig mis.
Zoiet heb ik gemaakt uit 12mm trespa. dingen meten 75x75, kleine 6mm aansluiting voor lucht. Gaatje in het midden om ergens op het bed te plempen.

Voor vacuum heb je gewoon meerdere oplossingen nodig. 1 soort/type bed is niet genoeg.
Gebruikersavatar
Portje
Donateur
Berichten: 955
Lid geworden op: 24 apr 2012 10:16
Locatie: Volgens mijn VPN kom ik uit..?

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door Portje »

Ik liep wel laatst te denken aan deze dingen,
https://www.pisco.com/products/Vacuum_G ... tand_Alone
Zou dat werken met een airbrush compressortje?
Die heb ik nog nieuw in de doos érgens op de vliering staan.
Lijkt me wel handig bij het folie snijden.
Ik heb er de ballen verstand van, en nog minder ervaring
En helaas zit mijn hoofd zó barstensvol met informatie dat ik niets meer terug kan vinden
Gigabyte Z490 aorus master - i9-10850K 3.60ghz- Corsair DDR4 32GB - ssd 970 evo 1TB M.2
https://www.youtube.com/channel/UCbUguR ... ljJift2lGw
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door Kjelt »

Een airbrush compressortje :lol:
Hoeveel l/min op 8 bar kan die leveren ?
Dan moet je er een drukvat van 5000 liter bij kopen en hem een dag er voor al aanzetten.
Sorrie hoor maar vacuum generatoren op basis van het venturi principe ZUIPEN lucht.
Gebruikersavatar
Portje
Donateur
Berichten: 955
Lid geworden op: 24 apr 2012 10:16
Locatie: Volgens mijn VPN kom ik uit..?

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door Portje »

;-)
Ik heb er de ballen verstand van, en nog minder ervaring
En helaas zit mijn hoofd zó barstensvol met informatie dat ik niets meer terug kan vinden
Gigabyte Z490 aorus master - i9-10850K 3.60ghz- Corsair DDR4 32GB - ssd 970 evo 1TB M.2
https://www.youtube.com/channel/UCbUguR ... ljJift2lGw
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door Ballegooijen »

serum schreef: 20 okt 2021 09:50 Tenzij je afzuiging gebruikt Johan. Kan het rubber zo opgetild worden aan de zijkant.
Ja, daar zit wat in natuurlijk. Niet aan gedacht. Maar heel de dag met zo'n zak met knikkers lopen is ook wat ;-) Ik vindt 2 knikkers eigenlijk wel genoeg :lol: :lol:
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Plaats reactie