Het Grote You Tube Topic

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
willy wonka
Berichten: 1071
Lid geworden op: 03 jan 2013 18:20

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door willy wonka »

Markus schreef: 07 mei 2019 11:42 Gebruikt iemand hier dit soort spul ?



Greezt,

Markus
Yep, maar wat is je vraag precies?
Een wisselplaat body voor high speed frezen?
Gebruikersavatar
Markus
Donateur
Berichten: 1015
Lid geworden op: 01 sep 2007 22:43
Locatie: Aduard, Groningen
Contacteer:

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door Markus »

Een wisselplaat body voor high speed frezen?
Ja en dan specifiek van dit merk, gebruik je deze kleine diameters ? , kan het echt zo snel als ze in de video aangeven, en is dit duur ?
Greezt,

Markus
willy wonka
Berichten: 1071
Lid geworden op: 03 jan 2013 18:20

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door willy wonka »

Wat voor machine heb je?

Niet specifiek van dit merk.
Meerdere merken hebben high feed wisselplaat frezen.
Wat is duur? Voor de hobby ja. Zijn meestal frees specifieke wisselplaten dus geen goedkope APKT inserts van Ali.
Vaak krijg je de body gratis als je x aantal doosjes wisselplaten erbij koopt. Is ook weer afhankelijk van het merk.

En dan is er o.a. nog verschil in welk materiaal je gaat frezen.
Gebruikersavatar
Markus
Donateur
Berichten: 1015
Lid geworden op: 01 sep 2007 22:43
Locatie: Aduard, Groningen
Contacteer:

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door Markus »

Gaat om een eigenbouw machine heel klein maar wel van beton, die gaat hier hopelijk nog een keer voorbij komen op het forum

Bedankt, voor de info

Greezt,

Markus
willy wonka
Berichten: 1071
Lid geworden op: 03 jan 2013 18:20

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door willy wonka »

Dan laat het geld maar lekker in de portemonnee.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13488
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door Arie Kabaalstra »

willy wonka schreef: 04 mei 2019 20:16 Niets mis met een Haas. Ik heb een nieuwe voor een jaar gehad. En was er uiterst tevreden over. Nu wel vervangen voor iets anders, maar dat ligt niet aan de machine zelf.
99% van de gevallen is het degene die de machine bestuurt :roll:

De meeste mensen die afgeven op Haas hebben er zelf geen, en zitten in hun garage met een MDF routertje lucht te frezen (ook niets mis mee), of knoppendrukkers die op de Mazak/Okuma van de baas in- en uitladen. Als andere bedrijven bij mij langskomen dan is het eerste wat ze zeggen is in de trend van "maak je dit op de Haas.....? dat had ik niet gedacht" of "heb je dit gepolijst?...neuh komt zo van de machine af".

Blijkbaar heeft degene dat ding op 12.000RPM ingesteld terwijl het 1.200RPM moest zijn.
Tja....
Waarom heb je em weggedaan dan?.. Ik heb zelf een aantal keren met een Haas gewerkt.. qua machineconstructie en maatnauwkeurigheid is weinig mis.. maar de bediening.. Damn!.. een "ABCD" toetsenbord om mee te beginnen.. wie verzint dat?.. te veel knoppen.. veel te veel naar mijn smaak.. nee.. ik ben "verwend" met Heidenhain.. dat geef ik toe.. maar ook een Fanuc besturing heeft veel minder knoppen.
willy wonka
Berichten: 1071
Lid geworden op: 03 jan 2013 18:20

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door willy wonka »

Uiteindelijk is het maar wat je gewend bent denk ik.
De nextgen besturing van Haas werkte top voor wat ik ermee doe. Programmeer je veel op de machine...ja dat werkt ruk op de Haas met de "visual part programmer".
Met 0 ervaring met VMC's was ik in één uur aan het frezen. Menu's zaten ook logisch in elkaar.
Toetsenbord ben ik met je eens. Dat was altijd zoeken...

Verkocht omdat ik meer productie moet draaien. En Haas kon op korte termijn niet leveren wat ik wil.
Plus wat niet machine gerelateerde dingetjes.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door DaBit »

Klinkt aardig marketingstunt allemaal. Als zo'n wisselplaatdingus met 0,5mm per tand aanzet kan werken, dan zou je zeggen dat je ook best een VHM-frees moet kunnen slijpen met dezelfde eigenschappen?
Ik heb wel eens een 6-snijder in de spindel gehad. Dat ging bepaald niet langzaam in een stukje staal. Misschien iets minder voeding per tand, maar meer tanden, en je kunt diepere snedes nemen. Oppervlak was geweldig mooi, veel beter dan wat ik bijvoorbeeld op 0:24 en 1:36 in dat videootje zie.

Kwa kleine wisselplaat-frezen: ik heb een 12mm eensnijder en 17mm tweesnijder houder van CTC-tools, dat vreet zo uit het hoofd APMT1604 plaatjes. Handig spul om de bulk materiaal weg te halen, veel goedkoper per kilo weggefreesd materiaal dan gewone frezen. Maakt echter wel een pestherrie, vooral die eensnijder. En voor netjes afwerken moet je ze niet gebruiken, en al zeker niet met 'Mitsubishi approved' wisselplaatjes.

Hier een videootje van 20 euro aan wisselplaat en houder in actie: https://www.youtube.com/watch?v=0etcYg6S0dU
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
willy wonka
Berichten: 1071
Lid geworden op: 03 jan 2013 18:20

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door willy wonka »

Dat is geen marketingsstunt. Elk merk heeft een high feed mill wisselplaat frees.
Heeft een aantal voordelen (vooral in harde materialen!), google even opstarten. Staat het beter uitgelegd dan dat ik het kan.

Zijn ook vaak speciale inserts.
APMT/APKT is voor de hobby leuk omdat het goedkoop is en best ok werkt. Verder troep (imho).
Wisselplaten van dit soort frezen zijn ook een stuk dikker dan standaard wisselplaten. Dezelfde eigenschappen krijg je niet in een VHM frees.
Daarnaast is het goedkoper om met wisselplaten te werken dan een volle VHM frees.

Voor de hobby op eigenbouw machines is het totaal niet interessant i.v.m. spindel vermogen, stabiliteit etc...
En je haalt de kosten er nooit uit.

Ander voordeel is dat je onderdeel al netjes in z stapjes wordt gefreesd. Als je veel 3D toolpaths moet doen, hoef je niet eerst weer alle stapjes te ruwen.
Gebruikersavatar
Markus
Donateur
Berichten: 1015
Lid geworden op: 01 sep 2007 22:43
Locatie: Aduard, Groningen
Contacteer:

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door Markus »

Eigenbouw is niet perse hobby :), ik bouw de beton machine bedrijfsmatig. Maar goed is nog allemaal prototype dus of de gecalculeerde stijfheid/stabiliteit gehaald gaat worden is nog maar de vraag.

Mijn gedachte toen ik het filmpje zag was juist dat als het 5x sneller kon het dus met minder moeite kon op normale snelheden, de spindel die ik voorogen heb, heeft inderdaad een heel klein vermogen maar voor zijn grote wel een aardig koppel.

Greezt,

Markus
karangetang
Donateur
Berichten: 394
Lid geworden op: 26 aug 2009 10:13
Locatie: Zeist
Contacteer:

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door karangetang »

Eigenbouw is niet perse hobby :), ik bouw de beton machine bedrijfsmatig. Maar goed is nog allemaal prototype dus of de gecalculeerde stijfheid/stabiliteit gehaald gaat worden is nog maar de vraag.
Ik ben onder hand wel heel nieuwschierig naar deze betonnen machine die in ontwikkeling is
willy wonka
Berichten: 1071
Lid geworden op: 03 jan 2013 18:20

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door willy wonka »

Markus schreef: 07 mei 2019 18:55 Eigenbouw is niet perse hobby :), ik bouw de beton machine bedrijfsmatig. Maar goed is nog allemaal prototype dus of de gecalculeerde stijfheid/stabiliteit gehaald gaat worden is nog maar de vraag.

Mijn gedachte toen ik het filmpje zag was juist dat als het 5x sneller kon het dus met minder moeite kon op normale snelheden, de spindel die ik voorogen heb, heeft inderdaad een heel klein vermogen maar voor zijn grote wel een aardig koppel.

Greezt,

Markus
Nee klopt. Maar je moet je eigenbouw betonnen machine niet vergelijken met een profi machine (niet bedoeld om je eigenbouw af te kraken).
Wil je alleen maar waarschuwen dat een wisselplaat body van 300+ Euro kopen (ex wisselplaten) niet ervoor zorgt dat je zo als in de video kan verspanen.
Gebruikersavatar
Markus
Donateur
Berichten: 1015
Lid geworden op: 01 sep 2007 22:43
Locatie: Aduard, Groningen
Contacteer:

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door Markus »

Ik ben onder hand wel heel nieuwschierig naar deze betonnen machine die in ontwikkeling is
Die gaat ooit hier getoond worden, maar wanneer kan ik niet zeggen. Ben met teveel andere dingen bezig en de werkplaats waar de onderdelen gemaakt werden kan ik momenteel niet gebruiken.

Kan het ruwweg beschrijven frame is van beton circa 400x400x400, werkbereik circa 200x200x200, frame is iets van 100kg zwaar. Op alle assen geslepen C3 kogelomloop spindels, X en Y as waarschinlijk servo's Z wordt een stappenmotor. De gietmal is herbruikbaar, dus mocht het wat worden, dan kunnen er clones gemaakt worden.

maar we dwalen af .... :)

Greezt

Markus
Gebruikersavatar
Markus
Donateur
Berichten: 1015
Lid geworden op: 01 sep 2007 22:43
Locatie: Aduard, Groningen
Contacteer:

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door Markus »

Nee klopt. Maar je moet je eigenbouw betonnen machine niet vergelijken met een profi machine (niet bedoeld om je eigenbouw af te kraken).
was ook totaal niet beledigd, vond het heel mooi verspanen en snelheid is niet een belangrijke specificatie van de proto machine dus ik dacht nou, wellicht op een langzamere tempo

vandaar de vraag

Greezt,

Markus
Plaats reactie