Het Grote You Tube Topic

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13464
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door Arie Kabaalstra »

Met betrekking tot Programmeren in het algemeen, en CAM in het bijzonder, kukelt het er eigenlijk ook totaal niet tegenaan wat voor machine je hebt.
op de eerste CNCzone Meeting sprak ik een lid dat aangaf dat ie bijzonder onder de indruk was van mijn machine, de beagle, die net haar eerste spaantjes gemaakt had, nog geen omkasting, nog geen Heidenhain paneel, nog niet eens EdingCNC, maar ZeusCNC als besturing..
Zijn machine was gemaakt van Hout, met ladegeleiders als geleidingen, paar steppertjes, goedkope drivertjes, meer was het niet..
'k zei em toen.. "Wie van ons heeft het nou beter gedaan?. die van jou werkt ook, maar die heb je voor de spreekwoordelijke handvol kralen gebouwd, ik heb er vele duizenden euro's tegenaan moeten gooien om tot hetzelfde te komen.. een functionerende machine"

Hij bewerkte er alleen hout mee, en die machine voldeed, hij had ook wat slimmigheidjes in de constructie, zoals de ladegeleiders voorgespannen gemonteerd.

Toch, ben ik door mijn achtergrond, en mijn opleiding snel geneigd om het vanuit professioneel oogpunt te bekijken,
Gebruikersavatar
Markus
Donateur
Berichten: 1012
Lid geworden op: 01 sep 2007 22:43
Locatie: Aduard, Groningen
Contacteer:

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door Markus »

Ik begrijp de
vanuit professioneel oogpunt
opmerking niet

Als je professioneel iets gaat ontwerpen dan gebruik je daarvoor specificaties. Wat precies moet dit ding doen, hoe goed moet het ding dat doen, en dat vaak onderverdeeld in een lijst van specifieke kenmerken. Twee andere belangrijke specificaties, zijn: wat mag het maximaal kosten en wat is de maximale bouwduur. Deze 2 specs zijn bijna altijd tegenkrachten ten op zichtte van de kwaliteit van de meeste kenmerken van een ontwerp.

Het is nou eenmaal moeilijk om snel en heel goedkoop een geweldig ding te maken.

De professional, houd zich aan de specs en probeert een zo goed mogelijk ontwerp (dat zo goed mogelijk voldoet aan de specs) te maken binnen de specs van tijd en geld.

Oordelen vanuit eigen specificaties, hoe jij persoonlijk iets zou ontwerpen, zegt niets over de professionaliteit van een ontwerper die zich aan andere specificaties (moet) houd(en).

Je kunt pas professioneel oordelen, als jij de specificaties kent die de ontwerper heeft gebruikt en tevens weet hoe goed die ontwerper zich aan die specs heeft gehouden

Je hebt geen F16 nodig om naar Terschelling te vliegen, geen lamborghini nodig om boodschappen te doen, geen Kern of Datron cnc om mooie naambordjes voor je familie te frezen.

verschillende specs voor verschillende doelen, en doelgroepen

Greezt,

Markus
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13464
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door Arie Kabaalstra »

Simpel gezegd, als je mijn machine gezien hebt.. weet je wat ik bedoel.

Met de beschikbare middelen het best mogelijke ontwerp maken.

Kijkende naar het frame van die machine uit het filmpje.. als je stalen kokers neemt, en een TIG apparaat.. dan kun je beter dan dat doen.. Geen verstekken gebruiken, maakt het veel eenvoudiger om een veel nauwkeuriger frame te maken.

Tuurlijk, met een Lelijke eend kan ik ook boodschappen doen.. sterker nog.. meestal doe ik dat op mijn EMCO-éénklepper (Fiets dus)
ik had een goedkopere auto kunnen kopen dan degene die ik nu heb.. 't is geen "F16" , maar ook zeker geen "Cessnaatje"

Mijn machine is gebouwd in een Gereedschapmakerij, dus had ik daar (CNC) Frees-en Draaibanken tot mijn beschikking, alsmede een vlakslijpmachine, maar als ik geslepen plaat had gekocht had ik't meerendeel op een conventionele Freesbank kunnen maken..

Kort gezegd.. als het goedkoop moet, zijn er betere opties dan die machine uit het filmpje..
Gebruikersavatar
rien1959
Berichten: 637
Lid geworden op: 18 mar 2008 16:59
Contacteer:

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door rien1959 »

Helemaal eens met Arie !
XL500SZ
Berichten: 154
Lid geworden op: 25 sep 2017 09:54
Locatie: Grunn'

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door XL500SZ »

Markus schreef: 27 jul 2021 13:43 Wat ik pas erg vind is als "semi professionals" een machtig mooi frame zoals een MAHO 400 omrusten met de goedkoopste Chinese gerolde kogelomloop spindels, en dan zonder mechanische backlash compensatie.

Ik heb het over This Old Tony

Greetz
Helemaal met je verhaal eens, met het verschil dat This Old Tony volgens mij ook gewoon een hobbyist is die je over dezelfde kan moet scheren. Is geen machinebouwer, en pretendeert dat ook niet te zijn.

Dan zou ik eerder Saunders van nyccnc als voorbeeld nemen, die inmiddels wel aardig goed is, maar toch in het verleden een hoop bagger heeft gepost "als waarheid" qua cad en machining.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6307
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door Kjelt »

XL500SZ schreef: 30 jul 2021 19:30 Dan zou ik eerder Saunders van nyccnc als voorbeeld nemen, die inmiddels wel aardig goed is, maar toch in het verleden een hoop bagger heeft gepost "als waarheid" qua cad en machining.
Heb je de laatste video al gezien, een of ander bagger bantam tools cnc machine die hij plugged op zijn kanaal.
Ik heb meteen unsubscribed.
Gebruikersavatar
Markus
Donateur
Berichten: 1012
Lid geworden op: 01 sep 2007 22:43
Locatie: Aduard, Groningen
Contacteer:

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door Markus »

Inmiddels heeft Ivan met zijn "bagger" machine meteen de geprinte stappenmotoren mounts uit aluminium gefreest.



Als die nou een manier vind om dat buizenframe vol te spuiten met epoxy of een ontladings oven vind waar het frame in past, dan heeft niemand meer wat te zeuren.

Toch ?? (nee echt niet..altijd wat te zeuren :)


Greezt,

Markus
XL500SZ
Berichten: 154
Lid geworden op: 25 sep 2017 09:54
Locatie: Grunn'

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door XL500SZ »

Kjelt schreef: 30 jul 2021 20:15 Heb je de laatste video al gezien, een of ander bagger bantam tools cnc machine die hij plugged op zijn kanaal.
Ik heb meteen unsubscribed.
Haha, ik had dezelfde reactie, ook unsubbed :oops:
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13464
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door Arie Kabaalstra »

XL500SZ schreef: 30 jul 2021 23:00
Kjelt schreef: 30 jul 2021 20:15 Heb je de laatste video al gezien, een of ander bagger bantam tools cnc machine die hij plugged op zijn kanaal.
Ik heb meteen unsubscribed.
Haha, ik had dezelfde reactie, ook unsubbed :oops:
Ik denk dat een groot deel van de Inkomsten van Saunders Machine Works, komen van de "reclame" die hij maakt voor anderen.. zoals de alom bewierrookte "Shearhog" Frezen, Autodesk Fusion 360, zijn Tormach en Haas machines en meer.. plus het gegeven dat ie met zijn filmpjes waar ie bij bedrijven langsgaat, natuurlijk ook reclame maakt voor die bedrijven.. da's ook een verdienmodel..
Kjelt
Donateur
Berichten: 6307
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door Kjelt »

Tormach en Haas prima die gebruikt hij ook.
Maar kijk eens naar dat Bantan ding die gaat hij echt niet in zijn bedrijf gebruiken.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12034
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Die Saunders is toch gewoon een bedrijf, wat deels dozen schuift. En dus probeert middels reklame meer te verkopen.
https://saundersmachineworks.com/
https://saundersmachineworks.com/collec ... ling-plate

Het slimme is dat ie probeert meer naamsbekendheid te krijgen middels z'n youtube filmpjes. Niks mis mee, maar je moet zelf het verhaal van de verkoper wel even checken, zoals bij de meeste verkopers. :mrgreen: Ze hebben echt allemaal een betere oplossing dan dat van de concurrent, :lol:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13464
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door Arie Kabaalstra »

hoe "Goed" Tormach is, dat valt in mijn beleving nog te bezien..
Persoonlijk zie ik dat meer als "Veeleisende hobbyist-spul"

Als ik een Freesbankje van dat formaat zou willen, dan keek ik eerder naar een 2de hands Fanuc Robodrill, of een Brother van dezelfde afmetingen
Tolp2
Donateur
Berichten: 476
Lid geworden op: 28 nov 2015 10:06
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door Tolp2 »

Nadat ik mijn eega uitlegde waarom het werkstuk niet helemaal was gelukt...

Haar reactie:
Assumptions are the mother of all $%^& ups.
Twee keer meten is zeker weten, als je weet wat je meet...
Gebruikersavatar
Markus
Donateur
Berichten: 1012
Lid geworden op: 01 sep 2007 22:43
Locatie: Aduard, Groningen
Contacteer:

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door Markus »

Gewoon een mooie build met vacuum tafel en ATC



Greezt,

Markus
Plaats reactie