Het Grote You Tube Topic

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
remon_v
Berichten: 693
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door remon_v »

Kjelt schreef: 16 feb 2021 10:55
remon_v schreef: 16 feb 2021 10:46 Hier nog 1 van Epoxy graniet:
Geen epoxy hoor, dat is puur graniet.
Juist! Ik had even niet goed gekeken... ik vind het wel een (nauw)keurige machine ;-)
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1765
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door Kars-cnc »

Ja... dat is nog wel even wat anders als mijn portaal frees van staal ;-)

Al lijkt mij calibratie met een 100picometer nauwkeurig instrument nou wel weer een beetje overdreven 8)
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door hugo stoutjesdijk »

remon_v schreef: 16 feb 2021 11:29 Juist! Ik had even niet goed gekeken... ik vind het wel een (nauw)keurige machine ;-)
In ieder geval keurig. :lol:
Ik heb misschien niet goed opgelet, maar heb ik het meetrapport gemist van die laser meting?
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Markus
Donateur
Berichten: 1021
Lid geworden op: 01 sep 2007 22:43
Locatie: Aduard, Groningen
Contacteer:

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door Markus »

De website van nudecnc zegt resolution < 0.1μm en messurment accuracy < 5μm

is best goed maar niet geweldig

Greetz,

Markus
Kjelt
Donateur
Berichten: 6324
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door Kjelt »

Markus schreef: 16 feb 2021 14:42 De website van nudecnc zegt resolution < 0.1μm en messurment accuracy < 5μm
Precies dat is weer hetzelfde als de discussie over de tasters en meetklokjes, de resolutie is de kleinste weergave op het scherm of GUI, dus bij een 1um klokje is dat 1um maar de nauwkeurigheid is de reproduceerbare data zonder "ruis" of "fout" en die is bij de meeste 1u klokjes al gauw 3u.

Deze laser interferometer maakt het wel heel bont het meetresultaat is dus 5um nauwkeurig, een factor 50 groter dan de weergegeven resolutie.
Nog steeds wel leuk om te hebben maar iemand een idee van de prijs ?
benkr
Donateur
Berichten: 7786
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door benkr »

Kjelt schreef: 16 feb 2021 15:03
Markus schreef: 16 feb 2021 14:42 De website van nudecnc zegt resolution < 0.1μm en messurment accuracy < 5μm
Precies dat is weer hetzelfde als de discussie over de tasters en meetklokjes, de resolutie is de kleinste weergave op het scherm of GUI, dus bij een 1um klokje is dat 1um maar de nauwkeurigheid is de reproduceerbare data zonder "ruis" of "fout" en die is bij de meeste 1u klokjes al gauw 3u.

Deze laser interferometer maakt het wel heel bont het meetresultaat is dus 5um nauwkeurig, een factor 50 groter dan de weergegeven resolutie.
Nog steeds wel leuk om te hebben maar iemand een idee van de prijs ?
Misschien is de apparatuur van zichzelf wel nauwkeuriger, maar was er niet de behoefte om tegen zo'n nauwkeurige standaard te ijken.
Hoe nauwkeuriger je je calibratie wilt, hoe moeilijker is het om dat te certificeren en je komt steeds meer in getallen en aflezingen waar je eerst een correctie overheen moet halen voordat je weet wat je werkelijk meet. Bovendien is elke digit achter de komma extra ook minimaal een digit extra in de kosten. Dus als het niet nodig is dan moet je er eens heel goed over nadenken of je het wel zo ver gespecificeerd en gecalibreerd wil hebben.

Heb je klanten die dat eisen en het ook willen betalen?
Kjelt
Donateur
Berichten: 6324
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door Kjelt »

Nee ik heb geen klanten, de hobbie kost mij alleen maar geld :cry:
Maar hou gewoon van mooie meetapparatuur en gereedschap.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door DaBit »

Kjelt schreef: 16 feb 2021 15:03 Deze laser interferometer maakt het wel heel bont het meetresultaat is dus 5um nauwkeurig, een factor 50 groter dan de weergegeven resolutie.
Och, zo vreemd is het nog niet. Da's bijvoorbeeld met de magnetische meetlineaal op mijn draaibank ook zo. Resolutie is 4096 pulsen/mm, dus 0,24um. De nauwkeurigheid is een heel stuk minder. Het loopt aardig gelijk met een 5um Mitutoyo lineaaltje, maar beter dan dat verwacht ik er echt niet van.
Toch is die hoge resolutie knap zinvol als-ie in een regellus opgenomen is.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Kjelt
Donateur
Berichten: 6324
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door Kjelt »

DaBit schreef: 16 feb 2021 21:15 Och, zo vreemd is het nog niet. Da's bijvoorbeeld met de magnetische meetlineaal op mijn draaibank ook zo. Resolutie is 4096 pulsen/mm, dus 0,24um. De nauwkeurigheid is een heel stuk minder. Het loopt aardig gelijk met een 5um Mitutoyo lineaaltje, maar beter dan dat verwacht ik er echt niet van.
Toch is die hoge resolutie knap zinvol als-ie in een regellus opgenomen is.
Nee het is heel normaal dat de nauwkeurigheid lager is dan de resolutie maar wel jammer.
Gebruikersavatar
Markus
Donateur
Berichten: 1021
Lid geworden op: 01 sep 2007 22:43
Locatie: Aduard, Groningen
Contacteer:

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door Markus »

Toch even weer over die Syil Epoxy Beton machine, de specs zijn best heel aardig: C3 Spindels, mogelijke Siemens besturing

https://www.youtube.com/watch?v=t1c8ZdL6tB8

Greetz,

Markus
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 6010
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door Sven »

Beetje te veel bla en weinig plaatjes waar je echt iets uit kan halen....
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5413
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door serum »

Daar staat hij bij mij ook wel een beetje voor te boek. veel bla en weinig inhoud. Net als die Roger Web kerel die beunmachines uit china haalt met mach 3 en bij ieder blok afvalhout dat ie erop legt claimt dat ie een waardevol ornament heeft gefreesd ter waarde een paarduizend dollar. Kennelijk moet je in afvalhout investeren en niet in bitcoins.
Zee&Zee
Donateur
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 mar 2012 11:24

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door Zee&Zee »

Vondt zijn eerste probeersel al heel aardig gelukt, maar recent heeft hij er een schepje bovenop gedaan.

https://youtu.be/W_V8qp8zfCM

Dit is een beetje een teaser..maar de drie filmpjes ervoor zie je alle details van de upgrade uitgebreid voorbij komen. Hij gaat voor de microns zeg maar.
CNC you later
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1765
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door Kars-cnc »

Het is vooral een fantastisch mooi stukje videowerk. Gezien de vorige filmpjes heeft hij er denk ik een professioneel video editor bij gehad.
En die koeling... dat is geen flood-cooling meer, dat is een dijkdoorbraak.

Ik ga de vorige 3 video's nog eens goed bekijken voor het inhoudelijke deel, deze is alleen maar mooi. Ik ben wel jaloers hoor op mensen die zulke mooi video's kunnen maken!
Plaats reactie