Het Grote You Tube Topic

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13519
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ja.. maar het maakt wel inzichtelijk wat er allemaal in zo'n legosteentje zit.. 3000 Transistoren? :shock: impressive!.. en dan zijn dit SMD transistoren.. stel je voor dat ze het hele ding met ouderwetse "Martian Tripods" hadden gebouwd.. dan was ie waarschijnlijk 4 keer zo groot geworden..

Nog gaver was het geweest als ze em in een behuizing hadden gebouwd, met dezelfde vorm als de 6502 Chip.. maar dan groter..
't deed me een beetje denken aan wat ik onlangs zag.. Leistenen onderzetters.. Laser gegraveerd met de Opdrukken van diverse CPU's.. X86, 386, 486, AMD, Intel Core i3,5,7.. How's that..
benkr
Donateur
Berichten: 7784
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door benkr »

Ik heb ook zo'n collega gehad, die digitale elektronica bouwde met alleen relais, b.v. een digitale klok met heeeeeel veel relais.
Hij kreeg het wel voor elkaar, maar ik heb altijd tegen hem geroepen dat hij helemaal gestoord was.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6323
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door Kjelt »

Arie Kabaalstra schreef: 21 feb 2021 22:34 Ja.. maar het maakt wel inzichtelijk wat er allemaal in zo'n legosteentje zit.. 3000 Transistoren? :shock: impressive!.. en dan zijn dit SMD transistoren.. stel je voor dat ze het hele ding met ouderwetse "Martian Tripods" hadden gebouwd.. dan was ie waarschijnlijk 4 keer zo groot geworden..
Dat is deze :lol: 10x2 meter , 42000+ torretjes en de andere specs kijk zelf

https://youtu.be/z71h9XZbAWY
Kjelt
Donateur
Berichten: 6323
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door Kjelt »

Nog een leuk wetenswaardigheidje de Intel 386 is de laatste processor die door mensen is gelayout. De 486 is door een flink aantal 386s ontworpen.
Sommige zaken zijn zo groot en complex dat een mens het niet meer kan bevatten, ik verwacht grootse dingen van AI de komende decennia sls we tenminste nog wel de controle kunnen behouden.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13519
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door Arie Kabaalstra »

Afbeelding

Vroeger.. deden ze het zelfs met Relais, zoals de ARRA I.. die één keer gewerkt heeft.. en een tabel met willekeurige getallen genereerde.. en de geest gaf...

de ARRA II beschikte over Vacuumbuizen..die machine heeft een aardig tijdje gedraaid..
en.. dan nog dat prachtige citaat van Tom Hanks, in zijn rol van James Lovell in "Apollo 13".. "Imagine, a computer small enough to fit in one room."

en nu..lopen we met telefoons die vele duizenden malen krachtiger zijn dan die computers..
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12050
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Arie Kabaalstra schreef: 21 feb 2021 22:34 Nog gaver was het geweest als ze em in een behuizing hadden gebouwd, met dezelfde vorm als de 6502 Chip.. maar dan groter..
Zoiets dachten ze bij Philips (NXP) destijds ook en lieten maar gelijk een heel gebouw neerzetten met die looks.
22780
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1765
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door Kars-cnc »

Kjelt schreef: 21 feb 2021 23:37 ik verwacht grootse dingen van AI de komende decennia sls we tenminste nog wel de controle kunnen behouden.
Ik verwacht dat die controle wel mee gaat vallen. Wat als AI (Artificial Intelligence) aangeduid wordt is eigenlijk "machine learning". De computer heeft een aantal input parameters, neemt beslissingen op basis van z'n algoritmes en beslisbomen, en genereerd een output. Gebaseerd op wat de output doet op de input parameters gaat het zelf de algoritmes aanpassen.

Dat is 90% van wat mensen ook doen. Vandaar de vele gezegdes als "een ezel stoot zich in het algemeen..." (misschien was dat gezegde wel het basis idee achter AI :lol: ). Maar creativiteit, het bedenken van iets nieuws is bij mijn weten nog niet vertoond met AI.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5411
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door serum »

Dat is wel interessant. Toch is creativiteit ook beperkt door je persoonlijke kennis en kunde. Dat is de reden dat je op kunstacedemie onder andere leert dat je enorm moet doorschieten in je ontwerpen. Daar bouw je kennis mee op. voor mensen is nieuwsgierigheid is beregoed voor creativiteit. (nieuwsgierigheid zorgt ervoor dat je open staat voor nieuwe inzichten en door nieuwsgierigheid ben je in staat om bepaalde dingen wel op te slaan. (en kennelijk nostalgie eveneens, werkt inspirerend) En die zaken zijn gericht op je geheugen. Inspiratie put je uit je geheugen. Beelden die je voor je ziet, al dan niet bestaand. Een computer kan juist alle beelden/kennis opslaan en is prima in staat om iets randoms te creeren. Ik voorzie dat die creativiteit snel getackeld wordt. Staat mij trouwens bij dat er tussen 2 babbelende computers via AI al eens geconstateerd dat ze zelf een taal hadden ontwikkeld?
benkr
Donateur
Berichten: 7784
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door benkr »

serum schreef: 22 feb 2021 10:46 Dat is wel interessant. Toch is creativiteit ook beperkt door je persoonlijke kennis en kunde. Dat is de reden dat je op kunstacedemie onder andere leert dat je enorm moet doorschieten in je ontwerpen. Daar bouw je kennis mee op. voor mensen is nieuwsgierigheid is beregoed voor creativiteit. (nieuwsgierigheid zorgt ervoor dat je open staat voor nieuwe inzichten en door nieuwsgierigheid ben je in staat om bepaalde dingen wel op te slaan. (en kennelijk nostalgie eveneens, werkt inspirerend) En die zaken zijn gericht op je geheugen. Inspiratie put je uit je geheugen. Beelden die je voor je ziet, al dan niet bestaand. Een computer kan juist alle beelden/kennis opslaan en is prima in staat om iets randoms te creeren. Ik voorzie dat die creativiteit snel getackeld wordt. Staat mij trouwens bij dat er tussen 2 babbelende computers via AI al eens geconstateerd dat ze zelf een taal hadden ontwikkeld?

ET home, ET home..........
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5411
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door serum »

Een brug te ver voor je Ben? :mrgreen:
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12050
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Kjelt schreef: 21 feb 2021 23:37 Nog een leuk wetenswaardigheidje de Intel 386 is de laatste processor die door mensen is gelayout. De 486 is door een flink aantal 386s ontworpen.
Sommige zaken zijn zo groot en complex dat een mens het niet meer kan bevatten, ik verwacht grootse dingen van AI de komende decennia sls we tenminste nog wel de controle kunnen behouden.
Straks verzinnen die computers dat een 1 bits processortje veel sneller en zuiniger is. :lol:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5411
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door serum »

hugo stoutjesdijk schreef: 22 feb 2021 12:27
Kjelt schreef: 21 feb 2021 23:37 Nog een leuk wetenswaardigheidje de Intel 386 is de laatste processor die door mensen is gelayout. De 486 is door een flink aantal 386s ontworpen.
Sommige zaken zijn zo groot en complex dat een mens het niet meer kan bevatten, ik verwacht grootse dingen van AI de komende decennia sls we tenminste nog wel de controle kunnen behouden.
Straks verzinnen die computers dat een 1 bits processortje veel sneller en zuiniger is. :lol:
Ik denk juist dat je in het analoge domein heel veel winst kan halen op computergebied ipv met eentjes en nulletjes? Digitaal is ook maar zo digitaal.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door DaBit »

serum schreef: 22 feb 2021 12:41 Ik denk juist dat je in het analoge domein heel veel winst kan halen op computergebied ipv met eentjes en nulletjes? Digitaal is ook maar zo digitaal.
Gaat alweer langzaam die kant op. Snelle digitale links zoals USB 3.0, HDMI, PCI Express, etc. moest je al als analoge radiosignalen beschouwen met uiteindelijk 98% van de sporen op je PCB als transmissielijn (zeg 50 Ohm coax), maar het waren nog wel nulletjes en eentjes met een soort van Dolby B er overheen om de signalen intact te houden.
Dat begint ook tegen de limieten aan te lopen, dus voor de 20+ GBit/s per pin voor (G)DDR6 gaan ze over op PAM4 modulatie. PCI Express 6.0 gaat dat ook doen. Dan word het dus allemaal nog analoger dan het vandaag de dag al was. En vroeg of laat gebeurt dat in de chips zelf ook; met opslag is dat al zo; MLC flash is gemeengoed.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Oscar f1
Berichten: 572
Lid geworden op: 29 jan 2009 22:58
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door Oscar f1 »

https://youtu.be/nQaAKUAzK0w

Met gouden machines!
Plaats reactie