Het Grote You Tube Topic

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
lordprimoz
Berichten: 141
Lid geworden op: 27 jun 2017 13:40
Locatie: Hengelo

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door lordprimoz »

audiomanics schreef: 28 nov 2018 00:52 Als je dit ziet snap je niet dat ze voor 2 euro je printje kunnen maken:
https://www.youtube.com/watch?v=_GVk_hEMjzs

Kees
lage loonkosten, gigantische productiecapaciteit, relatief lage kwaliteitscontrole en overheids subsidie maakt dat allemaal mogelijk. Qua qualiteit voor de hobbyist prima te doen.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 10989
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door DaBit »

En het standaard 2-laags groffe-structurenwerk word voor de bodemprijs gedaan. Dat zijn de euroknallers, zeg maar. Kost ze ook niet zoveel werk per vierkante meter.

Ga je naar minder lowtech, dan schieten de prijzen heel rap de lucht in.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Kjelt
Donateur
Berichten: 6237
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door Kjelt »

De kwaliteit varieert erg tussen de verschillende producenten.
Op het eevblog hebben ze een vergelijk gedaan en sommige fabrikanten varieert het per batch (oftewel die besteden het weer uit aan anderen).
Waar je het goed kunt zien/merken is de afwijking van de center van de gaatjes tov de via's.
Bij sommige fabrikanten hou je aan 1 kant bijna geen koper meer over.

Voor hobbieisten is het gewoon hartstikke goed zeker voor het geld , knappe DHZer die het met belichten en etsen beter en strakker krijgt.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 10989
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door DaBit »

Kjelt schreef: 28 nov 2018 13:59 Waar je het goed kunt zien/merken is de afwijking van de center van de gaatjes tov de via's.
Bij sommige fabrikanten hou je aan 1 kant bijna geen koper meer over.
Daarom stellen ze ook een minimale annular ring. Nauwkeurigheid kost geld, en met toleranties van 0,25mm kun je je boortje een stuk meer laten wapperen en langer gebruiken. Meestal zijn het ook alleen de 2-laags grofstoffeljike paneeltjes die goedkoop zijn, daar schermen ze mee. Wil je een 12-laags PCB met 100u track/clearance en uitschieters naar 75u, boorgaten met hoge aspect ratio, buried vias, backdrilling, 95% van de tracks impedance controlled, smalle solder mask slivers, eisen aan de weaves van de gebruikte prepregs, eisen aan de vlakheid, bladiebla, dan kost het ook bij de afhaal-Chinees opeens een hele hoop muntjes.

Waar je kwaliteit trouwens ook goed aan merkt is de doormetallisering. Daar laten ze ook wel eens een aardig steekje vallen.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Kjelt
Donateur
Berichten: 6237
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door Kjelt »

Ja daar vraag je dan ook wat :mrgreen:
Maar neem bv 4 laags printen zelfs die zijn gewoon heel betaalbaar.
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1125
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door Bjornski1976 »

Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 10989
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door DaBit »

R0.15 ball cutter :shock:

Dat duurt wel eventjes..
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11973
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door hugo stoutjesdijk »

DaBit schreef: 02 dec 2018 00:07 R0.15 ball cutter :shock:

Dat duurt wel eventjes..
Beter duur dan niet te koop . ;-)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1664
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door kawarider »

Dit is voor de hobbiest nog ver weg. Of is er al betaalbare software beschikbaar voor tig aasen?
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 10989
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door DaBit »

Fusion360 kan beperkt 4- en 5-assig. Maar voor die mier heb je niet perse simultaan 5-assig nodig; een paar verschillende werkvlakken is voldoende. Het lijkt erop dat ze dat in de video ook doen. Ik denk dat ik die mier wel geprogrammeerd zou krijgen in Fusion360 CAM.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1664
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door kawarider »

Dat is een knap stukje werk. Is dat een uitdaging Dabit. Voor mij een brug of wat te ver.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11973
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Het is niks moeilijker dan een complex onderdeel met een freesje van 6 volgens mij. Voor de machine maakt het niet uit dat de stapjes kleiner zijn en dat het wat meer data is.
Alleen wel behoorlijk wat werk, en ook tactisch hoe je aanpak is zodat de stabiliteit zo lang mogelijk in takt blijft. Maar dat is bij grotere producten ook het geval.

Af en toe tekenen ik wel eens een spuitgietproductje, en tegenwoordig is de opmerking van de gereedschapmaker: alle scherpe buitenhoeken met 0.2 afronden, dan kunnen we de matrijshelft kompleet frezen.
En de gekromde vlakken zijn voor het oog dan gewoon glad, met alleen frezen.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
diber
Berichten: 23
Lid geworden op: 14 feb 2012 22:12
Locatie: Oegstgeest

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door diber »

Heb zoiets zelf als eerste testje van mijn zelfbouw 4de as gemaakt (wel groter, ongeveer 6cm diameter)... CAM inderdaad met Fusion360 en gewerkt met een paar werkvlakken en daarin contourmilling gedaan. Vlakken zo gekozen dat het freesje (2 mm bolkop na ruwfrezen_ op zoveel mogelijk plaatsen kan komen. Jammer genoeg zijn er een paar stukjes afgebroken (niet verwonderlijk aangezien de stukjes ongeveer 1 mm dik waren)... een deel van de voelsprieten zijn weg en een van de poten heb ik moeten lijmen (niet echt goed gelukt, maar het was maar een probeer-werkstuk). Heb trouwens alles wat ik van CNC (en metaalbewerking in het algemeen) ken geleerd door het meelezen hier op het forum. Machine is volledig zelfbouw...denk al jaren dat ik mijn machine eens moet presenteren in een aparte post, maar komt er nooit van.

1781617815
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11973
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Heel mooi. Nu zijn we natuurlijk nog nieuwsgieriger naar je machine.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Plaats reactie