Het Grote You Tube Topic

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5971
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door Sven »

350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Tonybryden
Berichten: 899
Lid geworden op: 29 mei 2015 15:44
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door Tonybryden »

En ook weer zo eigenwijs om met zijn vingers de spanen weg te halen 😟
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11973
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Tonybryden schreef: 24 feb 2021 13:08 En ook weer zo eigenwijs om met zijn vingers de spanen weg te halen 😟
Ook al is het van z'n 'eigen' veel 'wijsheid' zit er niet bij. :lol:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Leeuwinga
Berichten: 2975
Lid geworden op: 29 apr 2007 15:00
Locatie: Roden
Contacteer:

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door Leeuwinga »

Straks nog een filmpje in een rvst plaatje???
WAAR Zijn de pleisters????
Zee&Zee
Donateur
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 mar 2012 11:24

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door Zee&Zee »

CNC you later
Swake
Donateur
Berichten: 1686
Lid geworden op: 23 nov 2009 20:58
Locatie: (B)
Contacteer:

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door Swake »

Niks CNC maar lassen. TIG lassen. Niet normaal.
https://www.youtube.com/c/PacificArcTigWelding/videos
When it fits stop using the hammer.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5971
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door Sven »

Effe twee minuten niet knipperen, anders mis je misschien iets:
https://www.youtube.com/watch?v=ndVS22ZbqmE
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
Danny
Berichten: 717
Lid geworden op: 26 nov 2007 02:09
Locatie: Maldegem (België)

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door Danny »

Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11973
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Beieren en bier, nu nog iets voor de worst. :lol:
Het valt me op dat ze de meettaster oriënteren voor de meting, dat houd dus in dat de rondloop nauwkeurigheid geen rol meer speelt nadat de virtuele diameter (schakelpunt) van de meetkogel geijkt is. Blijkbaar begin ik behoorlijk achter te lopen :roll: . Geen nauwkeurige kogel meer nodig en uitlijnen van de taster niet nodig. Als dat ene schakelpunt maar reproduceert.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 10989
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door DaBit »

Doe ik met mijn taster ook, al is daar de orientatie vast. Ik reken uit vanuit welke richting ik aanloop en zoek in een tabelletje het exacte schakelpunt op. Uiteraard werkt dat alleen maar 'perfect' als je loodrecht op het werkstuk tast. Maar het is lekker makkelijk; loop een keer een calibratiering na en klaar.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11973
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door hugo stoutjesdijk »

DaBit schreef: 07 mar 2021 09:30 Doe ik met mijn taster ook, al is daar de orientatie vast. Ik reken uit vanuit welke richting ik aanloop en zoek in een tabelletje het exacte schakelpunt op. Uiteraard werkt dat alleen maar 'perfect' als je loodrecht op het werkstuk tast. Maar het is lekker makkelijk; loop een keer een calibratiering na en klaar.
Dat schakelpunt is toch altijd hetzelfde als je de spindel oriënteert? Wat doe je dan met dat tabelletjes?
O, wacht even, je draait het eigenlijk om. Maar dan moet je 1 keer met een calibratie ring waarvan je de positie weet de boel inregelen.
Wanneer je de spil draait, kun je met de meettaster zelf het midden van die ring bepalen, en dan weet je ook waar je taster schakelpunt ligt.

Ja, als je een 3D product wilt gaan digitaliseren moet de boel wel uitgelijnd zijn. Maar 99% gebruikt die taster toch om een werkstuk nulpunt te bepalen. En die zullen dan ook nog wel ruim binnen 1 graden afwijking op tafel liggen.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13307
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door Arie Kabaalstra »

hugo stoutjesdijk schreef: 07 mar 2021 09:42

Ja, als je een 3D product wilt gaan digitaliseren moet de boel wel uitgelijnd zijn. Maar 99% gebruikt die taster toch om een werkstuk nulpunt te bepalen. En die zullen dan ook nog wel ruim binnen 1 graden afwijking op tafel liggen.
Ik centreerde de taster altijd.. gewoon een tastertje ertegenaan, en dan meten.., ook had ik een blokje delrin in de opname gedrukt, zodat ie altijd in de zelfde orientatie in de spindel zat, dit omdat ik em niet in de carroussel had hangen, omdat ik em schoon wilde houden.. je wilt niet weten wat een urft er achterblijft als het water uit je koelvloeistof is verdampt..

of een onderdeel nou recht op de tafel ligt of niet.. dat kukelt er ook niet tegenan.. ik legde stempelplaten nooit recht op de machine.. zware krengen.. op de machine is op de machine.. ging ik niet meer aan sleuren.. gewoon de taster erin.. meten, en dan het assenkruis roteren.. geen gedoe..

als je zo'n plaat recht moet leggen, ben je snel een kwartier verder.. meetklokje erlangs.. heen en weer joggen, paar tikken met een kunststof hamer, weer meten.. nee.. gewoon vastklemmen.. meten , roteren en gaan..
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 10989
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door DaBit »

hugo stoutjesdijk schreef: 07 mar 2021 09:42 Dat schakelpunt is toch altijd hetzelfde als je de spindel oriënteert? Wat doe je dan met dat tabelletjes?
Ik heb de taster niet in de spindel, maar vast op de kolom. Ergens moest ik dus toch de offset vanaf hart spindel bepalen en de virtuele afmetingen van de tastkogel (die is 4,00mm rond, maar je hebt een klein stukje beweging voordat de taster schakelt, en dat stukje beweging hangt af van de hoek waarin je 'm raakt), en als ik dat dan toch moet doen is een for() lusje die het bepaalt in stappen van een paar graden net zo simpel. De machine kan het ook zelf, meeste werk is de ring zo exact mogelijk gecentreerd te krijgen met de spindel.

Dat meedraaien is verder leuk, maar je bent weer afhankelijk van de indexering van de spindel als C-as, de rondloop van je spindel, en als je niet haaks je tastvlak raakt heeft het ook geen zin want dan duw je de kogel toch in een andere hoek weg. Wat dat betreft is die kogel gewoon goed stellen eigenlijk beter.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Swake
Donateur
Berichten: 1686
Lid geworden op: 23 nov 2009 20:58
Locatie: (B)
Contacteer:

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door Swake »

When it fits stop using the hammer.
Plaats reactie