Het Grote You Tube Topic

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5996
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door Sven »

Koreanen kunnen best wel dingen maken:
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13457
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door Arie Kabaalstra »

Zeker wel.. mooi om te zien dat het stempel waarmee ze de messing plaatjes mee uit de stroken stanzen een zijsnijder heeft.
Wat is een zijsnijder?.. je strook heeft een bepaalde breedte, als je nu bij elke slag een stukje aan de zijkant wegsnijdt, dan is dat je aanslag voor de volgende slag.. achter de zijsnijder zit een gehard stalen blokje (de strookgeleidingen zijn over het algemeen van zacht staal), waar de strook tegenaan komt..
Wat me wel verbaast is dat men de stempels niet allemaal op een onderplaat of onderlijsten heeft staan van dezelfde dikte, dat scheelt je bij het verwisselen enorm veel gehannes.. zelfde verhaal voor de bovenstempels, en persoonlijk geef ik de voorkeur aan langere geleidezuilen, zeker bij C-Frame persen zoals ze hier gebruiken, die korte zuiltjes slaan elke keer in de leibussen.. en de geleidingslengte is maar kort.. dat komt de nauwkeurigheid niet ten goede..
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1762
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door Kars-cnc »

Hier is men een heel stuk verder in de productie technology dan bij die hydraulische cilinder-makers in India.

Leuk om te zien hoe ze zo'n mondharmonica stemmen.
Gebruikersavatar
rien1959
Berichten: 637
Lid geworden op: 18 mar 2008 16:59
Contacteer:

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door rien1959 »

Leuk dat stemmen maar aan het eind waren ze nog steeds vals. :oops: Ja, ik weet het, gevoelige oortjes ...
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12030
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door hugo stoutjesdijk »

rien1959 schreef: 15 jan 2022 18:09 Leuk dat stemmen maar aan het eind waren ze nog steeds vals. :oops: Ja, ik weet het, gevoelige oortjes ...
Ik hoop dat dat aan de slechte montage ligt. :lol:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13457
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door Arie Kabaalstra »

rien1959 schreef: 15 jan 2022 18:09 Leuk dat stemmen maar aan het eind waren ze nog steeds vals. :oops: Ja, ik weet het, gevoelige oortjes ...
Ik denk.. dat als je echt een goede harmonica wilt.. dat je een Hohner koopt.. Kies je dan voor de

Afbeelding

Hohner Little Lady, dan heb je tevens het eerste Muziekinstrument dat in de ruimte is geweest.
Walter Schirra Nam em mee en speelde "Jingle Bells" vanuit de Gemini 6.. :lol:
Gebruikersavatar
rien1959
Berichten: 637
Lid geworden op: 18 mar 2008 16:59
Contacteer:

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door rien1959 »

Ja, goed spul kost nu eenmaal wat meer. Als kind vond ik een blokfluit al verschrikkelijk en dacht daardoor dat zo'n instrument altijd vals was. Tot dat ik een beroepsmuzikant op een Barok fluit hoorde spelen. Wat een verademing ! Op de middelbare school had ik een hele aardige muziekleraar. Die heeft in de klas eens getest hoever ieder zijn muzikale gehoor was ontwikkeld. Grappig omdat ik alles hoorde en rest van de klas niet. Je denkt dat iedereen hetzelfde is, maar de praktijk is anders. Overigens speel ik geen muziekinstrument en kan evenmin noten lezen.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3070
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door hfjbuis »

Het onderwerp over tandwielen maken is al vaker langsgekomen maar ik denk dat deze video meer toevoegt dan de Excel sheet met de berekening.
https://www.youtube.com/watch?v=eC-OctJoWv4
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
rien1959
Berichten: 637
Lid geworden op: 18 mar 2008 16:59
Contacteer:

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door rien1959 »

Die meneer weet het aardig uit te leggen. De theorie klopt, maar de uitwerking is elke keer matig. Net als zijn manier van afwikkelfrezen.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13457
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door Arie Kabaalstra »

rien1959 schreef: 17 jan 2022 08:30 De theorie klopt, maar de uitwerking is elke keer matig.
Maar hij doet het toch.. je kunt wel in theorie alles weten.. maar als er niets uit je handen komt.. kom je nog niet verder..



'k heb lang geleden al eens hetzelfde trucje uitgehaald, maar dan met een freesje met het profiel van een Heugeltand..
Hessel Oosten
Berichten: 462
Lid geworden op: 17 mei 2011 16:33
Locatie: Molenhoek, bij Nijmegen
Contacteer:

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door Hessel Oosten »

rien1959 schreef: 17 jan 2022 08:30 Die meneer weet het aardig uit te leggen.
De theorie klopt, maar de uitwerking is elke keer matig.
Net als zijn manier van afwikkelfrezen.
Rien,

Zou je a.j.b. nog willen uitleggen wat er matig aan is (los van het demonstratie-effect voor een YouTube-filmpje) ?

Vraag is (zonder onderliggende bijbedoelingen) gewoon serieus/leergierig bedoeld.

Hessel
Gebruikersavatar
rien1959
Berichten: 637
Lid geworden op: 18 mar 2008 16:59
Contacteer:

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door rien1959 »

Hessel,

als je het filmpje goed bekijkt zie je aan het begin dat bij het uitzagen van de eerste driehoeken dat alles scheef zit. Hij heeft dus de zaagfrees niet op de harthoogte staan. Door het primitieve afwikkelen komt het aan het einde weer aardig goed. Ik durf te wedden dat dit tandwiel heel hakerig loopt. Bij zijn andere filmpjes zijn de tandwielen soms goed en soms heel slecht. Zelfs een kleuter ziet dat het niet klopt. Tandwielen moet je zorgvuldig maken met de hoogst haalbare nauwkeurigheid. Je doet het goed of anders niet. Niet nauwkeurige tandwielen lopen niet goed, maken herrie en slijten heel snel. Ja, ik heb ze ooit beroepsmatig gemaakt dus ik zal wel een ouwe zeur zijn. Maar toch .... Helaas zijn de meeste tutorials op YouTube voor 95 % bagger.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3070
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door hfjbuis »

Dat heb je goed gezien (ik had het gemist) en het verklaart ook waarom het "hakwerk" in de tand bodem niet symmetrisch is.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
assink
Berichten: 2481
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door assink »

Leuke fixed gantry op basis van een oude vlakplaat
https://www.youtube.com/watch?v=IsVqWVxyB5g

Lijkt me een best stabiele machine, en als je zelf kunt lassen en nafrezen ook best betaalbaar te maken volgens mij.
Wel een goedkoop adres zien te vinden voor het spanningsarm gloeien, en voor de dikwandige koker ook natuurlijk.
Hij heeft de geleiders zo zwaar en hoog dat ie ruimte zat heeft voor de kogelomloop :lol:
Ander zul je dit nog weer uit moeten vullen, wat mij ook geen probleem lijkt overigens.
Staanders zou ik iets ranker maken en maximaal naar de buitenkant zetten, om zo de maximale ruimte te benutten onder je portaal.
Plaats reactie