zelfbouw compressor

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

André
Berichten: 183
Lid geworden op: 19 aug 2007 14:18
Locatie: Friesland
Contacteer:

Re: zelfbouw compressor

Bericht door André »

aanrip schreef: Dit is geen grapje. Op oudere (sleep)schepen wordt een cilinder van de hoofdmotor gebruikt om startlucht te draaien. Om van voor naar achteruit te slaan moet de motor worden stilgezet, de nokkenas verschoven en de motor weer gestart op lucht voor de ander draairichting. Dat starten kost veel lucht maar was zodoende altijd in voorraad :offtopic:
Dat was op de Brugge toch niet meer het geval, die had al MAN diesels. :D
Maar wat je zegt klopt wel.

Starten is een heel ritueel.
(heel erg off topic)
André
Berichten: 183
Lid geworden op: 19 aug 2007 14:18
Locatie: Friesland
Contacteer:

Re: zelfbouw compressor

Bericht door André »

Michel
Berichten: 220
Lid geworden op: 15 mar 2007 22:06
Locatie: IJlst, Friesland

Re: zelfbouw compressor

Bericht door Michel »

Ik wist wel van het starten op lucht bij grotere (oude) dieselmotoren
Maar niet dat één van de cilinders gebruikt werd als compressor.
Dit idee van een verbrandingsmotor als compressor te gebruiken had ik al jaren geleden gekregen toen ik nog op de MTS zat,mijn budget om machines aan te schaffen was (is nog) zeer beperkt zodoende vezin je nog eens wat om je doel te bereiken.
Het idee heb ik toen voor 90% in de praktijk uitgevoerd, ik had een oude motor uit een R 4 gehaald,die volledig gedemonteerd, en weer op gebouwd op een bok (ter lering ende vermaak) , alleen maakte het systeem zo'n kabaal
en kostte zoveel benzine dat het niet werkbaar bleek te zijn,om nog maar te zwijgen over de veiligheid. Ik heb nog aan een electromotor gedacht als aandrijving maar met enig rekenwerk bleek al snel dat die veel te zwaar uitgevoerd zou moeten zijn.
Maar met de ervaring die ik nu heb zou het wel mogelijk zijn om zo'n systeem aan het werk te krijgen maar het is niet optimaal om in een garage te gebruiken (lawaai en brandstof verbruik)

Maar als je zo aan het prutsen (spelen ) bent levert zo'n experiment wel een enorme schat aan ervaring op.
En ik vind ook dat je moet kunnen lachen om de (omslachtige) ideeën
de je bedenkt. Als je te serieus wordt,vind ik,dat je dan je zelf belemmert in je creatieviteit.
Dit laatste is eigenlijk serieus bedoelt maar moet ook weer niet serieus genomen worden. (wat is het leven toch mooi) :D
Ervaring is het grootboek van mislukkingen
Gebruikersavatar
rsemotion
Berichten: 742
Lid geworden op: 02 feb 2007 20:41
Locatie: Regio Alkmaar

Re: zelfbouw compressor

Bericht door rsemotion »

maar in principe kan je dan ook een motorblok van een oude puch of honda nemen lijkt me een strakker en compacter plan dan een motor blok!

even kijken hoe maar lijkt me een stuk fijner in de schuur passen :)
Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 1403
Lid geworden op: 21 jan 2007 21:04
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: zelfbouw compressor

Bericht door Erik »

Michel schreef:Als je te serieus wordt,vind ik,dat je dan je zelf belemmert in je creatieviteit.
Dit laatste is eigenlijk serieus bedoelt maar moet ook weer niet serieus genomen worden. (wat is het leven toch mooi) :D
Doe mij ook een beetje van jouw wiet :lol:
Gr.

Erik
Michel
Berichten: 220
Lid geworden op: 15 mar 2007 22:06
Locatie: IJlst, Friesland

Re: zelfbouw compressor

Bericht door Michel »

Jeeeee man,ik geloof dat ik de afgelopen tijd te veel in de olie en vet dampen heb door gebracht.
Je moet de dingen een beetje ruim bekijken............ :D :D
Ervaring is het grootboek van mislukkingen
Plaats reactie