Silencer Box

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Sjuul
Berichten: 555
Lid geworden op: 05 jul 2011 22:57
Locatie: Montfort
Contacteer:

Silencer Box

Bericht door Sjuul »

Helaas ligt de bouw van mijn machine een beetje stil omdat ik al bijna een maand op onderdelen aan het wachten ben. Ik vermoed dat het nog wel een week of twee duurt en dus wil ik ondertussen een ander klusje aanpakken wat ik al jaren voor me uit aan't schuiven ben.

Ik wil graag een geluids-geïsoleerde kist gaan bouwen waarin ik mijn compressor kan zetten, zodat ik mezelf nog hoor denken als dat ding aanslaat. Ik gebruik hem minder dan ik zou willen, alleen al om het lawaai wat dat ding maakt.
Qua vermogen en luchtopbrengst is de compressor prima voor hetgeen ik hem gebruik.

Het idee is om met dubbel osb of spaanplaat een kist te maken met een wanddikte van ongeveer 3 tot 4 cm en deze dan te bekleden met zwarte noppen isolatieschuim van de bouwmarkt.
Uit een oud topic hier op het forum las ik dat een opstelling op tennisballen al een simpele maar effectieve trillingsdemping tot gevolg heeft, dus dat komt er al in.
Ik weet echter niets over het dynamische gedrag van geluid en ik vraag me dan ook af hoe ik zoveel mogelijk verse lucht in mijn kist krijg, maar zonder dat het geluid eruit komt.
Ik zat zelf te denken aan een zig zag tunneltje maar dat is puur gevoel ik weet eigenlijk niet eens of dat wel zo effectief is.

Wie weet meer?

Sjuul
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13488
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Silencer Box

Bericht door Arie Kabaalstra »

de professionele compressors die ik gezien heb, die hadden in elk geval aan e binnenkant van de (stalen) kast een laag van dat bobbeltjes schuim zitten.. dat dempt al behoorlijk blijkbaar..
verder is hout of MDF al een behoorlijke demper.. dus.. ik denk dat als je een kist maakt van hout/mdf, met een laag van dat spul aan de binnenkant.. dan moet dat toch wel de nodige dB's schelen..
Gebruikersavatar
Arendjan1959
Berichten: 98
Lid geworden op: 21 okt 2007 20:38
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Silencer Box

Bericht door Arendjan1959 »

Sjuul,

Geluid verplaatst zich in principe in een rechte lijn voort. Wat ik gedaan heb is een kist gemaakt met een klep aan de voorzijde, pianoscharnier aan de onderzijde zodat ik de compressor er zo in kan rollen.
Boven aan deze kast zit over de volle breedte een luchtinlaat, achter deze inlaat is met plaatmateriaal een S-bocht gemaakt zodat het geluid dood slaat op de bochten. Wel kan de lucht vrij naar binnen. Maak de brievenbus zo breed als mogenlijk ander wordt de lucht met een te hoge snelheid naar binnen gezogen, en neemt daardoor veel stof mee naar binnen.
Van binnen is de kast naadloos bekleed met geluidisolatie die gemaakt is van geperste polyethervlokken, te koop bij de bouwmarkt.
Schrok ik mij in het verleden de tandjes als de compressor aansloeg, met de isolatiekast is het slechts een aangenaam gebrom.

Sucses met je projectje,
Arend Jan
Gebruikersavatar
Damic
Berichten: 468
Lid geworden op: 01 apr 2012 22:13
Locatie: Mechelen (BE)
Contacteer:

Re: Silencer Box

Bericht door Damic »

@Arendjan: heb je daar een foto van, dat is wel interessant.
Gebruikersavatar
Arendjan1959
Berichten: 98
Lid geworden op: 21 okt 2007 20:38
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Silencer Box

Bericht door Arendjan1959 »

Sjuul,

Ben even met mijn gipspoot naar de schuur geweest en heb wat foto's voor je gemaakt. De bovenste sleuf is de luchtinlaat waar het deksel tegen aan slaat. De bovenste plank loopt niet door tot het einde van de kast zodat de lucht daar om de hoek moet. De tweede plank begint wel achter in de kast maar is aan de voorzijde korter zodat de inlaatlucht langs het schuim binnenkomt.
5625 5624
Swake
Donateur
Berichten: 1686
Lid geworden op: 23 nov 2009 20:58
Locatie: (B)
Contacteer:

Re: Silencer Box

Bericht door Swake »

Simpel en goed. Zo zie ik het graag. En als ik nog geen compressor heb is het gewoon omdat zo een ding veeeel te veel lawaai maakt om in een rijhuisje te installeren. Maar nu.... Gewoon wat wachten dat die isolatie in promotie staan :-D

En nog een deftig model compressor kiezen ook.

Wat de foto's betreft: altijd leuk om zien, en stil dat die is, Bijna nier te horen, of toch? nee dat is de ventilator van mijn pc.... :mrgreen:
When it fits stop using the hammer.
Gebruikersavatar
lelieveld
Berichten: 1687
Lid geworden op: 17 mei 2009 00:10
Locatie: Oudenbosch
Contacteer:

Re: Silencer Box

Bericht door lelieveld »

Ik heb ook zoiets in de schuur gemaakt de lucht inlaat is 40x60cm om een hoek
misschien is dat zwaar overdreven
Heb jij er al een temperatuurmeter sensor in gehangen geluids isolatie isoleert ook temperatuur
Samenpersen van lucht veroorzaakt veel warmte en de motor is ook niet verliesvrij :roll:
Spreiding van Kennis Macht en Kapitaal
Gebruikersavatar
Roy 1.6
Berichten: 369
Lid geworden op: 07 mar 2010 21:04

Re: Silencer Box

Bericht door Roy 1.6 »

Als geluid een belangrijke factor is, neem dan een compressor van een koelkast. Die zijn echt superstil.
Gebruikersavatar
Sjuul
Berichten: 555
Lid geworden op: 05 jul 2011 22:57
Locatie: Montfort
Contacteer:

Re: Silencer Box

Bericht door Sjuul »

@Arend Jan:
Bedankt voor de plaatjes en uitleg, ik ga voor een gelijkwaardig idee.
Swake schreef:Gewoon wat wachten dat die isolatie in promotie staan :-D
Niet wachten, oudpapierdoos omschudden gamma bonnetjes uitknippen en naar de gamma 20% en 15% korting. Aktie geldt tot en met morgen, dus koopzondag opzoeken en gaan...
lelieveld schreef: Heb jij er al een temperatuurmeter sensor in gehangen geluids isolatie isoleert ook temperatuur
Samenpersen van lucht veroorzaakt veel warmte en de motor is ook niet verliesvrij :roll:
Goed punt, ik ga straks eens kijken wat conra.. uhh farnell hiervoor heeft, ik wil mijn compressor liever niet koken.

Ik heb me 2 platen van 12mm mdf gehaald. hiermee maak ik dan een kist met wanddikte van 24mm en in de deksel maak ik dan een zig zag tunnel voor de lucht aanvoer. de binnenkant van de kist en de tunnel bekleed ik dan met dat "eier-schuim"
Stopcontact, relais, knopje en lampje en die kist gaat nooit meer open. 8)

Morgen komen de plaatjes
Sjuul
snader
Berichten: 54
Lid geworden op: 07 jan 2010 21:30
Locatie: venlo-blerick

Re: Silencer Box

Bericht door snader »

Ik weet niet wat voor compressor je hebt, maar als het een snaar aangedreven is en je wilt hem veel gaan gebruiken, zet ter hoogte van de cilinders van de compressor een ventilator neer en zorg dat deze na blijft koelen als de compressor uit is.

Alleen de koeling van de pouli is blijkbaar niet genoeg, als je de compressor veel gebruikt.
Gebruikersavatar
Sjuul
Berichten: 555
Lid geworden op: 05 jul 2011 22:57
Locatie: Montfort
Contacteer:

Re: Silencer Box

Bericht door Sjuul »

Roy 1.6 schreef:Als geluid een belangrijke factor is, neem dan een compressor van een koelkast. Die zijn echt superstil.
Die zijn inderdaad muisstil maar brengen te weinig liters voor mij, wel perfect voor airbrush
snader schreef:Ik weet niet wat voor compressor je hebt, maar als het een snaar aangedreven is en je wilt hem veel gaan gebruiken, zet ter hoogte van de cilinders van de compressor een ventilator neer en zorg dat deze na blijft koelen als de compressor uit is.

Alleen de koeling van de pouli is blijkbaar niet genoeg, als je de compressor veel gebruikt.
Ik heb hetzelfde model als Arend Jan (zie plaatje hier boven). Ik zet er zeker een thermometer en thermische beveiliging in.
Gebruikersavatar
Arendjan1959
Berichten: 98
Lid geworden op: 21 okt 2007 20:38
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Silencer Box

Bericht door Arendjan1959 »

Mijn compressor staat al jaren zo in de kast en heeft nog nooit problemen gehad. Maar het kan zeker geen kwaad om een thermische beveiling te plaatsen.

Waar je wel rekening mee moet houden als de compressor in een kast staat, condens aftappen.
Of verleg de condens afvoer naar buiten de kast zodat je er gemakkelijk bij kan. Liefst zo hoog dat je er een blikje of zo onder kunt houden.

Groet.
rkr
Donateur
Berichten: 745
Lid geworden op: 08 jul 2007 21:20
Locatie: wieringerwaard
Contacteer:

Re: Silencer Box

Bericht door rkr »

mooi kastje zo met die isofix platen, nu nog een of twee lagen gipsplaat erin en hij is nog wat stiller

alleen hoe zit dat met die luchtinlaat ? en met name: waar is de lucht uitlaat?

warme lucht stijgt op en wil via die opening naar buiten, daar komt hij echter de koude lucht tegen die de compressor zelf naar binnenzuigt, je trekt dus eigenlijk warme lucht je compressor in

zou het niet beter gaan als er aan de onderkant ook zo'n zigzag zit, eventueel met een ventilator zodat de lucht er echt doorheen loopt, ipv half stil staat?


ik ga dit draadje wel volgen, ga binnenkort ook een kast maken voor mijn compressor
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13488
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Silencer Box

Bericht door Arie Kabaalstra »

en met name: waar is de lucht uitlaat?
Ehh... :lol: 'kweenie hoor.. luchtuitlaat van een compressor? aan't einde van de slang perhapsmischienmogelijkerwijsprobablyvielleichtpeutetre?
Plaats reactie