Een stalen onderstel?

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
create
Berichten: 1922
Lid geworden op: 11 jan 2007 00:15
Locatie: Volendam
Contacteer:

Een stalen onderstel?

Bericht door create »

Heren even in gesprek met jullie,

Ik wil een stalen onderstel maken binnenkort gaan maken en heb jullie gedachten even nodig!

De stelling is: trillen dempen en gewicht!

bijvoorbeeld, ik wil de koker profielen van 80-60-4 en 690 lang (maal 4 poten) vol storten met beton. dat is ongeveer 6 kg per poot extra gewicht. Maar heeft dat wel echt nut voor me wabeco?

Ook deze, is het beter om rubber onder de poten te plaatsen of bovenin onder de plaat waar de machine op komt?

gewoon even ervaring uitwisselen, de tafel/frame moet ik toch maken dus dat maakt niet uit. En voor de volledigheid, ik wil de tafel ook vast maken aan me binnenmuur!

dank voor het meedenken

greetz Create
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Een stalen onderstel?

Bericht door audiomanics »

Ik zal het wel helemaal fout hebben, maar mijn gedachte is dat trillingen en schokken opgevangen en uitgedempt moeten worden en niet door een te stijve constructie doorgegeven moeten worden naar de ondergrond.. Als die namelijk ook stijf is (beton bijvoorbeeld) zal de trilling niet geabsorbeert worden maar gereflecteerd tot waar de energie kwijt kan..... je werkstuk desnoods.
Wat ik dan ook steeds probeer te doen is de constructie rond de machine zelf zo stijf mogelijk te maken, maar de poten en de "bevestiging" op de ondergrond "min-of-meer slap en flexibel" ..
Ik moet zeggen dat ik bij plotselinge sterke bewegingen de zaak wel wat zie bewegen, maar ik zie er niets van terug in de werkstukken... Precies wat je dus zou willen, toch???

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
rkr
Donateur
Berichten: 745
Lid geworden op: 08 jul 2007 21:20
Locatie: wieringerwaard
Contacteer:

Re: Een stalen onderstel?

Bericht door rkr »

even terugdenkend aan de tijd dat ik in betondorp woonde ( alle vloeren en muren van dik beton )

als de directe buren de radio op standje 10 hadden hoorde je bijna niks, helemaal op het andere einde van het blok een kleine klopboormachine in de muur en iedereen verging van de herrie

de frees dus zeker niet met een starre verbinding aan de muur bouten

machine op dempers op een zware plaat, op dempers, op je onderstel.
je onderstel kan dan eventueel wel vast aan de muur

de machine geeft z'n trillingen door aan de demper, die dempt natuurlijk, de zware plaat wil niet bewegen en absorbeert nog meer trillingen, wat dan nog doorgaat wordt gedempt door de volgende dempers.
hopelijk komt er dan niks meer in je onderstel terecht
snader
Berichten: 54
Lid geworden op: 07 jan 2010 21:30
Locatie: venlo-blerick

Re: Een stalen onderstel?

Bericht door snader »

machine zou ik niet op rubbers zetten (kan zakken), en de poten van je onderstel niet volstorten met beton, maar vol gieten met oude olie, dan neemt de olie de trillingen op.
Gebruikersavatar
create
Berichten: 1922
Lid geworden op: 11 jan 2007 00:15
Locatie: Volendam
Contacteer:

Re: Een stalen onderstel?

Bericht door create »

Oke Heren,

Ik zal dempers onder mijn plaat leggen en aan de achterkant.
Poten vol storten heeft dus niet of nauwelijks nut.
Dat scheelt weer beton, ;-)

Thanks

greetz Create
Plaats reactie