geleidend textiel

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
w.rusman
Berichten: 488
Lid geworden op: 24 apr 2010 13:49
Locatie: Groningen

geleidend textiel

Bericht door w.rusman »

Zoals de titel al aangeeft ben ik voor een project op zoek naar geleidend textiel.

Nou is met de term "conducting fabric" in google wel het een en ander te vinden op sites als alibaba maar ik zoek het het liefst wat dichter bij huis.

Weet iemand hier een adres waar dit soort spul verkocht wordt?
(liefst in meer kleuren dan donkergrijs :mrgreen: )
universeel is gemaakt om nergens op te passen...
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: geleidend textiel

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Is geleidend textiel hetzelfde als antistatisch wat ze in de esd gebruiken ?
Dus als je weet waar ze esd-stoelen mee bekleden heb je misschien wat.
Is de mate van geleiding nog belangrijk ?
Gaan we gewoon terug naar de malienkolder :lol:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13537
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: geleidend textiel

Bericht door Arie Kabaalstra »

geleidend textiel?.. wat te denken van Koolstofvezel?.. :lol:
Gebruikersavatar
w.rusman
Berichten: 488
Lid geworden op: 24 apr 2010 13:49
Locatie: Groningen

Re: geleidend textiel

Bericht door w.rusman »

Geleiding is wel belangrijk, het moet aan de oppervlakte geleidend zijn (bijvoorbeeld bij aanraking).
Voor zover ik heb begrepen zijn er 2 verschillende soorten : conducting fabric en resistive fabric.. het gaat mij dus om degene met de hoogste geleiding en minste weerstand.

ESD werende kleding of bekleding wordt inderdaad ook van geleidende stof gemaakt. Vaak moet dit materiaal dan ook nog aan een EN of NEN specificatie voldoen wat het meteen tig keer duurder maakt dan de alibaba winkels..
Voor mijn toepassing is dit niet nodig ;-)

Arie : Koolstof geleid inderdaad, maar om hier een bruikbaar textiel van te maken is niet zo 1-2-3 gedaan.
universeel is gemaakt om nergens op te passen...
Kjelt
Donateur
Berichten: 6329
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: geleidend textiel

Bericht door Kjelt »

Wat is je toepassing? ESD kleding geleid wel maar minimaal, zoiets als 1Mohm per meter ofzo puur en alleen om opbouw van statische spanning te voorkomen.
Als je geleidend textiel wilt om bv een jurk ala Lady Gaga te maken met leds heb je individuele geleiders nodig die door de stof heen geweven zijn. Dan zou je eens contact met Philips willen opnemen die hebben zulke stof ontwikkeld om licht te geven dus echt stroom te geleiden. Of je zou dat zelf kunnen doen door heel veel koperdraadjes door de stof heen te rijgen. Oftewel waar ga je het precies voor gebruiken?
skillalot
Donateur
Berichten: 3254
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: geleidend textiel

Bericht door skillalot »



:mrgreen:
roger de poger

Re: geleidend textiel

Bericht door roger de poger »

Ik heb jaren geleden eens een decor ontworpen waarbij de engel Gabriel uit de kap kwam zakken met een zwaard. Tijdens die vlucht snee hij met een zwaard door een doek.
Het zwaard zat enerzijds gekoppeld aan een lasapparaat, anderzijds aan het metaalzijde doek.
Het effect?
Geweldig.
http://www.q-artvilt.com/a-24027977/met ... -bij-130cm
Wij kochten het toen per 150m2 tegelijk.

Ik heb nog jarenlang metaalzijde gordijnen gehad tot ze -letterlijk- begonnen te roesten :)
Zoek effe met theaterstoffen leveranciers in gedachten.
Gebruikersavatar
w.rusman
Berichten: 488
Lid geworden op: 24 apr 2010 13:49
Locatie: Groningen

Re: geleidend textiel

Bericht door w.rusman »

Kijk roger, hier kan ik iets mee... thanks :mrgreen:

Om even een idee te geven waar het voor nodig is :
Zoals ik al eerder heb aangegeven in een topic over de "magic arms" die geprint waren voor een gehandicapt meisje ben ik bezig om speelgoed en hulpmiddelen te ontwikkelen voor kinderen.

Mijn idee is een aanraakschakelaar, omdat sommigen kinderen gewoon de kracht niet hebben iets in te drukken.
Als ze dan doormiddel van het aanraken van een kussentje of knuffel iets in gang kunnen zetten is dat voor hen al heel wat. Dit soort dingen zijn wel te koop, alleen moet je daarvoor bijna een tweede hypotheek afsluiten terwijl de techniek doodsimpel is...

Ook kun je zo voor verrassing zorgen om iets te laten reageren op aanraking, denk aan knuffels of een aanraakpiano, of bijvoorbeeld een kubus die verschillend geluid en/of licht geeft als je hem aan meer of minder zijden beetpakt... de mogelijkheden zijn eindeloos :mrgreen: ;-)
universeel is gemaakt om nergens op te passen...
GvB
Berichten: 120
Lid geworden op: 22 jan 2010 23:05
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: geleidend textiel

Bericht door GvB »

Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: geleidend textiel

Bericht door audiomanics »

Geleidende stoffen zijn al heeeel oud... ze zijn alleen wel een stuk lichter geworden:
Afbeelding

mooi spul trouwens die e-textiles... maar hoe sluit je het aan? solderen zal wel niet gaan..

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
w.rusman
Berichten: 488
Lid geworden op: 24 apr 2010 13:49
Locatie: Groningen

Re: geleidend textiel

Bericht door w.rusman »

je kunt doormiddel van een drukker-sluiting door de stof heen een aansluiting creëren waarop je weer een draad met drukker kunt aansluiten

Of met geleidende lijm een draad vastlijmen

Allemaal bedankt voor de info, ik kan weer een stuk verder.. :P
universeel is gemaakt om nergens op te passen...
Gebruikersavatar
Rob65
Berichten: 628
Lid geworden op: 15 mei 2009 20:52
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: geleidend textiel

Bericht door Rob65 »

Er zijn ook oplossing met capacitieve contacten te bedenken.
Dan heb je geen geleidende stof nodig maar kan je een paar dunne koperdraadjes door de stof vlechten. Of gewoon een stukje geisoleerd draad aan de achterkant op de stof naaien. Voordeel is dat je dan niet afhankelijk bent van het nat worden van de stof.
Zodra ze dan de knuffel aanraken kan je de actie in werking zetten.

Dit soort electronische oplossing worden b.v. ook in mobiele telefoons wel gebruikt.
de IQS222 is zo'n ICtje (verkrijgbaar bij o.a. Mouser - link).Ik weet alleen niet of dit IC ook voor deze oplossing geschikt is.

Een ander idee is misschien een 3 assige G-sensor. Daarmee kan je b.v. de (re)actie af laten hangen van de positie van de sensor. Sommige van die IC's hebben ook een 'tap' functie om een apparaat 'wakker te schudden'. Zo kan je herkennen of het ding op een bepaalde kant ligt, of het bewogen wordt of dat er op getikt wordt.

De MMA8453QT is zo'n ding (mouser - link). Speciaal voor mobiele apparaten waar je door twee keer met een vinger op het apparaat te tikken de electronica aan kan zetten.
Ik denk dat een kinderhandje, zelfs als er weinig kracht in zit, hier nog wel iets mee kan.

Nadeel van beide IC's is wel dat ze moeilijk door een hobbyist zelf te solderen zijn en dat je wel een microcontroller nodig hebt om ze te kunnen gebruiken. Maar misschien was het idee toch al om er zo iets in te zetten.

Beide chips heb ik liggen, met de MMA8453 heb ik al 'gespeeld'. Ik heb er een kubusje mee gemaakt dat met USB aan de PC wordt gehangen en dan kan ik precies zien of het ding bewogen of gekanteld wordt.
Ik heb ze gekocht voor een soort fietscomputer (voor een velomobiel - zie foto onderaan). De MMA8453 wordt o.a. gebruikt om de fietscomputer aan te schakelen (dan begint de fiets te bewegen/schudden) en de IQS222 had ik als aanraakschakelaars willen gebruiken (maar dat worden nu toch gewone schakelaars in verband met de terugkoppeling door de klik).
Op het printje kan ook een wireless module om met een PC data uit te kunnen lezen en dingen in te stellen.

Ik zie zeker mogelijkheden zoiets in kinderspeelgoed te gebruiken - de vraag is dan alleen wie dat allemaal gaat programmeren...

edit: was de foto vergeten:
Afbeelding
-- Kunnen wij het maken? Nou en of!
Gebruikersavatar
w.rusman
Berichten: 488
Lid geworden op: 24 apr 2010 13:49
Locatie: Groningen

Re: geleidend textiel

Bericht door w.rusman »

ik heb inderdaad ook zitten spelen met capacitieve schakelaars
Het probleem hiervan is dat de meeste discrete schakelingen afhankelijk zijn van de oscillatiefrequentie aan het aanraakgedeelte...
Als je er een groter oppervlak (zoals een plaatje koper of messing) als aanraaksensor aan vast knoopt dan dempt dit meestal zo erg dat de schakelaar altijd meteen aan springt... en dan heb ik het nog niet eens over de wisselende werking in verschillende omstandigheden

Er zijn inderdaad ook zelf-kalibrerende ic's te krijgen die bij inschakeling zichzelf kalibreren op de ingang en zo altijd als chakelaar kunnen dienen (zelfs in vochtige omstandigheden) maar hiervoor moet je dan meteen CPU's gaan gebruiken om ze netjes te kunnen gebruiken.. En mijn doel is zo makkelijk, goedkoop en gebruikersvriendelijk mogelijk zoiets te maken, dus liefst met discrete componenten :mrgreen: ;-)
Een resistieve schakelaar is eigenlijk niet meer dan een darlington schakeling

Leuk projectje wat me hiertoe inspireerde is trouwens hier te vinden :
http://www.makeymakey.com/
universeel is gemaakt om nergens op te passen...
Gebruikersavatar
Rob65
Berichten: 628
Lid geworden op: 15 mei 2009 20:52
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: geleidend textiel

Bericht door Rob65 »

Danger Will Robinson, danger!

Bij dit makey makey gadget maak je electrisch contact tussen je PC en jezelf.
Als er op de een of andere manier een hoge spanning op je PC komt te staan (ik welk huishouden is de PC nu echt op een geaarde wandcontactdoos aangesloten) kan die spanning via makey makey ook op jou komen te staan.

Met ding gadget loop je dus een risico. Hoe minimaal dan ook, het is een risico.
Ik zou hier zeker geen kinderen mee laten spelen en al helemaal niet buiten. En alleen het feit al dat ze laten zien dat je dit met water zou kunnen doen ... Buiten op goed geleidende grond, electrische draden in bakken water en daar dan met je voeten in staan dansen.
Ieder apparaat met een stekker bevat een groot vel met waarschuwingen over dit soort dingen. Het feit dat iemand die aan het MIT studeert zoiets laat zien doet mijn nekharen recht overeind staan.
Hoe halen ze het in hun hoofd!!!

In een opstelling met een laptop die op een enkele wijze op het lichtnet is aangesloten kan dit misschien, maar doe dit nooit (en dan bedoel ik echt helemaal nooit, ook niet stiekum als ik niet kijk) met een apparaat dat via een kabel op het lichtnet aangesloten zit of dat met een kabel aan een ander apparaat hangt dat op het lichtnet aangesloten is.
Dus ook niet op een laptop die met een voeding aan het lichtnet hangt.
-- Kunnen wij het maken? Nou en of!
Plaats reactie