Vonkloos een gat maken

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 1403
Lid geworden op: 21 jan 2007 21:04
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Vonkloos een gat maken

Bericht door Erik »

In mijn bootje moet de dieseltank inwendig schoongemaakt worden, word je niet vrolijk van. Tank is gemaakt van 3 a 4mm staalplaat. Uitbouwen van de tank is geen optie, dus er moet een gat bovenin de tank gemaakt worden. Ik ben op zoek naar een manier om 1 of meerdere gaten zonder vonken of teveel hitte bovenin de tank te maken. Weet er iemand een manier of apparaatje om dit voor elkaar te krijgen?
Gr.

Erik
PaulBng
Berichten: 409
Lid geworden op: 02 dec 2011 18:54
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Vonkloos een gat maken

Bericht door PaulBng »

Diesel vliegt niet vanzelf zomaar in de fik, dus over vonken hoef je je niet zo druk te maken.
Maar het helpt als je vertelt hoe groot het gat moet worden, anders krijg je het standaard antwoord boren :roll:
Gewoon omdat ik wil weten of het kan...
Jan Plugge
Berichten: 117
Lid geworden op: 12 mar 2007 16:26
Locatie: Bergschenhoek

Re: Vonkloos een gat maken

Bericht door Jan Plugge »

Met een bimetalen gatzaag moet het lukken. Moet het groter, dan de decoupeerzaag nemen. Goed smeren. Langzaam boren c.q. zagen.
Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 1403
Lid geworden op: 21 jan 2007 21:04
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Vonkloos een gat maken

Bericht door Erik »

Ik weet wel dat diesel niet heel snel vlam vat, maar als het gebeurd is het niet te houden met de paar honderd liter inhoud.

Het gaat dus om het eerste gat wat het probleem is. Daarna maak ik het gat groter met een blikschaar of knabbelschaar. Tank aftappen, met water vullen en het gat netjes maken met slijptol/recipro/decoupeerzaag. Ik hoop dat iemand een idee heeft om een gat van 20-30mm vonkloos te maken.
Gr.

Erik
skillalot
Donateur
Berichten: 3253
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Vonkloos een gat maken

Bericht door skillalot »

Gat moet er eerst om in de tank nog leeg te pompen?
assink
Berichten: 2485
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Vonkloos een gat maken

Bericht door assink »

Gatenzaag op laag toerental gebruiken, gaat gegarandeerd geen vonken geven!
http://images.europart.nl/parts/jpg3/6149/img0115.jpg
Van dittum.. 8)
zeeschuim

Re: Vonkloos een gat maken

Bericht door zeeschuim »

Al zet je de slijptol erin, gebeurt er nog niks.
AnkoD
Berichten: 502
Lid geworden op: 03 apr 2012 20:43
Locatie: Hoorn
Contacteer:

Re: Vonkloos een gat maken

Bericht door AnkoD »

Diesel heeft n te hoog vlampunt om door n vonk ontstoken te worden. Zelfs damp niet... Damp heb je trouwens amper last van met deze temperaturen....

Maar, je schreef tank aftappen en vullen met een water.... Tap m dan eerst af voordat t gat erin komt?
Zal vast ergens een ander gat zitten of hebben ze de tank vol met diesel dicht gelast...... :)
zeeschuim

Re: Vonkloos een gat maken

Bericht door zeeschuim »

Een stuk of wat Kotters verbouwd in mijn geboorteplaats IJmuiden, daar werd ook gewoon gelast aan dieseltanks.
PaulBng
Berichten: 409
Lid geworden op: 02 dec 2011 18:54
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Vonkloos een gat maken

Bericht door PaulBng »

Een "bootje" met een dieseltank van een paar honderd liter?
Wat is je definitie van "bootje" dan? :lol:
En ik gok dat als je die gatenzaag op die tank zet, dat je na ongeveer een minuut een krasje en een zaag zonder tanden hebt....
Gewoon omdat ik wil weten of het kan...
Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 1403
Lid geworden op: 21 jan 2007 21:04
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Vonkloos een gat maken

Bericht door Erik »

Aftappen en/of uitbouwen gaat dus niet. Zou wat kunnen doen met een slangetje en een pompje maar er blijft dan altijd diesel achter en het brandgevaar blijft dus bestaan.

Zat zelf in eerste instantie te denken aan een pons, die dingen heb je ook met een bout om een kraangat te maken in een rvs aanrecht. Maar dan moet er toch eerst een gat geboord worden.

Zat ook te denken aan iets met een magneetstatief en een draaibeitel. Maar geen idee of zoiets bestaat of een naam daarvan.

-Edit- Het bootje is maar 9,5 meter. Gatenzaag op staal gaat goed, vaker gedaan, als je maar een laag toerental gebruikt. Maar of dat ook vonkloos is?

Zal vanavond effe Googelen op vlampunt + diesel.

Gr.

Erik
Gr.

Erik
zeeschuim

Re: Vonkloos een gat maken

Bericht door zeeschuim »

Neem nou eens gewoon iets aan van een ouwe lul, je hebt dus bacterieen in je tank en geen mangat.
je moet je tank schoonmaken met de hand, zeeschuim is een jachtservicebedrijfje en heeft dat klusje al veel vaker dan jij zou willen gedaan. Zet er gatverjanpielemuisjes een plasmasnijder op om dat gat te maken!
skillalot
Donateur
Berichten: 3253
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Vonkloos een gat maken

Bericht door skillalot »

Diesel kun je niet zomaar aansteken, leg maar eens een klein beetje ergens op en probeer het maar, is goed voor je gemoedsrust, en dan durf je daarna echt wel te boren.

En anders, zit er geen brandstofkraantje achter de tank, dan kun je hem daar toch aftappen en leegpompen?
En anders wordt het een flink stukkie varen tot ie leeg is :mrgreen:
Gebruikersavatar
Sjuul
Berichten: 555
Lid geworden op: 05 jul 2011 22:57
Locatie: Montfort
Contacteer:

Re: Vonkloos een gat maken

Bericht door Sjuul »

trekpons?
wel een M8 gat voorzichtig voorboren.

Sjuul
Plaats reactie