Hoeveel druk gaat dit pompje leveren?

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

roger de poger

Hoeveel druk gaat dit pompje leveren?

Bericht door roger de poger »

Ik heb r*k verstand van pompen. Hoeveel druk kan ik ongeveer verwachten van dit pompje? Het doel: mijn solarsysteem vullen met glycol-mengsel én op druk brengen....

7180
7181
Laatst gewijzigd door roger de poger op 27 mar 2013 19:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13527
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Hoeveel druk gaat dit pompje leveren?

Bericht door Arie Kabaalstra »

als je die JPG's nou gewoon ergens op het net flikkert.. dan kun je ze gewoon als plaatje invoegen... of snap ik het nou werkelijk niet?
roger de poger

Re: Hoeveel druk gaat dit pompje leveren?

Bericht door roger de poger »

ga jij ook bij de buren koken?
waarom kan ik wél een plaatje in m'n galerij zetten en niet in een bericht? echt omslachtig.

terug naar de vraag (want daar geef je géén antwoord op): wat kan ik van dit pompje verwachten?
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13527
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Hoeveel druk gaat dit pompje leveren?

Bericht door Arie Kabaalstra »

Geen idee.. plaats eerst maar een plaatje.. Ik moet even naar de buren.. koken.. :lol:
roger de poger

Re: Hoeveel druk gaat dit pompje leveren?

Bericht door roger de poger »

Ben benieuwd wat je ervan zegt.
Ga eerst maar lekker koken.
Eet smakelijk :mrgreen:
leopard
Berichten: 200
Lid geworden op: 23 jun 2011 06:30
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Hoeveel druk gaat dit pompje leveren?

Bericht door leopard »

Ligt aan je opvoerhoogte, ik lees Hmax = 37m op het plaatje, alleen zal je dan bijna geen debiet meer overhouden.
Dus bij 37meter waterkolom nog minimaal een druk van 1 bar, dan kan jezelf de druk op de andere hoogtes uitrekenen.
Hint, 1 liter water weegt 1 kg (ongeveer). :P :P
Dan kom je voor 1 meter op een ietsepietsie hoge druk uit, dat kan de tuinslang niet aan!
De 37 meter lijkt mij wat veel, staat er misschien 3.7m??
Zonder speling staat alles vast............ Zero Backlash?
Floppy
Berichten: 774
Lid geworden op: 11 apr 2007 23:40
Locatie: Zeddam

Re: Hoeveel druk gaat dit pompje leveren?

Bericht door Floppy »

Volgens mij zie ik op het typeplaatje een opvoerhoogte van 37 meter dat zou dan zo'n 3.5 bar druk moeten geven.
Het debiet is 45l/min. Maar dat is niet allebei tegelijk natuurlijk. Bij 3.5 bar zal het debiet niet zoveel zijn.
roger de poger

Re: Hoeveel druk gaat dit pompje leveren?

Bericht door roger de poger »

Mijn systeem bevindt zich nagenoeg op een horizontale lijn. Maximaal hoogteverschil is één meter. Het idee is om genoeg debiet te hebben om alle lucht uit het systeem te spoelen en tenslotte het geheel op druk te brengen. 3 a 4 bar is zat. Leidingen zijn van zgn RVS ribbelbuis maar die houden veel luchtbellen vast (in de ribbels). Debiet is de oplossing. Druk is nodig omdat het glycolo onder druk een hoger kookpunt heeft.

Ik heb alleen foto's van het ding. Is (nog ) niet mijn eigendom. Eerst wat Wijze Heren raadplegen.... ;-)
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12053
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Hoeveel druk gaat dit pompje leveren?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Weer lekker gegeten bij de buren. :lol:
Heb er eigenlijk ook geen verstand van. Wist niet dat je met voldoende debiet de lucht uit de ribbels kon spoelen.
Maar hoe heet wordt zo'n solar systeem, en wat is het kookpunt ? Toch ergens bij 170 graden ? Waarom dan nog op druk, dat is dan weer lastig wanneer er nog lucht inzit. Zit er dan wel nog een expasie systeem in.
Maar begrijp dat je het systeem rond gaat pompen, anders komt die lucht er nooit meer uit. Als het geheel gevuld is,heb je toch niks met opvoerhoogte te maken, wat naar beneden gaat, zuigt wat omhoog moet mee. Dus systeem in evenwicht. Maargoed, dan is het debiet dus de wens. Dat zal dan wel meer met buisdiameter te maken hebben en weerstand, en ik vrees dat ribbelbuis dan weer stromingsweerstand hebben.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
roger de poger

Re: Hoeveel druk gaat dit pompje leveren?

Bericht door roger de poger »

Het kookpunt mag maximaal 213 graden bedragen. Da's een lekkere werktemperatuur voor de heatpipes. Daarom moet de handel op druk gebracht worden. Het is een 50/50 mix van water en glycol. Het systeem heeft uiteraard ontluchters, een expansievat en overdrukventielen. Het idee is als volgt:
Je jaagt mengsel het systeem in via één van de twee vulopeningen. De andere vulopening hang je via een slang in een ton. Onderuit die ton zuig zeg je mengsel aan voor de pomp. Luchtbellen worden meegenomen onderweg en ontsnappen in de ton uit de circulatie. Door de snelheid gaat dit erg effectief. Beetje kloppen op de leidingen en een uurtje laten draaien... Daarna breng je het systeem op druk door de uitgang langzaam te knijpen. etc etc.
Buis is DN20 en heeft inderdaad een wat hogere weerstand.

7184
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12053
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Hoeveel druk gaat dit pompje leveren?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Maar wordt zo'n heatpipe dan zo heet door de zon ?
Is dat dan door directe straling, of heb je nog een soort van reflector ? Of een vacuum-tube er omheen.
Je noemt dit heatpipe omdat daar de opwarming plaatsvind, dat is toch een ander principe dan de heatpipes die je in koeling voor b.v. laptops oid ziet ?
Helaas krijg je door je vraag meer vragen terug dan antwoorden :P .
Maar ik vind dit soort projecten altijd wel leuk.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
roger de poger

Re: Hoeveel druk gaat dit pompje leveren?

Bericht door roger de poger »

Google zelf maar es op "Evacuated tubes" en dat soort termen.

7190
7191
rkr
Donateur
Berichten: 745
Lid geworden op: 08 jul 2007 21:20
Locatie: wieringerwaard
Contacteer:

Re: Hoeveel druk gaat dit pompje leveren?

Bericht door rkr »

als je buizen netjes op afschot, of opschot liggen dan heb je ook weinig last van lucht en heb je het zaakje zo vol vloeistof,,,, gaat de boel omhoog en omlaag dan krijg je hem nooit vol


vroeger met waterkoeling voor de pc gespeeld had een koperen buis op rol, geloof 5 meter, pompje erop en pompen maar... wilde niet vullen,,,, aan de uitgang zuigen.. kwam geen druppel uit.... toen de rol plat gelegd, en binnen 4 sec spoot er water uit, rol weer rechtop en hij bleef netjes blazen....

voor de pomp: 45 liter per minuut bij 0 meter drukverschil en 0 liter per minuut bij 37 M of 3.7 bar
roger de poger

Re: Hoeveel druk gaat dit pompje leveren?

Bericht door roger de poger »

uiteraard hou ik met op- en afschot rekening bij het leggen van de leidingen. op de hoogste punten komen automatische ontluchters.
Plaats reactie