Mooiste werkstukje?..

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13523
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Mooiste werkstukje?..

Bericht door Arie Kabaalstra »

't leek me leuk om eens een topic te wijden aan "eye-candy" die we uit onze machientjes toveren.. en dan ook een verhaaltje over hoe we dat geflikt hebben.. ik zal een voorzetje geven.. ;-)

Afbeelding

en

Afbeelding

de bovenste is een Bronzen Kogel van 40 mm "gevangen" in een kubus van 40 x 40 x 40 mm.. de kogel ligt los, maar kan niet door de gaten, die zijn namelijk niet groter dan 36 mm

't aluminium geval is met hetzelfde programma gemaakt, maar voor de lange kanten is de contuor aangepast van een cirkeltje naar een ovaal..

hoe heb ik dit gedaan?.. met een Heidenhain besturing ( TNC 410 ) , die kan met Variabelen frezen.. en in het programma zitten 2 wiskundige functies voor x en z coordinaat op een cirkelboog met radius 20 .. die verrekenen per stap van 0,2 graad de lengte en radius van de (bolkop) frees van 3 mm, zodat het "bolletje van de frees" tangentiaal aan de Cirkel van 40 mm blijft.. door dit grapje op alle vlakkn uit te halen krijg je dus een Kogel.. of een ovale "capsule"

met ditzelfde programma kan ik ook complexere contouren van een radius voorzien.. inmiddels is het programma geëvolueerd tot een "Cyclus" ik kan in het programma makkelijk instellen welke radius ik wil maken,en welke hoekstap ik gebruik.. de afmetingen van de frees worden door het programma verrekend voor de besturing.. als een frees niet meer in een bepaald deel van de contour zou passen, dan komt ie er ook niet meer omdat de gegevens in een contour-cyclus worden geladen.. ( 't klinkt allemaal heel simpel, maar dat is het uiteindelijk ook, er zit echter wel een paar maanden puzzelwerk in om het helemaal waterdicht te krijgen )

Wie Volgt?
Warlord

Re: Mooiste werkstukje?..

Bericht door Warlord »

Die kogel is bizar mooi! die 2e vind ik minder mooi maar nogsteeds mooi.
Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 1403
Lid geworden op: 21 jan 2007 21:04
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Mooiste werkstukje?..

Bericht door Erik »

Helaas niet zo mooi als die bollen, maar je vroeg wat het mooiste is wat je hebt gemaakt. Deze zijn in ieder geval het beste gelukt bij mij;

Afbeelding

Nadat ik het zat was dat bij elk stukkie rijden er een prullerig plastic dingetje afbrak ben ik maar met aluminium aan de slag gegaan. Hier de shocktowers en de voordraagarmen.

Afbeelding

De oude bodemplaat was na een koprol krom, dus maar eentje gemaakt van 1 mm dikker.

Afbeelding

De achterdraagarmen.

Helaas heeft dit autootje nog niet gereden met dit spul erop. Dit autootje staat op de plank en heeft plaats moeten maken voor een HPI Savage.

Gr.

Erik
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13523
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Mooiste werkstukje?..

Bericht door Arie Kabaalstra »

die onderdeeltjes zien er toch ook keurig uit.. ik heb al vragen gehad van een vriend die weet dat ik een CNC machine aan het bouwen ben, of ik ook niet eens wat spulletjes kan frezen voor hem.. kan ik bij jou alvast mooi de kunst afkijken.. :)..

je moet trouwens wel een ENORME freesbank hebben voor die monstertruck, of is dat een heeel kleine Kliko?...
Afbeelding
Warlord

Re: Mooiste werkstukje?..

Bericht door Warlord »

zoals ik het op die pic zie is het een 1:8 model, daar zijn de armjes +/- 10cm denk ik misschien iets langer. Dat moet wel te doen zijn.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Mooiste werkstukje?..

Bericht door audiomanics »

Ik vond dit al heftig, voor mijn doen dan..
http://www.bodewits.com/kees/TechGraphi ... nframe.jpg

Kees
Laatst gewijzigd door audiomanics op 14 aug 2007 13:36, 1 keer totaal gewijzigd.
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
create
Berichten: 1922
Lid geworden op: 11 jan 2007 00:15
Locatie: Volendam
Contacteer:

Re: Mooiste werkstukje?..

Bericht door create »

Dat Ziet er zeker heftig uit Kees, je hebt ook een aardige freesmachine daar staan. :lol:

gr Create
mark
Berichten: 16
Lid geworden op: 24 jan 2007 11:27
Locatie: prinsenbeek

Re: Mooiste werkstukje?..

Bericht door mark »

hier een werk stuk wat er weer eens anders uitzien dan al die werkstukken die heel mooi en precies zijn.
dit is een mal gefreest in kunstof voor een plaatselijke carnavals club.
van deze mal heb ik weer 20 maskers getrokken.
leuk om te doen en het resultaat was erg leuk.

Afbeelding

Afbeelding

Mark
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2662
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: Mooiste werkstukje?..

Bericht door Swets »

Afbeelding

Ik denk dat dit het mooiste is...maar ik ben ook nog niet zo heel lang bezig...
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Mooiste werkstukje?..

Bericht door audiomanics »

http://www.bodewits.com/kees/TechGraphi ... bs/Eef.jpg

Ook leuk zo'n postzegel in Corian.. gemaakt met 0,7mm bolkopje..

Kees
Laatst gewijzigd door audiomanics op 14 aug 2007 13:38, 1 keer totaal gewijzigd.
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
dirk w
Berichten: 261
Lid geworden op: 23 jan 2007 21:33
Locatie: Haasdonk (belgië)
Contacteer:

Re: Mooiste werkstukje?..

Bericht door dirk w »

Dit is het grootste tot nu toe, 32 Cm. hoog en 56Cm. breed

Afbeelding

Dit is 200 bij 270 mm.

Afbeelding

En een graveertestje

Afbeelding
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2662
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: Mooiste werkstukje?..

Bericht door Swets »

Arie Kabaalstra schreef: je moet trouwens wel een ENORME freesbank hebben voor die monstertruck, of is dat een heeel kleine Kliko?...
Warlord schreef:zoals ik het op die pic zie is het een 1:8 model, daar zijn de armjes +/- 10cm denk ik misschien iets langer. Dat moet wel te doen zijn.
kleine Kliko dus..
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
Gebruikersavatar
create
Berichten: 1922
Lid geworden op: 11 jan 2007 00:15
Locatie: Volendam
Contacteer:

Re: Mooiste werkstukje?..

Bericht door create »

Ziet er allemaal mooi uit heren, nog even en ik kan een stukje laten zien. Eerst mijn machine af maken.

ga zo door

gr Create
Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 1403
Lid geworden op: 21 jan 2007 21:04
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Mooiste werkstukje?..

Bericht door Erik »

Een update van mijn mooiste werkstukje;

Na 2 mislukte pogingen is het me gisteren toch nog goed gelukt. Een onderdeeltje van mijn rc nitroauto aan beide kanten 3D gefreest. Reden was dat het originele kunststof onderdeel te zwak was en continu voor problemen zorgde. Vandaar maar alle maten opgemeten, uitgetekend en gefreest.

46

45

Gr.

Erik
Plaats reactie