vacuum

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
create
Berichten: 1922
Lid geworden op: 11 jan 2007 00:15
Locatie: Volendam
Contacteer:

vacuum

Bericht door create »

Even een vraagje aan de betere duits lezers onders ons;

De VT-VE1 waar overgesproken wordt heb je dat geen vacuum pomp meer nodig? alleen een compressor?

http://cgi.ebay.nl/Vakuumtisch-3020RAL- ... m153.l1262

alvast bedankt

gr Create
Gebruikersavatar
Mcgyver
Berichten: 4050
Lid geworden op: 08 jun 2007 17:45
Locatie: Ridderkerk

Re: vacuum

Bericht door Mcgyver »

@create

Het klopt wat je zegt!

Op dat ventieltje kan je perslucht aansluiten op de ingang. aan de andere kant blaast er wat lucht uit. DOor de luhtstroom ontstaat er een vacuum aan het 3e poortje. Ik heb op de zak ook zo'n dingetje liggen. Ik gebruik hem alleen niet om een groot vacuum te kreeren maar meer om lijmdampen uit een gelijmd perspex werkstuk te zuigen.

Het vacuum is alleen niet zo denderend maar het werkt wel leuk.

Festo heeft ook van dat soort ventieltjes, ik heb alleen geen idee hoe zo'n ding heet.

Greetz

Mcgyver
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
skillalot
Donateur
Berichten: 3252
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: vacuum

Bericht door skillalot »

Wil ik weten hoeveel m³ perslucht er per minuut doorheen gaat met zo'n ding?

Dan kun je ook nog wel een Y-stuk nemen, en daar aan de ene kant de waterkraan op zetten, krijg je aan de andere kant ook en vacuum. Maarjah, is ook niet echt geweldige oplossing haha.
Gebruikersavatar
Mcgyver
Berichten: 4050
Lid geworden op: 08 jun 2007 17:45
Locatie: Ridderkerk

Re: vacuum

Bericht door Mcgyver »

haha specificaties weet ik niet.

Even met mn praktijk ervaringen:

Als ik er een bar of 7 op zet dan hoor je hem sissen er komt geen groten hoeveelheid lucht uit zoals bij een lucht spuitje. ongeveer 10% van wat er uit een luchtspuitje komt hahah
Hoe het exact werkt weet ik niet maar weet wel dat festo die ventieltjes ook heeft.
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
Gebruikersavatar
wstoof
Donateur
Berichten: 559
Lid geworden op: 08 jul 2007 19:11
Locatie: Abcoude
Contacteer:

Re: vacuum

Bericht door wstoof »

De werking hiervan berust op het venturi effect: http://nl.wikipedia.org/wiki/Venturi-effect

De spec van de ventiel staat er gewoon bij op ebay:
# 85% Vakuum (hoher Differenzdruck)
# 1,2 m³/h Saugvolumen (hohes Volumen)
# 40 – 50 lpm bei 4bar (geringer Verbrauch)

Dus opzich heel niet onaardig vooral het luchtgebruik wat de compressor moet leveren valt best wel me, zeker daar het maar een werkdruk van 4 bar nodig heeft.

De geluidproductie van z'n ventiel valt reuze mee, waar ik het werkend heb gezien had men overigens wel een vacumbuffer van 20 liter ertussen zitten.
Het duurt namelijk anders een tijdje dat de onderdruk groot genoeg is voordat het werkstuk vast blijft liggen.

groet, wouter
Gebruikersavatar
create
Berichten: 1922
Lid geworden op: 11 jan 2007 00:15
Locatie: Volendam
Contacteer:

Re: vacuum

Bericht door create »

Dit zijn interessante tips Heren, ik zal mijn voordeel mee doen.
Zit namelijk te kijken of ik een vacuum pomp ga kopen of deze oplossing ga gebruiken.

thanks

Create
Gebruikersavatar
wstoof
Donateur
Berichten: 559
Lid geworden op: 08 jul 2007 19:11
Locatie: Abcoude
Contacteer:

Re: vacuum

Bericht door wstoof »

Zat ook al rustig om mij heen te kijken voor een vacum pomp.
Ergens op dit forum kwam ik toen een verwijzing tegen naar http://www.iveindhoven.nl/pages/nl/pompen_nl.html
Heb daar paar maanden terug prijs opgevraagt voor een "Vacuümpomp Edwards E2M-18" .
Zou dan uitkomen op 450 euro ex btw en er kwam 50 euro bij als je hem daar getest wilde hebben.

Dat is heel geen slechte prijs !!

Vervolgens aan een kennis (vacuum en pers instalatie expert ) gevraagt wat hij ervan vondt...
Was geen slechte keus naar zijn mening ,maar zijn voorkeur ging meer uit naar die venturi-ventielen.
Dit omdat je toch wel met een OLIE-vacuumpomp uit moet kijken met stof/zaagsel etc EN in geval van houtbewerking VOCHT !!
Dit doordat er bij vacuum water bij een lagere temperatuur kookt en dus het waterdamp uit het hout vandaan komt.
Dit vocht komt vervolgens terecht in de olie van de pomp...

Ik ga dus ondanks de mooie prijs van de olievacuum pomp toch voor de venturi-ventielen.

groet, wouter
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13496
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: vacuum

Bericht door Arie Kabaalstra »

met een venturi-ventiel heb je tenslotte alleen nog maar een compressortje nodig.. en die kosten ook geen moer meer tegenwoordig.. en zo'n venturi-dinges zal ook de wereld niet kosten..

bij mijn eerste baas hadden we een stofzuigertje die werkte volgens dit principe.. een soort van pneumatische kruimeldief.. met een behoorlijke zuigkracht...
Gebruikersavatar
create
Berichten: 1922
Lid geworden op: 11 jan 2007 00:15
Locatie: Volendam
Contacteer:

Re: vacuum

Bericht door create »

Oke Heren ik ben over ;-)

Koop ook zo`n venturi-ventiel, tenslotte moet je anders ook een vacuum pomp kopen! Meer stroom, geluid enz enz en inderdaad wat Arie zegt, het kost je kop ook niet.

Dank voor de tips!!

Heeft er iemand ervaring met een type en of merk wat het beste kan zijn!!

gr Create
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13496
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: vacuum

Bericht door Arie Kabaalstra »

gezien de eenvoud van een venturi zou ik haast geneigd zijn om dat dingetje gewoon zelf te maken..
Gebruikersavatar
create
Berichten: 1922
Lid geworden op: 11 jan 2007 00:15
Locatie: Volendam
Contacteer:

Re: vacuum

Bericht door create »

daar heb je gelijk in Arie, maar volgens mij heb je daar een draaibank voor nodig, en die heb ik nog niet!

Create
Gebruikersavatar
wstoof
Donateur
Berichten: 559
Lid geworden op: 08 jul 2007 19:11
Locatie: Abcoude
Contacteer:

Re: vacuum

Bericht door wstoof »

create schreef: Heeft er iemand ervaring met een type en of merk wat het beste kan zijn!!
Waar ik het in werking heb gezien zweerde ze op Bosch, maar elk ander merk is net zo goed vertelde ze zelf.

Zelf maken is inderdaad wel een optie, echter denk dat de fabriekanten meer ervaring hebben.
M.A.W. ze halen het maximale eruit, een doorvoer van bv een mm meer kan al de efficiente verminderen met vele procenten.
Bovenstaande argument en het feit dat de kant en klare Venturi-ventielen minder kosten dan 50 Euro... is kopen een betere optie.
Dan hoef je ook niet zo te zoeken naar koppelingetjes etc...

oh ja... ze hadden op de slang waar de perslucht uitkwam er een dempertje erop gezet...
Het maakte al niet veel geluid en met de demper was het gereduceerd tot achtergrond geruis.
klaas van gemerden
Berichten: 488
Lid geworden op: 12 jul 2007 22:49
Locatie: Zwijndrecht

Re: vacuum

Bericht door klaas van gemerden »

Afbeelding

Ik vind het wel een mooi systeem.

Ik zou wel eens willen weten hoeveel lucht je precies nodig hebt voor het gebruik van zo'n ding.
Ik zag op de site van Festo dat je een bar of 4~6 nodig hebt om er het maximale uit te halen.

Ik hoor wel wat jullie test resultaten zijn ;-)

Gr. KvG
Plaats reactie