TIG instellen

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Damic
Berichten: 468
Lid geworden op: 01 apr 2012 22:13
Locatie: Mechelen (BE)
Contacteer:

Re: TIG instellen

Bericht door Damic »

Bwa heb eens een webcursus tig lassen gevolgd van de vdab :p je ziet alles in theorie maar daar ben je niets mee als ze niet alles zeggen over het apparaat en hoe je het moet in stellen. Ook op mijn vorige job in de metaal bewerking tig lassers bezig gezien maar nooit echt zelf gedaan en niet verder achter gevraagd (werkten voor een bedrijf bij een ander bedrijf) en was alleen dik rvs.

Ik had het volgende al gevonden over de wolfram elektrodes (kleur en samenstelling enzo), zeer interessant: http://binzel-benelux.com.webfarm.hostb ... RAM_NE.pdf
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: TIG instellen

Bericht door DaBit »

Damic schreef: * gas argon of argon/waterstof
Waterstof erbij als je staal wilt lassen? Ik ben geen expert, maar dat lijkt me geen goed plan.
Ik stem voor gewoon 100% argon. Daar kun je alles mee TIG-lassen, alleen in sommige gevallen heeft een ander mengseltje een klein voordeeltje. Heel spannend als je alleen dat doet, in de hobbyschuur totaal niet spannend

(daarom heb ik een TIG. Binnen 20 seconden schakel ik om van staal naar RVS naar aluminium naar koper)
- wolfraam elektrode kleur? Ik gebruik Turquoise.
Is in het begin ook niet zo spannend. De groene (pure wolfraam) zou ik vermijden. Zelf vind ik wolfram/lanthaan (goud, blauw) het lekkerste werken, maar dat heeft ook deels met mijn machine te maken.
(ik heb 'm zelf omgebouwd naar AC, en elk voordeel hep z'n nadeel zeggen ze wel eens ooit. Bij mij onder andere dat de HF ontsteking wat minder krachtig geworden is)
- dunne materialen met 1.6 al de rest met 2 en hoger
Aan 1,6mm electrodes heb je eigenlijk de meeste tijd genoeg, dus die wil je het meeste. Vrijwel alles behalve puur wolfraam kan 100-120Amp wel hebben op DC.
- Om putjes te vermijden downslope instellen (**van main naar stop hoeveel stroom??)
Hoeveel tijd bedoel je? Niet te lang, dat is onhandig. Dan wil je stoppen maar de toorts brand nog lekker even door. Begin met een seconde, twee seconden. Als het langer moet dan merk je dat wel. Maar staal is heel vergevingsgezind wat dat betreft.
- Elektrode aanslijpen in lengterichting anders snellere afbranding (dat had ik dus = verkeerd aangeslepen :roll: )
Niet snellere afbranding; je vonk is gewoon niet mooi stabiel.

Kwa slijpen: ik mik de elektrode nog wel eens in een accutolletje. slijpt mooie puntjes :)
Heb je meer elektroden, slijp ze dan allemaal. Als je weer eens met je punt in het lasbad doopt dan kun je gewoon een verse pakken.

Voor de rest: niet te ingewikkeld doen. In de praktijk komt het voor hobbywerk allemaal niet zo nauw of je de hoek van de toorts precies goed hebt ofzo. Zelfde met de stroom; iets minder en het gaat wat langzamer, niet onhandig. Soms las ik 1mm staalplaat met 120Amp, soms 6mm staal met 80Amp.

De belangrijkste dingen:
- Zorg dat je materiaal schoon is.
- Zorg ervoor dat de elektrode niet te ver uit je cupje steekt (hoe minder hoe beter, maar goed je smeltbad kunnen zien is belangrijker)
- En de allerbelangrijkste: Hou de boog kort (1-2mm met een 1,6mm elektrode).

Verder is het een kwestie van dat druppeltje vloeibaar metaal in de gaten houden en sturen naar waar je het hebben wil. Dat doe je in de eerste instantie gewoon zonder toevoegmiddel; eerst lopen, dan rennen. Zowiezo vloei ik vaak dingen aan elkaar; laat een stukje plaat bij een haakse buitenhoek een half millimetertje uitsteken en je hebt je vulmiddel al.

Ik vind het een hele prettige bezigheid, dat TIG-lassen.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Ian
Berichten: 355
Lid geworden op: 23 jul 2009 15:20
Locatie: Elst (ut)

Re: TIG instellen

Bericht door Ian »

Mooicompleet verhaal dabit

Vraagjes, hoe heb je hem omgebouwt naar ac?
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: TIG instellen

Bericht door DaBit »

Ian schreef:Mooicompleet verhaal dabit
Vraagjes, hoe heb je hem omgebouwt naar ac?
Door tussen de 'stroombron' en de uitgangsklemmen een 'dubbelpolige schakelaar' te zetten waarmee ik de polariteit om kan keren. Die 'dubbelpolige schakelaar' bestaat uit 4x 300amp/1200V IGBT's en die word op vast 2x de netfrequentie (100Hz) gestuurd. De balans tussen elektrode-negatief en elektrode-positief kan ik regelen, de frequentie dus niet. De extra bediening is dus een simpel draaiknopje: helemaal linksom is puur DC elektrode negatief, helemaal rechtsom is puur DC elektrode positief, in het midden is 50/50, en dan nog alle standen ertussen.

Doet de truuk redelijk goed, alleen de HF-ontsteking is nooit gemaakt om ook met AC te werken dus op AC heeft-ie soms wat ontsteekproblemen. Zeker met groene elektroden, met blauw (2% lanthaan) valt het mee. En het geeft ook in DC extra verliezen waardoor de dutycycle al boven de 130Amp niet meer 100% is.

'Under construction' plaatje: klik

Fotootje van wat aluminiumlaswerk: klik. Ik heb er bewust eentje gepakt van minder makkelijk laswerk: dit is een kachelradiator (van een auto), en dat is nou niet echt mooi schoon en lekker dik aluminium. Duidelijk te zien dat het niet bij kunnen regelen van de stroom tijdens het lassen ooit wat lastig is.

Magoed, dat oude beestje werkt dus prima.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
skillalot
Donateur
Berichten: 3254
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: TIG instellen

Bericht door skillalot »

Je kunt het beste ergens wat afvalstukjes RVS zien te krijgen, dat last het mooiste en makkelijkste.
Als gas gewoon argon nemen, kun je alles mee.
Wat elektrodes betreft, rood is het fijnste, maar is niet overal meer aan te komen geloof ik, kan in Nederland niks vinden in ieder geval. Er zat een of ander stofje in wat vrijkomt met het slijpen. Via Belgische webshops of ebay nog wel makkelijk aan te komen. Rood heet absoluut de voorkeur, zeker voor een beginner. Rood is veel vergevingsgezinder dan andere kleuren, het puntje blijft veel langer goed. Even het smeltbad aanraken met een andere kleur en je puntje is weg, bij rood hoeft dat niet gelijk zo te zijn.
1.6mm is dik genoeg ja.
Verder is mijn ervaring dat als je je puntje heel spits slijpt, je smeltbad wat oppervlakkiger en groter wordt, slijp je je puntje in een wat minder spitse hoek, dan wordt je smeltbad iets kleiner maar brand je wel dieper in. Als ik een heel klein dun lasje wil leggen slijp ik hem vaak wat minder spits, maar meestal vind ik spits fijner werken. Let er wel op dat je puntje altijd scherp is, en in het midden van je elektrode zit anders buigt je boog af.
keesk
Donateur
Berichten: 216
Lid geworden op: 16 aug 2008 18:44
Locatie: Weerdinge (bij MM)

Re: TIG instellen

Bericht door keesk »

Op http://www.weldingtipsandtricks.com vindt je ongelofelijk veel filmpjes over alle soorten lassen.
Heel leerzaam.

KeesK
Gebruikersavatar
adv
Berichten: 138
Lid geworden op: 28 dec 2011 20:27
Locatie: Harderwijk
Contacteer:

Re: TIG instellen

Bericht door adv »

Goede tips allemaal!!

Zelf heb ik aan het genoemde boek en de youtube filmpjes van weldingtipsandtricks ook heel veel gehad!
En natuurlijk gewoon proberen. En lekker zitten schelden als je twee keer kort achter elkaar je electrode in je smeltbad dipt of iets wat daar op lijkt... (gebeurd altijd als je met je laatste twee geslepen electrodes bezig bent natuurlijk :x )
Gebruikersavatar
Damic
Berichten: 468
Lid geworden op: 01 apr 2012 22:13
Locatie: Mechelen (BE)
Contacteer:

Re: TIG instellen

Bericht door Damic »

@keesk: die staat al in mijn youtube volgers :p

Kleuren en wat er in zit:

Code: Selecteer alles

Samenstelling            DIN-classificatie Kleurcodering
Wolfram zuiver                   WP         groen
Wolfram 1% thoriumoxide       WT10           geel
Wolfram 2% thoriumoxide      WT20           rood
Wolfram 3% thoriumoxide        WT30          lila
Wolfram 4% thoriumoxide        WT40          oranje
Wolfram 0,8 zirkoniumoxide    WZ8            wit
Wolfram 1% lanthaanoxide       WL10          zwart
Wolfram 1.5% lanthaanoxide    WL15            goud
Wolfram 2% lanthaanoxide       WL20          blauw
Wolfram 2% ceriumoxide         WC20          grijs
Wolfram thorium vrij            WR2         turkoois
Dus als rood in nl niet meer mag verkocht worden dan is lila en oranje helemaal uit den boze :p
assink
Berichten: 2485
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: TIG instellen

Bericht door assink »

Anders nog volop te verkrijgen bij onze oosterburen.. 8)
Voor fulltime lassen kan 't misschien gevaarlijk voor je gezondheid zijn, voor ons als hobbyisten ben ik er persoonlijk niet zo bang voor. :)
http://www.ebay.nl/itm/5-WIG-Wolfram-El ... 9bd&_uhb=1
Plaats reactie