Robo mower: Hoe laad je Li-ion's?

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Idaps
Berichten: 46
Lid geworden op: 18 jul 2007 16:19
Locatie: regio Utrecht

Re: Robo mower

Bericht door Idaps »

ook ik was pas op zoek naar een zelfbouw robot maaier bestuurt door een Arduino, en kwam bij deze sites:

http://blog.arduino.cc/2013/11/18/an-op ... awn-mower/

volgende (duitstalige) geeft ook veel achtergrondinformatie:

http://www.ardumower.de/index.php/de/

als ik een keer een oude robotmaaier met defecte of verouderde electronika tegenkom, wil ik die gebruiken als basis om een nieuwe besturing op te zetten.

groet, Cor
Gebruikersavatar
Sjuul
Berichten: 555
Lid geworden op: 05 jul 2011 22:57
Locatie: Montfort
Contacteer:

Re: Robo mower

Bericht door Sjuul »

Idaps schreef: als ik een keer een oude robotmaaier met defecte of verouderde electronika tegenkom, wil ik die gebruiken als basis om een nieuwe besturing op te zetten.
groet, Cor
hier is er een, misschien iets voor jou Cor:
http://link.marktplaats.nl/m802134188

Bedankt voor de info, zit veel nuttige info tussen
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13370
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Robo mower

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ik heb ooit.. lang geleden een speelgoedauto gekregen van mijn grootmoeder.. daar zat een mechaniekje onder die em een andere kant op stuurde als ie een obstakel tegenkwam.. 't systeem werkte heel simpel.. er zat een aangedreven wieltje vooraan onder de auto.. de voorwielen hingen net boven de grond.. zodat ze niet voor extra wrijving zorgden..

bij een obstakel draaide het wieltje, omdat ie naast zijn scharnierpunt de grond raakte.. , en door middel van een metalen sleper kon je em ook op tafel laten rijden zonder dat ie eraf viel..

dat mechaniek kun je natuurlijk ook toepassen in je maaier.. , met een extraatje.. zodra ie de kabel in de rand van het veld detecteerd, moet ie gewoon een "Stuurcommando" krijgen zolang als de kabel gedetecteerd wordt.

Laat em maar gaan.. hij gaat kriskras over je veldje.. en hij komt overal wel een keer.. gras dat al gemaaid is.. maait ie geen tweede keer.. daar is het te kort voor.. :)
Gebruikersavatar
clements
Berichten: 671
Lid geworden op: 29 jul 2010 23:30
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Robo mower

Bericht door clements »

Of je koopt een een mooi machientje en knoopt daar een maaier aan.
:mrgreen:
ASS-U-ME
Gebruikersavatar
Johan Bos
Berichten: 140
Lid geworden op: 22 feb 2007 07:52
Locatie: [GR]

Re: Robo mower

Bericht door Johan Bos »

Hopelijk beter dan die van JOZ
RC & Modelbouw
assink
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Robo mower

Bericht door assink »

Mooie strontveger..
Die JOZ exemplaren hebben wel eens de neiging om er vandoor te gaan, sta je mooi te kijken als dat ding in 1 keer op je erf bezig ziet. . :lol:
Gebruikersavatar
Sjuul
Berichten: 555
Lid geworden op: 05 jul 2011 22:57
Locatie: Montfort
Contacteer:

Re: Robo mower

Bericht door Sjuul »

vandaag al een flinke stap in de goede richting gezet. ik ben al een hele tijd een lijst met onderdelen aan het samenstellen voor de maaier maar na de aankoop van vandaag zal ik wel een hele hoop kunnen afstrepen:
http://link.marktplaats.nl/m817562551
Gebruikersavatar
Sjuul
Berichten: 555
Lid geworden op: 05 jul 2011 22:57
Locatie: Montfort
Contacteer:

Re: Robo mower: Hoe laad je Li-ion's?

Bericht door Sjuul »

Vandaag mijn nieuwe aanwinst eens bekeken,

9115
9114

Ik heb hem kunnen kopen op MP voor wel een heel zacht prijsje... maar hij is helaas wel kapot.
Ik had op internet al verschillende berichten gelezen dat de overbrenging van de uitgaande as op de wielen de kunstof spie kapot draait, en dat heeft deze dus ook. is waarschijnlijk dus een omruiler geweest onder garantie...

Omdat ik alleen het karretje heb mis ik dus een aantal onderdelen om maar met het crusiaalste te beginnen de acculader. Ik heb de accu eruit gehaald, deze heeft 18 li-ion cellen, op het type plaatje van het apparaat staat 32,5V. nu wil ik graag deze accu gaan laden maar ik lees dat dat bij li-ion nog niet zo eenvoudig is. Weet iemand wat wel en niet waar is omtrent het laden van Li-ion's, ik meet maar 12V op de accu zoals he er nu ongeladen bij ligt, lijkt me erg weinig.
Een 36V voeding erop gaat dus niet werken?


Voor de rest ben ik van plan de maaier mbv een Arduino te retrofitten, ik heb hem gekocht zodat ik een platform, accu, motoren, en wat sensoren heb en die had ik voor 90,- nooit bij elkaar gekregen.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Robo mower: Hoe laad je Li-ion's?

Bericht door DaBit »

Staat er iets op die cellen? Het is wel handig om de exacte chemie van die cellen te weten voor nauwkeurig laden.
Met 32,85V laadspanning over het pack (waarschijnlijk 2 cellen parallel, en 9 van die dingen in serie, 9S2P) zit je voor alle mij bekende chemieeen wel veilig, maar of ze dan ook vol raken is vraag 2.

Opzich is Li-ion trouwens juist heel makkelijk te laden. Het is alleen erg belangrijk dat de celspanning niet te hoog oploopt.

Overigens is de gemiddelde Li-ion cel beneden zo'n 2,5V celspanning eigenlijk overleden. Die dingen kunnen absoluut niet tegen diepontladen. Als je kunt zou ik ze cel voor cel (nouja, per 2 parallel dus) naar 3,65V laden en beginnen met een laadstroom van een mA of 10 totdat de celspanning boven de 2,5V uitkomt. Kun je dat niet, dan zou ik een mA of 10 doen totdat het pack boven de 23V uitkomt.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Damic
Berichten: 468
Lid geworden op: 01 apr 2012 22:13
Locatie: Mechelen (BE)
Contacteer:

Re: Robo mower: Hoe laad je Li-ion's?

Bericht door Damic »

Op ebay eventueel zien voor zo'n gebalanceerde lader?
Gebruikersavatar
Sjuul
Berichten: 555
Lid geworden op: 05 jul 2011 22:57
Locatie: Montfort
Contacteer:

Re: Robo mower: Hoe laad je Li-ion's?

Bericht door Sjuul »

Afbeelding

Dit zijn de cellen die er in zitten, er zitten er 18 in een pack, ik vermoed de helftin serie en de helft parallel.
dan zouden ze 3,6V per cel zijn.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Robo mower: Hoe laad je Li-ion's?

Bericht door DaBit »

Zie hier een datasheet van een vergelijkbare cel: https://master-instruments.com.au/cgi/a ... le/60325/1

Laden met 1,13Amp tot een celspanning van 4,2V, daarna de celspanning constant op 4,2V houden tot de stroom onder de 32mA gezakt is of de laadtijd langer is dan 3 uur. Met 9 cellen in serie zonder balancer ertussen zou ik trouwens niet tot 4,2V per cel gaan maar voor de 4,0V al ophouden.

In jouw geval heb je er tenminste een paar diepontladen cellen erbij zitten. Waarschijnlijk zijn die inmiddels gewoon echt stuk, maar je kunt proberen ze te reanimeren door de desbetreffende cellen eerst met lage stroom te laden tot de celspanning hoog genoeg is (>2,5V). Geef je ze ineens 1,13A voor de kiezen, dan weet je zeker dat ze overlijden (en eventueel beginnen de roken en branden)
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Sjuul
Berichten: 555
Lid geworden op: 05 jul 2011 22:57
Locatie: Montfort
Contacteer:

Re: Robo mower: Hoe laad je Li-ion's?

Bericht door Sjuul »

Ik begrijp hieruit dat ik eerst de accupack uit elkaar moet halen alle cellen individueel moet meten, die wat te laag zijn proberen te reanimeren anders vervangen en vervolgens alle cellen een keer individueel opladen.
Als alle cellen weer gezond zijn de accupack weer opbouwen om vervolgens deze de volgende keer als pack te laden.

De data sheets hebben het altijd over het laden of ontladen van 1 cel
Ik neem aan dat ik daar waar cellen in serie staan ik de laad-spanningen kan op tellen bij een gelijke laad-stroom en dat parallel geschakelde cellen opgetelde laadstromen krijgen bij een gelijke laad-spanning.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Robo mower: Hoe laad je Li-ion's?

Bericht door DaBit »

Bij voorkeur haal je inderdaad de shrinkwrap van het pack en controleer je de individuele cellen. De cellen loshalen zou ik niet doen; die zitten aan elkaar gepuntlast en dat kun je zelf niet weer doen als je ze los hebt (neem ik aan).

Maar als je net zo lui bent als ik, dan zet je er een labvoeding op die je instelt op 32,8V (3,65V/cel) en de stroombegrenzing op een mA of 20. Nachtje laten staan, afkoppelen, spanning meten, dagje wachten, nog eens meten. Eens kijken of het pack de spanning wil vasthouden.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Plaats reactie