Robo mower: Hoe laad je Li-ion's?

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Sjuul
Berichten: 555
Lid geworden op: 05 jul 2011 22:57
Locatie: Montfort
Contacteer:

Robo mower: Hoe laad je Li-ion's?

Bericht door Sjuul »

Ik ben de tuin aan herinrichten omdat onze kleine nu net kan lopen.
Er moet een speelhuisje, schommel, zandbak en meer van dat soort felgekleurd spul komen.
en dan alles onder een nieuw grastapijt.

En aangezien ik nog niet genoeg te doen heb....

Ik ga me dan ook vanaf vandaag verdiepen in een robot maaier, arduino powered.
Er is genoeg info te vinden maar elk succesvol project begint toch eigenlijk met een topic hier op de zone.
Ik wil me wat inlezen in de theorie, wat ideeën delen met jullie en wat proefjes doen.
Eind van de zomer wil ik een simpel prototype hebben dat ik tijdens de winter manden kan doorontwikkelen tot een blijvertje.

Hij hoeft niet heel spannend te worden, gewoon maaien als ik hem op het gras zet. hij hoeft niet zelf uit een hok te komen of op te laden, heeft ook weinig zin omdat er twee gazons komen die niet aan elkaar grenzen.
Er komt niet overal een stootrand dus hij zal zelf moeten zien wanneer het gras ophoud, iets met een draad in de grond. weet nu nog niet hoe dat werkt... er zijn ook van die hondenhalsbanden voor een onzichtbare omheining mee te maken die werken ook met een draad in de grond

Ik hou jullie op de hoogte....
Laatst gewijzigd door Sjuul op 21 jun 2014 22:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Robo mower

Bericht door Arie Kabaalstra »

Die draad, meestal staat daar een spanning op..en dus krijg je een magnetisch veld.. een spoeltje in de maaier pikt dat veld op, en keert dan om..

Ik weet niet of je fysieke obstakels hebt op je gazon?.. zoals de schommel of glijbaan voor de kleine.. of het speelhuis?.. dan moet je ook nog een mechaniekje verzinnen om em de andere kant op te sturen als ie wat raakt, of ergens in de buurt komt..(bumpertje met microswitches doet't em wel) .. ik heb luxere robomaaiers gezien die met een soort radar werken.. die raken je niet eens als je ervoor gaat staan.. ze stoppen.. en kiezen een andere richting..

't is in elk geval een leuk project..
Lude
Berichten: 862
Lid geworden op: 04 jan 2008 21:01
Locatie: Groningen

Re: Robo mower

Bericht door Lude »

Meest simpele, twee snorharen voorop gemaakt van een microswitch, softwarematig parallel schakelen met de spoeltjes waar Arie het over heeft en dan bij triggering een bepaalde hoek het voertuig van de betreffende sensor af draaien (niet 180, anders is het niet zo spannend).

Je kunt ook de schakelaars van de snorharen of bumpers in serie zetten met de motoren (kruislings; of juist niet, zoals bij een braitenberg vehicle), als je dan wat raakt draait hij automatisch ergens vanaf.

Probeer eens een oude elektrische rolstoel op de kop te tikken, daar zit alles op wat je nodig hebt, alleen geen maaibalk.

Zou wat extra sensortjes toevoegen (ultrasoon, IR, enzo, gewoon omdat het kan) en evt een raspberry pi zodat je wat meer processing hebt (camera erop, mjpegstreamer en remote vanaf je ipad dat ding kunnen besturen; automatische mapping en positiebepaling van je gazon met obstakels zodat je efficiënter kunt maaien, etc.. Dan wordt het leuk! )
skillalot
Donateur
Berichten: 3251
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Robo mower

Bericht door skillalot »

Is kunstgras niks? :lol:
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Robo mower

Bericht door hugo stoutjesdijk »

skillalot schreef:Is kunstgras niks? :lol:
Dat is ook makkelijker er overheen te leggen :lol:
en dan alles onder een nieuw grastapijt.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
DAZ
Berichten: 91
Lid geworden op: 06 apr 2013 19:42
Locatie: Huijbergen

Re: Robo mower

Bericht door DAZ »

Geen robo mower, maar een robo 3d printer.
Ter plekke leggen. :mrgreen:
Gebruikersavatar
Sjuul
Berichten: 555
Lid geworden op: 05 jul 2011 22:57
Locatie: Montfort
Contacteer:

Re: Robo mower

Bericht door Sjuul »

Hou niet van kunstgras, je zou het miet zeggen maar het heeft ook nadelen.
Het grootste is nog wel dat ik geen mowbot zou hoeven bouwen

heb intussen wel al een handige en vermakelijke site gevonden:
http://www.mowbot.nl/
Lude schreef:automatische mapping en positiebepaling van je gazon met obstakels zodat je efficiënter kunt maaien, etc..
I like
Gebruikersavatar
johan jorez
Berichten: 391
Lid geworden op: 22 jan 2010 20:26
Locatie: waregem (belgie)
Contacteer:

Re: Robo mower

Bericht door johan jorez »

iemand hier op het forum heeft een paar jaar geleden al zoiets gemaakt denk ik
One machine can do the work of fifty ordinary men. No machine can do the work of one extraordinary man.
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2661
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: Robo mower

Bericht door Swets »

ik zou hem zo maken, dat hij ook bij hou waar die al geweest is, en waar niet.... maarja... ik kies altijd de moeilijkste weg... :-)
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Robo mower

Bericht door DaBit »

Ik heb heel vroeger toen het gras nog groen was en de vissen nog over het land liepen ooit een robotje gemaakt dat aan plaatsbepaling deed. De plaatsbepaling deden we met 3 afstandsbediening-ultrasoon zendertjes geplaatst in een driehoek die tegelijk een piepje uitstuurden. Aan de hand van looptijd en wat rekenwerk was de positie te bepalen. Boem=ho met microswitches. Een 2D bitmap in het geheugen gaf aan waar obstakels lagen.

Dat werkte redelijk. Reflecties gooiden zo af en toe wat roet in het eten kwa plaatsbepaling en omgaan met dynamische obstakels zoals een voet die in de weg stond kon-ie ook niet zo goed. Verder hoorde je de US tranducers wel; niet het ultrasoon zelf maar het in- en uitschakelen. En honden waren ook niet blij met dat ultrasoon.

Magoed, dat heet voornamelijk doorontwikkelen. Met moderne processoren heb je stik wat meer rekenkracht beschikbaar voor het DSP-werk dan op die 80C535 die ik toen gebruikte.
Mede om die reden sluit ik me aan bij de voorgangers dat ik een wat pittigere processor zou gebruiken dan een AVRretje op een Arduino. Iets met een TI OMAP processortje erop zoals de BeagleBone Black zou ideaal zijn; naast een Cortex A8 applicatieprocessor heb je ook nog 2 PRU's die opzich ook weer 200MHz RISC-processorjtjes zijn en een C64x DSP ter beschikking voor verwerken van camerabeelden/ultrasoundsignalen/radiosignalen, etc. Van die extra spierballen en veel betere logging/debugging-capaciteiten ga je 2 maanden in het project veel lol hebben.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Robo mower

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ik dacht dat het principe van die robotmaaiers was: gewoon random en dom baantjes over het veld trekken, dan komt je (hopelijk) overal wel een keer.
Als je gaat proberen de baantjes netjes evenwijdig te maken, lukt net niet, dan ziet het gras er ook niet uit.
Ik zou er wel een kompas in maken om te kijken of 1 wiel niet slipt, en bij het maken van bochten een beetje te weten hoeveel je verdraait.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2661
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: Robo mower

Bericht door Swets »

maar als je weet hoe het veld er uit zie... kan je natuurlijk iets maken met pulsentellers op de wielen... als je hem dan altijd in de zelfde hoek neer zet... kan je hem ook gewoon baantjes laten maken...

en als je wel met een rand werkt, en je hem ergens random neer gooi.... kan hij ook zomaar beginnen, totdat hij het veld herkent uit zijn geheugen.... en dan weet hij gelijk wat de slimste manier is om het af te maken....

meestal begraven ze een kabellus op de randen.... en daar word een bepaald signaal opgezet... zo herkent de robot de rand...

ja een kompas zou best slim zijn.... om zeker te weten of de bochten compleet gemaakt worden....

wel een leuk stukje programmeers werk....
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
Lude
Berichten: 862
Lid geworden op: 04 jan 2008 21:01
Locatie: Groningen

Re: Robo mower

Bericht door Lude »

Absoluut leuk!

Encoders op de wielen werkt alleen over korte stukken. Ook op een ideale vloer heb je last van slip en gaat je localisatie uiteindelijk uit de pas lopen (veel ervaring mee).

hugo: Random banen trekken is idd het normale concept, en dat werkt ook goed!
Gebruikersavatar
Sjuul
Berichten: 555
Lid geworden op: 05 jul 2011 22:57
Locatie: Montfort
Contacteer:

Re: Robo mower

Bericht door Sjuul »

Ik wil simpel en klein beginnen en dan verder uitbouwen. Random baantjes trekken is een mooi begin, en iets wat ook wel makkelijk haalbaar is met de kennis die ik nu in huis heb.
Vervolgens kan ik verder uitbouwen naar wat exotische funties. Zoals mappen, zelf laden, zonnepaneel, aan/uit via smartfoon, besturen via smartfoon, enz enz. maar mijn huidige kennis en kunde niveau moet ook de tijd hebben om mee te groeien in het project. ;-)
zit een behoorlijke leercurve voor me in.
Plaats reactie