Vervoer machine

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Vervoer machine

Bericht door DaBit »

Het probleem met rijplaten is vaak niet dat het lastig is om het spul erop en eraf te krijgen, maar dat de 'knikken' van grond naar rijplaat en rijplaat naar aanhangervloer in de weg zitten.

Ik heb uiteindelijk de stalen vlaktafel waar mijn frees op gebouwd is laten komen met de vrachtwagen. Ik kreeg het stukje van aanhangervloer naar grond niet georganiseerd; een palletwagen of hondjes eronder was vastgelopen op die 'knikken' bij normale lengte rijplaten, en lange rijplaten hadden het gewicht niet kunnen hebben.

Kostte me 5 tientjes en wat bakkeleien met dat k**kind van een vrachtwagenchauffeuse ('als U vind dat 5mm over de drempel 'binnen' is, dan moet ik er nog even een tijdje over denken hoe ik ookalweer een handtekening moest zetten'), maar toen stond-ie ook netjes in de schuur.

Doe je het zelf: methode-Hugo werkte bij de Egyptenaren al goed, lieren en takels kun je voor weinig geld huren.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
assink
Berichten: 2481
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Vervoer machine

Bericht door assink »

Idd een oud ijzer boer met een laadkraantje op de vrachtwagen of een loonwerker oid.
Kun je zelf niet voor lopen kloten, anders kun je de oud ijzer boer alsnog bellen.. :roll:
Of als je daar kunt laden met een heftruck, zorgen dat je in de buurt iemand met een heftruck vind.
Jensorie
Berichten: 731
Lid geworden op: 27 aug 2008 22:44

Re: Vervoer machine

Bericht door Jensorie »

Waar woon je/ waar moet je opladen? wellicht dat mensen hier je nog kunnen helpen...
skillalot
Donateur
Berichten: 3252
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Vervoer machine

Bericht door skillalot »

Niet met een aanhangertje en oprijdplaten doen. Gewoon transport regelen met een autolaadkraan, die kunnen hem veilig en zonder schade oppakken en neerzetten.
En ik zou die karretjes wat breder maken als 25cm als daar 800kilo boven op staat. Een omhoogstekende tegel waar je overheen duwt en hij ligt om, en als de zwenkwielen naar binnen draaien houd je nog minder dan die 25cm over.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12027
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Vervoer machine

Bericht door hugo stoutjesdijk »

DaBit schreef:Doe je het zelf: methode-Hugo werkte bij de Egyptenaren al goed, lieren en takels kun je voor weinig geld huren.
Waar die "asterix en obelix bij Cleopatra" al niet goed voor is :lol:
Als je een loonwerker €100.- geeft is volgens mij het probleem opgelost.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: Vervoer machine

Bericht door stef stuntpiloot »

Misschien heb je hier wat aan:

mark3
Berichten: 509
Lid geworden op: 25 jan 2010 09:26
Locatie: Geulle
Contacteer:

Re: Vervoer machine

Bericht door mark3 »

Mijn schaublin 102cnc (gewicht ???) hebben we met 2 personen opgehaald. Busje met laadklep gehuurd, palletwagen mee, grote koevoet en wat houten balkjes.
Draaibank omhoog gekoevoet :roll: ,palletwagen eronder en de laadklep opgereden. De laadklep had het wel wat zwaar met de draaibank aangezien de accu was leeg nadat de draaibank in de bus stond.
Alles ging prima en ik zou het weer op dezelfde manier doen (alleen de motor laten draaien tijdens het laden).

Grt Mark
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Vervoer machine

Bericht door diepchess »

djjens schreef:Waar woon je/ waar moet je opladen? wellicht dat mensen hier je nog kunnen helpen...
We hebben wat geprobeerd en konden 'm makkelijk omhoog krikken, maar nadat dat gelukt was snel afgekapt, want het gewicht in de machine zelf leek over te hellen naar waar de motor zit op de draaibank, dit betekent effectief dat letterlijk elk wiel waarop je 'm zet dus dat hele gewicht moet kunnen tillen, want dat komt gewoon op 1 wiel dan te staan en het maakt dan niet uit hoeveel wielen je eronder zet. Dat kun je dus vergeten met gammawielen. Zwaar materieel nodig.

Machine staat in Oosterbeek en ik woon in Veenendaal, iets meer dan 20 kilometer afstand.
Beide werkplaatsen zijn begaansvloer maar alleen via deur te bereiken en bij ingang is er sprake van klein drempeltje in beide gevallen.

Het is een Hembrug jaren 50-60, naar ik vermoed standaard hembrug ai en die zijn volgens de online beschrijving rond de 855 kilo zwaar.

http://www.lathes.co.uk/hembrug/

Zou fijn zijn als een persoon met zwaar materieel reageert per message of email.

Bij voorbaat dank!
Vincent
keesfrees
Berichten: 3112
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Vervoer machine

Bericht door keesfrees »

nou laat ik er ook eens iets over zeggen
pallettieseren en een pompwagen er onder
de pompwagen kun je bij de drempel even laten zakken en zonder lading over de drempel zetten ev
stophout ook altijd handig, een 2e pompwagen is helemaal mooi
pallet maken uit stukken balk, aan een kant omhoog, portaaltje er onder, andere kant ook zo, verbindingsbalk er op schroeven
enneuh, pas op met laadlift !
ik heb wel eens een machine laten transporteren, dat viel erg mee, niet intern, alleen over de weg bedoel ik dan


verder, zomaar
veel machines hebben dezer dagen een vorkenpoortje gelukkig, of staan op een pallet, minder gebruikt machines kunnen zo even snel aan de kant, bv een vandiktebank
ik zat eerder op een bedrijventerreintje en had ik ineens een heleboel vrienden toen ik een heftruck kocht :->
maar helemaal niet erg, kon ik nog weer eens om een wederdienst vragen
Laatst gewijzigd door keesfrees op 19 jun 2014 09:08, 1 keer totaal gewijzigd.
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Gebruikersavatar
Ian
Berichten: 355
Lid geworden op: 23 jul 2009 15:20
Locatie: Elst (ut)

Re: Vervoer machine

Bericht door Ian »

Heb wel een pompwagen staan die mag je lenen
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Vervoer machine

Bericht door DaBit »

Busje met laadklep huren kost je ook al gauw 100 euro voor een dagdeel. Volgens mij kun je over 20km afstand ook wel een transporteur laten rijden voor dat geld, maar dat roep ik vanuit gevoel, niet vanuit weten.

Een simpel pompwagentje kan toch al gauw 2000kg hebben. Overigens prop je zo'n ding niet achterin de kofferbak van een auto, dat zal ook op een aanhangertje oid moeten.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
keesfrees
Berichten: 3112
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Vervoer machine

Bericht door keesfrees »

op het moment da-tie op een pallet langs de weg staat kun je elk willekeurig transportbedrijf laten komen
dan is het gewoon een europallet met overmaat
transport gaat in vloeroppervlakte, hoogte en afstand spelen geen rol
met € 100,- moet je uitkomen idd

het is raadzaam om en plek aan te wijzen cq voor te bereiden waar een dikke spanband langs/over mag
om die reden helder plastic er over (indien nodig) en geen ondoorzichtig dekkleed

pompwagen optillen : pas op je vingers :-(
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Vervoer machine

Bericht door diepchess »

hugo stoutjesdijk schreef:Als je die AI met oprijplaten de aanhanger in wilt duwen, zoek dan een betere oplossing.

En als je toch aan de gang gaat, als ie gaat, gewoon laten gaan, je kunt beter een gebroken machine hebben dan er plat onder liggen.

Probeer eens in je omgeving enige assistentie te krijgen van iemand met een beetje ervaring.

Ik heb mij AI destijd op 3 ronde staven van ongeveer 30mm van m'n schuurtje naar de oprit gerold ( over het grind, waarop dan wel planken lagen ) Dat lukt wel. Maar op de aanhanger tillen zul je met een heftruuk of ander hijswerktuig moeten doen.
Je bedoelt een AI met solide onderplaat?
Deze AI heeft 2 voeten. Dus er zit groot gat in midden, 't is net een zwaar tafeltje in dat opzicht :)
De voeten zijn beide pak hem beet 15 CM breed en iets meer dan 40CM diep.

De rollers methode valt dus af.

Overigens lijkt er weinig bewijs hoe de Egyptenaren die pyramides gebouwd hebben. Echt wetenschappelijk onderzoek is gebaseerd op vaak hobbyisten die een theorie hebben en die dan verkondigen.

Vaak onderschat men hoe handig en behendig men destijds was met de middelen die men tot zijn beschikking had.

Goed voorbeeld is de Engelse longbow. Na vele theorien over hoe ver je daarmee kon schieten, had men niet zo lang geleden de mazzel er een paar op te graven. Ze lagen in een schip.

Bij de eerste test kwamen de pijlen al 50% verder dan enig historicus gegokt had (en neergeschreven) en dat met boogschutters die natuurlijk niet hun hele leven geoefend hadden om zo ver mogelijk te schieten, wat destijds wel 't geval was :)

Vanzelfsprekend meest logische verklaring hoe men die pyramides heeft weten te bouwen is een klein kanaaltje aanleggen en dan de stenen met een boot brengen tot aan de pyramide zelf. Dan hoef je alleen wat te takelen en ze niet zover te vervoeren. Boomstammen om ze overheen te rollen zijn dan hoegenaamd niet meer nodig, behalve op 't bouwplatform zelf. De logistiek en 't passend op maat maken is dan veel belangrijker.
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Vervoer machine

Bericht door diepchess »

keesfrees schreef:op het moment da-tie op een pallet langs de weg staat kun je elk willekeurig transportbedrijf laten komen
dan is het gewoon een europallet met overmaat
transport gaat in vloeroppervlakte, hoogte en afstand spelen geen rol
met € 100,- moet je uitkomen idd

het is raadzaam om en plek aan te wijzen cq voor te bereiden waar een dikke spanband langs/over mag
om die reden helder plastic er over (indien nodig) en geen ondoorzichtig dekkleed

pompwagen optillen : pas op je vingers :-(
An sich geen slecht idee. Welke vervoerder doel je op?
Degenen die ik checkte willen maximaal 700 kilo op een pallet hebben staan.
Plaats reactie