Vervoer machine
Moderator: Moderators
Vervoer machine
Als je een draaibank van een kilo of 700-900 wilt versjouwen, hoe is dat het handigst te vervoeren?
Zie dat ik een tandemasser een plaats verderop kan huren met wat sjorbanden, maar hoe ik 'm dan schuur uitrijd en voordeur hier inrijdt op een klein wendbaar karretje, dat is me nog niet duidelijk. De bewegingsruimte is klein hier.
Welk klein karretje of principe werkt het beste daar?
Lengte zo'n 1.40 en breedte iets meer dan 40CM. Zeg maar een iets kleiner dan piano. Heeft poten, dus 'm op rollers zetten is niet eenvoudig.
Zie dat ik een tandemasser een plaats verderop kan huren met wat sjorbanden, maar hoe ik 'm dan schuur uitrijd en voordeur hier inrijdt op een klein wendbaar karretje, dat is me nog niet duidelijk. De bewegingsruimte is klein hier.
Welk klein karretje of principe werkt het beste daar?
Lengte zo'n 1.40 en breedte iets meer dan 40CM. Zeg maar een iets kleiner dan piano. Heeft poten, dus 'm op rollers zetten is niet eenvoudig.
Re: Vervoer machine
hallo,
Als het enigszins mogelijk is kan je hem op een palletwagen zitten door hem eerst op houtblokken te zetten en dan er onder te rijden. Als je een beetje een vlakke vloer hebt kan je er dan overal mee heen.
Als het enigszins mogelijk is kan je hem op een palletwagen zitten door hem eerst op houtblokken te zetten en dan er onder te rijden. Als je een beetje een vlakke vloer hebt kan je er dan overal mee heen.
- spinningwheels
- Berichten: 2130
- Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
- Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
- Contacteer:
Re: Vervoer machine
Ik heb een motortakel gebruikt , in combinatie met twee 4 wielige karretjes met zwenkwielen.
Voor het afladen van de tandemasser, de lokale oudijzerboer even gevraagd, die had een kraantje op de vrachtwagen,
Met de motortakel van de aanhanger af worstelen was mij te link,
Voor het afladen van de tandemasser, de lokale oudijzerboer even gevraagd, die had een kraantje op de vrachtwagen,
Met de motortakel van de aanhanger af worstelen was mij te link,
In theorie kan ik praktisch alles
Re: Vervoer machine
Met een paar teen vijzels opvijzelen tot er 4 tankjes of rollen (of palletwagen) onder kunnen..naar buiten ermee..met een lokale loonwerker met een atlas op de kar zetten..naar de nieuwe lokatie knorren en in de omgekeerde volgorde weer op zijn nieuwe plek zetten..
Hoe hoog en hoe groot zijn de poten? Er zijn zat compacte transport karren speciaal voor dit soort werk..
Hoe hoog en hoe groot zijn de poten? Er zijn zat compacte transport karren speciaal voor dit soort werk..
Re: Vervoer machine
Opkrikken, paar balken en/of pallet er onder steken. Eventueel eentje op maat in elkaar timmeren. Buiten en binnen rollen op een palletwagen klinkt me inderdaad de beste optie.
Vervoer overlaten aan kraanwagen voor autowrakken. Die zijn dat gewoon. Wel zelf de hefpunten uitkiezen om zeker te zijn dat er niets beschadigd wordt, want dat zijn ze niet gewoon Het kost je een paar honderd euro, maar bespaart je uren werk en het zal een stuk veiliger zijn.
In ieder geval het rustig aanpakken. Eerst nadenken voor je iets doet, want het is direct gevaarlijk. Voor ieder beweging/heffing zorgen dat niemand kan gewond geraken moest het toch mislopen. Ook altijd zien dat de boel goed stabiel blijft want met de hand kan je dat helemaal niet tegenhouden.
Eventueel kan je er ook een paar stukken afhalen. Maakt het iets meer handelbaar. Je zal het ding toch moeten proper maken zekers? Genoeg foto's nemen als je de plannen niet hebt, kwestie van het ding achteraf nog in elkaar te krijgen met de juiste bouten op de juiste plek. En dan kan je ze hier posten
Voorzie een dekzeil tegen de regen. En voldoende koord om dat ding vast te maken
Vervoer overlaten aan kraanwagen voor autowrakken. Die zijn dat gewoon. Wel zelf de hefpunten uitkiezen om zeker te zijn dat er niets beschadigd wordt, want dat zijn ze niet gewoon Het kost je een paar honderd euro, maar bespaart je uren werk en het zal een stuk veiliger zijn.
In ieder geval het rustig aanpakken. Eerst nadenken voor je iets doet, want het is direct gevaarlijk. Voor ieder beweging/heffing zorgen dat niemand kan gewond geraken moest het toch mislopen. Ook altijd zien dat de boel goed stabiel blijft want met de hand kan je dat helemaal niet tegenhouden.
Eventueel kan je er ook een paar stukken afhalen. Maakt het iets meer handelbaar. Je zal het ding toch moeten proper maken zekers? Genoeg foto's nemen als je de plannen niet hebt, kwestie van het ding achteraf nog in elkaar te krijgen met de juiste bouten op de juiste plek. En dan kan je ze hier posten
Voorzie een dekzeil tegen de regen. En voldoende koord om dat ding vast te maken
When it fits stop using the hammer.
Re: Vervoer machine
Mijn draaibank van 800 kilo heb ik laten vervoeren door een vrachtwagen met grote autolaadkraan er op. Eerst 2 dikke planken hout van 40mm dik, 4 zware zwenkwielen per plank onder gezet, en eerst de draaibank daarop. Dan de platen vastzetten aan de draaibank met wat houtdraadbouten, en dan op de vrachtwagen.
Thuis kwam de vrachtwagen achterom op het fietspad, en zette de draaibank zo over de hele groenstrook met struiken tussen de bomen door in de brandgang, recht voor de schuttingpoort.
Het laatste stukje kon ik hem zo doorrijden.
De schuur zelf was een cm of 8 hoger dan het terras, dus even een verhoging gemaakt met een stuk 80mm sandwichpaneel wat ik nog had liggen, maar gewoon met wat tegels kon ook. Draaibank tegen de verhoging aan, autokrikje eronder, en met een houten paal aan de andere kant de draaibank de verhoging op wrikken. Daarna de andere kant de krik er onder en doorduwen, en hij rolde zo naar binnen.
Binnen met een dommekracht eerst de ene kant omhoog en de houten plaat er weer onderuit, en dan de andere kant.
Vrachtwagen was om 17:10 aan de achterkant van mn huis, en om 18:00 stond de draaibank binnen
Thuis kwam de vrachtwagen achterom op het fietspad, en zette de draaibank zo over de hele groenstrook met struiken tussen de bomen door in de brandgang, recht voor de schuttingpoort.
Het laatste stukje kon ik hem zo doorrijden.
De schuur zelf was een cm of 8 hoger dan het terras, dus even een verhoging gemaakt met een stuk 80mm sandwichpaneel wat ik nog had liggen, maar gewoon met wat tegels kon ook. Draaibank tegen de verhoging aan, autokrikje eronder, en met een houten paal aan de andere kant de draaibank de verhoging op wrikken. Daarna de andere kant de krik er onder en doorduwen, en hij rolde zo naar binnen.
Binnen met een dommekracht eerst de ene kant omhoog en de houten plaat er weer onderuit, en dan de andere kant.
Vrachtwagen was om 17:10 aan de achterkant van mn huis, en om 18:00 stond de draaibank binnen
Re: Vervoer machine
Was begonnen van 't weekend met bouwen van iets als ik op youtube had gezien,
Dus 4 kleine karretjes met bendes kogellagers eronder.
maar denk dat ik dat op hold zet en zelfde nu ga bouwen als skillalot.
Had hier al 4 CM dik duropal restanten liggen, maar zal op zoek gaan naar iets wat ruim te groot is dat hij minder wankel staat, net zoals skillalot hier laat zien :)
Dus 4 kleine karretjes met bendes kogellagers eronder.
maar denk dat ik dat op hold zet en zelfde nu ga bouwen als skillalot.
Had hier al 4 CM dik duropal restanten liggen, maar zal op zoek gaan naar iets wat ruim te groot is dat hij minder wankel staat, net zoals skillalot hier laat zien :)
Re: Vervoer machine
Bezig hier karretjes te bouwen.
Het 4CM dikke materiaal hier is duropal. Nu weet ik niks van sterktes van hout af. Het lijkt me geperst hout, dus niet natuurlijk hout. Is geperst hout van precies 4CM dik sterk? Splijt het niet in twee stukken als er een zware 855 kilo Hembrug (jaren 50-60 model) op komt te staan?
Als ik google noemen ze dat buigsterkte zo lijkt 't.
Het 4CM dikke materiaal hier is duropal. Nu weet ik niks van sterktes van hout af. Het lijkt me geperst hout, dus niet natuurlijk hout. Is geperst hout van precies 4CM dik sterk? Splijt het niet in twee stukken als er een zware 855 kilo Hembrug (jaren 50-60 model) op komt te staan?
Als ik google noemen ze dat buigsterkte zo lijkt 't.
-
- Berichten: 746
- Lid geworden op: 18 nov 2009 16:43
- Locatie: Waanrode
Re: Vervoer machine
Hoeveel karretjes, wielen per karretje en afstand tussen de wielen lijken mij hier het belangrijkste gegeven
Re: Vervoer machine
2 karretjes. Helaas niet even grote stukken duropal.
de ene: 42 x 37 x 4 CM (wielbasis 26 en 29 CM)
de andere 47.5 x 55 x 4 CM (wielbasis 36 CM)
Daar ik de wielbasis niet te veel verschillend kan laten zijn ivm oprijplaten de aanhangwagen betekent dit dat de breedte dus 42 CM versus 47.5 CM is en de lengterichting 37 vs 55.
Ik lees iets van theoretisch 22 newton per vierkante millimeter voor duropal, maar dat soort theoretische getallen zijn natuurlijk alleen prachtig op papier.
Zou betekenen dat je om een tafelblad op buigsterkte te laten splijten iets van 420 * 40 * 22 = 369600 newton nodig zou moeten hebben. Of te wel meer dan 36 ton.
Dit gelooft natuurlijk niemand.
Ik vermoed dat ze dat getal berekend hebben op grond van lineaire extrapolatie van een dun stuk. Een dun stuk heeft een boven- en onderlaagje dat zeer sterk is. Veel sterker dan het geperste hout dat ertussen zit.
Als je nu heel dik stuk hebt, dan zijn die onder en bovenlaagjes niet vreselijk veel dikker, maar is er meer geperst hout en klopt die vermenigvuldiging met 22 newton per vierkante millimeter totaal niet.
de ene: 42 x 37 x 4 CM (wielbasis 26 en 29 CM)
de andere 47.5 x 55 x 4 CM (wielbasis 36 CM)
Daar ik de wielbasis niet te veel verschillend kan laten zijn ivm oprijplaten de aanhangwagen betekent dit dat de breedte dus 42 CM versus 47.5 CM is en de lengterichting 37 vs 55.
Ik lees iets van theoretisch 22 newton per vierkante millimeter voor duropal, maar dat soort theoretische getallen zijn natuurlijk alleen prachtig op papier.
Zou betekenen dat je om een tafelblad op buigsterkte te laten splijten iets van 420 * 40 * 22 = 369600 newton nodig zou moeten hebben. Of te wel meer dan 36 ton.
Dit gelooft natuurlijk niemand.
Ik vermoed dat ze dat getal berekend hebben op grond van lineaire extrapolatie van een dun stuk. Een dun stuk heeft een boven- en onderlaagje dat zeer sterk is. Veel sterker dan het geperste hout dat ertussen zit.
Als je nu heel dik stuk hebt, dan zijn die onder en bovenlaagjes niet vreselijk veel dikker, maar is er meer geperst hout en klopt die vermenigvuldiging met 22 newton per vierkante millimeter totaal niet.
- hugo stoutjesdijk
- Donateur
- Berichten: 11995
- Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
- Locatie: elst (u)
- Contacteer:
Re: Vervoer machine
Als je die AI met oprijplaten de aanhanger in wilt duwen, zoek dan een betere oplossing.
En als je toch aan de gang gaat, als ie gaat, gewoon laten gaan, je kunt beter een gebroken machine hebben dan er plat onder liggen.
Probeer eens in je omgeving enige assistentie te krijgen van iemand met een beetje ervaring.
Ik heb mij AI destijd op 3 ronde staven van ongeveer 30mm van m'n schuurtje naar de oprit gerold ( over het grind, waarop dan wel planken lagen ) Dat lukt wel. Maar op de aanhanger tillen zul je met een heftruuk of ander hijswerktuig moeten doen.
En als je toch aan de gang gaat, als ie gaat, gewoon laten gaan, je kunt beter een gebroken machine hebben dan er plat onder liggen.
Probeer eens in je omgeving enige assistentie te krijgen van iemand met een beetje ervaring.
Ik heb mij AI destijd op 3 ronde staven van ongeveer 30mm van m'n schuurtje naar de oprit gerold ( over het grind, waarop dan wel planken lagen ) Dat lukt wel. Maar op de aanhanger tillen zul je met een heftruuk of ander hijswerktuig moeten doen.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Re: Vervoer machine
diepchess schreef: Zou betekenen dat je om een tafelblad op buigsterkte te laten splijten iets van 420 * 40 * 22 = 369600 newton nodig zou moeten hebben. Of te wel meer dan 36 ton.
Dit gelooft natuurlijk niemand.
Ik vermoed dat ze dat getal berekend hebben op grond van lineaire extrapolatie van een dun stuk. Een dun stuk heeft een boven- en onderlaagje dat zeer sterk is. Veel sterker dan het geperste hout dat ertussen zit.
Als je nu heel dik stuk hebt, dan zijn die onder en bovenlaagjes niet vreselijk veel dikker, maar is er meer geperst hout en klopt die vermenigvuldiging met 22 newton per vierkante millimeter totaal niet.
Misschien is er gewoon iets fout aan je berekening en niet aan de maniet dat de treksterkte berekend werd voor Duropal? Jij hebt de afschuifspanning berekend. De kracht nodig om de plaat in 2 te knippen met een bot mes zeg maar.
Als je echter buiging zou gaan berekenen dan ga je merken dat je misschien maar 50 of 100kg in het midden van de plaat moet aanbrengen voor die gaat breken.
Wat heel handig is: een lier/takel aan het einde van de aanhangwagen, dan trek je zo alles met rijplaten de aanhangwagen op en gecontroleerd af. Geleerd van Andre-vh .
Een laatste tip, niet "klo*ten", als het moet ga je maar 2 staalplaten kopen of dikke houten balken of ... Het is die 50 euro uitsparen echt allemaal niet waard.
Wanneer iets perfect dezelfde maat heeft, dan gebruik je geen nauwkeurig genoeg meettoestel.