Lekker analoog knutselen

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5418
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Lekker analoog knutselen

Bericht door serum »

Mijn persoonlijke mening denk ik dat 100e een koopje is voor een adapter. Gaat de BTW eraf blijft er 80 aan de strijkstok voor de maker, waarvan een deeltje wordt opgesnoept door het materiaal, houd je €70 over. Als er iemand is die een stukje reverse-engineering moet doen op de sluiting/passing kom je echt niet weg met €100. Voor dergelijke one-offs komt 250e eerder in de richting.

Ondanks dat CNC de illusie wekt dat het allemaal door machines gebeurt en dat je achterover kunt leunen om geld te verdienen, moet je voor enkelstuks vaak dieper in de buidel en is een CNC niet perse geschikt. Hier zitten wel een aantal professionals en hobbyisten, wellicht vindt iemand het een leuke uitdaging, maar ik ben d'r bang voor.
beeperhorrie
Berichten: 4
Lid geworden op: 09 mar 2020 23:52

Re: Lekker analoog knutselen

Bericht door beeperhorrie »

Dat dit erg duur is ben ik me wel bewust. Alleen zit hier dus iemand die dit al eens heeft gemaakt en wellicht (ik ben een leek en heb echt geen idee hoe dat precies in zijn werk gaat) vrij makkelijk nog eens kan maken. Het gaat tenslotte om een cameraatje wat slechts sporadisch wordt gebruikt. Ik denk niet dat er nog mensen zijn die een Pentax 110 auto regelmatig gebruiken. Het moet dus wel leuk blijven.
beeperhorrie
Berichten: 4
Lid geworden op: 09 mar 2020 23:52

Re: Lekker analoog knutselen

Bericht door beeperhorrie »

spinningwheels schreef: 17 jul 2014 21:53 Leuk die 110 , zie je niet zo heel veel meer, maar 4 lensjes er bij ? wist niet dat meer dan 3 waren
, net mijn setje even uit de doos gehaald maar in de folder staan er ook maar 3.
18, 24 en 50 mm.
Heb je het ding verder compleet met flits en motordrive,
In 1978 kwam het uit als losse camera met 24mm objectiefje en diverse sets waarvan die in de alu koffer het compleetst was; camera, winder, flitser, statief steuntje, polsband, paraattasjes, bodystop voor de camera, 18mm, 24mm, 50mm, voor alle objectiefjes een zonnekap, een sky-light filter, een UV filter en een close-up filter.
In 1981 kwam gelijk met de geupgrade camera, nu Pentax 110 Super (met belichtingscorrectie en timer), een 18mm panfocus, een 70mm en een zoom 20-40mm. Ook een nieuwe motordrive was nu aanwezig die anders dan de winder van de eerste uitvoering snellere reeksen mogelijk maakte. Een kleiner flitsertje was er al iets eerder.
beeperhorrie
Berichten: 4
Lid geworden op: 09 mar 2020 23:52

Re: Lekker analoog knutselen

Bericht door beeperhorrie »

Arie Kabaalstra schreef: 18 jul 2014 11:26 die 400 is f 6.3.. dat is zelfs voor een 24°DIN/200 ASA op een zonnige dag nog snel genoeg.. mijn spiegeltele is f8, en daar moest ik met een 400 (en dat scheelt maar 1 stop) op zonnige dagen bij 1/1000 s. nog regelmatig een 2x ND filter inschuiven.. de Pentax Auto 110 trekt niet sneller dan 1/750s.. dus dat moet echt wel gaan.. :)

Als ik de 400 op het statief zet, dan kan ik de body er met een tweede statief achterzetten..en dan objectief op oneindig.. camera verschuiven tot het scherp is.. en dan de afstand meten.. meer is het niet.. :)
Voor het beste resultaat zou een 400mm f2.8 nodig zijn. Het diafragma zit in de body en je loopt altijd kans dat de belichtingsautomaat in de war raakt. Voor mij de reden om een 135mm f2.8 hiervoor te willen gaan gebruiken.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Lekker analoog knutselen

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ik zou eens wat kringloop winkels afstruinen, een hoop van dat spul weet niemand de waarde van.
Misschien als je een paar verloop ringen hebt is het mogelijk om van 2 halve 1 juiste te maken, dat zou een stuk eenvoudiger (kunnen) zijn.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Plaats reactie