Lekker analoog knutselen

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5998
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Lekker analoog knutselen

Bericht door Sven »

Vandaag had ik tijd om even wat onderdelen te frezen om een tafeltje in de boot te kunnen maken, en daarna die onderdelen te verwerken.

Bijna alles na de gefreesde onderdelen gewoon maken zoals het uitkomt, problemen oplossen als ze zich aandienen.
Tjonge, wat is dat gewone knutselen toch lekker als je dag in dag uit met cad/cam werkt.

Het is lekker on niet eerst alles to in de puntjes uit te hoeven werken achter de peecee maar gewoon MAKEN.

CAD/CAM is niet meer weg te denken. Maar af en toe terug naar handwerk, best weer eens goed ;)
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13496
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Lekker analoog knutselen

Bericht door Arie Kabaalstra »

Afbeelding

Ja.. Leuk.. Analoog.. van't weekend een Camera gekocht.. moet nog een cassette in.. :)
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5998
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Lekker analoog knutselen

Bericht door Sven »

Oe, ja, ik stond altijd verlekkerd naar die kleine dingen te kijken, erg leuk!
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2138
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Lekker analoog knutselen

Bericht door spinningwheels »

Leuk die 110 , zie je niet zo heel veel meer, maar 4 lensjes er bij ? wist niet dat meer dan 3 waren
, net mijn setje even uit de doos gehaald maar in de folder staan er ook maar 3.
18, 24 en 50 mm.
Heb je het ding verder compleet met flits en motordrive,
In theorie kan ik praktisch alles
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13496
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Lekker analoog knutselen

Bericht door Arie Kabaalstra »

Flitser heb ik nog niet.. Motordrive wel.. vanmorgen een koppeltje nieuwe muizen in het tredmolentje gezet.. Filmpje geladen.. en ja.. ze doet het..

Ik heb aan objectieven: de standaard 24 mm f2.8, verder een 18 mm f2.8 Groothoek , een 50 mm f2.8 Tele, en een 20-40mm f2.8 zoom objectiefje.. :shock:
Er moet ook nog een "heuse Tele-toeter" bestaan.. een 70mm f2.8..
omdat het negatiefje 4 keer zo klein is.. en de beelddiagonaal dus de helft van een kleinbeeldfilm bedraagt.. zijn de "kleinbeeld-equivalenten" van mijn objectiefjes dus respectievelijk 48, 36, 100, en 40-80 mm de 70 mm werkt dus als een 140 mm op een kleinbeeld..

Nou is het bajonetje vrij eenvoudig gehouden... ik heb een 400 mm objectief.. zal ik?.. een Pentaxje met een HELE grote Telelens eraan?..
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2138
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Lekker analoog knutselen

Bericht door spinningwheels »

had al even op Ebay gekeken , die 70 mm en de zoom lens ook gezien, er is oko nog het een en ander aan filters voor te vinden en ook een teleconverter.
Bajonetje maken is inderdaad simpel, maar je moet dan wel even de goede afstand tot het filmvlak weten te vinden.
Denk dat ik het ding al bijna 10 jaar niet meer bekeken had, spul weer even gepakt omdat ik je foto zag.
Maar om het ding nu weg te doen vind ik dan ook weer zonde, spul is niet echt veel geld waard , maar leuk voor de heb.
Maar je brengt iemand zo wel op ideeën, heb ook nog een mega spiegel opjectief formaat rioolbuis, , is alleen al voor een foto leuk om die er op te prutsen
In theorie kan ik praktisch alles
Swake
Donateur
Berichten: 1686
Lid geworden op: 23 nov 2009 20:58
Locatie: (B)
Contacteer:

Re: Lekker analoog knutselen

Bericht door Swake »

En wat is de max opening van die 400mm? Er blijft niet veel licht meer over waarschijnlijk, moet het al een bijzonder zonnige dag worden om dat te kunnen gebruiken. Is er nog degelijke en gevoelige film beschikbaar in dit formaat, ISO800 of 1600?
When it fits stop using the hammer.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13496
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Lekker analoog knutselen

Bericht door Arie Kabaalstra »

die 400 is f 6.3.. dat is zelfs voor een 24°DIN/200 ASA op een zonnige dag nog snel genoeg.. mijn spiegeltele is f8, en daar moest ik met een 400 (en dat scheelt maar 1 stop) op zonnige dagen bij 1/1000 s. nog regelmatig een 2x ND filter inschuiven.. de Pentax Auto 110 trekt niet sneller dan 1/750s.. dus dat moet echt wel gaan.. :)

Als ik de 400 op het statief zet, dan kan ik de body er met een tweede statief achterzetten..en dan objectief op oneindig.. camera verschuiven tot het scherp is.. en dan de afstand meten.. meer is het niet.. :)
Gebruikersavatar
Oscar f1
Berichten: 572
Lid geworden op: 29 jan 2009 22:58
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: Lekker analoog knutselen

Bericht door Oscar f1 »

Nog een tip voor je ASAHI
negatief film kun je gerust een hele stop overbelichten,
sterker nog dat geef een zo veel beter resultaat.
De korrel lijkt dan kleiner te worden en de kleurverzadiging wordt erg veel beter.
Als de camera de film automatisch herkend (zilveren contactpuntjes op de cassette)
lekker afplakken natuurlijk.
Succes!
We zien hier graag het resultaat!
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13496
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Lekker analoog knutselen

Bericht door Arie Kabaalstra »

ehh.. Oscar.. de Pentax is GEEN kleinbeeld Spiegelreflex.. het hele ding is amper 10 Cm breed.. er gaan Instamatic 110 Cassettes in. en daar zit een Nokje aan voor de gevoeligheids herkenning in de Camera..
Gebruikersavatar
Oscar f1
Berichten: 572
Lid geworden op: 29 jan 2009 22:58
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: Lekker analoog knutselen

Bericht door Oscar f1 »

Ik ken deze camera's wel hoor,
maar het is al weer 30 jaar geleden dat ik er een in mijn handen heb gehad,


Afbeelding
The 110 cartridge, as specified by Kodak, has a plastic tab on one end. Camera designers had the option of using this tab to sense film speed, enabling sophisticated cameras to switch between high- and low-speed film. A short tab indicated high-speed film, and a long tab indicated low-speed film. Kodak left it to the film manufacturer to decide which film speeds were high or low. Only a few cameras took advantage of this feature: Rollei A110, Canon 110 ED, Minolta 110 Zoom SLR Mark I/II, Minox 110S, Pentax Auto 110.

Aldus wikipedia.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13496
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Lekker analoog knutselen

Bericht door Arie Kabaalstra »

Vandaag CNC geknutseld voor een analoog apparaat..

Ik heb de Bajonet van de Pentax Auto 110 opgemeten.. en een adapter gedraaid.. ik kwam wat gegevens tegen op het web.. te weten.. de filmvlak afstand van een objectief met een T2 Vatting ( mijn Soligor 400 mm) en de Bajonet afstand van de Pentax Auto 110..

deze afstanden zijn respectievelijk 55 mm en 27 mm.. dat betekent dat de adapter voor een Soligor 400 mm om em op een Pentax Auto 110 te schroeven 28 mm hoog moet zijn.. Can do.. dus.. stukkie Alu in de Emco geknupt. paar cycli ingeduimt.. ondertussen een freesprogje gemaakt voor de Bajonet.. en Presto!

Afbeelding

net Echt... volgens de gegevens zou dit overeen moeten komen met een 800 mm, maar het lijkt eerder 1200... Ik ga em binnenkort wel eens testen.. Gamma Racing day ofzo.. :)
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2138
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Lekker analoog knutselen

Bericht door spinningwheels »

Vind het geweldig , je hebt er geen flikker aan maar gewoon omdat het kan, super
110 is toch 13 x 17 mm ,kleinbeed is 24 x 36. half kleinbeed ( dat heeft ook nog bestaan ) 24 x 18 daarbij zou dus een 400 mm als een 800 op kleinbeeld werken.
110 is dus weer de helft daarvan zo ongeveer , dan zou dus je 400 op 110 het zelfde moeten doen als een 1600.
In theorie kan ik praktisch alles
beeperhorrie
Berichten: 4
Lid geworden op: 09 mar 2020 23:52

Re: Lekker analoog knutselen

Bericht door beeperhorrie »

Ik weet het, het is een heel oud topic maar ik wil toch graag mijn vraag stellen.

Mijn naam is Ben van Eperen en ik ben een complete leek op het gebied van CNC. Wat ik wel doe is analoog fotograferen en vanuit een zoekopdracht kwam ik dit dus tegen.
Ik heb een Pentax 110 auto en wil daar een tele objectief op plaatsen. De originele 70mm gaat inmiddels voor rond de honderd euro op verkoopsites en dat is me eigenlijk te gek.
Wat mijn voorkeur heeft is een 135mm F2.8 passend maken op de Pentax.

Dat is dus concreet mijn vraag: kan iemand dat voor mij fabrieken en wat zijn de kosten daarvan?
Plaats reactie