Compressor met vat in 2 delen?

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Swake
Donateur
Berichten: 1686
Lid geworden op: 23 nov 2009 20:58
Locatie: (B)
Contacteer:

Compressor met vat in 2 delen?

Bericht door Swake »

Ik ben sinds dit weekend de happy eigenaar van een 2de hands compressor. Behoorlijke maat. Het vaatje schat ik 250 à 300 liter groot. Dubbele cilinder, snaar aangedreven door een 4.4pk Siemens motor. Het ding was met 4 personen niet te tillen. Het water was er uitgelaten! Een liter of 15.

Maar nu komt het… Ik heb de indruk dat het vat in 2 is gedeeld omdat er bovenaan het vat een buis gelast is. Deze buis begint en eindigt dus aan het vat zelf. Er zit een kraantje en manometer op zodat ‘links’ en ‘rechts’ kan doorverbonden worden. Maar het is niet mogelijk om er iets op aan te sluiten.

Dat is de eerste keer dat ik het zie. Jullie weet van dergelijke constructie?

Heb de compressor nog niet kunnen starten, er is eerst wat werk aan de bekabeling.
When it fits stop using the hammer.
Gebruikersavatar
Guvner
Donateur
Berichten: 479
Lid geworden op: 20 mei 2014 15:40
Locatie: Brielle
Contacteer:

Re: Compressor met vat in 2 delen?

Bericht door Guvner »

Gooi eens een foto neer. Dat spreekt misschien wat meer
If It Don't Fit, Use a Bigger Hammer
keesfrees
Berichten: 3112
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Compressor met vat in 2 delen?

Bericht door keesfrees »

zou er een luchtdroger tussen kunnen/gezeten hebben
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Gebruikersavatar
Guvner
Donateur
Berichten: 479
Lid geworden op: 20 mei 2014 15:40
Locatie: Brielle
Contacteer:

Re: Compressor met vat in 2 delen?

Bericht door Guvner »

Dan haal je er toch geen 15 liter water uit?
If It Don't Fit, Use a Bigger Hammer
Swake
Donateur
Berichten: 1686
Lid geworden op: 23 nov 2009 20:58
Locatie: (B)
Contacteer:

Re: Compressor met vat in 2 delen?

Bericht door Swake »

Foto kan pas vanavond. En ben nog paar andere foto's verschuldigd ook.

Er zat geen luchtdroger op, en ik denk ook niks anders, werd gebruikt in bandencentrale.
Het is gewoon een 'U' gemaakt als volgt: tank -> stuk buis in L vorm -> kraantje -> manometer -> stuk buis in L vorm -> tank.

Onderaan de tank is er langs één kant een kraantje om water af te laten. Langs de andere kant onderaan ook een aansluiting, maar er staat een vastgeroeste dop op (ging er niet zomaar af, en die moet er af :mrgreen: , vanavond gebruik ik geweld :evil: :mrgreen: ). Ik denk dat er langs daar ook een hoop water gaat uitkomen want het gewicht van dat ding is echt enorm.
When it fits stop using the hammer.
Gebruikersavatar
Guvner
Donateur
Berichten: 479
Lid geworden op: 20 mei 2014 15:40
Locatie: Brielle
Contacteer:

Re: Compressor met vat in 2 delen?

Bericht door Guvner »

Ben erg benieuwd naar de foto.

Waarschijnlijk weer een stel gasten die geen idee hadden hoe ze een compressor moesten onderhouden. Aftappen moet je echt wel doen hoor, anders gaat ie aan de binnenkant roesten en krijg je ineens een extra luchtuitlaat in de zijkant van je tank.
If It Don't Fit, Use a Bigger Hammer
keesfrees
Berichten: 3112
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Compressor met vat in 2 delen?

Bericht door keesfrees »

wbt de 2 tanken
zou het zo kunnen zijn dat de kleine tank overloopt in de grote, op die manier heb je snel druk na het aanzetten, de grote tank komt dan later vol
dat zou een "oplossing" kunnen zijn om met luchtlekken om te gaan
op de een of andere manier lekken die systemen altijd . . . .
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Swake
Donateur
Berichten: 1686
Lid geworden op: 23 nov 2009 20:58
Locatie: (B)
Contacteer:

Re: Compressor met vat in 2 delen?

Bericht door Swake »

Hier is ie dan:
De buis zit vooraan, komt uit het vat, manometer, kraantje, en weer in het vat.
Helemaal links zit op het vat een perslucht aansluiting (niet echt te zien), en helemaal rechts ook eentje met een drukregelaar op.

In de 'doos-met-aansluitingen-enzekering-maar-zonder-deksel' zat een draad los, dit stukje kabel was hierdoor half verbrand. Hoogstwaarschijnlijk was dit de reden tot verkoop.

9233

ps: Heb nog wat poetswerk.... Het vat is altijd rood geweest. de compressor zelf is nu wel blauw, maar ooit groen en goud kleurig!
When it fits stop using the hammer.
Swake
Donateur
Berichten: 1686
Lid geworden op: 23 nov 2009 20:58
Locatie: (B)
Contacteer:

Re: Compressor met vat in 2 delen?

Bericht door Swake »

Kleine update geven: De compressor draait prachtig. Alle elektrische kabels zijn vernieuwd en hij kreeg een nieuw kastje voor de sturing met een stop/start knopje aangesloten op contactoren.

Er is nog wat werk aan zoals een bescherming rond het vliegwiel aanbrengen, de olie vernieuwen, nieuwe aansluitkabel en het 2de aftappunt voorzien van een kraantje. Later krijgt hij ook een nieuw likje verf.

En nu? Op zoek naar 4 nieuwe wielen :!:
De 4 wielen die er nu onder zitten zijn duidelijk niet sterk genoeg. Ik moet hem soms verplaatsen en zo lukt het echt niet op een veilige manier.

Iemand nog iets bruikbaars liggen?
When it fits stop using the hammer.
tantan
Donateur
Berichten: 561
Lid geworden op: 14 jun 2007 16:39
Contacteer:

Re: Compressor met vat in 2 delen?

Bericht door tantan »

mooi he dat ouwe spul.
ik had eerst een vrij nieuwe roda 100 liter 2 cylinder in mijn werkplaats staan, werkt wel maar nogal hoogtoerig en net niet genoeg om te stralen.

nu heb er een uit 1969 dikke vette 2 cylinder, die loopt als een stoommachine maar lucht lucht....
en veeeeeeeeeeeel minder herrie.
koop gewoon iets goeds 2e hands dan nieuwe prut.

ik heb net een AI schaafbankje gekocht, voor de winter om op te knappen... uit 1964 als je zo'n ding aan het werk ziet krijg je ook warme gevoelens.
Plaats reactie