Kleur veranderen van Eding aflezing

Nederlandse CNC controller op basis van de usb poort of Ethernet.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Peter Bijlholt
Berichten: 148
Lid geworden op: 21 mei 2007 13:32
Locatie: Ezinge GR.

Kleur veranderen van Eding aflezing

Bericht door Peter Bijlholt »

Doordat ik nu veel gaten op willekeurige plaatsen moet boren verplaats ik met het handwiel en lees de waarden af op het scherm.
Het vlak waarin de cijfers staan verkleurd dan van blauw naar donker bruin. die cijfers zijn dan voor mij moeilijk af te lezen.
Is er een mogelijkheid de kleur van het cijfervlak te veranderen.
groet, Peter
Kjelt
Donateur
Berichten: 6308
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Kleur veranderen van Eding aflezing

Bericht door Kjelt »

Niet dat ik weet je zou dit in een mail aan Eding kunnen sturen en vragen of ze dit op hun backlog willen zetten.
Dat kan even duren.
Tot die tijd misschien een optie: Zelf werk ik met de wireless pendant en dan staan deze getallen (soms met enige vertraging) op het lcd display. Maar als je minder goed ziet is dat misschien helemaal niet bruikbaar.
skillalot
Donateur
Berichten: 3252
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Kleur veranderen van Eding aflezing

Bericht door skillalot »

Misschien een optie, Windows vergrootglas. Ik dacht met de Windows toets icm op + drukken. Dan kun je inzoomen op alleen de DRO's bijvoorbeeld. Misschien heb je er wat aan.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13481
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Kleur veranderen van Eding aflezing

Bericht door Arie Kabaalstra »

Peter Bijlholt schreef: 11 apr 2021 10:15 Doordat ik nu veel gaten op willekeurige plaatsen moet boren verplaats ik met het handwiel en lees de waarden af op het scherm.
Het vlak waarin de cijfers staan verkleurd dan van blauw naar donker bruin. die cijfers zijn dan voor mij moeilijk af te lezen.
Is er een mogelijkheid de kleur van het cijfervlak te veranderen.
groet, Peter
Willekeurige plaatsen?.. leg eens uit.. Je gaat me toch hopelijk niet wijsmaken dat je heel veel gaten boort door handmatig je machine te verplaatsen met de handwielen?
Bestandje met één G83, en alle Coordinaten ,.. Meer dan dat is het niet

Hoe dan ook.. Nee.. momenteel is de kleur niet te wijzigen.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5399
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Kleur veranderen van Eding aflezing

Bericht door serum »

Je kan in Windows de kleuren inverteren. Denk dat dat het snelst werkt voor nu.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13481
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Kleur veranderen van Eding aflezing

Bericht door Arie Kabaalstra »

serum schreef: 11 apr 2021 12:55 Je kan in Windows de kleuren inverteren. Denk dat dat het snelst werkt voor nu.
Denk dat dat geen klap uitmaakt.. dat verandert namelijk de kleur van de weergaven niet..
Peter Bijlholt
Berichten: 148
Lid geworden op: 21 mei 2007 13:32
Locatie: Ezinge GR.

Re: Kleur veranderen van Eding aflezing

Bericht door Peter Bijlholt »

Hatelijk dank voor het meedenken.
Jammer genoeg geloof ik Arie wel, maar ik zal nog een poging wagen op de site van Eding.
Groet, Peter
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13481
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Kleur veranderen van Eding aflezing

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ik kan niets beloven, maar ik weet dat er nu al "iets" in Release 4.04 zit om kleuren te veranderen..

Op zich is dat al een Dikke Luxe.. want bij professionele besturingen is er helemaal niets aan te passen..
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12043
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Kleur veranderen van Eding aflezing

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Arie Kabaalstra schreef: 11 apr 2021 15:54 Op zich is dat al een Dikke Luxe.. want bij professionele besturingen is er helemaal niets aan te passen..
Heb ook nog nooit het idee gehad dat dat beter zou kunnen. Dus blijkbaar een kwestie van de juiste keuze maken.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13481
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Kleur veranderen van Eding aflezing

Bericht door Arie Kabaalstra »

hugo stoutjesdijk schreef: 11 apr 2021 18:02
Arie Kabaalstra schreef: 11 apr 2021 15:54 Op zich is dat al een Dikke Luxe.. want bij professionele besturingen is er helemaal niets aan te passen..
Heb ook nog nooit het idee gehad dat dat beter zou kunnen. Dus blijkbaar een kwestie van de juiste keuze maken.
Heidenhain heeft zo'n beetje bij elke softwareversie een andere kleur.. sommige vind ik mooi.. andere vind ik spuuglelijk..
de 410 waar ik veel mee gewerkt heb, had een donkerblauw scherm, met oranje letters.. Hoog contrast.. Ik heb er ook gezien met zwarte achtergrond en groene en gele letters..

de Modernere versie hebben een witte achtergrond met Zwarte of blauwe tekst.. (Syntax Highlighting), en dat vind ik persoonlijk de mooiste.

Afbeelding

Maar volgens mij is deze kleurstelling het gevolg van het gegeven dat Heidenhain besturingen tegenwoordig feitelijk ook op een PC draaien onder Linux.
Ik kan met de GUI van EdingCNC prima uit de voeten, dingen die van mij anders mogen?. de spatiëring van de Functietoetsen verdelen over de totale schermbreedte, dan staan ze beter tegenover de fysieke functietoetsen op je klavier.
sluiten van MDI niet meer alleen met F6 of de Fysieke F12 toets, maar zodra je een andere functie of modus kiest.. maw.. zodra MDI de Focus verliest.. "plop!" dicht..
Opslaan van MDI in een NC File of het openen van een NC File die je dan Single Block af kan lopen zou mooi zijn..
Syntax Highlighting in MDI zou fijn zijn. maar dat is lastig te schrijven heb ik gemerkt.. met Regex kom je een heel eind.. maar.. nee.. 't werkt niet goed genoeg.. en niet goed genoeg is gewoon niet goed.. maar.. dat kan ook aan mijn eigen programmeerkennis liggen.. omdat ik C# nog niet voldoende beheers..
Gebruikersavatar
WillyH
Donateur
Berichten: 659
Lid geworden op: 22 dec 2018 09:35
Locatie: Zuiderkempen (B)

Re: Kleur veranderen van Eding aflezing

Bericht door WillyH »

serum schreef: 11 apr 2021 12:55 Je kan in Windows de kleuren inverteren. Denk dat dat het snelst werkt voor nu.
Je kan niet alleen kleuren inverteren, maar ook wijzigen (binnen grenzen). Dat is in principe voor kleurenblinden maar kan ook een oplossing bieden voor het probleem. Het zou wel zo mooi zijn dat Eding op dat vlak wat meer mogelijkheden had natuurlijk.
H.C
Berichten: 229
Lid geworden op: 08 feb 2021 15:14

Re: Kleur veranderen van Eding aflezing

Bericht door H.C »

ja, MDI zoals in Heidenhain, als het niet te veel gevraagd is :)

Ingevoerde regels blijven staan, zo heb je de meest gebruikte regels steeds klaarstaan
(alhoewel, gewoon de meest gebruikte dingen in een user knopje zetten) :)


Scherm/: zou handig zijn mocht je de verschillende delen kunnen herschalen . (roteren3D met muis zou ook handig zijn....hoe dat scherm te roteren heeft mij uren gekost :D )

Een geintegreerde probe scherm mag ook wel anno 2021 :)

Grts,
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13481
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Kleur veranderen van Eding aflezing

Bericht door Arie Kabaalstra »

3D muis om de schermweergave te roteren werkt al sinds een paar jaar..
probescherm?.. leuk als het er is.. maar hoeveel mensen hebben een probe, en kunnen em gebruiken?..



ik heb er nog geen een gezien die dit voor elkaar gekregen heeft met zijn machine..
(ik moet de code weer eens opzoeken, en er mee verder gaan.. momenteel andere prioriteiten)




Ook wel serieuzere dingen gedaan met de Probe.. maar nogmaals.. er zijn er maar weinig die dit voor elkaar boksen.. al was dit nog een simpele routine, die ik in 5 minuutjes in elkaar geprogd had..

Probe routines zoals die in een Heidenhain sturing zitten.. die zouden wel fijn zijn.. maar als je dat er allemaal in wilt frotten.. dan kom je User-Menu's te kort.. of men zou er een extra balk puur voor probe en toolsetter routines in moeten gooien.. (das'nog wel te doen)

Ik gebruik MDI nog wel eens voor "simpele en snelle dingetjes" zoals onlangs een groefje steken.. gewoon "G00 X12.5 Z-14.5, G01 X8 F30, G00 X 12.5, G00 Z11.5, G01 X8 F30, G00 X12.5"... 'k had dat eigenlijk net zo snel in een Cyclus kunnen frotten.. maar daar had ik even geen zin in.. :lol:
H.C
Berichten: 229
Lid geworden op: 08 feb 2021 15:14

Re: Kleur veranderen van Eding aflezing

Bericht door H.C »

3D muis om de schermweergave te roteren werkt al sinds een paar jaar..
oh, werkt nochtans niet bij mij. (enkel met LMB+ctrl)

probe: gewoon de standard routines is al goed. (die sorotec macro is nogal omslachtig, moet beter kunnen )
Zoiets als het jog scherm zou al iets zijn. (en keuze tss g54 & opmeten zoals in mach4)

Maar goed, ben al tevreden dat mijn probe & toolsetter werkt. :)
Plaats reactie