Feed : frees/slew/jog

Nederlandse CNC controller op basis van de usb poort of Ethernet.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
keesfrees
Berichten: 3119
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Feed : frees/slew/jog

Bericht door keesfrees »

bij het experimenteren met E-cnc loop ik steeds tegen dingen aan waarvan ik even raar sta te kijken
voor nu even dit :
ik was aangenaam verrast met de mogelijkheid om de feed ook boven de ingestelde waarde te kunnen regelen ( voorheen kon ik alleen naar beneden, dus zette ik dan soms de snelheid op 200% in de gcode maar dan moet ik niet vergeten om de controller op 50% te zetten, na herstart is 100% standaard )
dus dat is bij E-cnc beter, tenminste, de slew (loze bewegingen) snelheid gaat ook omlaag/omhoog, sterker nog de jog snelheid ook !
daar kan ik geen logica in ontdekken, niet handig nmi, wat is daar de reden achter, behalve dat het eenvoudiger te programmeren was (?)
zo zou ik het willen :
jog snelheid los van feed override
slew altijd maximaal/zoals ingesteld ( of evt via aparte regeling )
maar dat is (zoals het nu is) niet mogelijk in E-cnc ?

dit bericht van onlangs ging ws niet over E-cnc ?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=35&t= ... 42#p103601
Re: Leadshine HBS5(0)7 drives wie heeft er ervaring mee?
hugo stoutjesdijk schreef:
DaBit schreef:Als je kunt joggen in stappen (doe ik met het handwieltje) of de snelheid omlaag kunt zetten tijdens het joggen als de behoefte er is zou ik 'm trouwens lekker op 9m/min laten staan.
Daarom begrijp ik niet dat niet iedereen een voedings % knop op z'n machine heeft.
( ik heb er 2, voor voeding en ijlgang apart )
Draai altijd eerst de knop naar 0, dan de betreffende jog knop, dan de snelheid opdraaien. Net als wegrijden in de auto , en dan mag ie rustig 9m/min kunnen joggen.
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
keesfrees
Berichten: 3119
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Feed : frees/slew/jog

Bericht door keesfrees »

ik sta op het punt om dit bericht in licht aangepaste versie naar Bert te sturen
maar toch zou ik graag nog even van een ervaringsdeskundige horen of mijn verbazing terecht is, zijn er meer mensen hier al tegen aangelopen ?
is dit al door anderen gemeld aan Bert ?
ben ik een zeur :-> ?

voorbeeld : bij het boren van veel gaten is het erg fijn om de daalsnelheid te kunnen instellen tijdens het frezen maar wel jammer dat de verplaatsingstijd tussen de gaten dan ook omlaag gaat waardoor de klus veel langer gaat duren, dus dan toch het programma maar weer aanpassen . . .
hmm, jammer, zou niet nodig hoeven zijn

het zo mooi zijn om met twee 0-10V signalen de slew en feed te kunnen regelen
maar dat kan alleen met hulp van Bert vermoed ik ?
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13527
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Feed : frees/slew/jog

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ik zie het probleem niet.. voedingen goed programmeren.. problem solved.

een Heidenhain besturing doet hetzelfde.. geen problemen mee.. jaren mee gewerkt..
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3733
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Feed : frees/slew/jog

Bericht door andrefc101 »

Ik zie het probleem idd ook niet. Als je veel gaten moet boren kun je in ijlgang naar de eerste/volgende positie, in ijlgang van safe-Z naar Z1, en vervolgens boren met Z-voedingssnelheid. Naar boven, en in ijlgang naar het volgende gat….
Met de draaiknop op nul starten, op het gemak naar het eerste gat, kijken of je instellingen kloppen, en vervolgens op 100% aan de gang…..
Kwestie van programmeren, en niet van de hardware.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Feed : frees/slew/jog

Bericht door audiomanics »

keesfrees schreef:dit bericht van onlangs ging ws niet over E-cnc ?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=35&t= ... 42#p103601
Ik denk het ook niet want die mogelijkheid zit er gewoon fysiek niet op.

Overigens kan ik gewoon tot 300% regelen met mijn duimwieltje (dat dan voor mij de knop is), MAAR tot een maximum dat ik voor de machine opgegeven heb.. Als ik die ingesteld heb op 10m/min kunje ook gewoon niet harder.
Omdat ik veel met ArtCam werk heb ik daar ook per materiaal een aantal freesjes gedefinieerd, kompeet met hun dieptestap, toerental en feedrate.. Altijd makkelijk, En als ik dan denk dat anders moet worden kan ik dat eenvoudig aanpassen in die definitie. Ook als ik even wat ander materiaal heb dat ik niet in de tabel heb staan is dat zo gewijzigd.

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Feed : frees/slew/jog

Bericht door DaBit »

Bij LinuxCNC werkt het niet anders: als ik daar de feed override op 50% zet is de jogsnelheid ook maar 50%. Beetje vreemd eigenlijk, maar komt me met m'n handwieltje wel goed uit eigenlijk.

Ijlgang (G0) is daar dan weer onafhankelijk van en loopt op de maximale snelheid (machine-maximum of opgegeven maximum snelheid), zoals het m.i. hoort.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13527
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Feed : frees/slew/jog

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ja.. dat heb je bij sommige besturingen.. een Fadal besturing heeft ook en Override voor de Feed.. niet voor de Rapids
een Haas heeft ook Feed override.. maar een keuze schakelaar om Rapids op 25, 50 of 100% te zetten.. beide merken zijn amerikaans.. daar zal het em dan wel in zitten.. :lol:

een Rapid override separaat van een Feed override . 't zou kunnen.. maar ach.. ik gebruik die Feed override eigenlijk alleen bij 't eerste programma.. als ik 't nog niet helemaal vertrouw.. starten met de override dicht. en dan opendraaien tot ie bij het werkstuk is.. als dat klopt.. 100%.. pand verlaten.. koffie drinken.. als't misgaat ben je toch te laat..
Gebruikersavatar
Rob65
Berichten: 628
Lid geworden op: 15 mei 2009 20:52
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Feed : frees/slew/jog

Bericht door Rob65 »

Ik ben toch blij met de feed override die ook op rapids werkt.
Als ik een programma voor het eerst uitvoer is het best spannend om een 19kW spindel met een snelheid van 30m/min richting tafel te zien storten ...

Aparte knoppen voor feed en rapids lijkt leuk maar dan sta ik dus met twee handen aan de knoppen en mijn derde hand op de noodstop ;-)
-- Kunnen wij het maken? Nou en of!
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Feed : frees/slew/jog

Bericht door audiomanics »

Rob65 schreef: en mijn derde hand op de noodstop ;-)
Nog niet zoveel vertrouwen in je eigen programmeerkunsten en je machine? :lol:

Eerlijk gezegd heb ik me ook wel eens verdekt opgesteld, bang voor rondvliegende brokken en freesjes.
Een gemiddelde 32mm V-groef die met 24000 rpm afbreekt (kan misschien als je een chineesje van 6 euro gebruikt) is toch, op zijn zachtst gezegd, slecht voor de gezondheid...

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Feed : frees/slew/jog

Bericht door DaBit »

Rob65 schreef:Ik ben toch blij met de feed override die ook op rapids werkt.
Als ik een programma voor het eerst uitvoer is het best spannend om een 19kW spindel met een snelheid van 30m/min richting tafel te zien storten ...
LinuxCNC heeft ook nog een 'max velocity' knopje. Dat is gewoon een bovengrens op de snelheid, wat die snelheid dan ook veroorzaakt.
Da's nog veel praktischer, want wil ik snel genoeg erbij zijn dan moet de snelheid toch zeker niet gek veel hoger worden dan 1800mm/min. Zou ik de override dan op 10% zetten om de ijlgangen binnen dat bereik te brengen dan is frezen met 600mm/min opeens 60mm/min geworden wat dan wel weer erg tragisch is.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Plaats reactie