Homing / Postionering targets proximity switches

Nederlandse CNC controller op basis van de usb poort of Ethernet.

Moderator: Moderators

Zee&Zee
Donateur
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 mar 2012 11:24

Homing / Postionering targets proximity switches

Bericht door Zee&Zee »

Ben aan het stoeien met mijn definitieve homing setup mbv de proxies( handmatig wordt snel oud) En zit met wat vragen, hopelijk kunnen jullie me verder helpen:

VRAAG 1
Uit de Eding 4.02 manual hoofdstuk 2.10:
The homing switch is placed at a small distance of the mechanical end of the machine. This distance is needed to ramp down the velocity after the switch is activated.
Mijn machine (2x3 meter) heeft aan het einde van zijn bereik harde eindstops ( dus een stuk staal waar hij tegenaan loopt zodat mijn portaal niet van de rails kan lopen, dat zijn mijn mechanical ends dus. Ik gebruik een NO sensor die over de gehele lengte materiaal ziet, en boor een gat als target. Omdat ik dat gat niet makkelijk verplaats/ongedaan maak...zit ik ff met wat vraagtekens: die "small distance" hoe moet ik die interpreteren ? Is dat mm's voor het einde ? cm's ? Hoeveel tijd/afstand heeft de machine nodig, en is dit dan niet gerelateerd aan je homing snelheid ? ( de sensor zelf is een 12 mm sensor, dus die zal getriggerd worden bij het begin van de target ( zeg een gat van 15 rond) dus dan heeft hij zowiezo bv 15 mm om af te remmen, maar is dat genoeg ?

Als dat niet genoeg is moet ik namelijk of veel grotere gaten gaan boren of ovale gaten gaan maken voor de target om aan de tweede voorwaarde te voldoen:
Uit de Eding 4.02 manual hoofdstuk 2.10:
The sensor should be mounted such that it remains active until the mechanical limit of the machine.
Ik was van plan om ze gewoon een mm of 2 voor het mechanische einde te zetten, maar vraag me dus door die zinsnede in de manual af of dat genoeg is.


VRAAG 2
Verder, zie operating screen linksonderin:
When the led’s are green when the input is not activated put a 1 here, when the led’s are red when the switch is not activated, put a 0.
dit lijkt me een typefoutje. Die 'ledjes' zijn geel of grijs voor de sensoren zowel in operating screen als in de io ? Voor de estops zijn ze wel groen ?

VRAAG 3
Dan heb ik een tandem Y-as met twee sensoren.
Eding CPU5B gebruikt deze 'standaard' volgorde bij mijn weten ( in je settings tab kan je evt schuiven met poorten):

1. X
2. Y
3. Z
4. A (bij mij 4de as)
5. B (bij mij slave Y as)
6. C (bij mij brake Z as)

Y-as sensor 1 zit dus op limit input poort 2, en die wordt in operator screen ook juist weergegeven met de gele led, als ik hem trigger als test.
Y-as sensor 2 zit op poort 5 bij mij ( omdat ik op de settings van mijn motoren de B als slave van Y heb aangegeven) en de sensor wil/moet laten corresponderen lijkt me zodat Eding weet welke het is ( ivm tandem home etc )

Nu laat de IO deze sensor gewoon goed zien als ik hem trigger, echter linksonderin de operator screen niet, deze verandert niet van status ? Heb ik een bug gevonden ? Sensor werkt goed, als ik hem wissel met een ander poort bv 1(X) wordt hij wel gewoon goed weergegeven in de operator screen en de IO. (Ik dacht nog ff misschien triggert die dan ook al de Y in de operator screen, omdat hij weet dat het een tandem as is, maar dat doet hij dus ook niet).
CNC you later
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Homing / Postionering targets proximity switches

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Zonder kennis van usbcnc, 2 tegenvragen.
Wanneer je tussen je referentie-gat en de eindstop staat, hoe moet usbcnc dan weten wat die moet doen ?
( ik zou zeggen: ovaal gat wat de weg tussen home-punt en eindstop volledig overlapt, of gewoon die strip afzagen )
Hoeveel tijd die nodig heeft hang logischerwijs af van de snelheid waarmee je homed, en de snelheid die je kunt afremmen, allemaal zaken die jij bepaalt volgens mij.
Die rode en groene ledjes, misschien bedoelt ie op de pcb ?

En, beetje confused :cry: slave-X komt blijkbaar niet voor in deze wereld ?
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
keesfrees
Berichten: 3119
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Homing / Postionering targets proximity switches

Bericht door keesfrees »

even snel, je verhaal niet helemaal bestudeerd, maar wel ervarings-deskundig
sommige zaken rond de home-schakelaars en het tandem homen hebben me (ook) bevreemd in den beginne
Bert heeft mbt tot het tandem-home het eea aangepast (oa door mijn "gezeur"?)
iig is het nu voor jou belangrijk om te weten dat E-CNC ietwat traag remt als de sensor gedetecteerd wordt, daar moet dus wat ruimte voor zijn (en dat gaat dus van je werkbereik af als je homesensor als E-stop aan hebt)
wat ik van Bert begrijp gaat het signaal van de home-schakelaar door de PC heen en geeft dat wat vertraging
derhalve heb ik de home-snelheid van E-cnc erg laag staan, m'n oude besturing (~20jr.) remt veel sneller
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Zee&Zee
Donateur
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 mar 2012 11:24

Re: Homing / Postionering targets proximity switches

Bericht door Zee&Zee »

@hugo; stiekem een derde vraag erin sneaken he, ik heb je wel door :mrgreen:
1) dat is dus mijn vraag; als ik een 12 mm sensor heb en een 20 mm gat en dat is genoeg.. dan hoef ik geen ovale gaten te maken, die boren minder makkelijk als ronde. Btw strip afzagen kan niet, is mijn frame.

Ja als ik de home senlheid op 1 mm per seconde zet duurt het nogal lang voor ie 3 meter verder is, dus bij een grote tafel als de mijne wil ik flink gassen naar mijn home, maar wel op tijd stoppen.

2) Status ledjes op CPU, nee heeft ie er niet genoeg van, en niet voor de limits maar de CPu status zelf.

3) Slave X bestaat ook in Eding. Alle drie de assen kan je Slaven. Ik ga er van uit dat de3 assen op mijn portaalfrees zo zijn:

Afbeelding

Mijn brug is dus de X-as, de tafel de Y-as, waar de brug overheen loopt toch ? Aan beide zijde van mijn X zit een sensor en een motor. Die bewegen dus ( net als de Brug X) toch over de Y-as dan ? Of maak ik een cruciale denkfout in het mappen van mijn assen/sensoren ?

@Keesfrees;
daar was ik al bang voor, daarom de vraag wat is ietwat traag....als hij aanzienelijk tijd nodig heeft, gaat die remafstand dus van je effectieve bereik af ( en in mijn geval heb ik daar dan dus ook nog een ovaal gat voor nodig ) Hoeveel tijd is de vraag. En ja,ik wil de sensor=en idd ook als Estop gebruiken.

Heb je getest wat haalbaar is en welke home snelheid heb je nu staan ? Duurt het homen dan niet enorm lang ? je hebt toch een grote machine net als ik ? Of jog je eerst in de buurt van je home sensoren ?
CNC you later
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1985
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: Homing / Postionering targets proximity switches

Bericht door janplastiek »

simpele oplossing, bij einde freeswerk(voor het afsluiten) laat ik de machine al naar zijn home positie gaan,
homen doet hij dan op 4 sec

home snelheid staat bij mij op 40mm/sec
andere instellingen even in een pdf gegoten
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Breek de dag, frees een lijntje.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Homing / Postionering targets proximity switches

Bericht door DaBit »

De afstand die nodig is om bij bepaalde snelheid en acceleratie tot stilstand te komen is:

afstand = v^2/(2a)

Dus stel dat je (homing-)snelheid 100mm/s is en je acceleratie 1500mm/s^2, dan is de afstand die nodig is om tot stilstand te komen dus 100*100 / (2*1500) = 3,3mm.

Maar eerlijk gezegd: het boeit toch niet waar die homingschakelaar zit? Die mag ook best midden in het bereik zitten zolang-ie de ene kant op maar wel metaal en de andere kant op geen metaal ziet.

Overigens doe ik het 'zoek homeschakelaar' deel van het home-proces op iets van 12 meter/minuut. Daarboven heb ik geen winst meer; dan schiet-ie zover door dat het 'ga langzaam terug om de exacte plek te vinden' deel meer tijd extra kost dan wat ik win met de hogere initiele snelheid. Nu hoef ik gemiddeld maar 40cm. Jouw bereik is een heel stuk groter, dus die snelheid kan bij jou ook nog wel wat rapper dan 10m/min.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Zee&Zee
Donateur
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 mar 2012 11:24

Re: Homing / Postionering targets proximity switches

Bericht door Zee&Zee »

@keesfrees
thnx ga er eens mee spelen hier icm onderstaand.

@dabit

Dank voor de hogere wiskunde (voor mij dan he), die zal ik gebruiken om een educated guess te maken en die ik laat verifieren door Bert. ( wie weet heeft hij softwarematig de rem niet zo hard erop gezet.
Maar eerlijk gezegd: het boeit toch niet waar die homingschakelaar zit? Die mag ook best midden in het bereik zitten zolang-ie de ene kant op maar wel metaal en de andere kant op geen metaal ziet.
Wel als ze ook je estops zijn ;-)
Jouw bereik is een heel stuk groter, dus die snelheid kan bij jou ook nog wel wat rapper dan 10m/min.
niet als de mechanische eindstops te dicht bij de estops is homing switches zitten, en de machine te ver doorschiet. Vandaar mijn originele vraagstelling/cq problematiek.


Ik denk dat ik een educated guess ervan maak en Bert zelf even raadpleeg voor ik een gat boor.
CNC you later
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Homing / Postionering targets proximity switches

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Zee&Zee schreef: Ik denk dat ik een educated guess ervan maak en Bert zelf even raadpleeg voor ik een gat boor.
Belangrijk is om te weten of na het gat nog bewogen mag worden tot aan het eind.
( mij lijkt van niet )
Ook niet handig als je daar toevallig staat wanneer je gaat homen.
Dus het 1e gat kun je toch wel boren op de maximale maat, dan met gaten aanvullen tot je een geschikte remweg hebt.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3733
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Homing / Postionering targets proximity switches

Bericht door andrefc101 »

Als je dan toch zo mooi aan de manual refereert, kun je daar (nb op dezelfde pagina) ook lezen dat een gat absoluut niet genoeg is, maar dat er geen metaal meer na de detectie mag zitten! Als de machine om wat voor reden doorschiet, gaat hij daarna mooi de verkeerde kant op homen, niet handig lijkt mij.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Homing / Postionering targets proximity switches

Bericht door audiomanics »

Ik wil mijn mening over het homen en EdingCNC ook nog even spuien:
de homepositie is een punt ergens op de machine en dat hoeft zeker niet vlak bij het mechanische einde te zijn.
Op mijn kolomfrees heb ik dat zelfs een slordige 10 - 20 cm van het mechanische einde ingepland zodat ik kort op het stuk zit dat ik gemiddeld gebruik (mijn machineklem zit daar en om dat ding de hele ca 50cm omhoog te bewegen naar "home" en vervolgens weer ca 50cm te laten zakken, iedere keer, vind ik persoonlijk onzin.
Als de machine maar weet aan welke kant hij van de homesensor staat... !! een gat alleen is dus niet voldoende: je "contactstrip" moet daar gewoon ophouden of beginnen..
In de software kun je dan heel eenvoudig ingeven dat het mechanische eind bijvoorbeeld op -300mm staat tov de homesensor en dat je in positieve richting ook nog eens zo'n 400mm hebt (als voorbeeld).
Het idee dat de homesensor dus in de buurt van het absolute mechanische einde moet liggen is een idee uit de tijd dat ze die dingen ook wilden gebruiken als limitswitches.. Die zijn met de komst van de softlimits kompleet achterhaald.. Ik durf met mijn ogen dicht met 12m/min op het mechanische eindpunt af te rammen.. Precies 1mm voor dat einde doe de machine geen enkele stap meer... Ik gebruik ook geregeld de stukken voorbij mijn homepunt.. Met een homesnelheid van 50mm/sec schiet de boel ook zo'n 15mm door, dus is het zaak om dat punt ook minimaal een mm of 20 van je mechanische eindpunt te houden (in mijn geval)
Dus: zet dat ding gewoon op een punt waar je zelf graag je homepunt wil hebben, rekening houden met je gewoonlijk materiaal-nulpunt en geef in de software in waar je softlimits liggen.. Kan niet fout meer gaan..

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
keesfrees
Berichten: 3119
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Homing / Postionering targets proximity switches

Bericht door keesfrees »

@audiomanics
zit wat in
"HomeSensorIsEstop" kun je dan niet gebruiken, maar zal je toch in zeldzame gevallen behoeden voor groot onheil en werkt maar aan een kant vd tafel
ik kijk naar drives met stappenverliesdetektor, niet dat ik daar last van heb bij normaal gebruik

@Zee&Zee
het lijkt me wijs om eerst een provisorische opstelling te maken, lijmtang/stoelhoekje/slangklem, dat soort
Laatst gewijzigd door keesfrees op 26 mar 2015 20:11, 1 keer totaal gewijzigd.
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Homing / Postionering targets proximity switches

Bericht door audiomanics »

Als dit of als dat... Ik zeg maar "as is verbrandde turf!" ergo: er is altijd wel iets te verzinnen dat het niet goed zal gaan.
Nu verwacht ik niet dat als je tegen je mechanische einde aandrukt dat meteen je machine maar ontzet is of zo..
(je kan er zelfs nog een rubber eindstopje op zetten eventueel)
Als je stappenverlies hebt, of bemerkt moet je toch weer homen. In het geval van tandem-homen wordt je brug ook weer haaks gesteld.. Ik vertrouw ook meer op mijn softlimits dan ieder microswitch die ik vroeger gebruikte als limitswitch..
Ik heb stiekum ook een "closed-loop" systeem dus stappen-volgfouten, boven een bepaalde marge, resulteren meteen in een direct stoppen van de machine.. Voor ieder volgfout onder die grens wordt direct gecompenseerd door nasturen.. Denk bijvoorbeeld dat je met een acceleratie van 10G en een snelheid van 15m/min 200mm wil verplaaten.. De software zou dat prima kunnen maar je mechanica ijlt dan wat na. Zolang dat naijlen beneden een aantal stappen blijft zal de driver/controller de zaak zo snel mogelijk naar die positie sturen zonder stappenverlies. TOV een normale stappenmotor: daar is een stap gemist gewoon een stap gemist..

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
keesfrees
Berichten: 3119
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Homing / Postionering targets proximity switches

Bericht door keesfrees »

ik kan de hele dag frezen zonder een stap kwijt te raken, maar daar raak je aan gewoon en te vertrouwd
ALS er iets mis gaat kunnen de gevolgen groot zijn, bv ALS er een blokje ergens klem komt te zitten of een stuk los-gefreesde plaat wat omhoog springt door spanning in de plaat (bij berken bv)
en dat hoop ik te gaan detecteren met speciale drives
de iCNC600 van Bert heeft daar een special ingang voor ALS ik het goed zie
Laatst gewijzigd door keesfrees op 15 mei 2017 22:56, 1 keer totaal gewijzigd.
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Homing / Postionering targets proximity switches

Bericht door audiomanics »

Die dingen die je opnoemt zijn in ieder geval niet te voorkomen met een "limitswitch"
En ja, "Poep gebeurt" Ook met al die terugkoppelingen.. Alleen zal je machien dan wat eerder stoppen (mits goed geprogrammeerd)
Mijn HBS507 drives geven gewoon een fout af, die ik dan in een serie met de E-stop gebruik.. Hoef je in ieder geval niet zo'n hele grote controller te gebruiken.. (wat ik snel even gelezen heb in de beschijving van die kaart is dat die ingangen gewoon parallel staan.. dat kun je dus ook doen bij de andere controllers maar bij parallel moet het zo ingesteld worden dat normaal bedrijf "open" is en e-stop active een gesloten-circuit.. Precies het tegenovergesteld dan wat hier regelmatig gepropageerd wordt.. want ALS..... (as is verbrande turf)

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Plaats reactie