Usbcnc defect?

Nederlandse CNC controller op basis van de usb poort of Ethernet.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
cncor
Berichten: 273
Lid geworden op: 02 aug 2008 14:06
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Usbcnc defect?

Bericht door cncor »

Ik ben begonnen om met Usbcnc te experimenteren. Ik heb een aantal eind-schakelaars en een pause-switch aangelosten. De stappen motoren heb ik nog niet aangesloten. Die heb ik nog niet en ik wil eerst zeker weten dat alles goed werkt.
Ik doe vervolgens het volgende:
- Ik sluit de Usbcnc aan de Usb poort van de computer aan.
- Ik start de USBCNCV3 applicatie.
- Ik druk op de Reset knop (lijkt goed te gaan)
- dan op de Home knop en probeer vervolgens met de arrows of de automatische home of er
iets gebeurd.

Maar ik krijg dan vrijwel meteen een melding zoiets als "Communication with cpu lost"

Daarna kan ik de applicatie wel afsluiten, maar niet meer opstarten (Connection to Cncserver.exe failed).
Dan moet eerst de computer gereset worden!!

Is mijn kaart kapot of doe ik iets helemaal fout? Wat overigens dan nooit tot dit soort fout meldingen mag leiden is mijn mening. Dus ik hoop maar dat het een defect is, anders gaat die kaart weer terug naar afzender :cry:
Gebruikersavatar
rsemotion
Berichten: 742
Lid geworden op: 02 feb 2007 20:41
Locatie: Regio Alkmaar

Re: Usbcnc defect?

Bericht door rsemotion »

heb je een goede usb kabel?

Is je usb poort wel een usb2 poort?

heb je hem misschien via een hub aangesloten?

wat voor windows versie gebruik je?

voedingsspanning op je kaart goed?

het lijkt er op dat hij het niet bij kan houden op de usb poort, check even boven staande
Ook een konijn kan wel eens het haasje zijn...
Floppy
Berichten: 774
Lid geworden op: 11 apr 2007 23:40
Locatie: Zeddam

Re: Usbcnc defect?

Bericht door Floppy »

Het is handiger om bij USBCNC problemen een mailtje aan Bert te sturen dan krijg je snel antwoord.
Als je de eindschakelaars niet aansluit werkt het dan wel? Zegt hij bij het opstarten van USBCNC dat de processor gevonden is? Hoe heb je je eindschakelaars aangesloten?
cncor
Berichten: 273
Lid geworden op: 02 aug 2008 14:06
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Usbcnc defect?

Bericht door cncor »

resuengineering schreef:heb je een goede usb kabel?

Is je usb poort wel een usb2 poort?

heb je hem misschien via een hub aangesloten?

wat voor windows versie gebruik je?

voedingsspanning op je kaart goed?

het lijkt er op dat hij het niet bij kan houden op de usb poort, check even boven staande
Kabel en poort en alles lijkt me ok. Want ik zie netjes de ledjes groen/rood worden als ik de eind-schakelaars bedien.
Bovendien heb ik het op twee totaal verschillende computers geprobeerd met het zelfde resultaat.
Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 1403
Lid geworden op: 21 jan 2007 21:04
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Usbcnc defect?

Bericht door Erik »

Als je USBCNC pas hebt opgestart, zie je dan in je werkbalk dat er communicatie is met de cpu?
Haal alle externe bedrading van de USBCNC print behalve de usb-kabel. Laat de motoren draaien. Verloopt alles dan wel goed?
Weet je zeker dan je een USB2.0 poort hebt en geen USB1.0?
Is de .ini-file geinstalleerd?
Welke Windowsversie?

Probeer eens om eerst de externe voeding te starten en pas daarna de PC of laptop, als ik het omgekeerd doe dan gaat er bij mij ook e.e.a. fout.

Dat je USBCNC dan wel kan afsluiten maar niet meer kan opstarten "connection to cncserver.exe failed" kan komen doordat je te snel op je toetsenbord rammelt. Dit probleempje heb ik ook soms, USBCNC is op dat puntje een beetje buggy.

Gr.

Erik
Gr.

Erik
ingoo
Berichten: 85
Lid geworden op: 24 jan 2007 21:25
Contacteer:

Re: Usbcnc defect?

Bericht door ingoo »

Hier heb ik ook wel eens last van.

Van Bert heb ik de volgende tip gekregen:

CPU_1 en 2 hebben allebei soms last van connection lost, het ligt niet aan de USB kabel maar
aan storing die uit de PC komt.
Door het kleine draadje van de USB GND naar een van de lippen van het USB connector huis is dat opgelost.

Of het met een USB 1 te maken heeft weet ik niet. Mijn computer heeft voor zover ik weet ook USB 1.
( als ik er een USB stick insteek komt er een melding dat ie sneller kan werken)

Gr. Ingo
Bert
Berichten: 35
Lid geworden op: 30 jan 2007 21:00
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Usbcnc defect?

Bericht door Bert »

Hoi,

Ik lees dat er problemen zijn met de USB communicatie.
Ik zal hier even een paar zaken opsommen die belangrijk zijn voor een goede foutvrije USB communicatie.
USB is redelijk gevoelig voor storingen en de voedingen/drivers die wij gebruiken genereren een verschrikkelijke
hoeveelheid EMC storing. Toch is het allemaal goed te krijgen mits:

-Je hebt een USB-2 aansluiting nodig en een goede USB kabel die geen storing oppikt.
Ik raad iedereen aan om zo'n kabel aan te schaffen
bij http://www.allekabels.nl, een kabel met dubbele afscherming en 2 ferriets, prijs is ongeveer 15 Euro voor een 2.5 meter kabel.

- Uiteraard dient de driver geinstalleerd zijn.
Als je XP service pack 3 hebt geinstalleerd, copieer dan de originele driver usbser.sys uit de usbcncv3 drivers
directory terug naar c:\windows\system32\drivers. Deze wordt namelijk vervangen door servicepack 3. Deze driver
(de driver van service pack3) is veel langzamer en wil niet op alle systemen goed werken.

Voor de installatie van electronica geldt het volgende:
- Bouw alles in een metalen kast.
- Gebruik kabels met afscherming voor de motorvoeding en motorkabels, zowel binnen in de kast als naar je machine.
- Houd alle kabels zo kort mogelijk en zorg ervoor dat de motor voeding en motor kabels zo ver mogelijk wegblijven van de USBCNC CPU.
- Maak centraal ergens 1 centraal aardpunt en knoop daar alle afschermingen en de GND's van alle voedingen en ook de veiligheidsaarde aan vast.
- Gebruik een 230V filter om de 220V ingangs filter.
- Laat de afscherming van de motor kabels aan de machine zijde los.
- Gebruik vervolgens een 6mm kwadraat aarde kabel om de machine ook te verbinden met het aardpunt.
- Als je een desktop PC gebruikt, leg dan een aardkabel (6 kwadraat) vanaf de achterwand van de PC ook naar het centrale aardpunt.

Deze regels zijn normale regels zoals ook toegepast in profesionele CNC's ik heb ze niet zelf verzonnen.
Als je dit allemaal hebt gedaan, is er geen probleem meer.

Met de laatste nieuwe funtionaliteit Look Ahead Feed, kun je programma's die bestaan uit kleine lijnstukjes, zoals
die o.a. uit Coreldraw komen perfect met hoge snelheid frezen. Dit is een unieke feature die je alleen vindt op prof besturingen. Het motor loop gedrag van USBCNC in vergelijking met de concurrenten is verreweg supperieur, smooth en snel. Dit komt doordat ik diverse technieken toegepast heb die ook in Prof. besturingen zitten en doordat mijn CPU perfect getimde stepperpulsen genereerd.

Mensen die 6 september op de CNC dag komen, kunnen een CPU4 kopen/bestellen met een fixe korting van 329,= voor 249,= Euro.

Groeten,
Plaats reactie