Shopfloor programmer v0.2

Nederlandse CNC controller op basis van de usb poort of Ethernet.

Moderator: Moderators

Niels
Donateur
Berichten: 947
Lid geworden op: 27 jul 2007 23:40

Re: Shopfloor programmer v0.2

Bericht door Niels »

Aan de machine geprogrammeerd en in een paar minuten de code klaar en het werkstuk uit de machine? :roll:

:mrgreen:
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Shopfloor programmer v0.2

Bericht door DaBit »

Nee, eerst in 3D CAD getekend, daar een DXF uitgespuugd, die bijgewerkt in AutoCAD, met QCad omgezet in een versie die CamBam snapt, daar de G-code mee aangemaakt, die met Notepad aangepast om ongewenste codes eruit te slopen, en toen pas een rond gat gefreesd. Vierkant gat overnieuw uiteraard :lol:
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
kevertje
Donateur
Berichten: 194
Lid geworden op: 12 okt 2008 18:13
Locatie: Bussum

Re: Shopfloor programmer v0.2

Bericht door kevertje »

Het werkt echt goed, naast het computer gepruts met Fusion360, Cambam+ e.d. kan ik nu ook gewoon een dag klussen in garage en toch de voordelen van CNC gebruiken.

11951

(hout ipv aluminium, Kelders is bij mij niet naast de deur :lol: )
Laatst gewijzigd door kevertje op 26 feb 2019 14:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Jensorie
Berichten: 731
Lid geworden op: 27 aug 2008 22:44

Re: Shopfloor programmer v0.2

Bericht door Jensorie »

Mooi om te zien dat het werkt! Zo pak je veel vaker ''even'' de machine om iets te maken. (denk ik :mrgreen: )
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Shopfloor programmer v0.2

Bericht door DaBit »

Ja, dat is zeker zo.

Het meeste CNC-werk is zo ingewikkeld niet. Kamertje, kamertje, paar gaatjes, contourtje, dat is waar 90% van mijn CNC-werk uit bestaat. Het merendeel kun je makkelijk direct inkloppen.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13371
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Shopfloor programmer v0.2

Bericht door Arie Kabaalstra »

Precies..

Mijn Macro is vanuit dezelfde gedachtengang opgebouwd.. alleen bestond DLGMSG nog niet toen ik Visual G++ bouwde..
Ik programmeer dan wel aan de machine, maar in Visual G++, het idee en het principe zijn hetzelfde.. alleen heb ik nog wat extraatjes.. zoals direct lezen uit de Tooltabel, als ik een Toolchange wil doen, dan toont mijn Applicatie de tooltabel en kan ik met de cursortoetsen een tool selecteren..
Ook kan ik een cyclus programmeren.. en dan op verschillende plaatsen die cyclus aanroepen.. dat is nu nog niets wat in EdingCNC nog lastig te doen is.. maar.. ik heb al een ideetje in mijn hoofd.. mogelijk gaat dat werken.. en dan wordt het nog flexibeler..

't zou mooi zijn als er zoiets zou komen als een "text-Input" in een DLGMSG.. zodat je kant en klare G-Code regels zoals "G00 X10Y30Z20" in kan geven.. en dan op de volgende regel een cyclus aanroep.. en dan door naar de volgende coordinaat
Niels
Donateur
Berichten: 947
Lid geworden op: 27 jul 2007 23:40

Re: Shopfloor programmer v0.2

Bericht door Niels »

Arie Kabaalstra schreef: 't zou mooi zijn als er zoiets zou komen als een "text-Input" in een DLGMSG.. zodat je kant en klare G-Code regels zoals "G00 X10Y30Z20" in kan geven.. en dan op de volgende regel een cyclus aanroep.. en dan door naar de volgende coordinaat
F6 MDI :mrgreen:

Maar wat jij aangeeft kan deels al wel.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13371
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Shopfloor programmer v0.2

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ja,Niels.. da's inderdaad een "optie" voor als je "effe snel een onderdeeltje wilt uitpoepen".. gewoon Cyclusje induimen.. en dan met MDI alle punten aflopen en je cyclus oproepen.. Dat ik daar zelf nog niet op gekomen was..

waar we nu nog tegenaanlopen is: als je in een dialoog een G00 of G01 wilt ingeven.. dan moet je een input venster maken voor elke beschikbare as.. op zich geen probleem.. maar je kunt in EdingCNC niet "Geen waarde" in geven.. als je geen waarde ingeeft.. dan is de waarde 0, of de vorige waarde.. en 't lastige is.. dan moet je dus ALLE assen ingeven.. beetje veel te veel werk als je over slechts 1 as wilt verplaatsen.. tevens.. 0 is ook een waarde..

Ook daar is wel weer een oplossing voor te verzinnen.. maar dan kom je F-toetsen te kort in het menu.. en dan wordt het ook een beetje omslachtig.. ik heb namelijk zoiets al in G++ zitten.. maar eerlijk?.. ik gebruik meestal de F8/F5 combinatie (Misc_/ Custom Code).. en tiepsel daar gewoon een complete regel in.. gaat sneller
Niels
Donateur
Berichten: 947
Lid geworden op: 27 jul 2007 23:40

Re: Shopfloor programmer v0.2

Bericht door Niels »

BUGS GEMELD:

Helix lead in stepover dubbel in vierkant en ronde contour.
Vierkante contour increment verkeerd berekend.
Vierkante contour absolute coordinaten ipv lengte/breedte maat.
Niels
Donateur
Berichten: 947
Lid geworden op: 27 jul 2007 23:40

Re: Shopfloor programmer v0.2

Bericht door Niels »

Bugs gefixed.Bevindingen graag melden.

De download staat klaar op mijn site.
Gebruikersavatar
carlo
Berichten: 380
Lid geworden op: 04 okt 2009 12:33
Locatie: Diepenbeek België
Contacteer:

Re: Shopfloor programmer v0.2

Bericht door carlo »

goeiemorgen

al even in de test gezet
ik krijg nog steeds een error

L576 Attempt to divide bij zero
#3004 = [#4206/#3003] ;Z lead in calculation

x start 0
y start 0
x size 50
y size -50
z start 5
z end 2

als je dit probeert krijg je heel rare dingen

mvg
carlo
Niels
Donateur
Berichten: 947
Lid geworden op: 27 jul 2007 23:40

Re: Shopfloor programmer v0.2

Bericht door Niels »

carlo schreef:goeiemorgen

al even in de test gezet
ik krijg nog steeds een error

Met de volgende parameters werkt het wel:

x start 0
y start -50
x size 50
y size 50
z start 5
z end 2

Maten mogen alleen positief zijn en dus niet negatief. Coördinaten mogen wel negatief zijn.
Dit heeft te maken met het berekenen van de freesbanen.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13371
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Shopfloor programmer v0.2

Bericht door Arie Kabaalstra »

Niels,

Dat kun je "opvangen" door in je Macro de Absolute grootheden zoals afmetingen van Features Absoluut te maken in je Code..
Niels
Donateur
Berichten: 947
Lid geworden op: 27 jul 2007 23:40

Re: Shopfloor programmer v0.2

Bericht door Niels »

Dat ga ik niet doen omdat er dan verwarring kan ontstaan.

Gaat het coördinaat dan boven of onder de nul lijn op het assenstelsel? Dat is een interpretatie.
Daarnaast geeft de begeleidende tekening ook hoe de maatvoering opgegeven is. Linksonder is het startpunt.

Mooier kan ik het niet maken. :mrgreen:
Plaats reactie