Z - 2 = foutmelding

Nederlandse CNC controller op basis van de usb poort of Ethernet.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13372
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Z - 2 = foutmelding

Bericht door Arie Kabaalstra »

Cees.. het lijkt er op dat jij de enige bent die me begrijpt.. die het gewoon begrijpt.

Als je niets wilt leren.. blijf dan met je fikken van een CNC machine af.. er zijn wereldwijd vaklui die alles hebben uitgezocht en ontwikkeld.. of ik het nou logisch vind of niet.. ik zal 'r ermee moeten doen

Mazatrol ken ik niet. ik heb wel eens een Mazak besturing op een Freesbank gezien.. en iemand die er heel handig mee was.. maar ik kon er nog geen chocolade van maken.. wil niet zeggen dat het niet goed is.. 't is heel goed.. maar ik snap het nog niet.. best mogelijk dat als ik 't eens kan leren dat ik nooit meer anders wil..

'k heb voor mijn eigen machines een eigen programmeersysteem ontwikkeld, afgekeken van Heidenhain en Fagor.. daar heb ik ruime ervaring mee..
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11016
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Z - 2 = foutmelding

Bericht door DaBit »

Leeuwinga schreef: Ik krijg regelmatig de vraag of men iets gaat tekenen en dat dan gelijk in een machine gemaakt kan worden ?
En als je nou verder denkt: waarom niet eigenlijk?
Tussen mijn onderdeeltje virtueel als solid model en hetzelfde ding in mijn hand zitten heel veel stappen die ik handmatig moet doen en waarvan ik zoiets heb van 'waarom kan die computer dat nou zelf niet doen?' Beetje onzin toch, dat je keer op keer je freesje uit de library moet vissen, kamer aan moet klikken en moet zeggen 'maak kamer met die frees'.

Welk materiaal er gebruikt is voor het onderdeel weet CAD, toleranties weet CAD, gewenst oppervlak weet CAD, etc.
Wat de machine kan weet CAM, welke opspanmiddelen je waar hebt weet CAM, welke gereedschapjes je hebt weet CAM, wat een gereedschapje per kubieke meter verwijderd materiaal kost weet CAM, wat de bedrijfskosten per uur zijn weet CAM, etc.

Dan is het vervolgens een puzzeltje voor het rekentuig om te bepalen wat je het beste als blok ruwmateriaal kunt gebruiken en welke tooltjes waar gebruikt worden.
Wat imho een stuk minder complex puzzeltje is dan bijvoorbeeld het routen van de metaallagen om de anderhalf miljard transistoren van een Core i7 aan elkaar te knopen.

Dus wat mij betreft zou 'hier is tekening, maak nu onderdeel' best moeten kunnen.

En als ik me kwaadmaak zou ik 'maak kamer met 25mm diameter en diepte 10mm op locatie tien nul' in een microfoon roepen en dat de machien dat dan doet al zelf voor elkaar kunnen krijgen.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Jacala
Berichten: 284
Lid geworden op: 17 jan 2012 14:32
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Z - 2 = foutmelding

Bericht door Jacala »

Nou, ik heb wel wat los gemaakt of niet?

Toch even wat dingen op een rij zetten:
Ik wil juist zoveel mogelijk leren en aan ervaring opdoen. Je kan veel leren door iets veel te doen en goed luisteren naar de juiste mensen is onmisbaar om een goede machinist te worden. Ik luister ook veel en stel ook vragen, er zijn trouwens ook genoeg mensen die vragen aan mij stellen.

Ik frees voor mijn beroep waarbij ik de machine bedien en samen met mijn compagnon een hout werkplaats run. We produceren een vast assortiment en werken op maat voor voornamelijk zakelijke klanten. Praktisch werken dus om de klus zo netjes mogelijk te klaren. De machine is een (zeer gewaardeerde) machine maar is en blijft een machine.

Nu over het onderwerp en de gedachtegang waarop mijn vraag gebaseerd was:

Als ik mijn machine aanzet dan home ik hem en daarom kan ik nooit tegen de stop aan lopen in x,y of z. of ik nu naar y=0 of y=2600 ga, de machine stopt vanzelf. Hetzelfde voor de X as. Behalve bij de Z as, omhoog dan stopt hij netjes en omlaag dan ramt hij zo mijn bed in.

Zoals mijn machine is ingesteld, met z=0 op de bovenkant van het spoilboard is het helemaal niet gek om Z=-2 als limiet te zien. Alleen even rekening houden met de toollengte. Waarom 5 van de 6 uiterste as coördinaten beveiligen en de 6e niet?

Dit verhaal loopt natuurlijk spaak op materiaal dikte, als ik een frees van 20 mm tot Z=0 laat frezen terwijl het materiaal 40 mm dik is gaat het alsnog fout. Balen maar het resultaat is dat de spindle te veel weerstand tegen komt en een error geeft aan Eding Cnc.

Dit bericht schrijf ik als oprecht nieuwsgierig en leergierig persoon die al heel wat uren gefreesd heeft en zich heel vaak afvraagt "waarom doen we het zo?" dan kan ik niet zoveel met het antwoord "omdat het zo moet". Mijn ervaring komt uit de praktijk, te weinig uit de theorie.

Ik ben jong en eigenwijs maar luister graag naar een goede onderbouwing. Dat iemand anders (zoals Arie) er anders over denkt waardeer ik alleen maar, dat zet me wel weer aan het denken en op een ander spoor: ik moet rustiger programmeren en beter mijn code controleren. Klopt.
Maak mij blij en abonneer/subscribe je op mijn "kersverse" youtube kanaal: https://www.youtube.com/user/ontwerpopmaatpuntcom
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Z - 2 = foutmelding

Bericht door audiomanics »

Jacala schreef:Waarom 5 van de 6 uiterste as coördinaten beveiligen en de 6e niet?
Ik geef je helemaal gelijk!
Ik heb ook een gat van ca 5mm diep en ca 1cm groot in mijn scrapplate zitten. Maar dat was omdat Eding CNC in een heel vroeg stadium, bij mij, nog wel eens wat kuren had.. De Softlimits zouden daarbij het probleem ook niet opgelost hebben.
En na een dag van 's morgens 8 uur tot 's nachts half drie tekenen kan de software na al het verschalen en verplaatsen ook nog wel eens spontaan het nulpunt verlegd hebben. Meestal ligt dat dan nog binnen het bereik van je machine dus is je werkstuk "zum klöte". Maar er kan altijd wel iets verkeerd gaan, en bij mij gebeurt dat gelukkig vrij zeldzaam, maar het gebeurt wel.. Ook met klemmen. Die zet je natuurlijk op plaatsen waar niet gefreest wordt, maar een frees gaat ook wel eens van A naar B en passeert daar dan een klem. Als je dat voorzien hebt kun je ter plaatse je safe-Z nog aanpassen, maar omwille van de snelheid staat die meestal maar een paar mm boven het materiaal.. Ook dat voorkom je niet met softlimits helaas. Dan rag je dus gewoon een jaap in je klem of je freesje ligt er naast.. It's all in the game en je bent weer even bij de les..

Maar om even kort te gaan. Als je weet hoe je de softlimit van -Z kunt aanpassen, softwarematig (bijv in een macro) kun je na iedere toolchange zorgen dat hij niet verder naar beneden duikt. Mits je geen stapppen verliest natuurlijk.. Misschien dat Bert daar iets van de sluier kan oplichten.

Mensen die nooit fouten maken doen meestal niets en waar gewerkt wordt vallen spaanders.

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1980
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: Z - 2 = foutmelding

Bericht door janplastiek »

ik kan de snij lengte per frees aangeven, als ik daar voorbij ga krijg ik 2x een melding dat de diepte groter is dan de snij lengte, luister ik hier niet naar heb ik ook problemen.
ik weet niet hoeveel verschillende diktes je gebruikt, anders kan je hier misschien mee spelen in je tooltabel
Breek de dag, frees een lijntje.
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Z - 2 = foutmelding

Bericht door keesfrees »

Jacala schreef: . . . Werkbereik 2000x4000x300
waarom niet direct voor 2070(x2800) gekozen, dat is een veel gebruikte plaatmaat in hout-achtigen
Jacala schreef:Voor deze machine heb ik de 5-b advanced met ethernet optie gekocht. Oftewel een boel meer om aan te sluiten en te monitoren.
niet voor de iCNC600 gekozen ?
Jacala schreef:Gezien ik met een Vacuumbed en spoilboard werk gebruik ik dit spoilboard altijd als Z=0
helemaal mijn idee !
Jacala schreef:door elke bewerking tot -0,2 te frezen weet ik altijd zeker dat het onderdeel mooi los ligt. Helaas heb ik een typfoutje gemaakt in een bewerking en ben ik tot -20 gegaan. Aangezien mijn spoilboard 14 mm dik is heb ik nu een mooi freeslijntje in het vacuumbed zelf zitten.
dat komt me bekend voor :-/
op de besturing die ik bij de machine "kreeg" kon men idd een max-depth instellen, dat heb ik in den beginnen veel gebruikt, maar nu niet meer
Jacala schreef:Dit is de voorkomen door de machine het werk te laten stoppen zodra hij voorbij Z -2 gaat. Maar hoe ik dit in kan stellen kan ik niet vinden in de handleiding.
dat zal er ook niet instaan maar staat zeker op een vd vele wensen lijstjes die ik bij Bert heb ingediend

en zo weet ik er nog wel een stel, een aantal dingen heeft Bert door de jaren al toegevoegd, laatste tijd ben ik er niet zo mee bezig geweest, ik zie wel andere kleine toevoegingen die blijkbaar door andere gebruikers worden aangedragen maar die zijn (meestal) niet op mijn gebruik van toepassing

WANT, zoals uit de andere bijdragen blijkt, EN ik ook al vele keren heb verwoord hier, is het maar net wat voor soort cnc-werk je doet
de mens / een ieder hier is geneigd om uit te gaan van de eigen situatie, daar bedoel ik niets verkeerds mee, zo werkt dat nu eenmaal blijkbaar
bij sommige vragen hier heb ik geen idee waar het over gaat, maar wbt dit onderwerp durf ik me ervarings-deskundig te noemen :->

dit als reactie op de openings post van de vraagsteller, als tijd geen beperking zou zijn dan zou ik ook nog in willen gaan op de vele reacties hier, maar nu even niet . .
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Jacala
Berichten: 284
Lid geworden op: 17 jan 2012 14:32
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Z - 2 = foutmelding

Bericht door Jacala »

waarom niet direct voor 2070(x2800) gekozen, dat is een veel gebruikte plaatmaat in hout-achtigen

excuus, werk bereik is idd 2070
niet voor de iCNC600 gekozen ?
Was inderdaad een mooie keuze geweest maar ook 2 keer zo duur. De huidige kaart voldoet en heeft voldoende io.

De 23e is de machine klaar volgens de chinezen. Dan zal ik wat foto's posten!
Maak mij blij en abonneer/subscribe je op mijn "kersverse" youtube kanaal: https://www.youtube.com/user/ontwerpopmaatpuntcom
Jacala
Berichten: 284
Lid geworden op: 17 jan 2012 14:32
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Z - 2 = foutmelding

Bericht door Jacala »

Een update in dit oude bericht:

Eding CNC heeft deze Z beveiliging ingebouwd. Mijn cnc machines gaan onder geen beding meer dan 2 mm in het spoilboard.

Hoe dit te regelen:
Setup: enable z collision guard.
&
Z limiet instellen zodat je nooit dieper het materiaal in kan (negative limit) en met G43 tool lengte offset werken. Eding houdt dan automatisch rekening met de variable toollengte en haalt dit van de Z limiet af.

Aangezien ik met een ATC werk en dus wel moet werken met G43 en toollengtes is de kans op "operator error" met ernstige schade enorm afgenomen.
Maak mij blij en abonneer/subscribe je op mijn "kersverse" youtube kanaal: https://www.youtube.com/user/ontwerpopmaatpuntcom
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Z - 2 = foutmelding

Bericht door keesfrees »

Dank voor bericht, fijn dat het nu mogelijk is.
Maar hoe precies daar ga ik nog even op studeren, mee experimenteren.
In de ini zie ik bij [KINEMATICS] disableZCollisionGuard, die zet ik op 0 (=aangepast)
Maar dan . . .
onder subkopje
;Tool change erea
. . LimitTCA . . .

Daar ga ik eens mee experimenteren.
In de gebruiksaanwijzing of in de releasenote's zie ik er (nog) niets over.
Laatst gewijzigd door keesfrees op 15 feb 2019 17:43, 1 keer totaal gewijzigd.
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1956
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Z - 2 = foutmelding

Bericht door Breaker »

keesfrees schreef: 15 feb 2019 16:18 disableZCollisionGuard, die zet ik op 1.
Andersom, zo is disable waar, dus doet ie et niet. Bij 0 is disable onwaar, dus enabled.

Maar het kan ook direct in het menu, zonder ini, daar staat het ook iets logischer als enableZCollisionGuard:

18158
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Z - 2 = foutmelding

Bericht door keesfrees »

Breaker schreef: 15 feb 2019 17:16
keesfrees schreef: 15 feb 2019 16:18 disableZCollisionGuard, die zet ik op 1.
Andersom, zo is disable waar, dus doet ie et niet. Bij 0 is disable onwaar, dus enabled.
Daar heb je het al !, dat bedoel ik ook /zo deed ik het.

Aha, dus ook in het tabje setup, mooi.
Ik veronderstelde dat dit soort "speciale" functies (zoals wel vaker) alleen via de ini beschikbaar zijn.
Mooi, bedankt, weer wat geleerd.
Plaats reactie