USBCNC CPU v4: probe NC en toolsetter NO tegelijk

Nederlandse CNC controller op basis van de usb poort of Ethernet.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: USBCNC CPU v4: probe NC en toolsetter NO tegelijk

Bericht door audiomanics »

Als je sensors maar twee aansluitingen hebben kun je de plus draad vergeten.. die is dan niet belangrijk..
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
Budgen30
Berichten: 103
Lid geworden op: 13 jun 2011 18:29
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: USBCNC CPU v4: probe NC en toolsetter NO tegelijk

Bericht door Budgen30 »

Even een update,

De oplossing met een transistor heeft een externe voeding nodig.
Zonder externe voeding (bv. 5V) lukt het (mij) niet.
Geen probleem, dacht ik. Ik heb V+ extern op mijn besturing SUB-D probe aansluiting zitten.
Dit bleek - na lang speuren - niet aangesloten op de probe-aansluit-print die door de leverancier was gemaakt. :shock:
De rest van de CPU signalen gingen naar de sub-d 25p aansluting (handbediening).

De probe-in en GND bleken op andere pins aangelegd te zijn dan de handleiding voorspelde.
Dit maakte enkele onbegrijpbare zaken direct duidelijk.

Dus ondertussen was ik mijn verder aan het verdiepen in de wereld van elektronica ontwerp.
Ooit zocht ik software om elektronica ontwerpen te kunnen maken en testen. Nooit gevonden, maar nu kwam ik iets moois tegen wat gratis is https://easyeda.com/ aanrader!

Zonder externe voeding kon ik ook hiermee niets beters in elkaar klussen.

In dezelfde week had ik een elektronica experimenteer doos gekocht en ik kwam nog bij een andere oplossingsrichting terecht :arrow: een relais!

Deze heb ik gehaald en een proefschakeling gemaakt. Dit werkte prima.
Bijkomend voordeel van de relais is dat de externe voeding galvanisch gescheiden is van de CPU.
In mijn geval, leek mij dat veiliger.
Een transistor is van zichzelf niet galvanisch gescheiden.

De externe voeding (al in mijn besturingskast ingebouwd-maar niet aangesloten door de leverancier) heb ik aan de ingebouwde print achter op de sub-d 9-pins kunnen solderen. Omdat er maar 2 pins in gebruik waren, heb ik zelf 5Vext/GND en 12Vext/GND erbij aangelegd. Voorlopig even de 5Vext in gebruik, maar die 12 volt kan handig zijn als ik later een toolsetter met een inductieve sensor gemaakt heb.

Zo is het nu aangesloten,
12475

Dit werkt perfect. Precies wat ik wilde. Ik kan nu met de probe het werkstuk nullen op x, y, z.
Vervolgens kan ik een tool (handmatig) wisselen, na de probe of na breuk of gewoon wanneer het nodig is.
Deze wordt dan automatisch op lengte ingemeten d.m.v. de toolsetter, waarna deze op "exact" dezelfde hoogte als de vorige tool verder kan.

Aandachtspunten:
- rekening houden met schakeltijd van relais of contacten.
- rekening houden met doorbuiging van probe-taster.
Hiervoor heb ik een parameter opgenomen in mijn meetmacro's.
Wel eerst de machine op "nul" speling afstellen.
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1957
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: USBCNC CPU v4: probe NC en toolsetter NO tegelijk

Bericht door Breaker »

Budgen30 schreef:- rekening houden met schakeltijd van relais of contacten.
Wil je daar minder rekening mee hoeven houden, dan kan je eens kijken naar een optocoupler in plaats van een relais, is ook galvanisch gescheiden dus het is mogelijk om met verschillende spanningen te werken en schakelt veel sneller. Opto's worden veel gebruikt om ingangen van gevoelige elektronica te beschermen, bijvoorbeeld voor controllers of drivers met bij hogere frequentie signalen. Of om een sensor op 24V te laten schakelen naar een ingang van 5V. Een relais gebruik je over het algemeen bij wat grotere stromen en waar een schakelvertraging niet kritisch is. Wel een weerstand gebruiken, een relais heeft een natuurlijke weerstand maar een opto, net als een transistor, nauwelijks.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Plaats reactie