Pendant

Nederlandse CNC controller op basis van de usb poort of Ethernet.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Pendant

Bericht door DaBit »

Sven schreef: Voor mij was een draadje een bewuste keuze omdat ik anders geheid een keer zonder batterijen zit ;)
Dabit gebruikt dezelfde maar draadloos en ik meen dat hij er onverwacht tevreden mee is.
Yup, helemaal. Ik koos toen de draadloze omdat de bouwer van de software die ook had. Maar inmiddels zou ik de volgende keer weer een draadloze kiezen; de vrijheid die je dat geeft is erg prettig.

Lege batterijen is geen issue. Volgens mij zit ik pas op op de 2e set penlights sinds ik het ding heb (en ik vergeet 'm nog wel eens uit te zetten om daar een week later achter te komen...), penlights heb ik altijd wel in huis en zijn zonodig overal te krijgen, en batterijen die leeg raken kondigen zich ruim van tevoren aan doordat het schermpje wat vager word.

Het ding dat Eding verkoopt is hetzelfde ding als de mijne (XHC-HB04), maar die wil er inderdaad wat extra centjes voor hebben. Nouja, die meneer heeft tijd gestopt in de software en moet ook eten. Het is de centen alsnog wel waard; dat schermpje mer coordinaten op de pendant is stiekum toch ook wel erg prettig.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1964
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Pendant

Bericht door Breaker »

Misschien is het niet duur, maar wel veel geld. En de hardware is op zich best betaalbaar, dus er zou ook voor gekozen kunnen worden om de prijs wat lager te houden en zo wat meer te verkopen in het hobbyisten circuit. Maar toegegeven, dat verhaal past gewoon beter in mijn eigen straatje :oops:

Overigens, zowel de draadloze als bedraade zijn USB, ik verwacht dan ook dat voor beide specifieke software nodig is om met EdingCNC te laten werken. Aangezien die niet aanwezig is bij de ebay, aliexpress, etc. exemplaren lijkt het me onwaarschijnlijk dat deze module direct bruikbaar is... Maar ik hoop natuurlijk van wel!

Die losse MPG wielen kosten een euro of 30, ik neig naar een wat luxere zelfbouw.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4922
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Pendant

Bericht door Ballegooijen »

Er is geen extra software nodig voor een pendant .

Alleen bij de draadloze pendant is een licentie nodig en als het pendant niet van EdingCNC komt kost die 80 Euro. Als het wel een EdingCNC pendant is, is de licentie gratis .
De pendants staan op de website bij producten->accessoires. Daar komen dus geen extra software of kosten bij.

Groeten , Bert
Dit is wat Bert mij mailde dus ga ik er van uit dat het werkt? (Misschien wel tegen beter weten in :P )
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1964
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Pendant

Bericht door Breaker »

Dat wist ik niet, wel interessant. Vol verwachting klopt ons hart...
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4922
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Pendant

Bericht door Ballegooijen »

Het zal even duren maar ik laat het hier weten.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Zee&Zee
Donateur
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 mar 2012 11:24

Re: Pendant

Bericht door Zee&Zee »

Ben erg benieuwd naar het resultaat, want als dat inderdaad waar is, is het een kostbaar stickertje;

Met sticker van Eding erop 250 euro ex btw.
http://www.edingcnc.com/products.php?productid=104

Zonder sticker Eding erop +/- 160 euro* ? (87 dollar + 80 eu ex btw licentiekosten ).
http://www.ebay.com/itm/2-4G-Wireless-M ... Sw14xWJgNQ

Wel netjes van Bert dat hij dan ook deze optie aanbiedt.

*Evt douane heffing niet mee gerekend.
Laatst gewijzigd door Zee&Zee op 22 nov 2016 11:09, 1 keer totaal gewijzigd.
CNC you later
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Pendant

Bericht door DaBit »

Volgens mij is met en zonder Eding stickertje hetzelfde ding. En tegen de tijd dat Bert de grijpgrage handjes van de roverheid tevreden heeft en z'n voorraadkosten enzo verrekend heeft dan word-ie er vast niet veel rijker van dan die 80 euro die je anders moet betalen dus wat dat betreft kan hij die optie best bieden.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Zee&Zee
Donateur
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 mar 2012 11:24

Re: Pendant

Bericht door Zee&Zee »

Hetzelfde ding daar waren we al lang uit.
Maar zonder licentie ( ik neem aan dat daar wel wat software regels mee wordt geactiveerd in Eding die a met b laat praten overigens ) doet ie het niet met Eding CNC.

Ik neem aan dat hij die dingen met Eding stickers reeds op de plank heeft liggen, dat zal niet per stuk worden gemaakt, dus dan zit dit die verkoop een beetje in de weg, vandaar dat ik de optie enkel software wel netjes vondt ( ik kan natuurlijk niet zien hoeveel werk er in die code is gaan zitten, dat kan heel veel werk zijn of bijna niks voor 80 euro per licentie maar dat is het geheim van de smid natuurlijk )

Ik zou het misschien wel logischer hebben gevonden als hij gewoon meteen enkel de software zou hebben aangeboden, dat is zijn kracht imo. Maar het zal te maken hebben met de zakelijke markt waar hij meer naar toe wil, daar staat een logootje van jezelf natuurlijk veel beter en wordt er ook wel voor betaald. En de whitelabel business is al zo oud als... dat ander oude beroep, enkel hadden ze toen nog geen google en ebay ;-)

Anyway als het werkt, is het een iets betaalbaarder alternatief met dezelfde (uitgebreide) functionaliteiten.
CNC you later
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4922
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Pendant

Bericht door Ballegooijen »

Vandaag de pendant binnengekregen. Mooi apparaat maar kreeg hem niet aan de praat.
Contact gehad met Bert en die gaf aan een licentie te kopen voor de draadloze pendant. Zo gezegd zo gedaan. Code ingevoerd en ja hoor; het werkt. Nou ja, gedeeltelijk dan. Een aantal functieknoppen werkt niet. Ik ga nu voor Bert uitzoeken wat er wel en wat er niet werkt. Wellicht kunnen er nog aanpassingen in de software gedaan worden.
Wordt vervolgd!

13396

Zet ook ff de link erbij: http://www.ebay.com/itm/171657127201?_t ... EBIDX%3AIT
Laatst gewijzigd door Ballegooijen op 29 nov 2016 08:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5415
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Pendant

Bericht door serum »

Ben zeer benieuwd! Denk als je de draadloze variant had gekozen het allemaal keurig had gewerkt? ik ben bezig voor een nieuwe machine te inventariseren en ben aan het orienteren voor een 'nieuwe' pendant had deze inderaad op Edingcnc gezien, nette prijs op Alie en keurig dat Bert er een licentie voor heeft. Ik zou ook graag voor draadloos kiezen :)

Tot nu toe gebruik ik een zelfgemaakte pendant (knap ding, al zeg ik het zelf) met draad. Zal er eens een foto van schieten, hij heeft 2 functie knoppen, e-stop en een rotary encoder handwiel; die 2 functieknoppen hebben een dubbele functie; start en 0 (in jog mode nul je de actieve as) en pauze x/y/z (in jog mode kan je de actieve as selecteren) Enorm handig, zo'n handwiel, zou slecht zonder kunnen.
Zee&Zee
Donateur
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 mar 2012 11:24

Re: Pendant

Bericht door Zee&Zee »

Ben ook benieuwd, update ons ff als alles werkt !
CNC you later
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1964
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Pendant

Bericht door Breaker »

De licentie voor USB koppeling was wel te verwachten, mooi dat het dan werkt. En netjes dat je gelijk aanvullende ondersteuning krijgt, met verdere hulp van Eding moet het een heel eind goed komen. (Ik blijf ook graag op de hoogte ;-) )
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4922
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Pendant

Bericht door Ballegooijen »

Het laatste nieuws;
Een aantal dagen met de pendant gespeeld en nagenoeg alle functies werken. Alleen de spindel gaat niet meer aan na een pauze. Bert geeft aan dit nog op te lossen, waarschijnlijk werkt dit ook niet bij de draadloze pendant.
Kortom, een mooie pendant, softwarelicentie erbij kopen en je hebt een prachtige set.

Wat ik nog wel zou willen (maar ik weet niet of dit mogelijk is) is een optie om de werkstuk coördinaten op 0 te zetten via de pendant. Wellicht kan dit door een macro achter een van de macroknoppen te zetten. Als iemand hier een tip voor heeft: Welkom!
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
mlrs
Berichten: 216
Lid geworden op: 01 apr 2008 20:34
Locatie: Nagele
Contacteer:

Re: Pendant

Bericht door mlrs »

Kan je inderdaad in een Macro zetten. Maak ik ook gebruik van.
Plaats reactie