Pendant

Nederlandse CNC controller op basis van de usb poort of Ethernet.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1961
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Pendant

Bericht door Breaker »

Dank, even plaatjes gekeken en dat lijkt wel op wat ik bedoel.
Heb een stuk soepel UTP kabel liggen wat er mooi voor te gebruiken is, 5mm. Anders afgeschermde stuurkabel, 7mm.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1981
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: Pendant

Bericht door janplastiek »

spring maar eens binnen, liggen klaar
Breek de dag, frees een lijntje.
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1961
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Pendant

Bericht door Breaker »

En de oogst van een bezoekje aan janplastiek (samen met wat plastiek uit de rommelbak). Dank! 8)
14346
Alleen de kleinste en op één na kleinste paste, de ene was PG7 draad en de ander M16. Van de ene geen tap van de ander geen boor, tap wel besteld maar die is nog niet binnen. Vond wel een voor elektra gebruikelijke M12x1.5 tap in de Chinese tappendoos (kwaliteit is niet geweldig, maar toch erg handig voor zo nu en dan een niet standaard draad te tappen).
Geprobeerd om het voorlopig op te lossen:
14347
Niet ideaal. Samen met de bestelling van kabel en connectoren een beter passende Skintop mee bestelt en alles definitief bedraad.
1434914348
Gemonteerd op de machine. Te zijner tijd eens kijken voor een kleurtje en een ophangpunt, voorlopig werkt het uitstekend:
14350
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
Muis
Berichten: 183
Lid geworden op: 12 jul 2011 22:11
Locatie: Sneek

Re: Pendant

Bericht door Muis »

Misschien nog een kleine tip, in mijn pendant heb ik ronde 10 mm neodeem magneetjes van binnen uit in de achterkant gefreesd. Tot op een 0.5 mm van de bodum. Kun je hem aan of bij de machine hangen.
Gr. Jan
Best leuke hobby... Kost alleen veel vrije tijd
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5404
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Pendant

Bericht door serum »

Beste tip ooit. Een bedrade pendant heeft dezelfde eigenschap als je Sony oortjes van een jaar of 20 terug. Gegarandeerd vinden ze een manier om in de war te raken.
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1961
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Pendant

Bericht door Breaker »

serum schreef:Een bedrade pendant heeft dezelfde eigenschap als je Sony oortjes van een jaar of 20 terug. Gegarandeerd vinden ze een manier om in de war te raken.
Ik heb 'm eerst een week draadloos geprobeerd, maar de respons was heel slecht.

En een draad in de war, mijn oordopjes zijn een paar jaar oud en dat probleem bestaat nog steeds... maar als ik het draadje volg vind ik ze wel altijd terug. :lol:
Muis schreef:ronde 10 mm neodeem magneetjes van binnen uit in de achterkant gefreesd. Tot op een 0.5 mm van de bodum. Kun je hem aan of bij de machine hangen.
Zat aan zoiets te denken aan de buitenkant, met een dikke schroef, maar vanaf de binnenkant is wel een goed idee. Magneten vastgelijmd?
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Pendant

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Breaker schreef:
Muis schreef: ronde 10 mm neodeem magneetjes van binnen uit in de achterkant gefreesd. Tot op een 0.5 mm van de bodum. Kun je hem aan of bij de machine hangen.
Zat aan zoiets te denken aan de buitenkant, met een dikke schroef, maar vanaf de binnenkant is wel een goed idee. Magneten vastgelijmd?
Vastlijmen is wel handiger,
ik zou een dun velletje rubber aan de buitenkant lijmen, dan uitproberen hoeveel magneetjes je op elkaar moet leggen om de gewenste kleefkracht te krijgen. Te sterk of te slap, beide niet prettig.
(de kracht van de magneetjes neemt af met de 3e macht van de afstand)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1961
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Pendant

Bericht door Breaker »

Een tiental 12mm*2mm magneetjes, ze zijn best sterk en als er twee tegen elkaar klappen kunnen ze breken... Ik wist nog niet precies waar ik op zou uitkomen qua aantal, dus 8 pockets gemaakt, 0,5mm wanddikte. Stuk staal eronder, paar druppels lijm, magneet erin en even proberen. Bij 6 leek me de balans goed, dus daar is het bij gebleven:
14387

Ook rubber geplakt, misschien ga ik het nog om de magneten plakken, of op de machine, want zo blijft het ijzervijlsel juist op het rubber plakken
14388

Klaar!
14389
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3725
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Pendant

Bericht door andrefc101 »

Mooi stukkie werk!
Maar ijzervijlsel krijg je van vijlen, niet van draaien hoor ;-)
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13496
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Pendant

Bericht door Arie Kabaalstra »

gelukkig is Titanium niet magnetisch.. :lol:
Gebruikersavatar
Muis
Berichten: 183
Lid geworden op: 12 jul 2011 22:11
Locatie: Sneek

Re: Pendant

Bericht door Muis »

Arie Kabaalstra schreef:gelukkig is Titanium niet magnetisch.. :lol:
Eigelijk is alles / meeste magnetisch.
Wel eens electrische super magneet gezien? ;-)
Gr. Jan
Best leuke hobby... Kost alleen veel vrije tijd
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13496
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Pendant

Bericht door Arie Kabaalstra »

Nee... nog nooit gezien.. maar ik kan me zo voorstellen.. als je met magneten electriek kan opwekken.. kan je met voldoende electriek ook wel magnetisme opwekken.

Ik heb ooit eens een docu gezien over een vuilverwerker die middels magneten aluminium uit het afval haalde, hoe het precies werkt weet ik niet.. maar dat het kan weet ik wel..
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1961
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Pendant

Bericht door Breaker »

Arie Kabaalstra schreef:Ik heb ooit eens een docu gezien over een vuilverwerker die middels magneten aluminium uit het afval haalde, hoe het precies werkt weet ik niet.. maar dat het kan weet ik wel..
Da's met inductie, een wisselend magnetisch veld maakt dat er een stroompje in het metaal gaat lopen, en op dat moment kan er met een magneet een kracht op uitgeoefend worden.

Maar even terug naar aardse zaken... Kreeg een tijdje terug een tip om belettering met decal te doen, had er nog nooit van gehoord (sindsdien hoor en lees ik de term regelmatig, vreemd fenomeen is dat toch) Toen direct wat spulletjes besteld. Dit leek me het juiste moment om het toe te passen:
14427
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1675
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Pendant

Bericht door kawarider »

Ziet er profi uit. Hoe heb je dat gefixed?
Plaats reactie