solenoids voor perslucht aansluiten

Nederlandse CNC controller op basis van de usb poort of Ethernet.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
carlo
Berichten: 380
Lid geworden op: 04 okt 2009 12:33
Locatie: Diepenbeek België
Contacteer:

Re: solenoids voor perslucht aansluiten

Bericht door carlo »

@andrefc101
ik heb dus cpu5b met externe 24V voeding
de aansluiting die ik gebruik is gelijk de afbeelding op pagina 4 van de cpu_flyer_tech.pdf
want op pagina 5 staat aansluiten idem als op pagina 4
enkel heb ik nog die kit er tussen hangen heb

de SSR + aan de +5V
de SSR - via een 1K weerstand aan een uitgang (aux1)

de led op de SSR reageert als ik aux1 actief maak
dus dat moet toch goed zijn dan
waarom krijg ik dan geen stroom op de solenoid
solenoid heb ik getest met 24V en deze schakelt

mvg
carlo
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3733
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: solenoids voor perslucht aansluiten

Bericht door andrefc101 »

Ik had ze op exact dezelfde wijze aangesloten, en ze werkten prima, heb je al eens een andere ssr geprobeerd?
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1965
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: solenoids voor perslucht aansluiten

Bericht door Breaker »

Vind het niet echt duidelijk in de CPU5B beschrijving. Kijk ook maar eens in de flyer van de CPU5A, daarin staat dat de weerstand optioneel is en niet nodig als de SSR geschikt is om op 5V te schakelen. En waar komt de waarde van 1kΩ eigenlijk vandaan? mjeuring geeft toch een goede verklaring waarom het zo niet wil werken?
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3733
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: solenoids voor perslucht aansluiten

Bericht door andrefc101 »

Breaker schreef:Vind het niet echt duidelijk in de CPU5B beschrijving. Kijk ook maar eens in de flyer van de CPU5A, daarin staat dat de weerstand optioneel is en niet nodig als de SSR geschikt is om op 5V te schakelen. En waar komt de waarde van 1kΩ eigenlijk vandaan? mjeuring geeft toch een goede verklaring waarom het zo niet wil werken?
Dat was ik nog ff vergeten: ik had er GEEN weerstand tussen zitten!
enne: toetsenbordje ligt klaar hoor ;-)
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: solenoids voor perslucht aansluiten

Bericht door audiomanics »

Euh... ik lees dat de solenoids 24V zijn... Ik neem aan dat je die met gelijkspanning (DC) wil voeden?
SSR's schakelen geen DC, of tenminste niet goed (de ingebouwde triac's komen na geleiden niet meer onder de minimale houdstroom omdat er gewoon geen nuldoorgangen zijn bij DC)
DC moet je gewoon schakelen met een transistor (kan een FET of MOSFET zijn), bovendien moet er een diode over heen staan om de inductiespanning van de spoel bij het uitschakelen te "blussen" Deze spanning kan makkelijk enige honderden volts worden en zo de transistor naar de eeuwige jachtvelden jagen.

Een klein relais om de dikke solenoid te schakelen kan ook nog..

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3733
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: solenoids voor perslucht aansluiten

Bericht door andrefc101 »

audiomanics schreef: SSR's schakelen geen DC, of tenminste niet goed (de ingebouwde triac's komen na geleiden niet meer onder de minimale houdstroom omdat er gewoon geen nuldoorgangen zijn bij DC)Kees
Je hebt absoluut veel meer verstand van electronica dan ik, maar het feit blijft staan dat ik meer dan 5 jaar al die SSr's rechtstreeks vanuit de cpu heb geschakeld, en dat waren/zijn ssr's die met 3-36 VDC geschakeld moeten/kunnen worden. En dit zonder maar ook één uitgang van de cpu vern**kt te hebben. Maar goed, just my two cents....
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5418
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: solenoids voor perslucht aansluiten

Bericht door serum »

Je hebt sowieso 24v nodig voor die luchtkleppen, hier nog een paar opties;
230v luchtkleppen kopen (dingen zijn ~5a6e per stuk, ik heb er onlangs nog een paar in 12v en 230v gekocht) of, aangezien je vermoedelijk toch al 24v tot je beschikking hebt, kan je deze gebruiken om de luchtklep te schakelen. Handige dingen, bruikbaar als NO en NC en met high en low input;

Volgens mij zijn er ook gewoon dc/dc SSR's zoals deze
Of heb je het ergens anders over?
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: solenoids voor perslucht aansluiten

Bericht door audiomanics »

andrefc101 schreef:
audiomanics schreef: SSR's schakelen geen DC, of tenminste niet goed (de ingebouwde triac's komen na geleiden niet meer onder de minimale houdstroom omdat er gewoon geen nuldoorgangen zijn bij DC)Kees
Je hebt absoluut veel meer verstand van electronica dan ik, maar het feit blijft staan dat ik meer dan 5 jaar al die SSr's rechtstreeks vanuit de cpu heb geschakeld, en dat waren/zijn ssr's die met 3-36 VDC geschakeld moeten/kunnen worden. En dit zonder maar ook één uitgang van de cpu vern**kt te hebben. Maar goed, just my two cents....
Ja, de ingang MOET zelfs met DC geschakeld worden.. (ik denk dat AC ook nog wel kan want de LED in de optocoupler die in de SSR zit werkt toch alleen maar voor de positieve flanken) Maar het gaat hier om de uitgang die de solenoids moet schakelen.. Hij ziet ook het lampje op de SSR branden(!).. Intern in die SSR's zit daar een Triac of soms mogelijk zelfs een Thyristor. En die dingen kun je laten geleiden met een pulsje op de "gate" maar ze stoppen pas met geleiden als er even minder dan de minimale houdstroom loopt.. Bij AC (50Hz) heb je dat ca 100 keer per seconde.. Bij DC ca nul keer.. Ergo: als je een dergelijke triac of thyristor laat geleiden bij DC, blijft hij dat doen tot in eeuwigheid.. Dat kun je alleen opheffen door 'm even kort te sluiten zodat er even geen stroom meer door loopt.. Dat kan dan weer met een MOSFET of een Relais.. Dus helemaal onmogelijk is het niet om met deze componenten DC te schakelen, maar dat zit nu eenmaal niet in die SSR's ..
En dan zit er vaak nog een nuldoorgangdetectie in die SSR's om pas bij een nuldoorgang te starten (geeft heel wat minder stoorpulsen op het net door het ontbreken van mega piekstromen)... Zoals ik al schreef heb je bij DC geen nuldoorgangen, dus kan je wachten tot sint-juttemis voor die startpuls komt.. En daarom doet ie het niet..
(het staat er ook op: max 600V AC)

Ja, die DC/DC SSR's zijn ook goed bruikbaar.. Daar zit dan weer een dikke MOSFET in de uitgang.. Zoals je ziet hebben die geschakelde uitgangen ook een polariteit!!
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3733
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: solenoids voor perslucht aansluiten

Bericht door andrefc101 »

Aha, nu snap ik het! Ik heb ook verschillende ssr's: die AC of DC schakelen. En die kan je niet door elkaar gebruiken, dat probleem heb ik inderdaad ook een keer door ervaring ondervonden.... duidelijk!
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: solenoids voor perslucht aansluiten

Bericht door benkr »

En als je er eentje hebt die op de nuldoorgangen van het AC signaal schakelt dan blijft hij daar op wachten tot in de eeuwigheid bij DC want die zijn er niet, misschien bij het uitschakelen van de voeding, maar dan hoeft het waarschijnlijk niet meer.

Maar ze zijn er wel voor DC spanning/stroom, ze zijn alleen wat zeldzamer en daardoor denk ik ook duurder.
En heel vaak ook geschikt voor veel lagere spanningen, let daar dus op.
Gebruikersavatar
carlo
Berichten: 380
Lid geworden op: 04 okt 2009 12:33
Locatie: Diepenbeek België
Contacteer:

Re: solenoids voor perslucht aansluiten

Bericht door carlo »

mijn opstelling gaat dus niet werken
2 SSR voor in de lade stof te laten vangen
morgen maar eens gaan kijken voor een relaisbordje
eentje voor arduino zal wel werken hoop ik, is 5v gestuurd
zoiets dus
Afbeelding

mvg
carlo
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3733
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: solenoids voor perslucht aansluiten

Bericht door andrefc101 »

Je hebt toch ssr's met vdc in en vdc uit, mischien heb ik die nog wel liggen..... die gaan doen wat jij wilt hoor!
Zee&Zee
Donateur
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 mar 2012 11:24

Re: solenoids voor perslucht aansluiten

Bericht door Zee&Zee »

Carlo, zoiets dergelijks heb ik destijds idd gekocht op dx.com. Je moet ff opletten hoe ie getriggered worden. Ik heb er 1 die met jumpertjes kan worden geconfigureerd voor ingang low of ingang high schakelen. Ik geloof een 8 channel.
CNC you later
Gebruikersavatar
carlo
Berichten: 380
Lid geworden op: 04 okt 2009 12:33
Locatie: Diepenbeek België
Contacteer:

Re: solenoids voor perslucht aansluiten

Bericht door carlo »

Heb het nu werkend met het relaisbordje dat ik in een vorige post heb gezet
nu testen hoeveel druk ik op de beide leidingen moet zetten om

bedankt om mee te denken
@breaker de code werkt perfect

mvg
carlo
Plaats reactie