EdingCNC 5-assige kinematics

Nederlandse CNC controller op basis van de usb poort of Ethernet.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
simen
Berichten: 37
Lid geworden op: 15 feb 2017 13:29

EdingCNC 5-assige kinematics

Bericht door simen »

Hallo iedereen,

Heeft iemand een 5-assige freesmachine met EdingCNC die werkt met Tool Center Point Control?
Met aangepaste kinematics bedoel ik.

Dus dat je postprocessed naar XYZ t.o.v. het werkstuknulpunt en AC van de assen,
de kinematics van de sturing rekent hier dan mee om tijdens de A en C rotaties de XYZ (tegenover het werkstuknulpunt) juist te houden.

groeten
Simen
Laatst gewijzigd door simen op 10 mar 2017 12:03, 2 keer totaal gewijzigd.
simen
Berichten: 37
Lid geworden op: 15 feb 2017 13:29

Re: EdingCNC 5-assige kinematics

Bericht door simen »

En als toevoeging meer achtergrond bij mijn vraag.

Ik zoek voor mijn bachelorproef (Ontwerp- en productie) een geschikte sturing voor een 5-assige horizontale freesmachine. (schaalmodel van een bestaande productiemachine).
De low-budget sturingen zijn ook een optie.
Aangezien ik wel wiskunde kan, maar niet veel van programmeren weet zoek ik een sturing waarvan ik ook informatie kan vinden of raad kan vragen als ik er niet aan uit kan.

groeten
Simen
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13488
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: EdingCNC 5-assige kinematics

Bericht door Arie Kabaalstra »

Als je EdingCNC op je PC hebt staan, staat er in de map ExampleKinsDll een PDF met een uitleg.

Ik heb er even vluchtig doorheen gelezen, en zoals ik het nu zie, komt het er in feite op neer dat je gewoon de afstanden van rotatiepunten omrekent aan de hand van hoeken:

Code: Selecteer alles

static void rotate_scale(bool reverse, double rotationPointX, double rotationPointY, double &x, double &y)  {     double xr, yr;     double t = CNC_D2R(rotationAngle);       //Note conversion Degree to Radian is needed because in      //"C" the Goniometric functions Sin, Cos etc always work with radians. 
 
    double sinR = sin(reverse ? -t : t);     double cosR = cos(reverse ? -t : t); 
 
        xr = rotationPointX + (double)(((x - rotationPointX) * cosR) - ((y - rotationPointY) * sinR));     yr = rotationPointY + (double)(((x - rotationPointX) * sinR) + ((y - rotationPointY) * cosR)); 
 
    x = xr;     y = yr; } 
'k heb 't niet doorgerekend.. maar ik zie hier iets wat me heel bekend voorkomt.. Namelijk COS(hoek) * Radius en SIN(hoek) * Radius..

Nee.. ik ben niet goed in Wiskunde, maar datgene wat ik weet.. gebruik ik

Programmeren op zich is niet moeilijk, aan de Code te zien is de DLL in C geschreven.. er staan op Internet heel veel voorbeelden van programma's en dergelijke in C.

Ik heb zelf ook geleerd te programmeren in C door gewoon te zoeken op Internet, en te kijken wat het deed.. (Arduino's worden in C geprogrammeerd. en Arduino's da's leuk speelgoed)
simen
Berichten: 37
Lid geworden op: 15 feb 2017 13:29

Re: EdingCNC 5-assige kinematics

Bericht door simen »

Bedankt Arie,

Wat je zegt klopt (volgens mij toch 8) ).
Dat voorbeeld heb ik ook bekeken, en voor LinuxCNC staan de berekeningen voor bijna de juiste machine op internet.
Het zou me moeten lukken, maar het zou een grote hulp zijn als iemand het al heeft gedaan...


groeten
Simen
Gebruikersavatar
Budgen30
Berichten: 103
Lid geworden op: 13 jun 2011 18:29
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: EdingCNC 5-assige kinematics

Bericht door Budgen30 »

Dag Simen,

Ik ben er ook mee bezig. Echter loop ik loop dit moment tegen een ander probleem aan die ik eerst moet oplossen voordat ik verder kan met de 5 assen.

Ik heb sinds kort een xyz bc opstelling. Ik programmeer nu via fusion 360. Hiervoor heb ik een postprocessor aangepast. Dit werkt nog niet met TCP,. Ik wilde het in de postprocessor oplossen. Ik moet mij verdiepen in de map ExampleKinsDll.

Kan je mijn machine niet gebruiken voor je bachelorproef?
hoeft niet hoor..

ps. de berekening is met moeite nog wel te doen. Waar ik tegenaan loop is dat ik niet weet hoe ik die dan in de postprocessor verwerk.

Of in dit geval:
hoe Edingcnc dit verwerkt. Bij mijn weten wordt de code gegenereerd door de software, in mijn geval: (fusion360 -> postprocessor -> g-code). Edingcnc voert alleen de g-code uit..lijkt mij..
karangetang
Donateur
Berichten: 394
Lid geworden op: 26 aug 2009 10:13
Locatie: Zeist
Contacteer:

Re: EdingCNC 5-assige kinematics

Bericht door karangetang »

informeer eens bij de jongens van uccnc
die kan 6 assen aan. en heeft ook een post processor voor fusion360 en is behoorlijk betaalbaar tot 400Mhz
simen
Berichten: 37
Lid geworden op: 15 feb 2017 13:29

Re: EdingCNC 5-assige kinematics

Bericht door simen »

Budgen30 schreef:Dag Simen,

Ik ben er ook mee bezig. Echter loop ik loop dit moment tegen een ander probleem aan die ik eerst moet oplossen voordat ik verder kan met de 5 assen.

Ik heb sinds kort een xyz bc opstelling. Ik programmeer nu via fusion 360. Hiervoor heb ik een postprocessor aangepast. Dit werkt nog niet met TCP,. Ik wilde het in de postprocessor oplossen. Ik moet mij verdiepen in de map ExampleKinsDll.

Kan je mijn machine niet gebruiken voor je bachelorproef?
hoeft niet hoor..

ps. de berekening is met moeite nog wel te doen. Waar ik tegenaan loop is dat ik niet weet hoe ik die dan in de postprocessor verwerk.

Of in dit geval:
hoe Edingcnc dit verwerkt. Bij mijn weten wordt de code gegenereerd door de software, in mijn geval: (fusion360 -> postprocessor -> g-code). Edingcnc voert alleen de g-code uit..lijkt mij..
Hey Budgen30,

Het is niet simpel :P
Zelf ken ik niet veel van postprocessors dus ik kan je daarmee niet helpen...

Volgens mij heb je gelijk met je volgorde.
Wil je dat de postprocessor de positie van de tooltip geeft plus de hoeken van B en C?
Dat was mijn idee toch. (maar dan met A en B)

Jammer genoeg wou het bedrijf van de bachelorproef dat ik eerst andere dingen deed en dan pas 5-assig maken van EdingCNC. Nu is er te weinig tijd voor dat laatste, pff!
Het zal een project worden voor als ik later veel vrije tijd heb en de andere knutselprojecten af zijn :lol:

Nu heb ik me (als proef) vooral beziggehouden met machinecomponenten die kunnen samenwerken met meerdere professionele CNC sturingen. Het is iets anders, maar ook leuk.

Veel succes met je machine!

Simen
simen
Berichten: 37
Lid geworden op: 15 feb 2017 13:29

Re: EdingCNC 5-assige kinematics

Bericht door simen »

karangetang schreef:informeer eens bij de jongens van uccnc
die kan 6 assen aan. en heeft ook een post processor voor fusion360 en is behoorlijk betaalbaar tot 400Mhz
Bedankt Karangetang.

Die sturing kende ik nog niet, zal het zeker bekijken!
Misschien niet meer voor de bachelorproef maar gewoon uit interesse!

Simen
Plaats reactie